|
|
|
||
Jde o povinný studijní předmět. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v lékařském oboru
tělovýchovné lékařství, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:
- Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, zejména ve vztahu k optimalizaci pohybového režimu a životního stylu, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní
gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství
- Identifikovat obtíže a příznaky: obtíže spojené s fyzickou aktivitou, neadekvátně nízkou zdatnost vzhledem ke
zdravotnímu stavu a životnímu stylu, bolest (včetně různých typů), stav hybného systému, pálení a bolest na
hrudi, dušnost, synkopu, palpitace, poruchu kvality a koordinace pohybů, nízký svalový tonus a hypotonii,
fünkční a anatomické abnormity hybného systému a skeletu
- Vyhodnotit klinický stav pacienta na základě patofyziologických principů. Rozpoznat možné příčinné etiologie,
které mohou způsobit zhoršování stavu pacienta.
- Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu, posoudit význam pohybové
léčby v kontextu onemocnění pacienta a jeho léčby
- Posoudit schopnost pacienta k provádění rekreační a závodní sportovní činnosti, navrhnout adekvátní typ a
kvalitu pohybové aktivty v rámci promární i sekundární prevence
- V případě dlouhodobé následné péče vybrat nejvýznamnější problémy, které je třeba řešit a které se týkají léčby, vedlejších příznaků, ochoty pacienta spolupracovat při léčbě (compliance), dopadu nemoci na denní režim pacienta a jeho okolí.
- Prostudovat pacientovu životosprávu, pohybový režim a životní styl kontrolovaný při pravidelných lékařských
kontrolách a, pokud je to možné, zhodnotit pacientovy názory, mínění a očekávání vzhledem k léčbě.
- Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti a fyzickou
náročnost zaměstnání.
- Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel
vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií.
- Získat specifické dovednosti vztahující se k fyzikálnímu vyšetření: zejména vyšetření hybného a
kardiovaskulárního systému, zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta.
- Stanovit diferenciálně diagnostických možností na základě klinického obrazu
- Doporučit vstupní, nákladově efektivní diagnostickou metodu pro pacienta s akutním nebo chronickým
onemocněním, nebo jako součást preventivní zdravotní prohlídky.
- Navrhnout plán léčby, který bude zahrnovat informace z anamnézy, fyzikálního vyšetření, laboratorních testů a radiologie, stejně jako pacientova přání; do plánu začlenit přehled medikace, fyzioterapie a rehabilitace,
doporučení ohledně diety a životosprávy, psychologické podpory a environmentálních opatření.
- Poskytnout efektivní léčbu (farmakologickou i jinou) všech druhů bolesti a přetížení hybného systému. Poslední úprava: Procházka Zdeněk (04.09.2020)
|
|
||
Jde o povinný studijní předmět. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v lékařském oboru tělovýchovné lékařství, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:
gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství
zdravotnímu stavu a životnímu stylu, bolest (včetně různých typů), stav hybného systému, pálení a bolest na hrudi, dušnost, synkopu, palpitace, poruchu kvality a koordinace pohybů, nízký svalový tonus a hypotonii, fünkční a anatomické abnormity hybného systému a skeletu
které mohou způsobit zhoršování stavu pacienta.
léčby v kontextu onemocnění pacienta a jeho léčby
kvalitu pohybové aktivty v rámci promární i sekundární prevence
kontrolách a, pokud je to možné, zhodnotit pacientovy názory, mínění a očekávání vzhledem k léčbě.
náročnost zaměstnání.
vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií.
kardiovaskulárního systému, zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta.
onemocněním, nebo jako součást preventivní zdravotní prohlídky.
doporučení ohledně diety a životosprávy, psychologické podpory a environmentálních opatření.
Poslední úprava: Procházková Helena, Bc. (30.09.2024)
|
|
||
MÁČEK, Miloš a Jiří RADVANSKÝ. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
MCARDLE, William D., Frank I. KATCH a Victor L. KATCH. Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance. Eight edition. Philadelphia: Wolters Kluwer, c2015. ISBN 978-1451191554.
Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7071 Poslední úprava: Procházka Zdeněk (04.09.2020)
|