Předmět Hygiena a epidemiologie je určen pro studenty 3. ročníku bakalářského studijního programu Fyzioterapie. Výuka v předmětu se koná jednou za 14 dní, v sudé týdny, ve středu od 14:25 do 17:55 v učebně C203 na Plzeňské. Předmět probíhá formou sedmi výukových jednotek, které jsou koncipované jako přednášky společně s praktickými cvičeními. Tento předmět si klade za cíl vybavit studenty fyzioterapie základními znalostmi a dovednostmi, které jsou klíčové pro porozumění zdravotním rizikům, hodnocení důkazů ve zdravotnickém výzkumu a aplikaci poznatků do klinické praxe.
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (29.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínka zápočtu: Aktivní účast na výuce, jedna absence je povolená.
Zkouška: Zkouška je písemná a probíhá na poslední výukové jednotce 14.1.2026 jako test. Test má 10 otázek. Každá otázka má 4 možnosti, z nichž pouze jedna je správná.
Známkování je následující:
8-10 bodů: 1
6-7 bodů: 2
4-5 bodů: 3
3 a méně bodů: 4 (neprospěl/a)
V případě známky 4 proběhne druhý pokus jako písemná zkouška během zkouškového období, na termínu je třeba se domluvit s garantkou předmětu. Třetí pokus je ústní zkouška u garantky předmětu.
Příprava na výuku: Na výukovou jednotku 6 je třeba se připravit přečtením článku “BMI and risk of dementia in two million people over two decades: a retrospective cohort study” od autorů Qizilbash et al. Článek se seznamem otázek k nim obdržíte na první hodině.
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (29.09.2025)
Literatura
Kenneth J. Rothman, Epidemiology: An Introduction, 2nd edition, Oxford University Press, 2012.
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (29.09.2025)
Sylabus
1. výuková jednotka: Jak vznikají důkazy - epidemiologický přístup v praxi
Datum: 8.10.2025
Vyučující: Doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D.
Cíle učení:
Zhodnotit věrohodnost důkazu jednotlivých typů deskriptivních a analytických studií dle hierarchie v lékařském výzkumu.
Vysvětlit princip randomizace.
Vypočítat vhodný ukazatel výskytu nemoci (šance, prevalence, riziko, incidence rate, attack rate) a úmrtí (smrtnost, úmrtnost).
Vytvořit hypotézu mechanismu při změně incidence / prevalence / úmrtnosti / smrtnosti.
2. výuková jednotka: Role hygienika a epidemiologa v kontrole infekčních onemocnění
Datum: 22.10.2025
Vyučující: MUDr. Jiří Gregor
Cíle učení:
Charakterizovat koncepty v epidemiologii infekčních nemocí, definovat základní termíny a na příkladu vše aplikovat (např. proces šíření nákazy v populaci a epidemický cyklus, formy výskytu nákazy, surveillance, attack rate, reprodukční číslo, epidemiologické modelování a model SIR, účinnost vakcín a proočkovanost populace)
Vyjmenovat základní epidemiologická opatření a uvést konkrétní příklady jejich praktického užití.
Vysvětlit činnost hygienika a epidemiologa ve zdravotnickém zařízení.
Vysvětlit odlišnosti šíření infekce v nemocničním prostředí (např.odlišnosti u vnímavé osoby, odlišnosti nemocniční mikrobiální flóry, možnosti přenosu).
Definovat infekce spojené se zdravotní péčí a vyjmenovat nejčastější původce těchto infekcí, surveillance a epidemiologická opatření.
3. výuková jednotka: Analytická epidemiologie - měření a interpretace asociací
Datum: 5.11.2025
Vyučující: MUDr. Matěj Kučera
Cíle učení:
Vypočítat vhodný relativní (podíl rizik, podíl měr incidencí, podíl šancí) nebo absolutní (rozdíl rizik, rozdíl měr incidencí, atributivní riziko, populační atributivní riziko) ukazatel asociace mezi rizikovým/ochranným faktorem a nemocí.
Interpretovat výsledný ukazatel asociace z hlediska jeho hodnoty a statistické významnosti.
Rozpoznat typ studie a analyzovat sílu jejího důkazu v rámci hierarchie.
Charakterizovat hlavní výhody a nevýhody analytických studií.
Navrhnout vhodný design analytické studie pro konkrétní výzkumnou otázku.
4. výuková jednotka: Sociální determinanty zdraví a jejich význam pro fyzioterapii
Datum: 19.11.2025
Vyučující: Dominika James Šeblová, Ph.D.
Cíle učení:
Rozpoznat jak demografické a sociální charakteristiky a trendy ovlivňují výskyt nemocí, úrazů a potřebu fyzioterapie.
Vyjmenovat hlavní sociální determinanty zdraví a vysvětlit, proč některé faktory působí jako základní (fundamentální) příčiny zdravotních nerovností.
Rozlišit různé formy zdravotních nerovností a kontrastovat absolutní a relativní měřítka nerovností.
Rozpoznat dostupné nástroje pro screening sociálních determinant zdraví používané ve fyzioterapii.
Diskutovat o tom, jak sociální determinanty zdraví mohou ovlivnit kvalitu péče a co mohou fyzioterapeuti udělat k omezení jejich vlivu.