|
|
|
||
Poznatky a zákonitosti psychologie v rehabilitaci se zvláštním důrazem na přínos poznatků a přístupů klinické psychologie v oblasti léčebné rehabilitace. Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (02.07.2021)
|
|
||
Cílem výuky předmětu Klinická psychologie je podat aktuální přehled poznatků v tomto aplikovaném oboru. Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (02.07.2021)
|
|
||
3. ročník bakalářské studium fyzioterapie – zimní semestr 2023/2024 Předmět: KLINICKÁ PSYCHOLOGIE Pondělí: 11 – 13,35 hod. Výuka: učebna TVL, pavilon 9 Počet hodin: 2/1 Z, ZK Garant předmětu: doc. PhDr. Daniela Stackeová, Ph.D. Vyučující: doc. PhDr. Daniela Stackeová, Ph.D., doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D., Mgr. Hana Horáková, Ph.D., Mgr. Jan Tománek, Mgr. Markéta Mohaplová, Mgr. Adéla Fendrych Mazancová, Ph.D., Mgr. Pavla Lhotová, Mgr. Kateřina Bukačová, PhDr. Alice Maulisová, Ph.D., Mgr. Klára Benešová, PhDr. Gražina Kokešová Kleinová, Mgr. Zuzana Kocábová, Ph.D. Poslední úprava: Pecharová Michaela (28.08.2023)
|
|
||
Baštecká, Bohumila: 2001. Základy klinické psychologie. Portál, Praha. ISBN 80-7178-550-4 Plante, Thomas G.: 2001. Současná klinická psychologie. Grada, Praha. ISBN 80-7169-963-2 Říčan, Pavel, Krejčířová, Dana a kol.: 2011. Dětská klinická psychologie. Grada, Praha. ISBN 978-80-247-1049-5 Vágnerová, Marie: 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha. ISBN 978- 80-7367-414-4 Vašina, Lubomír: 2002. Klinická psychologie a somatická psychoterapie. Neptun, Brno. ISBN 80-902896-4-9
Baštecká, Bohumila (ed.): 2009. Aplikovaná psychologie. Portál, Praha. ISBN 978-80-7367-470-0 Brichcín, Milan: 1999. Vůle a sebekontrola. Teorie, metody, experimenty. Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, Praha. ISBN 80-7184-753-4 Gillen, Glen, Burkhardt, Ann: 1998. Stroke Rehabilitation. Mosby, Inc. St. Louis. ISBN 0-8151-3460-6 Hátlová, Běla: 2010. Psychomotorická terapie demencí v počáteční a střední fázi. European Science and Art Publishing. Asociace psychologů sportu. Praha. ISBN 978-80-87504-00-0 Hort, Jakub, Rusina, Robert a kol.: 2007. Paměť a její poruchy. Maxdorf, Praha. ISBN 978-80-7345-004-5 Kratochvíl, Stanislav: 2006. Základy psychoterapie. Portál, Praha. ISBN 80-7367-122-0 Křivohlavý, Jaro: 2009. Psychologie zdraví. Portál, Praha. ISBN 978-80-7367-568-4 Křivohlavý, Jaro: 2002. Psychologie nemoci. Portál, Praha. ISBN 80-247-0179-0 Paulík, Karel: 2010. Psychologie lidské odolnosti. Grada, Praha. ISBN 978-80-247-2959-6 Scheffler, R. M, Potůček, Martin ( editors): 2008. Mental Health Care Reform in the Czech and Slovak Republics, 1989 to the Present. Karolinum Press, Prague. ISBN 978-80-246-1466-3 Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (02.07.2021)
|
|
||
Otázky ke státní závěrečné zkoušce z PSYCHOLOGIE – AR 2020/21 1. Základní terminologická vymezení a aplikace psychologie. Klinická psychologie a psychologie ve fyzioterapii a dalších zdravotnických profesích. 2. Psychologické směry, základní psychologické přístupy, představitelé základních psychologických směrů a přístupů. 3. Klinická diagnostika v praxi 4. Psychologická specifika pomáhajících profesí s důrazem na práci fyzioterapeuta. Syndrom vyhoření u pomáhajících profesí 5. Struktura a vývoj osobnosti. Vybrané teorie osobnosti ve vztahu k rehabilitační teorii a praxi. 6. Člověk ve společnosti. Sociální komunikace, postoje a role jedince ve skupině. Autorita, status, vliv masových médií. 7. Psychosociální zátěž a stress a jeho zvládání. Konflikty mezi lidmi a způsoby jejich řešení. Transakční analýza. PCA (Person Centered Approach). 8. Rodina a její význam pro jedince. Vliv rodinného systému na zdraví. 9. Vztah zdravotník– pacient, zdravotník – rodina pacienta. Komunikace. Zásady sdělování informací pacientům a jejich rodinám. 10. Psychopatologie – dělení, popis jednotlivých psychopatologických okruhů. Specifika přístupu k pacientům trpícím psychickými obtížemi. 11. Psychosomatický přístup v pomáhajících profesích. Psychosomatická medicína. Psychosomatika ve fyzioterapii. 