PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy pedagogiky a edukace II. - D1502024
Anglický název: The Basics of Pedagogy and Education in Nursing II.
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/10, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání poznatků o významu obecné pedagogiky jako integrující disciplíny pro záměrné vedení výchovně vzdělávacího procesu zejména v oblasti vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití v edukačním procesu s využitím aktivizačních metod a současně při působení radiologického asistenta na účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky z oboru pedagogiky a didaktiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech oboru a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta, jeho blízkých i komunity. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u pacientů, ale i u dalších členů rodiny i zdravotnického týmu.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Cíl předmětu

Pochopit význam edukačního procesu v ošetřovatelské péči;

  • Umět popsat a vysvětlit základní edukační pojmy;
  • Umět identifikovat edukační potřeby pacientů;
  • Pochopit význam stanovení edukační diagnózy;
  • Osvojit si základní edukační metody;
  • Osvojit si realizaci edukačního procesu;
  • Umět zhodnotit efektivitu proběhlého edukačního procesu.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu

ŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:

  • 100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
  • úspěšné vyplnění zápočtového testu podle předem definovaných kritérií.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (07.02.2024)
Literatura

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • TOMOVÁ, Š. Základy edukace pro nelékařské zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha, Ústřední knihovna UK, 2017 ISBN 978-80-88176-12-1. https://ecuni.publi.cz/

Návod k přihlášení: Knihu najdete na URL adrese: https://ecuni.publi.cz/ - do vyhledavače zadáte Základy edukace - objeví se kniha - kliknete na knihu - stáhnout nebo číst - po objevení se stránky k přihlášení zvolíte variantu v dolním červeném rámečku (přihlášení přes eduid) - přihlásíte se dále - pak se Vám kniha otevře.

  • HAVELKOVÁ, E., TUMOVÁ, E. Edukace v ošetřovatelství. Průvodce edukační prací [online].
  • HLINOVSKÁ, J., STUCHLÍKOVÁ, K. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství [online]. Studijní opora. VŠZ, o. p. s. 2013. Dostupné na: www. vszdrav.cz/sharepoint, CZ.1.07/2.2.00/28.0004
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi.1. vyd. Praha: Grada. 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2016. ISBN: 978-80-7454-635-8.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
  • SLAVÍK, M. Vysokoškolská pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 256 s. ISBN 978-80-247-4054-6.
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012, 63 s. ISBN 978-80-7262-845-2.
  • ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. 1. Vyd. České Budějovice: Jihočeská fakulta v Českých Budějovicích, 2012. 192 s. ISBN 978-80-7394-246-5.
  • ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0.

ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
  • JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
  • MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. 2013, 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Sylabus

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

PŘEDNÁŠKY:

  • Edukační proces a jeho význam v ošetřovatelství;
  • Specifika edukačního procesu podle jednotlivých onemocnění člověka;
  • Fáze edukačního procesu;
  • Typy učení.

SEMINÁŘE:

  • Identifikace individuální potřeby edukace u klienta/pacienta.
  • Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace.
  • Edukační prostředky. Témata a plány edukace výuky.
  • Metody edukace jednotlivce. Metody edukace skupiny.
  • Případová studie.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (07.02.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK