|
|
|
||
Předmět Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe I a II navazuje na předchozí praktickou přípravu realizovanou
v průběhu ZS a LS v 1. a v 2. ročníku studia v předmětech Odborná ošetřovatelská praxe I a II v prvním ročníku
studia, resp. Odborná ošetřovatelská praxe III a IV v druhém ročníku studia.
1. ročník:
Praxe je orientována jednak na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a jednak na prohloubení a
upevnění (fixaci) dříve získaných znalostí a dovedností v ošetřovatelských, diagnostických a v terapeutických
činnostech v ambulantních zdravotních službách a při poskytování ošetřovatelské péče u hospitalizovaných
pacientů. Praxe bude probíhat na těchto pracovištích:
Ambulance praktického lékaře pro dospělé nebo pro děti a dorost;
Terénní zařízení sociálních služeb nebo agentura domácí ošetřovatelské péče;
Pobytové zařízení sociálních služeb;
Interní oddělení;
Chirurgické oddělení.
2. ročník:
Praxe navazuje na předchozí teoretickou i praktickou výuku ve 2. ročníku studia. Je orientována na oblast
lůžkových služeb. Studenti si prohloubí dosavadní schopnost zhodnotit prostředí (materiální a personální), které
odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb klientů/pacientů z
hlediska ošetřovatelské péče. Praxe bude probíhat na těchto pracovištích:
Lůžková zařízení interního a neurologického typu;
Lůžková zařízení chirurgického typu;
Gynekologicko – porodnické oddělení.
Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Přesný výčet jednotlivých pracovišť pro odbornou praxi, včetně hodinových dotací, je uveden v příloze.
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (10.12.2020)
|
|
||
Klinická a komunitní ošetřovatelská praxe navazuje na obecné cíle vzdělávání v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství, studijním oboru Všeobecná sestra. Umožňuje studentovi/tce aplikovat a propojovat teoretické poznatky a také praktické dovednosti získané při výuce v odborné laboratoři na trenažérech a simulátorech do klinické a komunitní ošetřovatelské praxe s cílem naučit studenta/ku u pacientů/klientů v dětském a v dospělém věku:
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (16.07.2020)
|
|
||
ZÁPOČET: Podmínky pro ukončení předmětů Odborná ošetřovatelská praxe I. – V. a Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe I. a II. zápočtem jsou stanoveny následovně:
Splnění shora uvedených podmínek pro ukončení předmětů Odborná ošetřovatelská praxe I. – V. a Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe I. a II. zápočtem kontroluje pověřený pedagogický pracovník Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol. Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (16.07.2020)
|
|
||
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (16.07.2020)
|
|
||
ZÁPOČET: Podmínky pro ukončení předmětů Odborná ošetřovatelská praxe I. – VI. a Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe I. a II. zápočtem jsou stanoveny následovně:
Splnění shora uvedených podmínek pro ukončení předmětů Odborná ošetřovatelská praxe I. – VI. a Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe I. a II. zápočtem kontroluje pověřený pedagogický pracovník Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol.
Minimální počty základních ošetřovatelských výkonů a intervencí Minimální počty provedených výkonů pro jednotlivá pracoviště a úseky studia jsou uvedeny v kapitole 4 logbooku. Student/ka si eviduje výkony za jednotlivá pracoviště na pomocných sčítacích listech provedených výkonů. Informace uvedené na pomocných sčítacích listech potvrzují jednotliví mentoři/ky. Po ukončení praxe na posledním pracovišti, kde byla klinická a komunitní ošetřovatelská praxe v daném úseku studia (semestru) vykonávána, student/ka sečte počty jednotlivých výkonů potvrzených na pomocných sčítacích listech a souhrnný počet výkonů přepíše do tabulky zařazené v logbooku. Mentor/ka z posledního pracoviště součty překontroluje a potvrdí na souhrnném sčítacím listu v logbooku. Pomocné sčítací listy student/ka vkládá do logbooku tak, aby nemohlo dojít k jejich ztrátě. Potvrzení o zvládnutí příslušného výkonu (intervence) a jeho četnosti v průběhu praktické výuky mentorem/kou musí být doloženo nejen faktickým kvalitním zvládnutím výkonu či intervence v souladu s platnými standardními ošetřovatelskými postupy, ale také prokázáním empatie a komunikačních dovedností studenta/ky při realizaci ošetřovatelského výkonu (intervence) a to směrem k pacientům (klientům) a jejich příbuzným, tak i k ostatním členům zdravotnického týmu. V případě, že není splněna některá z uvedených podmínek, nelze studentovi/ce v logbooku potvrdit splnění ošetřovatelského výkonu nebo intervence. Připomínky mentor/ka uvede v písemném hodnocení studenta/ky a navrhne postup vedoucí ke zlepšení stávajícího stavu.