12. Pacient v nemocnici. Chronická a nevyléčitelná onemocnění. Paliativní péče, umírání, smrt (psychologické aspekty). Psychologické aspekty bolesti. 13. Duševní krize. Příčiny, fáze, možnosti řešení, terapeutické přístupy. 14. Motivace pacienta v průběhu rehabilitace, adherence, vůle a sebekontrola. Význam kauzální atribuce a autoatribuce v motivaci pacienta a aspirační úrovni k dosažení zlepšení zdravotního stavu. 15. Rehabilitace jako proces učení a tréninku. Vymezení pojmu učení. Problematika únavy. 16. Vývoj psychomotoriky. Základní fáze a mezníky vývoje, vývojové zákonitosti, specifika v jednotlivých věkových obdobích. 17. Psychologická specifika fyzioterapie a rehabilitace v pediatrii. 18. Psychologická specifika fyzioterapie a rehabilitace v gynekologii a v porodnictví. 19. Psychologické otázky fyzioterapie a rehabilitace v interní medicíně. 20. Neuropsychologie a neurorehabilitace. 21. Psychologické otázky fyzioterapie a rehabilitace v psychiatrii. 22. Psychologická aktivizace a rehabilitace v geriatrii. Možnosti fyzioterapie v léčbě kognitivních poruch. 23. Psychologické otázky fyzioterapie a rehabilitace v traumatologii, chirurgii a ortopedii. 24. Psychologická problematika fyzioterapie a léčebné rehabilitace u sportovců. 25. Vztahy rehabilitace, psychoterapie a reedukace. Vymezení základních pojmů. Nutnost a možnosti spolupráce fyzioterapeuta s psychologem. Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (02.07.2021)
|
|
||
Pozornost je věnována široké oblasti klinické psychologie, psychologii zdraví/nemoci, psychosomatické medicíny a dalším tematicky blízkým lékařským i nelékařským (např. z oblasti etiky, politiky, sportu, sociální vědy apod.) oborům. Předmět je orientován s ohledem na teoretická východiska a také ve smyslu aplikované vědy. Předmět klinická psychologie v sobě zahrnuje širokou oblast psychodiagnostickou, psychoterapeutickou, sociálně nápravnou i rehabilitační. Speciální problematikou jsou obecné otázky zdraví a nemoci, téma psychologie duševního zdraví, mezinárodní klasifikační systémy, rovněž též otázky zdravotnické epidemiologie a sociálně zdravotní politiky v evropském i vnitrostátním kontextu.
Osnova výuky:
1. Úvod do studia klinické psychologie. Základní terminologie. Psychologické směry a školy, představitelé.
2.Vývoj osobnosti. Základní teorie. Vývojové zákonitosti, specifika jednotlivých vývojových období v rehabilitační praxi.
3. Klinická diagnostika: pozorování, anamnéza, rozhovor, testová diagnostika dospělých..
4. Psychologie nemoci a zdraví. Psychosomatická a somatopsychická onemocnění. Pacientovo pojetí nemoci. Úzkostní, depresivní, agresivní pacienti. Psychomotorická terapie v psychiatrii a interní medicíně.
5. Základy komunikace lékař – pacient, bariéry v komunikaci, způsoby překonávání bariér. Přenos, protipřenos. Lékařské prostředí a vliv na pacienta. Sociální komunikace. Konflikty a způsoby řešení (koučink, asertivita, mediace). Rodina a její význam pro jedince i pro spolupráci s lékařem.
6. Psychika tělesně postižených, vliv psychiky na léčbu tělesně postižených, význam fyzioterapie v léčbě a psychologické péči o tělesně postižené. Problematika léčebné rehabilitace u sportovců.
7. Stárnutí a související změny motoriky a kognice z pohledu rehabilitace. Problematika CMP, Parkinsonovy nemoci, roztroušené sklerózy, demence apod. Trénink paměti, neurorehabilitace.
8. Změny v rovnováze seniorů – výsledky grantového výzkumu
9. Neuropsychologie (neurorehabilitace).
10. Krize. Příčiny, fáze, řešení, terapeutické přístupy. Vztah fyzioterapie, psychoterapie a reedukace. Význam spolupráce fyzioterapeuta s psychologem. Podmínky úspěšné rehabilitace.
11. Syndrom vyhoření u pomáhajících profesí, prevence syndromu vyhoření u fyzioterapeutů
12. Motivace pacienta v průběhu rehabilitace. Význam učení, fáze. Únava.
13.Psychologická problematika chronického onemocnění. Předoperační psychologická příprava a vedení pacientů. Psychologické aspekty bolesti. Paliativní péče.
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (02.07.2021)
|