|
|
|
||
Kurz je určen pro studenty 3. ročníku všeobecného lékařství, probíhá v letním semestru a skládá se ze 6 přednášek a 7 praktických cvičení.
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
|
|
||
Pro získání zápočtu je třeba aktivní účast na praktických cvičení. Absence na 1 praktickém cvičení je možná. Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
|
|
||
ROTHMAN, Kenneth J. Epidemiology: An Introduction, 2nd edition, Oxford University Press, 2012. Přístup ke knize je všem studentům zdarma poskytnut v podobě elektronické knihy: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=5763681 Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
|
|
||
Kurz je ukončený písemnou zkouškou, která se koná ve zkouškovém období. Na zkoušku je nutné se zapsat přes SIS. Na zkoušku je nutné si přinést obyčejnou kalkulačku (nikoliv telefon) a psací potřeby. Zkouška testuje dosažení předem definovaných cílů učení (viz sylabus) a skládá se z 20 otázek se 4 možnostmi odpovědí, z nichž pouze jedna je správná. Za každou správnou odpověď je udělen 1 bod. Výsledná známka: 18, 19 a 20 bodů: 1 16 a 17 bodů: 2 14 a 15 bodů: 3 13 a méně bodů: 4 (neprospěl/a)
V případě výsledku „neprospěl/a“ je nutné se znovu zapsat na písemnou zkoušku přes SIS. V případě neúspěchu při druhém pokusu následuje třetí pokus, který proběhne jako ústní zkouška u garantky kurzu.
Na moodle je k dispozici 6 dobrovolných kvízů jako motivace k průběžnému studiu. Každý kvíz je aktivní v lichém týdnu, který následuje po výukovém týdnu, a to od pondělí 8:00 do čtvrtka 20:00. Správné odpovědi ke kvízovým otázkám se zobrazí v pátek. Kvíz je tvořen 5 náhodně generovanými otázkami, které testují učivo z předchozího týdne. Na vyplnění kvízu je 15 minut. Kvíz 1 je tedy aktivní ve 3. výukovém týdnu, kvíz 2 v 5. výukovém týdnu, kvíz 3 v 7. výukovém týdnu, kvíz 4 v 9. výukovém týdnu, kvíz 5 v 11. výukovém týdnu a kvíz 6 ve 13. výukovém týdnu. Za každou správnou odpověď se počítá jeden bod, tedy při vyplnění všech kvízů je možné dosáhnout 30 bodů. Tyto body slouží jako přilepšení k výsledkům z prvního pokusu zkoušky následujícím způsobem: 29-30 bodů z kvízů – 3 body navíc k písemné zkoušce 27-28 bodů z kvízů – 2 body navíc k písemné zkoušce 25-26 bodů z kvízů – 1 bod navíc k písemné zkoušce Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
|
|
||
Přednášky 1) Základy epidemiologie a medicíny založené na důkazech Cíle učení: Definovat úlohu epidemiologie. Zhodnotit věrohodnost důkazu jednotlivých typů deskriptivních a analytických studií dle hierarchie v lékařském výzkumu. Kontrastovat a vysvětlit pojmy interní validita, externí validita a přesnost.
2) Asociace a kauzalita Cíle učení: Vysvětlit princip randomizace. Interpretovat výsledky analýz „intention-to-treat“ a „per protocol“. Kontrastovat pojmy skrytá alokace a zaslepení. Aplikovat Bradford-Hillova kritéria na výsledky observační studie.
3) Principy epidemiologie infekčních nemocí Cíle učení: Vysvětlit koncepty epidemický cyklus a proces šíření nákaz v populaci. Definovat základní termíny a charakterizovat koncepty v epidemiologii infekčních nemocí (např. attack rate, epidemie, pandemie, model SIR, reprodukční číslo). Vysvětlit surveillance infekčních nemocí a uvést konkrétní příklady. Vyjmenovat základní epidemiologická opatření a uvést konkrétní příklady jejich praktického užití.
4) Úvod do sociální epidemiologie a do nerovností ve zdraví Cíle učení: Definovat sociální determinanty zdraví pomocí příkladů a popsat mechanismy, kterými ovlivňují zdraví jedince a společnosti. Kontrastovat způsoby měření nerovností (absolutní vs. relativní) a rozdíly mezi disparitou, neprávem a nerovností. Vysvětlit koncept přirozeného experimentu a kvazi-experimentem a popsat, jak mohou přispět k vytvoření příčinných vztahů v sociální epidemiologii. Diskutovat o tom, jak sociální determinanty zdraví mohou ovlivnit kvalitu péče a co mohou lékaři udělat k omezení jejich vlivu.
5) Epidemiolog ve zdravotnickém zařízení Cíle učení: Vysvětlit činnost hygienika a epidemiologa ve zdravotnickém zařízení. Vysvětlit odlišnosti epidemického cyklu v nemocnici (např. odlišnosti u vnímavé osoby, odlišnosti nemocniční mikrobiální flóry, možnosti přenosu). Definovat infekce spojené se zdravotní péčí a vyjmenovat nejčastější původce těchto infekcí, surveillance a epidemiologická opatření. Charakterizovat činnost lékaře a strukturu konzultace v cestovní medicíně a uvést příklady nejčastějších infekcí, které jsou v rámci cestovní medicíny řešeny.
6) Emergentní a re-emergentní nákazy Cíle učení: Vysvětlit pojmy emergentní a re-emergentní nákazy a uvést konkrétní příklady. Definovat rizikové faktory pro vznik emergentních a re-emergentních nákaz. Na příkladu vysvětlit, jaké lze použít metody k zabránení vzniku a přenosu těchto nákaz.
Praktická cvičení 1) Parametry výskytu nemocí a úmrtí Cíle učení: • Vypočítat vhodný ukazatel výskytu nemoci (šance, prevalence, riziko, incidence rate, attack rate) a úmrtí (smrtnost, úmrtnost). • Reflektovat vhodnost použití kumulativní incidence a incidence rate na příkladu konkrétních nemocí. • Vytvořit hypotézu mechanismu při změně incidence / prevalence / úmrtnosti / smrtnosti.
2) Parametry asociace Cíle učení: • Vypočítat vhodný relativní (podíl rizik, podíl měr incidencí, podíl šancí) nebo absolutní (rozdíl rizik, rozdíl měr incidencí, atributivní riziko, populační atributivní riziko) ukazatel asociace mezi rizikovým/ochranným faktorem a nemocí. • Interpretovat výsledný ukazatel asociace z hlediska jeho hodnoty a statistické významnosti.
3) Observační analytické studie Cíle učení: • Rozpoznat typ studie a analyzovat sílu jejího důkazu v rámci hierarchie. • Charakterizovat hlavní výhody a nevýhody analytických studií. • Navrhnout vhodný design analytické studie pro konkrétní výzkumnou otázku. • Vypočítat a interpretovat vhodný ukazatel asociace pro analytickou studii (relativní riziko, podíl šancí).
4) Zkreslení Cíle učení: • Určit jednotlivé druhy zkreslení (zavádějící faktor, výběrové zkreslení, informační zkreslení) a jejich vliv na výsledek studie. • Kontrastovat mezi zavádějícím faktorem, mediátorem a modifikátorem účinku. • Aplikovat různé metody eliminace zavádějících faktorů.
5) Journal Club Cíle učení: • Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost observační studie. • Interpretovat výsledky studie včetně grafických zobrazení (tabulky, grafy). • Rozpoznat bias, jeho druh a směr, jakým zkresluje výsledky.
6) Medicína založená na důkazech I Cíle učení: • Formulovat výzkumné a klinické otázky s použitím systému PICO. • Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost randomizované kontrolované studie. • Interpretovat výsledek randomizované kontrolované studie z hlediska klinické a statistické významnosti. • Rozhodnout, zda je možné aplikovat výsledek randomizované kontrolované studie na konkrétního pacienta.
7) Medicína založená na důkazech II Cíle učení: • Přiřadit úroveň důkazu (A-D) pro výsledek studie. • Zhodnotit validitu systematického přehledu (konkrétnost otázky, strategie vyhledávání a výběru studií, zhodnocení rizika zkreslení primárních studií). • Interpretovat Forrest plot (hodnota, přesnost, heterogeneita). • Zhodnotit riziko publikačního zkreslení v systematickém přehledu/metaanalýze.
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
|