Splnění specifických ošetřovatelských výkonů a intervencí Podmínkou pro řádné ukončení předmětů Odborná ošetřovatelská praxe I. – VI. a Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe je rovněž průběžné plnění specifických ošetřovatelských výkonů a intervencí podle typu klinického nebo komunitního pracoviště, na kterém je praktická výuka realizována. Požadavky na specifické ošetřovatelské výkony a intervence jsou uvedeny v kapitole č. 4 této publikace a jsou rozděleny podle jednotlivých úseků studia a klinických nebo komunitních pracovišť, na kterých je praktická výuka realizována. Záznamy o plnění specifických ošetřovatelských výkonů a intervencí potvrzuje mentor/ka přímo do příslušné tabulky v logbooku a to při splnění stejných podmínek, které jsou uvedeny v kapitole 3.1 – Minimální počty základních ošetřovatelských výkonů a intervencí. Všechny specifické ošetřovatelské výkony a intervence musí být splněny do doby ukončení praktické výuky na zdravotnických pracovištích uvedeného typu, nejpozději však do termínu ukončení výuky v letním semestru 3. ročníku. Specifické ošetřovatelské intervence lze plnit také mimo FN Motol v době Prázdninové odborné ošetřovatelské praxe.
Případové studie Jednou z podmínek pro udělení zápočtů je vypracování akceptovatelných případových studií – ošetřovatelských kasuistik na zadané téma. Studenti/ky 1. ročníku v zimním semestru zpracovávají případovou studii zaměřenou na analýzu potřeb zdravého člověka zpracovanou podle funkčních a disfunkčních vzorců zdraví M. Gordon doplněnou o stanovení ošetřovatelských diagnóz (podle dále uvedených pokynů) a cílů péče. Od letního semestru 1. ročníku studenti/ky zpracovávají v každém semestru jednu případovou studii – ošetřovatelskou kasuistiku popisující ošetřovatelský proces u dětského nebo dospělého pacienta v průběhu jejich klinické nebo komunitní praxe v rámci předmětu Odborná ošetřovatelská praxe II. – VI. a po jedné případové studii – ošetřovatelské kasuistice z předmětu Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe I. a II. (tj. celkem 7 případových studií – ošetřovatelských kasuistik). Pro zpracování případové studie – ošetřovatelské kasuistiky jsou stanoveny následující okruhy, z nichž student/ka vybírá vždy jedno téma, které se v dalších úsecích studia již nesmí opakovat:
Případová studie musí splňovat níže uvedené požadavky a musí mít následující strukturu:
Případová studie nesmí obsahovat identifikační údaje pacienta, kopie částí zdravotnické dokumentace apod. Rozsah případové studie je stanoven minimálně na 8 stran textu, maximálně na 15 stran textu (písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5 řádku). Případové studie lze konzultovat s pedagogickými pracovníky Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol průběžně ve stanovených konzultačních hodinách zveřejněných na internetových stránkách Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol (www. lf2.cuni.cz), případně v jiných termínech po předchozí domluvě.
Hodnocení studentů/studentek mentorem/mentorkou Mentor/ka klinické a komunitní ošetřovatelské praxe na konci příslušné části praxe vyplní záznam o hodnocení studenta/ky v oblasti:
Přitom přidělí studentovi/studence v každé z hodnocených oblastí známku na škále od 1 do 5, přičemž známka 1 odpovídá hodnocení „výborně“ a známka 5 odpovídá hodnocení „nevyhovující“. V oblastech, ve kterých mentor/ka přidělí známku 3, 4 nebo 5 pak v komentáři svůj postup zdůvodní a navrhne opatření pro zlepšení stávajícího stavu, eventuelně pro odstranění nedostatků. Podmínkou pro udělení zápočtu je průměr známek do 2,25 včetně, za předpokladu, že žádné hodnocené kritérium nebylo označeno známkou 5. Pokud praktická výuka v daném úseku studia probíhá na více pracovištích, hodnotí se každé pracoviště zvlášť. Hodnocení studentů/tek mentorem/kou musí být provedeno a v logbooku zaznamenáno nejpozději do termínu realizace evaluačního semináře odborné praxe.
Autoevaluace znalostí a dovedností studenty/studentkami Student/ka provede autoevaluaci svých znalostí a dovedností souvisejících s výkonem klinické a komunitní ošetřovatelské praxe tak, že za každý úsek studia, který má být ukončen zápočtem, vyplní záznam o autoevaluaci, který je součástí logbooku. Bez ohledu na přidělené známky v komentáři uvede silné a slabé stránky své činnosti v jednotlivých hodnocených oblastech a navrhne vlastní opatření ke zlepšení. Autoevaluace musí být provedena a v logbooku čitelně zaznamenána nejpozději do termínu realizace evaluačního semináře odborné praxe. Jednou z podmínek pro udělení zápočtu je řádně vyplněný autoevaluační záznam splňující shora uvedené požadavky. Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (16.07.2020)
|
|
||
Prázdninová odborná ošetřovatelská praxe II. (letní semestr, 2. ročník) Praxe navazuje na předchozí teoretickou i praktickou výuku ve 2. ročníku studia. Je orientována na oblast lůžkových služeb. Studenti si prohloubí dosavadní schopnost zhodnotit prostředí (materiální a personální), které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb klientů/pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.
Hodinová dotace: nejméně 90 hodin, á 60 min.
Místa realizace:
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (16.07.2020)
|
|
||
PODMÍNKY PRO VYKONÁNÍ PRAXE
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (16.07.2020)
|