PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Epidemiologie a medicína založená na důkazech - D1106089
Anglický název: Epidemiology and evidence based medicine
Zajišťuje: Ústav epidemiologie (13-472)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:14/14, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15857
Garant: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D.
Vyučující: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D.
Korekvizity : D1105038
Prerekvizity : D1103002
Je korekvizitou pro: D1105038
Anotace -
Kurz je určen pro studenty 3. ročníku všeobecného lékařství, probíhá v letním semestru a skládá se ze 6 přednášek a 7 praktických cvičení.
Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

Pro získání zápočtu je třeba aktivní účast na praktických cvičení. Absence na 1 praktickém cvičení je možná.

Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
Literatura -

ROTHMAN, Kenneth J. Epidemiology: An Introduction, 2nd edition, Oxford University Press, 2012.

Přístup ke knize je všem studentům zdarma poskytnut v podobě elektronické knihy: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=5763681

Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
Požadavky ke zkoušce -

Kurz je ukončený písemnou zkouškou, která se koná ve zkouškovém období. Na zkoušku je nutné se zapsat přes SIS. Na zkoušku je nutné si přinést obyčejnou kalkulačku (nikoliv telefon) a psací potřeby. Zkouška testuje dosažení předem definovaných cílů učení (viz sylabus) a skládá se z 20 otázek se 4 možnostmi odpovědí, z nichž pouze jedna je správná. Za každou správnou odpověď je udělen 1 bod.

Výsledná známka:

18, 19 a 20 bodů: 1

16 a 17 bodů: 2

14 a 15 bodů: 3

13 a méně bodů: 4 (neprospěl/a)

V případě výsledku „neprospěl/a“ je nutné se znovu zapsat na písemnou zkoušku přes SIS. V případě neúspěchu při druhém pokusu následuje třetí pokus, který proběhne jako ústní zkouška u garantky kurzu.

Na moodle je k dispozici 6 dobrovolných kvízů jako motivace k průběžnému studiu. Každý kvíz je aktivní v lichém týdnu, který následuje po výukovém týdnu, a to od pondělí 8:00 do čtvrtka 20:00. Správné odpovědi ke kvízovým otázkám se zobrazí v pátek. Kvíz je tvořen 5 náhodně generovanými otázkami, které testují učivo z předchozího týdne. Na vyplnění kvízu je 15 minut. Kvíz 1 je tedy aktivní ve 3. výukovém týdnu, kvíz 2 v 5. výukovém týdnu, kvíz 3 v 7. výukovém týdnu, kvíz 4 v 9. výukovém týdnu, kvíz 5 v 11. výukovém týdnu a kvíz 6 ve 13. výukovém týdnu. Za každou správnou odpověď se počítá jeden bod, tedy při vyplnění všech kvízů je možné dosáhnout 30 bodů. Tyto body slouží jako přilepšení k výsledkům z prvního pokusu zkoušky následujícím způsobem:

29-30 bodů z kvízů – 3 body navíc k písemné zkoušce

27-28 bodů z kvízů – 2 body navíc k písemné zkoušce

25-26 bodů z kvízů – 1 bod navíc k písemné zkoušce

Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
Sylabus -

Přednášky

1) Základy epidemiologie a medicíny založené na důkazech

Cíle učení: Definovat úlohu epidemiologie. Zhodnotit věrohodnost důkazu jednotlivých typů deskriptivních a analytických studií dle hierarchie v lékařském výzkumu. Kontrastovat a vysvětlit pojmy interní validita, externí validita a přesnost.

2) Asociace a kauzalita

Cíle učení: Vysvětlit princip randomizace. Interpretovat výsledky analýz „intention-to-treat“ a „per protocol“. Kontrastovat pojmy skrytá alokace a zaslepení. Aplikovat Bradford-Hillova kritéria na výsledky observační studie.

3) Principy epidemiologie infekčních nemocí

Cíle učení: Vysvětlit koncepty epidemický cyklus a proces šíření nákaz v populaci. Definovat základní termíny a charakterizovat koncepty v epidemiologii infekčních nemocí (např. attack rate, epidemie, pandemie, model SIR, reprodukční číslo). Vysvětlit surveillance infekčních nemocí a uvést konkrétní příklady. Vyjmenovat základní epidemiologická opatření a uvést konkrétní příklady jejich praktického užití.

4) Úvod do sociální epidemiologie a do nerovností ve zdraví

Cíle učení: Definovat sociální determinanty zdraví pomocí příkladů a popsat mechanismy, kterými ovlivňují zdraví jedince a společnosti. Kontrastovat způsoby měření nerovností (absolutní vs. relativní) a rozdíly mezi disparitou, neprávem a nerovností. Vysvětlit koncept přirozeného experimentu a kvazi-experimentem a popsat, jak mohou přispět k vytvoření příčinných vztahů v sociální epidemiologii. Diskutovat o tom, jak sociální determinanty zdraví mohou ovlivnit kvalitu péče a co mohou lékaři udělat k omezení jejich vlivu.

5) Epidemiolog ve zdravotnickém zařízení

Cíle učení: Vysvětlit činnost hygienika a epidemiologa ve zdravotnickém zařízení. Vysvětlit odlišnosti epidemického cyklu v nemocnici (např. odlišnosti u vnímavé osoby, odlišnosti nemocniční mikrobiální flóry, možnosti přenosu). Definovat infekce spojené se zdravotní péčí a vyjmenovat nejčastější původce těchto infekcí, surveillance a epidemiologická opatření. Charakterizovat činnost lékaře a strukturu konzultace v cestovní medicíně a uvést příklady nejčastějších infekcí, které jsou v rámci cestovní medicíny řešeny.

6) Emergentní a re-emergentní nákazy

Cíle učení: Vysvětlit pojmy emergentní a re-emergentní nákazy a uvést konkrétní příklady. Definovat rizikové faktory pro vznik emergentních a re-emergentních nákaz. Na příkladu vysvětlit, jaké lze použít metody k zabránení vzniku a přenosu těchto nákaz.

Praktická cvičení

1) Parametry výskytu nemocí a úmrtí

Cíle učení:

• Vypočítat vhodný ukazatel výskytu nemoci (šance, prevalence, riziko, incidence rate, attack rate) a úmrtí (smrtnost, úmrtnost).

• Reflektovat vhodnost použití kumulativní incidence a incidence rate na příkladu konkrétních nemocí.

• Vytvořit hypotézu mechanismu při změně incidence / prevalence / úmrtnosti / smrtnosti.

2) Parametry asociace

Cíle učení:

• Vypočítat vhodný relativní (podíl rizik, podíl měr incidencí, podíl šancí) nebo absolutní (rozdíl rizik, rozdíl měr incidencí, atributivní riziko, populační atributivní riziko) ukazatel asociace mezi rizikovým/ochranným faktorem a nemocí.

• Interpretovat výsledný ukazatel asociace z hlediska jeho hodnoty a statistické významnosti.

3) Observační analytické studie

Cíle učení:

• Rozpoznat typ studie a analyzovat sílu jejího důkazu v rámci hierarchie.

• Charakterizovat hlavní výhody a nevýhody analytických studií.

• Navrhnout vhodný design analytické studie pro konkrétní výzkumnou otázku.

• Vypočítat a interpretovat vhodný ukazatel asociace pro analytickou studii (relativní riziko, podíl šancí).

4) Zkreslení

Cíle učení:

• Určit jednotlivé druhy zkreslení (zavádějící faktor, výběrové zkreslení, informační zkreslení) a jejich vliv na výsledek studie.

• