|
|
|
||
Předmět je koncipován jako praktický a vytváří předpoklad pro úspěšný budoucí výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující dovednosti a kompetence:
- identifikovat obtíže pacienta a posoudit jejich prioritu, odebrat od pacienta relevantní, souvislou a přesnou osobní a rodinnou anamnézu nebo ji případně získat z jiných zdrojů.
- provést triage (triáž) a příslušné úkony s ohledem na klinickou naléhavost, riziko zhoršení stavu a dostupné
možnosti.
- provést celkové nebo cílené fyzikální vyšetření.
- zhodnotit a interpretovat výsledky a stanovit pracovní diagnózu včetně diferenciální diagnostiky (klinická
rozvaha)
- uplatnit poznatky základních vědních lékařských oborů ve své klinické rozvaze a v indikaci vhodných zákroků a
vyšetření
- provádět vizitu s pozorováním vývoje zdravotního stavu pacienta
- správně nakládat se zdravotní dokumentací a zjištěnými údaji,
- využívat postupy založené na poznatcích vědeckých výzkumů v klinické praxi
- při péči o pacienta využívat základy biomedicínské a klinické etiky
- administrovat přijetí, přemístění a propuštění pacienta
- provádět kontrolu, převazy a ošetření nekomplikovaných ran a dekubitů
- orientačně vyhodnocovat sociální situaci pacienta
- provádět punkci periferních žil, provádět katetrizaci močového měchýře u pacientů starších 15 let, včetně
zavedení permanentního močového katetru
- rozpoznat pacienta vyžadujícího urgentní /neodkladnou péči, vyhodnotit situaci a zahájit péče
- empaticky a bez předsudků radit pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k
žádoucí změně
- při péči o pacienta využívat základy biomedicínské a klinické etiky
- respektovat zákonné normy v péči o pacienty, zvláště pak v rámci zdravotní péče hrazené pojišťovnami
- podávat konkrétní a relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám, svým kolegům a dalším
profesionálům, přispívat ke společnému porozumění problému a společně tvořit plán péče
- podílet se na vytváření týmových strategií a řešení konfliktů s využitím mezioborového vzdělávání a nácviku Poslední úprava: Procházka Zdeněk (04.09.2020)
|
|
||
Pro uznání praxe je nutné vypracovat zprávu ze stáže na k tomu určeném formuláři fakulty s potvrzením praxe příslušným pracovištěm, včetně jména a podpisu odpovědného lékaře, případně přednosty nebo primáře tohoto pracoviště. Poslední úprava: Procházková Helena, Bc. (30.09.2024)
|
|
||
x-x-x Poslední úprava: Procházka Zdeněk (04.09.2020)
|
|
||
Zápočet. Pro uznání praxe je nutné vypracovat zprávu ze stáže na k tomu určeném formuláři fakulty s potvrzením praxe příslušným pracovištěm, včetně jména a podpisu odpovědného lékaře, případně přednosty nebo primáře tohoto pracoviště. Poslední úprava: Procházková Helena, Bc. (30.09.2024)
|
|
||
Letní praxe po 4. ročníku vychází ze znalostí předmětů 4. ročníku, student si volí praxi z některého z absolvovaných předmětů. Praxi lze absolvovat celou, tj. 4 týdny, na jednom pracovišti nebo lze absolvovat rozděleně 2 týdny na jednom pracovišti a 2 týdny na dalším pracovišti.
V případě interních oborů (interna, pediatrie) je náplní praxe praktická aplikace znalostí interní propedeutiky ve vyšetřování dětských i dospělých pacientů a psaní chorobopisu. Práce na pediatrickém nebo interním oddělení pod vedením a dozorem sekundárního lékaře, včetně prezentace nemocných při vizitě. Účast při pohotovostní službě (1x). Nácvik praktických dovedností: aplikace s. c., i. m., i. v. injekcí a infuzí, odběr venozní krve. Přihlížení při zavádění periferního a centrálního žilního katetru, cévkování močového měchýře, zavedení žaludeční sondy, výplachu žaludku a zahájení kardiopulmonální resuscitace. Samostatné provedení chemického vyšetření moči, vyšetření stolice na okultní krvácení (Haemmoccult) a stanovení glykémie glukometrem. Účast při natáčení EKG křivky, event. samostatné provedení. Přítomnost při diagnostických a terapeutických výkonech: endoskopie (GIT), echokardiografie, ergometrie, sternální punkce, punkce ascitu, event. lumbální punkce. Účast na rtg vizitách a seminářích oddělení. Seznámení se zásadami provádění krevních převodů - indikace a administrativa, účast při odběru krevních vzorků a praktickém provádění transfúze. Návštěva specializované ordinace pro chronicky nemocné děti, nácvik komunikace s dětmi a jejich rodiči. Praxe z pediatrie zahrnuje i Novorozenecké oddělení s fyziologickými novorozenci, fyzikální vyšetření a ošetření novorozence na porodním sále pod dohledem neonatologa a dětské sestry, skóre dle Apgarové, následná péče na oddělení fyziologických novorozenců, fyzikální vyšetření a ošetření novorozence, celkové zhodnocení novorozence - typologie, posturální reflexy, spontánní projevy a další projevy zjistitelné pouhým pohledem. Denní režim novorozence, výživa, kojení, odběr krve na screening a ošetření pupečního pahýlu. Praxe absolvovaná na chirurgických oborech ze 4. ročníku (chirurgie, oftalmologie, ORL, stomatologie, ortopedie a traumatologie pohybového aparátu) zahrnuje stáž na odděleních vybrané specializace. V rámci praxe se student seznámí s chodem oddělení, příjmem, vyšetřením pacienta, vedením dokumentace, propuštěním a psaním chorobopisu. Je přítomen opakovaně u operačního výkonu na sále - seznámí se s chodem operačních sálů, různými operačními technikami, které obor umožňuje, způsoby asistence na sále. Asistence při převazech, převazy operační rány s odstraněním stehů. Chirurgické ošetření jednoduchých otevřených poranění dle možností oboru. Asistence při ambulantním ošetření a sledování pacientů a příslužba při noční službě. Praxe absolvovaná v ostatních oborech 4. ročníku (klinická biochemie, klinická genetika, klinická mikrobiologie, soudní lékařství, zobrazovací metody a nukleární medicína a rehabilitace) vychází ze seznámení se se specifiky oboru. U laboratorních oborů (biochemie, genetika, mikrobiologie) je součástí praxe seznámení s chodem laboratoří, laboratorními technikami užívanými na oddělení, příjem vzorků, jejich zpracování a vydání výsledku. Současně seznámení s ambulantní složkou oboru, konzultace výsledků, vyšetření a sledování pacientů v ambulanci, komunikace s pacientem, psaní ambulantní zprávy. Praxe ze zobrazovacích metod zahrnuje sledování práce lékaře u jednotlivých zobrazovacích metod (ultrazvuk, RTG, CT, MR, další specializovaná vyšetření), příprava pacienta na vyšetření, zhodnocení rizik pro pacienta při vyšetření, provedení vyšetření, způsob zpracování výsledku a zhodnocení. Student se seznámí i s indikací jednotlivých vyšetření, případně noční příslužbou lékařů. Praxe z rehabilitace je možná pouze na lůžkovém rehabilitačním oddělení. Zahrnuje příjem pacienta, komplexní vyšetření pohybového aparátu, vedení dokumentace, návrh léčebných metod, detailní seznámení s rehabilitačními metodami a jejich indikací a specifiky včetně fyzikálních metod. Dle možností příslužba s lékařem. Praxe ze soudního lékařství vychází ze specifika práce v oboru. Zahrnuje stínování lékaře při práci, specializovaná vyšetření, vedení dokumentace, komunikace s ostatními zapojenými složkami a podobně. Pro uznání praxe je nutné vypracovat zprávu ze stáže na k tomu určeném formuláři fakulty s potvrzením praxe příslušným pracovištěm, včetně jména a podpisu odpovědného lékaře, případně přednosty nebo primáře tohoto pracoviště.
Poslední úprava: Procházková Helena, Bc. (30.09.2024)
|