|
|
|
||
Předmět Fyzioterapie v pediatrii a v neonatologii je pro studenty stěžejní k pochopení možností fyzioterapie v jednotlivých
klinických pediatrických oborech. Fyzioterapie je nedílnou součástí léčby dětí s různými poruchami a onemocněními.
Fyzioterapeut je nedílnou součástí multidisciplinárního týmu. Student uvidí proces léčby v jednotlivých klinických
oborech, v různých fázích akutní, subakutní i chronické péče.
Dovednosti a kompetence studenta po absolvování tohoto předmětu:
Měl by být seznámen s problematikou daného klinického oboru (obecně) z pohledu lékaře a fyzioterapeuta
Studentovi jsou předneseny nejčastější případy, případně je kazuistika demonstrována na pacientovi lékařem a/nebo
fyzioterapeutem
Student by měl umět daného pacienta systematicky vyšetřit a daná data interpretovat a udělat závěr z vyšetření
Na základě vyšetření je student schopen stanovit cíl terapie (krátkodobý a dlouhodobý)
Student je seznámen indikací, tak s kontraindikací fyzioterapie, měl by umět posoudit, kdy bezpečně s fyzioterapií
přestat, pokud se mění stav pacienta (akutní obory)
Stručná charakteristika předmětu:
V teoretických přednáškách bude student seznámen se základními pravidly fyzioterapie pro daný klinický obor. V rámci
předmětu to budou tyto obory: dětská neurologie, neonatologie, kardiologie, dětská hematoonkologie, dětská chirurgie a
ortopedie a dětská rehabilitační lůžka. Hlavní přednášená témata jsou následující: rehabilitační péče u předčasně
narozených dětí, fyzioterapie u akutního lůžka (ARO, JIP), dětská mozková obrna – management péče od narození po
20.let, svalová onemocnění, periferní parézy dětského věku (paréza brachiálního plexu, meningomyelokéla), respirační
fyzioterapie u vybraných diagnóz, zejména pak cystická fibróza, vrozené a vývojové vady pohybového aparátu, časná a
pozdní fyzioterapie u dětí po výkonu na srdci, fyzioterapie po chirurgickém zákroku (brániční hernie, operace na trávícím
aparátu, vrozená vada břišní stěny), fyzioterapie jako součást komplexní léčby na hematoonkologii, fyzioterapie u
funkčních poruch hybného systému na dětských rehabilitačních lůžkách. V praktické části bude student přítomen
demonstrace vyšetření a terapie pacienta na jednotlivých klinikách. Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
|
|
||
Ročník: 2. ROČ. NAVAZUJÍCÍ MAGISTERSKÉ STUDIUM FYZIOTERAPIE Zimní semestr 2023/24
Název předmětu: Fyzioterapie v neonatologii a pediatrii
Garant předmětu: As. PhDr. M. Šafářová, PhD. Podmínky zápočtu: 100% účast, test Výuka: STŘEDA; 11-14,00h; dva bloky: 11-12,20 12,40-14,00 Místo výuky: C203 šest výukových hodin Poslední úprava: Pecharová Michaela (12.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: LEBL, Jan. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén.2014 ISBN 978-80-7492-131-5. CHALOUPECKÝ, Václav. Dětská kardiologie. Praha: Galén, 2007, 444 s. ISBN 80-726-2406-7. KRAUS, Josef,. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2004.ISBN 80-247-1018-8. POHUNEK, Petr, Petr KOŤÁTKO a Jana TUKOVÁ, ed., 2018. Dětská pneumologie. Praha: Mladá fronta, 2019.686s ISBN: 978-80-204-4912-2. VONDRA, Vladimír. Dušnost: problém mnoha oborů. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta, 2017. Aeskulap. ISBN 978-80-204-4610-7. POUL, Jan. Dětská ortopedie. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-622-9. Praha: Mladá fronta, 2009. Edice postgraduální medicíny. ISBN 978-80-204-4912-2. KOUTECKÝ, Josef, Edita KABÍČKOVÁ a Jan STARÝ. Dětská onkologie pro praxi. Vyd .1. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-288-5. KOMÁREK, Vladimír a Alena ZUMROVÁ. Dětská neurologie: vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Galén, 2008. ISBN 978- 80-7262-492-8. GROSS, Jeffrey M., Joseph FETTO a Elaine Rosen SUPNICK. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8. Doporučená literatura: NEUMANNOVÁ K., ZATLOUKAL, ŠLACHTOVÁ,L.: Usnadnění expektorace pomocí airway clearance techniques u nemocných s výrazným oslabením dýchacích svalů. Reh. Fyz. Lék., 20, 2013, No1, pp.17-21. KOLÁŘ, Pavel, Jitka SMRŽOVÁ a Alena KOBESOVÁ, 2011. Vývojová porucha koordinace – vývojová dyspraxie. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. 74/107(5), 533-538. ZOUNKOVÁ, Irena a Libuše SMOLÍKOVÁ, 2012. Následná ambulantní fyzioterapie nezralých dětí. Pediatrie pro praxi. 13(5), 299-303. Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: http://www.pneumologie.cz/guidelines/ www.cfww.org/ipg-cf/ https://www.ecfs.eu/sites/default/files/general-content-files/workinggroups/ IPG%20CF_Blue%20Booklet_7th%20edition%202019.pdf https://www.iospress.nl/journal/journal-of-pediatric-rehabilitation-medicine/ https://www.journals.elsevier.com/gait-and-posture/ Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
|
|
||
Předmět Fyzioterapie v pediatrii a v neonatologii je pro studenty stěžejní k pochopení možností fyzioterapie v jednotlivých klinických pediatrických oborech. Fyzioterapie je nedílnou součástí léčby dětí s různými poruchami a onemocněními. Fyzioterapeut je nedílnou součástí multidisciplinárního týmu. Student uvidí proces léčby v jednotlivých klinických oborech, v různých fázích akutní, subakutní i chronické péče. Dovednosti a kompetence studenta po absolvování tohoto předmětu: Měl by být seznámen s problematikou daného klinického oboru (obecně) z pohledu lékaře a fyzioterapeuta Studentovi jsou předneseny nejčastější případy, případně je kazuistika demonstrována na pacientovi lékařem a/nebo fyzioterapeutem Student by měl umět daného pacienta systematicky vyšetřit a daná data interpretovat a udělat závěr z vyšetření Na základě vyšetření je student schopen stanovit cíl terapie (krátkodobý a dlouhodobý) Student je seznámen indikací, tak s kontraindikací fyzioterapie, měl by umět posoudit, kdy bezpečně s fyzioterapií přestat, pokud se mění stav pacienta (akutní obory) Stručná charakteristika předmětu: V teoretických přednáškách bude student seznámen se základními pravidly fyzioterapie pro daný klinický obor. V rámci předmětu to budou tyto obory: dětská neurologie, neonatologie, kardiologie, dětská hematoonkologie, dětská chirurgie a ortopedie a dětská rehabilitační lůžka. Hlavní přednášená témata jsou následující: rehabilitační péče u předčasně narozených dětí, fyzioterapie u akutního lůžka (ARO, JIP), dětská mozková obrna – management péče od narození po 20.let, svalová onemocnění, periferní parézy dětského věku (paréza brachiálního plexu, meningomyelokéla), respirační fyzioterapie u vybraných diagnóz, zejména pak cystická fibróza, vrozené a vývojové vady pohybového aparátu, časná a pozdní fyzioterapie u dětí po výkonu na srdci, fyzioterapie po chirurgickém zákroku (brániční hernie, operace na trávícím aparátu, vrozená vada břišní stěny), fyzioterapie jako součást komplexní léčby na hematoonkologii, fyzioterapie u funkčních poruch hybného systému na dětských rehabilitačních lůžkách. V praktické části bude student přítomen demonstrace vyšetření a terapie pacienta na jednotlivých klinikách. Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
|