|
|
|
||
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální
ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta/ klienta, rodiny a komunity.
Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy
neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Dále se
zaměřuje na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Předmět bude realizován v rámci
nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Přednášky:
Lidské potřeby a profesionální ošetřovatelská praxe.
Zdraví a pomoc při uspokojování lidských potřeb v širších ekonomických a společenských souvislostech.
Bio-psycho-sociální jednota organismu.
Pojem potřeby člověka. Klasifikace potřeb.
Potřeby člověka a pocity neuspokojených potřeb.
Maslowova hierarchie potřeb, odlišnosti uspokojování potřeb u člověka zdravého, nemocného,
handicapovaného, umírajícího.
Vztah potřeb člověka a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelských problémů, vztah
potřeb člověka a ošetřovatelského procesu.
Ošetřovatelský proces a jeho fáze.
Standardní ošetřovatelský model „Funkčního vzorce zdraví M. Gordonové“.
Semináře:
Ošetřovatelská anamnéza - ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu klienta
(sestavení ošetřovatelské anamnézy: základní identifikační údaje, subjektivní údaje klienta, základní screeningové
fyzikální
vyšetření: techniky měření a metody pozorování vitálních funkcí, výživy, vylučování, senzorické čití, motorické
funkce, mentální stav, komunikace, bolest, emocionální stav, aj.). Odlišnosti hodnocení potřeb u dítěte a
dospělého. Odlišnosti ošetřovatelského hodnocení u osob nemocných, handicapovaných a umírajících.
Ošetřovatelská diagnóza - analýza získaných informací a ošetřovatelská diagnostika: formulace
ošetřovatelských diagnóz, odlišení zdraví podporujících a vysoce rizikových ošetřovatelských diagnóz, rozbor
jednotlivých ošetřovatelských diagnóz.
Plánování ošetřovatelské péče - stanovení priorit, stanovení očekávaných výsledků - cílů, dělení cílů, výsledná
kritéria pro měření dosažených výsledků, vztah ošetřovatelské diagnózy a očekávaných výsledků, formy plánu
ošetřovatelské péče, druhy plánů péče, plánování ošetřovatelských intervencí a jejich záznam do plánu péče.
Realizace ošetřovatelské péče - individuální péče a organizace práce na standardním nemocničním oddělení a
jednotkách ošetřovatelské péče v dlouhodobé péči, realizace ošetřovatelských strategií.
Vyhodnocení dosažených výsledků v péči o pacienta - standardy a kvalita ošetřovatelské péče, vedení
ošetřovatelské dokumentace a individuálních záznamů, jejich věcnost, správnost a objektivita, zásady pro vedení
dokumentace, význam vedení individuální ošetřovatelské dokumentace v písemné i elektronické podobě.
Potřeba dýchání a srdeční činnosti. Faktory ovlivňující dýchání a srdeční činnost, dušnost, poruchy srdeční
činnosti, emocionální nerovnováha, bezvědomí jako celostní reakce na neuspokojení potřeby dýchání a srdeční
činnosti, fyziologie dušnosti, objektivní a subjektivní projevy dušnosti, diagnostické testy, specifické oš. intervence:
zajištění volných dýchacích cest, odsávání, podání kyslíku, kyslíková terapie, zásady podávání kyslíku,
minimalizace úzkosti pacienta, urgentní situace, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba udržení tělesné teploty. Pocit chladu, husí kůže, třesavka, emocionální nerovnováha, klesání TT jako
celostní reakce na neuspokojení této potřeby, regulační mechanismy, faktory ovlivňující tělesnou teplotu,
problémy: hypotermie, hypertermie, horečka, oš. zhodnocení: teplota, puls a dýchání, krevní ztráty, barva kůže,
tělesné nepohodlí, stav výživy a hydratace, mentální stav, priority a cíle oš. péče: vážnost stavu, křeče, vyčerpání.
Omrzliny, specifické oš. intervence: měření TT, hydratace, výživa, léky, zábaly, umělé snižování teploty, aplikace
tepla a chladu, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba výživy. Faktory ovlivňující příjem potravy a celkový stav výživy, hlad, hladovění, emocionální
nerovnováha a vnitřní metabolický rozvrat jako celostní reakce na neuspokojení potřeby výživy, výživa a nemocný,
druhy diet, malnutrice, hladovění, obezita, oš. zhodnocení stavu výživy, specifické oš. intervence, podávání jídla,
krmení pacienta, změna stravovacích návyků, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba tekutin (zajištění rovnováhy vnitřního prostředí a elektrolytů), žízeň, poruchy metabolismu, emocionální
a mentální poruchy jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tekutin, fyziologie tekutin a elektrolytů, příjem a
výdej, regulační mechanismy, acidobazická rovnováha, narušení rovnováhy vnitřního prostředí, faktory ovlivňující
rovnováhu tekutin: deficitní příjem, poruchy funkce GIT, poruchy funkce ledvin, nadměrná perspirace a evaporace,
hemoragie, popálení, problémy dehydratace, edémy, oš. zhodnocení stavu hydratace: příznaky, diagnostické
testy, specifické oš. intervence: měření příjmu a výdeje tekutin, podávání tekutin per os, i.v., intersticiální infuze,
vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba vyprazdňování moče. Funkce močového ústrojí, faktory ovlivňující vylučování moče: emocionální
problémy, infekce, poruchy krevní cirkulace, obstrukce, hormonální poruchy, generalizovaná traumata,
generalizované svalové poruchy, poruchy inervace, problémy: inkontinence, dysurie, nycturie, polyurie, retence
moče, oligurie, renální anurie, hematurie, uremie, oš. zhodnocení vylučování, příznaky, diagnostické testy,
cévkování ženy, muže, výplach močového měchýře, nácvik vyprazdňování močového měchýře, vyhodnocení
efektivity oš. intervencí.
