PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Hygiena a epidemiologie - D1305065
Anglický název: Hygiene and Epidemiology
Zajišťuje: Ústav epidemiologie (13-472)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:14/14, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D.
Vyučující: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Zdravotnické obory > Klinické předměty
Prerekvizity : D1301337, D1303213
Anotace
Předmět Hygiena a epidemiologie je určen pro studenty 3. ročníku bakalářského studijního programu Fyzioterapie. Výuka v předmětu se koná jednou za 14 dní, v sudé týdny, ve středu od 14:25 do 17:55 v učebně C203 na Plzeňské. Předmět probíhá formou sedmi výukových jednotek, které jsou koncipované jako přednášky společně s praktickými cvičeními. Tento předmět si klade za cíl vybavit studenty fyzioterapie základními znalostmi a dovednostmi, které jsou klíčové pro porozumění zdravotním rizikům, hodnocení důkazů ve zdravotnickém výzkumu a aplikaci poznatků do klinické praxe.
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (29.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínka zápočtu: Aktivní účast na výuce, jedna absence je povolená.

Zkouška: Zkouška je písemná a probíhá na poslední výukové jednotce 14.1.2026 jako test. Test má 10 otázek. Každá otázka má 4 možnosti, z nichž pouze jedna je správná.

Známkování je následující:

8-10 bodů: 1

6-7 bodů: 2

4-5 bodů: 3

3 a méně bodů: 4 (neprospěl/a)

V případě známky 4 proběhne druhý pokus jako písemná zkouška během zkouškového období, na termínu je třeba se domluvit s garantkou předmětu. Třetí pokus je ústní zkouška u garantky předmětu.

Příprava na výuku: Na výukovou jednotku 6 je třeba se připravit přečtením článku “BMI and risk of dementia in two million people over two decades: a retrospective cohort study” od autorů Qizilbash et al. Článek se seznamem otázek k nim obdržíte na první hodině.

Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (29.09.2025)
Literatura

Kenneth J. Rothman, Epidemiology: An Introduction, 2nd edition, Oxford University Press, 2012.

Knihu je možné získat přes tento odkaz:

https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=5763681

Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (29.09.2025)
Sylabus

1. výuková jednotka: Jak vznikají důkazy - epidemiologický přístup v praxi

Datum: 8.10.2025

Vyučující: Doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D.

Cíle učení:

  • Zhodnotit věrohodnost důkazu jednotlivých typů deskriptivních a analytických studií dle hierarchie v lékařském výzkumu.
  • Vysvětlit princip randomizace.
  • Vypočítat vhodný ukazatel výskytu nemoci (šance, prevalence, riziko, incidence rate, attack rate) a úmrtí (smrtnost, úmrtnost).
  • Vytvořit hypotézu mechanismu při změně incidence / prevalence / úmrtnosti / smrtnosti.

2. výuková jednotka: Role hygienika a epidemiologa v kontrole infekčních onemocnění

Datum: 22.10.2025

Vyučující: MUDr. Jiří Gregor

Cíle učení:

  • Charakterizovat koncepty v epidemiologii infekčních nemocí, definovat základní termíny a na příkladu vše aplikovat (např. proces šíření nákazy v populaci a epidemický cyklus, formy výskytu nákazy, surveillance, attack rate, reprodukční číslo, epidemiologické modelování a model SIR, účinnost vakcín a proočkovanost populace)
  • Vyjmenovat základní epidemiologická opatření a uvést konkrétní příklady jejich praktického užití.
  • Vysvětlit činnost hygienika a epidemiologa ve zdravotnickém zařízení.
  • Vysvětlit odlišnosti šíření infekce v nemocničním prostředí (např.odlišnosti u vnímavé osoby, odlišnosti nemocniční mikrobiální flóry, možnosti přenosu).
  • Definovat infekce spojené se zdravotní péčí a vyjmenovat nejčastější původce těchto infekcí, surveillance a epidemiologická opatření.

3. výuková jednotka: Analytická epidemiologie - měření a interpretace asociací

Datum: 5.11.2025

Vyučující: MUDr. Matěj Kučera

Cíle učení:

  • Vypočítat vhodný relativní (podíl rizik, podíl měr incidencí, podíl šancí) nebo absolutní (rozdíl rizik, rozdíl měr incidencí, atributivní riziko, populační atributivní riziko) ukazatel asociace mezi rizikovým/ochranným faktorem a nemocí.
  • Interpretovat výsledný ukazatel asociace z hlediska jeho hodnoty a statistické významnosti.
  • Rozpoznat typ studie a analyzovat sílu jejího důkazu v rámci hierarchie.
  • Charakterizovat hlavní výhody a nevýhody analytických studií.
  • Navrhnout vhodný design analytické studie pro konkrétní výzkumnou otázku.

4. výuková jednotka: Sociální determinanty zdraví a jejich význam pro fyzioterapii

Datum: 19.11.2025

Vyučující: Dominika James Šeblová, Ph.D.

Cíle učení:

  • Rozpoznat jak demografické a sociální charakteristiky a trendy ovlivňují výskyt nemocí, úrazů a potřebu fyzioterapie.
  • Vyjmenovat hlavní sociální determinanty zdraví a vysvětlit, proč některé faktory působí jako základní (fundamentální) příčiny zdravotních nerovností.
  • Rozlišit různé formy zdravotních nerovností a kontrastovat absolutní a relativní měřítka nerovností.
  • Rozpoznat dostupné nástroje pro screening sociálních determinant zdraví používané ve fyzioterapii.
  • Diskutovat o tom, jak sociální determinanty zdraví mohou ovlivnit kvalitu péče a co mohou fyzioterapeuti udělat k omezení jejich vlivu.

5. výuková jednotka: Aktuální epidemiologické hrozby

Datum: 3.12.2025

Vyučující: MUDr. Jiří Gregor

Cíle učení:

  • Charakterizovat současná epidemiologická rizika v ČR a ve světě.
  • Charakterizovat epidemiologická rizika při fyzioterapeutické práci a aplikovat epidemiologická opatření pro zamezení vzniku a šíření infekcí.
  • Charakterizovat vybrané infekce s dopadem na pohybový aparát a nervový systém
  • Vysvětlit pojmy emergentní a re-emergentní nákazy, definovat rizikové faktory pro jejich vznik a uvést příklady

6. výuková jednotka: Zkreslení ve studiích + Journal club

Datum: 17.12.2025

Vyučující: MUDr. Matěj Kučera

Cíle učení:

  • Určit jednotlivé druhy zkreslení (zavádějící faktor, výběrové zkreslení, informační zkreslení) a jejich vliv na výsledek studie.
  • Kontrastovat mezi zavádějícím faktorem, mediátorem a modifikátorem účinku.
  • Aplikovat různé metody eliminace zavádějících faktorů.
  • Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost observační studie.
  • Interpretovat výsledky studie včetně grafických zobrazení (tabulky, grafy).

7. výuková jednotka: Systematické přehledové články a metaanalýzy

Datum: 14.1.2026

Vyučující: Doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D.

Cíle učení:

  • Přiřadit úroveň důkazu (A-D) pro výsledek studie.
  • Formulovat výzkumné a klinické otázky s použitím systému PICO.
  • Zhodnotit validitu systematického přehledu (konkrétnost otázky, strategie vyhledávání a výběru studií, zhodnocení rizika zkreslení primárních studií).
  • Interpretovat Forest plot (hodnota, přesnost, heterogeneita).
  • Zhodnotit riziko publikačního zkreslení v systematickém přehledu/metaanalýze.

Na konci se píše zkouškový test.

Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (29.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK