Neurologie - D1110308
|
|
|
||
|
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v souvisejícím lékařském oboru neurologie a dětská neurologie a jejich fixace, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:
- Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty
- Orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní
gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství. Odebrat anamnézu u těžce nemocného nebo umírajícího
pacienta.
- Identifikovat obtíže a příznaky: např. bolest (včetně různých typů), poruchy spánku, abnormální pohyby očí,
náhlá a postupná ztráta zraku, obtížné polykání, sluchové postižení: např. hypacusis, tinnitus, ztuhlost a bolest
krku, šilhavost (strabismus), poruchy vizu, např. fosfény, dvojité vidění, rozostřené vidění, fotofobie, apnoe s
probuzením, močová inkontinence a enuréza, retence moči, abnormální držení těla a deformity zad, porucha
rovnováhy, pády, abnormální chůze, abnormální mimovolní pohyby, třes, tik, abnormální koordinace pohybů,
poruchy řeči, závrať, bolest hlavy, porucha paměti či jiných kognitivních funkcí, paréza, plegie, porucha čití,
změny v různých modalitách čití, záškuby, křeče, záchvaty, poruchy emocí a chování.
- V případě chronické péče vybrat nejvýznamnější problémy, které je třeba řešit a které se týkají léčby, vedlejších příznaků, ochoty pacienta spolupracovat při léčbě, dopadu nemoci na denní režim pacienta a jeho okolí.
- Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu.
- Provést vyšetření psychomotorického vývoje dítěte v závislosti na jeho věku.
- Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel
vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií.
- Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta včetně paměti, vnímání, porozumění, vyjadřování a emočního stavu.
- Provést fyzikální vyšetření v obtížných situacích, jako je například obezita pacienta, vykonávání potřeby, pacient
nespolupracující, pacient s poruchou vědomí nebo s kognitivní poruchou, pacient s jazykovou barierou.
- Získat specifické dovednosti vztahující se k fyzikálnímu vyšetření: zejména zhodnocení úrovně pozornosti,
myšlení, vnímání, řeči, emočního stavu a psychomotorických schopností. Odhad do jaké míry je pacient schopen se sám rozhodovat. Neurologické vyšetření: Zhodnocení stupně poruchy vědomí, poruchy řeči, orientace a paměti, zhodnocení zorného pole a očních pohybů, schopnost rozpoznat a popsat nystagmus, ostatní hlavové nervy, reflexy, pasivní protažení svalu, vyšetření svalové hmoty, svalového tonusu a síly, včetně mimovolných pohybů, test chůze a rovnováhy, koordinace, povrchového a hlubokého čití, vyšetření páteře.
- Stanovit diferenciálně diagnostických možností na základě klinického obrazu. Doporučit vstupní, nákladově
efektivní diagnostickou metodu pro pacienta s akutním nebo chronickým onemocněním.
- Uvést vědecky podložený (evidence-based) důvod pro objednání testů, vzít v úvahu nákladovou efektivitu
objednaných vyšetření.
- Vyhodnotit výsledky testů a zahrnout je do diferenciální diagnózy. Pochopit důsledky a naléhavost v případě
abnormálních výsledků vyšetření a v případě nutnosti požádat o pomoc s jejich výkladem.
- Odůvodnit objednání radiologického vyšetření; popsat rentgenový snímek; zakomponovat radiologické vyšetření do klinického postupu.
- Porozumět výkonu a vysvětlit ho z hlediska anatomie a fyziologie, vysvětlit pacientovi indikace a kontraindikace, rizika a přínosy, alternativy a možné komplikace vztahující se k výkonu.
- Provádění základních výkonu v rámci oboru, specificky lumbální punkce.
- Posoudit závažnost pacientova stavu/nemoci a indikace pro zintenzivnění péče.
- Rozpoznat možné příčinné etiologie, které mohou způsobit zhoršování stavu pacienta.
- Akutní stavy, nálezy a situace: Akutní neurologický deficit. Přechodná ztráta vědomí, synkopa, kóma, záchvat.
Akutní silné bolesti hlavy, meningismus. Náhlé zhoršení duševního stavu, např. zmatenost.
- Navrhnout plán léčby, který bude zahrnovat informace z anamnézy, fyzikálního vyšetření, laboratorních testů a radiologie, stejně jako pacientova přání; do plánu začlenit přehled medikace, fyzioterapie a rehabilitace,
doporučení ohledně diety a životosprávy, psychologické podpory a environmentálních opatření.
- Poskytnout efektivní léčbu (farmakologickou i jinou) všech druhů bolesti.
- Při péči o pacienta využívat základy biomedicínské a klinické etiky; respektovat hodnoty, jako jsou autonomie a důstojnost jedince. Otázky spojené s paliativní péčí.
- Prokázat znalost častých a/nebo závažných nosologických jednotek oboru včetně jejich etiopatogenetických
příčin, klinického obrazu, diagnostiky, léčby a prognózy.
Poslední úprava: Procházka Zdeněk (04.09.2020)
|
|
||
|
RŮŽIČKA, Evžen, Karel ŠONKA a Petr MARUSIČ. Neurologie. Praha: Triton, 2019. ISBN 978-80-7553-681-5.
KOMÁREK, Vladimír a Alena ZUMROVÁ. Dětská neurologie: vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-492-8.
ZAIDAT, O., A. LERNER a J. Douglas MILES. The Little Black Book of Neurology. 6th Edition. Elsevier, 2019. ISBN 978-03-2355-073-4.
Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7037 Poslední úprava: Procházka Zdeněk (04.09.2020)
|
|
||
|
Předmět obsahuje následující metody výuky:
Praxe probíhá na klinických lůžkových pracovištích dle výběru studenta nebo doporučení garanta studijního předmětu, a to vždy na základě platného smluvního vztahu mezi zdravotnických zařízením na 2.LF UK. Poslední úprava: Greňo Václav (10.07.2025)
|