Potřeba vyprazdňování stolice. Normální a abnormální vyprazdňování, faktory ovlivňující vyprazdňování:
obstipace, diarhoea, oš. zhodnocení vyprazdňování stolice, objektivní a subjektivní příznaky, diagnostické testy,
priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: prevence obstipace (pravidelné vyprazdňování, dieta, hydratace,
intimita, pohyb, klyzma, manuální vybavení stolice), péče o kolostomii, u průjmu zjištění a odstranění příčin,
snížení úzkosti, udržování rovnováhy tekutin a elektrolytů, dodržování zásad správné výživy, udržování pohodlí a
hygieny, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba tělesného pohybu a cvičení. Význam pohybu a cvičení pro zdravého a nemocného člověka, rizika
dlouhodobého pobytu na lůžku, normální motorické funkce, typy pohybu, pohyby nezbytné pro sebepéči, faktory
ovlivňující motorické funkce, oš. zhodnocení motorických funkcí, priority a cíle oš. péče, oš. intervence: druhy
cvičení, pohyby v kloubech, pomoc při pohybu, zvedání a polohování, nácvik chůze, plánování a vyhodnocení
efektivity oš. intervencí.
Potřeba čistoty a hygieny. Pocit nečistoty, svědění, zápach, emocionální nerovnováha, onemocnění a poškození
kůže jako celostní reakce na neuspokojení hygienických potřeb, faktory ovlivňující stav kůže, vlasů, nehtů, zubů a
úst, problémy související s osobní hygienou: neschopnost umýt se, okoupat se, upravit se, dojít si na toaletu,
specifické oš. intervence: celková ranní a večerní hygiena, péče o dutinu ústní, celková koupel, dekubity, péče o
vlasy, péče o nehty, péče o oči, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba spánku. Vztah normálních tělesných funkcí, spánku a odpočinku, únava a projevy emocionální
nerovnováhy jako celostní reakce na neuspokojenou potřebu spánku, stadia spánku, spánková deprivace, faktory
ovlivňující pocit tělesné pohody, spánku a odpočinku, problémy: insomnia, hypersomnia, narkolepsie,
somnambulismus, enuresis, oš. zhodnocení potřeby spánku a odpočinku, oš. intervence, předpoklady pro klidný
spánek, úprava lůžka, pomocná zařízení lůžka, polohy na lůžku, vyprazdňování na lůžku, masáž zad, plánování a
vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba být bez bolesti. Bolest jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tělesné pohody, fyziologie bolesti,
příčiny bolesti, typy bolesti, subjektivní vnímání bolesti a individuální reakce na bolest, hodnocení, měření a
průběžné sledování bolesti, priority a cíle oš. péče při tišení bolesti, specifické oš. intervence, terapie, minimalizace
úzkosti pacienta, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba tělesné pohody. Fyziologie nauzey, zvracení, anorexie, faktory, které tělesné nepohodlí způsobují,
vnější podněty: chemická dráždidla tj. léky, stimulace receptorů rovnovážného ústrojí; receptory zažívacího ústrojí,
dělohy, ledvin, srdce, hltanu, semicirkulární kanálky v uchu, oš. zhodnocení pacienta s nauzeou, zvracením,
anorexii, subjektivní a objektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence:
preventivní opatření, tělesné pohodlí a hygiena, udržování hydratace a výživy, gastrointestinální intubace,
odsávání žaludečního obsahu, krmení nasogastrickou sondou, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba sexuální. Sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování
sexuálních potřeb dospívajících, dospělých, seniorů, homosexuálů, zhodnocení sexuálního zdraví, změny v
sexuálních funkcích.
Potřeby psychosociální (potřeby jistoty a bezpečí, komunikace, informací, kontaktu s lidmi, potřeba lásky a
sounáležitosti, přátelství, důvěry a naděje, potřeba sebevědomí, sebeúcty, seberealizace, tvořivosti apod.).
Potřeba jistoty a bezpečí (faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí, emocionální rovnováha, úzkost, strach, obavy,
nejistota, pocit ohrožení, nedůvěra, únik, agrese, pocit bezmocnosti, beznaděje jako celostní reakce na
neuspokojení potřeby jistoty a bezpečí, zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, krizová
období v životních fázích, situační krize: životní změny, stresové situace, projevy úzkosti: fyziologická a
behaviorální manifestace, subjektivní pocity pacienta, priority a cíle oš. péče, specifické intervence, anxiolytika,
vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeby kognitivní - smyslové stimulace (smyslové vnímání: zrak, sluch, čich, hmat, chuť, deficit smyslových
podnětů a vývoj smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center
smyslového vnímání v CNS, nadměrná smyslová stimulace, celostní reakce na deficit podnětů, smyslovou
deprivaci a nadměrnou stimulaci, subjektivní údaje pacienta a objektivní projevy, principy a cíle oš. péče,
specifické oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.
Potřeba informací - znalostí a dovedností (edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem), proces učení
jako aktivní proces od narození do konce života, trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů, úzkost,
strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, vztah adekvátně informovaného pacienta a kvality
péče, oš. zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta, principy pro vytvoření edukačního plánu,
stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností
pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace.
Duchovní potřeby (mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti).
Víra (hodnoty, přesvědčení) jako opora a pomoc v náročné a stresové situaci, identifikace duchovních potřeb u
pacienta: emocionální stav, poskytnutí duchovní opory: sestrou, psychoterapeutem, knězem, vyhodnocení
efektivity terapeutické komunikace.
Měřící techniky v ošetřovatelské péči.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM A ZKOUŠKOU.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY:
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY:
OKRUHY TEMATICKÝCH CELKŮ:
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠEK:
SEMINÁŘŮ:
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|