PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Fyzioterapie v pediatrii a v neonatologii - D1701308
Anglický název: Physiotherapy in pediatrics and neonatology
Zajišťuje: Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství (13-432)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:14/14, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Marcela Šafářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Marcela Šafářová, Ph.D.
Anotace
Předmět Fyzioterapie v pediatrii a v neonatologii je pro studenty stěžejní k pochopení možností fyzioterapie v jednotlivých klinických pediatrických oborech. Fyzioterapie je nedílnou součástí léčby dětí s různými poruchami a onemocněními. Fyzioterapeut je nedílnou součástí multidisciplinárního týmu. Student uvidí proces léčby v jednotlivých klinických oborech, v různých fázích akutní, subakutní i chronické péče. Dovednosti a kompetence studenta po absolvování tohoto předmětu:  Měl by být seznámen s problematikou daného klinického oboru (obecně) z pohledu lékaře a fyzioterapeuta  Studentovi jsou předneseny nejčastější případy, případně je kazuistika demonstrována na pacientovi lékařem a/nebo fyzioterapeutem  Student by měl umět daného pacienta systematicky vyšetřit a daná data interpretovat a udělat závěr z vyšetření  Na základě vyšetření je student schopen stanovit cíl terapie (krátkodobý a dlouhodobý)  Student je seznámen indikací, tak s kontraindikací fyzioterapie, měl by umět posoudit, kdy bezpečně s fyzioterapií přestat, pokud se mění stav pacienta (akutní obory) Stručná charakteristika předmětu: V teoretických přednáškách bude student seznámen se základními pravidly fyzioterapie pro daný klinický obor. V rámci předmětu to budou tyto obory: dětská neurologie, neonatologie, kardiologie, dětská hematoonkologie, dětská chirurgie a ortopedie a dětská rehabilitační lůžka. Hlavní přednášená témata jsou následující: rehabilitační péče u předčasně narozených dětí, fyzioterapie u akutního lůžka (ARO, JIP), dětská mozková obrna – management péče od narození po 20.let, svalová onemocnění, periferní parézy dětského věku (paréza brachiálního plexu, meningomyelokéla), respirační fyzioterapie u vybraných diagnóz, zejména pak cystická fibróza, vrozené a vývojové vady pohybového aparátu, časná a pozdní fyzioterapie u dětí po výkonu na srdci, fyzioterapie po chirurgickém zákroku (brániční hernie, operace na trávícím aparátu, vrozená vada břišní stěny), fyzioterapie jako součást komplexní léčby na hematoonkologii, fyzioterapie u funkčních poruch hybného systému na dětských rehabilitačních lůžkách. V praktické části bude student přítomen demonstrace vyšetření a terapie pacienta na jednotlivých klinikách.
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Ročník: 2. ROČ. NAVAZUJÍCÍ MAGISTERSKÉ STUDIUM FYZIOTERAPIE

Zimní semestr 2023/24

Název předmětu: Fyzioterapie v neonatologii a pediatrii

Garant předmětu: As. PhDr. M. Šafářová, PhD.

Podmínky zápočtu: 100% účast, test

Výuka: STŘEDA; 11-14,00h; dva bloky: 11-12,20 12,40-14,00

Místo výuky: C203 šest výukových hodin

Poslední úprava: Pecharová Michaela (12.09.2023)
Literatura

Povinná literatura:

LEBL, Jan. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén.2014 ISBN 978-80-7492-131-5.

CHALOUPECKÝ, Václav. Dětská kardiologie. Praha: Galén, 2007, 444 s. ISBN 80-726-2406-7.

KRAUS, Josef,. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2004.ISBN 80-247-1018-8.

POHUNEK, Petr, Petr KOŤÁTKO a Jana TUKOVÁ, ed., 2018. Dětská pneumologie. Praha: Mladá fronta, 2019.686s

ISBN: 978-80-204-4912-2.

VONDRA, Vladimír. Dušnost: problém mnoha oborů. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta, 2017.

Aeskulap. ISBN 978-80-204-4610-7.

POUL, Jan. Dětská ortopedie. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-622-9. Praha: Mladá fronta, 2009. Edice postgraduální

medicíny. ISBN 978-80-204-4912-2.

KOUTECKÝ, Josef, Edita KABÍČKOVÁ a Jan STARÝ. Dětská onkologie pro praxi. Vyd .1. Praha: Triton, 2002. ISBN

80-7254-288-5.

KOMÁREK, Vladimír a Alena ZUMROVÁ. Dětská neurologie: vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-

80-7262-492-8.

GROSS, Jeffrey M., Joseph FETTO a Elaine Rosen SUPNICK. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého

anglického vydání. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8.

Doporučená literatura:

NEUMANNOVÁ K., ZATLOUKAL, ŠLACHTOVÁ,L.: Usnadnění expektorace pomocí airway clearance techniques u

nemocných s výrazným oslabením dýchacích svalů. Reh. Fyz. Lék., 20, 2013, No1, pp.17-21.

KOLÁŘ, Pavel, Jitka SMRŽOVÁ a Alena KOBESOVÁ, 2011. Vývojová porucha koordinace – vývojová dyspraxie. Česká

a slovenská neurologie a neurochirurgie. 74/107(5), 533-538.

ZOUNKOVÁ, Irena a Libuše SMOLÍKOVÁ, 2012. Následná ambulantní fyzioterapie nezralých dětí. Pediatrie pro

praxi. 13(5), 299-303.

Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese:

http://www.pneumologie.cz/guidelines/

www.cfww.org/ipg-cf/

https://www.ecfs.eu/sites/default/files/general-content-files/workinggroups/

IPG%20CF_Blue%20Booklet_7th%20edition%202019.pdf

https://www.iospress.nl/journal/journal-of-pediatric-rehabilitation-medicine/

https://www.journals.elsevier.com/gait-and-posture/

Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
Sylabus

Předmět Fyzioterapie v pediatrii a v neonatologii je pro studenty stěžejní k pochopení možností fyzioterapie v jednotlivých

klinických pediatrických oborech. Fyzioterapie je nedílnou součástí léčby dětí s různými poruchami a onemocněními.

Fyzioterapeut je nedílnou součástí multidisciplinárního týmu. Student uvidí proces léčby v jednotlivých klinických

oborech, v různých fázích akutní, subakutní i chronické péče.

Dovednosti a kompetence studenta po absolvování tohoto předmětu:

 Měl by být seznámen s problematikou daného klinického oboru (obecně) z pohledu lékaře a fyzioterapeuta

 Studentovi jsou předneseny nejčastější případy, případně je kazuistika demonstrována na pacientovi lékařem a/nebo

fyzioterapeutem

 Student by měl umět daného pacienta systematicky vyšetřit a daná data interpretovat a udělat závěr z vyšetření

 Na základě vyšetření je student schopen stanovit cíl terapie (krátkodobý a dlouhodobý)

 Student je seznámen indikací, tak s kontraindikací fyzioterapie, měl by umět posoudit, kdy bezpečně s fyzioterapií

přestat, pokud se mění stav pacienta (akutní obory)

Stručná charakteristika předmětu:

V teoretických přednáškách bude student seznámen se základními pravidly fyzioterapie pro daný klinický obor. V rámci

předmětu to budou tyto obory: dětská neurologie, neonatologie, kardiologie, dětská hematoonkologie, dětská chirurgie a

ortopedie a dětská rehabilitační lůžka. Hlavní přednášená témata jsou následující: rehabilitační péče u předčasně

narozených dětí, fyzioterapie u akutního lůžka (ARO, JIP), dětská mozková obrna – management péče od narození po

20.let, svalová onemocnění, periferní parézy dětského věku (paréza brachiálního plexu, meningomyelokéla), respirační

fyzioterapie u vybraných diagnóz, zejména pak cystická fibróza, vrozené a vývojové vady pohybového aparátu, časná a

pozdní fyzioterapie u dětí po výkonu na srdci, fyzioterapie po chirurgickém zákroku (brániční hernie, operace na trávícím

aparátu, vrozená vada břišní stěny), fyzioterapie jako součást komplexní léčby na hematoonkologii, fyzioterapie u

funkčních poruch hybného systému na dětských rehabilitačních lůžkách. V praktické části bude student přítomen

demonstrace vyšetření a terapie pacienta na jednotlivých klinikách.

Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK