PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství I - D19010020
Anglický název: The Basics of Pedagogy and Education in Nursing I
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/4, Z [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Neugebauer, Ph.D., MBA
PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D.
Je prerekvizitou pro: D1903008
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Studentka se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky. Obsahové zaměření přednášek a seminářů Přednášky: - Úvod do studia pedagogiky, charakteristika pedagogiky jako vědní disciplíny. - Struktura pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám, základní pedagogické pojmy. - Otázky výchovy, činitelé ovlivňující vývoj jedince, osobnost vychovatele. - Vývoj pedagogického myšlení, vývoj pedagogických idejí (pedagogické myšlení a výchova v období starověku, středověku, v období humanismu a renesance, pedagogický realismus, pedagogika 19. století). - Alternativní výchovně vzdělávací koncepce, reformní pedagogika, alternativní školství, společné znaky alternativních výchovně vzdělávacích systémů. - Současné trendy ve výchově a vzdělávání. Semináře: - Výchova a její role ve vývoji společnosti a jedince, podstata výchovy, základní znaky. - Faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti, vztah prostředí a výchovy. - Vztah výchovy a vzdělávání, vzdělání, sebevýchova a sebevzdělávání, druhy a formy vzdělávání. - Antropogenní činitelé výchovy: vychovatel a vychovávaný, požadavky na osobnost vychovatele. - Formy a prostředky výchovy, výchovné styly.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Cíl předmětu
  • Umět popsat a vysvětlit základní pedagogické pojmy;
  • Pochopit vztah pedagogiky k ostatním vědním disciplínám;
  • Porozumět souvislostem vývoje pedagogického myšlení;
  • Umět popsat a vysvětlit hlavní pedagogické směry;
  • Porozumět základním koncepcím alternativních výchovně vzdělávacích systémů;
  • Seznámit se s aktuálními otázkami a trendy ve výchově a vzdělávání;
  • Pochopit význam edukačního procesu v ošetřovatelské péči;
  • Osvojit si základní edukační metody v ošetřovatelství
  • Umět identifikovat edukační potřeby pacientů.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu

PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:

  • 100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
  • úspěšné vyplnění zápočtového testu.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Literatura

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • TOMOVÁ, Š. Základy edukace pro nelékařské zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha, Ústřední knihovna UK, 2017 ISBN 978-80-88176-12-1. https://ecuni.publi.cz/
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P.: Kapitoly ze základů pedagogiky. 2. vydání. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2015. 270 s. ISBN 978-80-262-0872-3.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. 6. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 9788073676476 978-80-7367-647-6.
  • SLAVÍK, M. Vysokoškolská pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 256 s. ISBN 978-80-247-4054-6.
  • ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. 1. Vyd. České Budějovice: Jihočeská fakulta v Českých Budějovicích, 2012. 192 s. ISBN 978-80-7394-246-5.
  • ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0.

ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
  • JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
  • MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. 2013, 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k udělení zápočtu jsou specifikovány v oddílu Podmínky zakončení předmětu.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Sylabus

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

PŘEDNÁŠKY:

  • Úvod do studia pedagogiky, charakteristika pedagogiky jako vědní disciplíny.
  • Struktura pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám, základní pedagogické pojmy.
  • Otázky výchovy, činitelé ovlivňující vývoj jedince, osobnost vychovatele.
  • Vývoj pedagogického myšlení, vývoj pedagogických idejí (pedagogické myšlení a výchova v období starověku, středověku, v období humanismu a renesance, pedagogický realismus, pedagogika 19. století).
  • Alternativní výchovně vzdělávací koncepce, reformní pedagogika, alternativní školství, společné znaky alternativních výchovně vzdělávacích systémů.
  • Současné trendy ve výchově a vzdělávání.

SEMINÁŘE:

  • Výchova a její role ve vývoji společnosti a jedince, podstata výchovy, základní znaky.
  • Faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti, vztah prostředí a výchovy.
  • Vztah výchovy a vzdělávání, vzdělání, sebevýchova a sebevzdělávání, druhy a formy vzdělávání.
  • Antropogenní činitelé výchovy: vychovatel a vychovávaný, požadavky na osobnost vychovatele.
  • Formy a prostředky výchovy, výchovné styly.
  • Identifikace individuální potřeby edukace u klienta/pacienta v ošetřovatelské péči.
  • Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace. Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení.
  • Moderní technické prostředky vyučování. Témata a plány edukace výuky.
  • Metody edukace jednotlivce. Metody výuky skupiny.
  • Případová studie.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK