PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika ošetřovatelství - D1903008
Anglický název: Didactics in Nursing
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/2, Z [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Mgr. Jan Neugebauer, Ph.D., MBA
Vyučující: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Mgr. Jan Neugebauer, Ph.D., MBA
Prerekvizity : D19010020, D19020020
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je zaměřen na získání základních vědomostí z oborové didaktiky a jejich využití v práci sestry a při působení sestry v oblasti kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Rozšiřuje poznatky z oblasti výchovy a sebevýchovy a objasňuje vlivy, které přispívají k formování osobnosti. Seznamuje se zásadami efektivní výuky a hodnocení její účinnosti. Předmět vytváří předpoklady k vedení praktického vyučování ve studijních programech, kterými se získává způsobilost k výkonu zdravotnického povolání a v akreditovaných kvalifikačních kurzech v souladu s platnými právními předpisy. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky. Obsahové zaměření přednášek a seminářů: Zařazení didaktiky ošetřovatelství mezi pedagogické disciplíny. Činitelé výuky: žák, učitel, učivo, prostředí v ošetřovatelství. Výukové cíle, jejich taxonomie a možnosti využití v ošetřovatelství. Organizační formy výuky. Výukové metody. RWCT metody. Materiální didaktické prostředky v ošetřovatelství. Projektování, realizace a evaluace výuky. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika. Hodnocení výsledků výuky. Sebevzdělávání, sebevýchova, seberealizace. Didaktický projekt.
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Cíl předmětu
  • Pochopit možnosti a meze vzdělávání v ošetřovatelství.
  • Znát základní didaktické kategorie a umět je aplikovat.
  • Vysvětlit procesy nutné pro přípravu, realizaci a vyhodnocení výuky.
  • Znát metody pedagogické diagnostiky, jejich možnosti a meze.
  • Zamyslet se nad realizaci vlastní cesty rozvoje osobnosti (sebevýchova, sebevzdělávání, seberealizace).
  • Naučit se používat materiální didaktické prostředky, včetně didaktické techniky

Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM:

  • 100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se omlouvá) - nesplnění tohoto požadavku lze nahradit individuálně zadanou prací se zahraniční literaturou související s vyučovaným předmětem;
  • vypracování a obhájení seminární práce - didaktického projektu.

Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Literatura

STUDIJNÍ OPORA:

Studijní opora je vložena do LMS Moodle pod odkazem: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2664 Přihlašovací klíč je: VŠEOŠ.

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.
  • KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 246 s. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • CICHÁ, Martina a DORKOVÁ, Zlatica. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 86 s. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1417-1.
  • CICHÁ, Martina a DORKOVÁ, Zlatica. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 57 s. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1418-X.

ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • HORÁK, F.: Aktivizující didaktické metody. UP Olomouc, 1991
  • KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997 ISBN 80-7178-167-3
  • KOLÁŘ, Z., RAUDENSKÁ, V., FRUHAUFOVÁ, V.: Didaktické znalosti a dovednosti učitele. Ústí nad Labem: PedF UJEP, 2001 ISBN 80-7044-361-8
  • KOLEKTIV AUTORŮ: LEMON 5. Jak pracovat s učebními texty. Brno: IDVPZ, 1997 ISBN 80-7013-2
  • MAREŠ, J.: Styly učení žáků a studentů. Portál, 1998 ISBN 80-7178-246-7
  • SILBERMAN, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997 ISBN 80-7178-124-X
  • ZÁVODNÁ, V.: Pedagogika v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2005, ISBN 80-8063-193-X

Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

ZÁPOČET:

K zápočtu studenti zpracují, s předstihem odevzdají a následně obhájí didaktický projekt. Jde o skupinovou práci 3 – 4 studentů.

Didaktický projekt musí být zpracován jako příprava učitele / sestry na výuku u lůžka pacienta. V rámci seminární práce musí studenti prokázat schopnost aplikovat poznatky z obecné didaktiky v didaktice ošetřovatelství.

Didaktický projekt musí být koncipován tak, aby umožnil využití multifunkčního pacientského simulátoru dospělého člověka pro výuku ošetřovatelských postupů a intervencí s následujícími funkcemi:

  • simulované bilaterální měření krevního tlaku;
  • bilaterální palpaci tepové frekvence na celkem 14 místech;
  • pohyby hrudníku;
  • zavádění periferních a ošetřování centrálních žilních vstupů;
  • odsávání a vylučování gastrointestinálního obsahu;
  • bilaterální i.v. kanylaci na několika místech s flashbackem;
  • intramuskulární injekční místa;
  • reakci zornic;
  • mrkání očních víček;
  • KPCR;
  • ventilaci resuscitačním vakem;
  • zavádění a ošetřování NGS pro enterální výživu i výplach;
  • zavádění a ošetřování tracheostomické kanyly;
  • sekreci z dýchacích cest s možností odsávání;
  • výtok moči;
  • výměnné mužské a ženské genitálie;
  • katetrizaci močového měchýře;
  • krvácení z vestavěných zásobníků;
  • zvukové fenomény: srdeční, dýchací i střevní - normální a patologický nález;
  • zvukové projevy a mluvení i přes bezdrátový mikrofon;
  • pulzní oxymetrii;
  • plnou ohebnost horních končetin, dolních končetin a krku;
  • defibrilaci;
  • pacing;
  • 5-svodové EKG;
  • komprese KPR generující hmatný puls,
  • krevní tlak a EKG;
  • bilaterální hrudní drenáž s odsáním tekutiny;
  • automatickou reakci vitálních funkcí při krvácení i léčbě;
  • pacientský monitor;
  • samostatně nastavitelné každé jednotlivé poslechové místo plicních, srdečních i střevních zvuků;
  • záklon hlavy;
  • předsunutí čelisti;
  • pohyblivou čelist;
  • otok jazyka.
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Sylabus

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ SEMINÁŘŮ:

  • Zařazení didaktiky ošetřovatelství mezi pedagogické disciplíny.
  • Činitelé výuky: žák, učitel, učivo, prostředí v ošetřovatelství.
  • Výukové cíle, jejich taxonomie a možnosti využití v ošetřovatelství.
  • Organizační formy výuky.
  • Výukové metody. RWCT metody.
  • Materiální didaktické prostředky v ošetřovatelství.
  • Projektování, realizace a evaluace výuky.
  • Pedagogická diagnostika a autodiagnostika.
  • Hodnocení výsledků výuky.
  • Sebevzdělávání, sebevýchova, seberealizace.

Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK