PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Tělovýchovné lékařství - D1108028
Anglický název: Sports Medicine
Zajišťuje: Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství (13-432)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/30, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 1 [týdny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://tvl.lf2.cuni.cz/wordpress/vyuka/telovychovne-lekarstvi/
Garant: doc. MUDr. Jiří Radvanský, CSc.
Vyučující: MUDr. Michal Procházka
doc. MUDr. Jiří Radvanský, CSc.
Prerekvizity : D1105340, D1105454
Anotace
Jde o povinný studijní předmět. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v lékařském oboru tělovýchovné lékařství, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence: - Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, zejména ve vztahu k optimalizaci pohybového režimu a životního stylu, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství - Identifikovat obtíže a příznaky: obtíže spojené s fyzickou aktivitou, neadekvátně nízkou zdatnost vzhledem ke zdravotnímu stavu a životnímu stylu, bolest (včetně různých typů), stav hybného systému, pálení a bolest na hrudi, dušnost, synkopu, palpitace, poruchu kvality a koordinace pohybů, nízký svalový tonus a hypotonii, fünkční a anatomické abnormity hybného systému a skeletu - Vyhodnotit klinický stav pacienta na základě patofyziologických principů. Rozpoznat možné příčinné etiologie, které mohou způsobit zhoršování stavu pacienta. - Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu, posoudit význam pohybové léčby v kontextu onemocnění pacienta a jeho léčby - Posoudit schopnost pacienta k provádění rekreační a závodní sportovní činnosti, navrhnout adekvátní typ a kvalitu pohybové aktivty v rámci promární i sekundární prevence - V případě dlouhodobé následné péče vybrat nejvýznamnější problémy, které je třeba řešit a které se týkají léčby, vedlejších příznaků, ochoty pacienta spolupracovat při léčbě (compliance), dopadu nemoci na denní režim pacienta a jeho okolí. - Prostudovat pacientovu životosprávu, pohybový režim a životní styl kontrolovaný při pravidelných lékařských kontrolách a, pokud je to možné, zhodnotit pacientovy názory, mínění a očekávání vzhledem k léčbě. - Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti a fyzickou náročnost zaměstnání. - Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií. - Získat specifické dovednosti vztahující se k fyzikálnímu vyšetření: zejména vyšetření hybného a kardiovaskulárního systému, zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta. - Stanovit diferenciálně diagnostických možností na základě klinického obrazu - Doporučit vstupní, nákladově efektivní diagnostickou metodu pro pacienta s akutním nebo chronickým onemocněním, nebo jako součást preventivní zdravotní prohlídky. - Navrhnout plán léčby, který bude zahrnovat informace z anamnézy, fyzikálního vyšetření, laboratorních testů a radiologie, stejně jako pacientova přání; do plánu začlenit přehled medikace, fyzioterapie a rehabilitace, doporučení ohledně diety a životosprávy, psychologické podpory a environmentálních opatření. - Poskytnout efektivní léčbu (farmakologickou i jinou) všech druhů bolesti a přetížení hybného systému.
Poslední úprava: Procházka Zdeněk (04.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Jde o povinný studijní předmět. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v lékařském oboru

tělovýchovné lékařství, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:

  • Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, zejména ve vztahu k optimalizaci pohybového režimu a životního stylu, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní

gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství

  • Identifikovat obtíže a příznaky: obtíže spojené s fyzickou aktivitou, neadekvátně nízkou zdatnost vzhledem ke

zdravotnímu stavu a životnímu stylu, bolest (včetně různých typů), stav hybného systému, pálení a bolest na

hrudi, dušnost, synkopu, palpitace, poruchu kvality a koordinace pohybů, nízký svalový tonus a hypotonii,

fünkční a anatomické abnormity hybného systému a skeletu

  • Vyhodnotit klinický stav pacienta na základě patofyziologických principů. Rozpoznat možné příčinné etiologie,

které mohou způsobit zhoršování stavu pacienta.

  • Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu, posoudit význam pohybové

léčby v kontextu onemocnění pacienta a jeho léčby

  • Posoudit schopnost pacienta k provádění rekreační a závodní sportovní činnosti, navrhnout adekvátní typ a

kvalitu pohybové aktivty v rámci promární i sekundární prevence

  • V případě dlouhodobé následné péče vybrat nejvýznamnější problémy, které je třeba řešit a které se týkají léčby, vedlejších příznaků, ochoty pacienta spolupracovat při léčbě (compliance), dopadu nemoci na denní režim pacienta a jeho okolí.
  • Prostudovat pacientovu životosprávu, pohybový režim a životní styl kontrolovaný při pravidelných lékařských

kontrolách a, pokud je to možné, zhodnotit pacientovy názory, mínění a očekávání vzhledem k léčbě.

  • Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti a fyzickou

náročnost zaměstnání.

  • Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel

vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií.

  • Získat specifické dovednosti vztahující se k fyzikálnímu vyšetření: zejména vyšetření hybného a

kardiovaskulárního systému, zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta.

  • Stanovit diferenciálně diagnostických možností na základě klinického obrazu
  • Doporučit vstupní, nákladově efektivní diagnostickou metodu pro pacienta s akutním nebo chronickým

onemocněním, nebo jako součást preventivní zdravotní prohlídky.

  • Navrhnout plán léčby, který bude zahrnovat informace z anamnézy, fyzikálního vyšetření, laboratorních testů a radiologie, stejně jako pacientova přání; do plánu začlenit přehled medikace, fyzioterapie a rehabilitace,

doporučení ohledně diety a životosprávy, psychologické podpory a environmentálních opatření.

  • Poskytnout efektivní léčbu (farmakologickou i jinou) všech druhů bolesti a přetížení hybného systému.

Poslední úprava: Procházková Helena, Bc. (30.09.2024)
Literatura

MÁČEK, Miloš a Jiří RADVANSKÝ. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-695-3.

MCARDLE, William D., Frank I. KATCH a Victor L. KATCH. Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance. Eight edition. Philadelphia: Wolters Kluwer, c2015. ISBN 978-1451191554.

Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7071

Poslední úprava: Procházka Zdeněk (04.09.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK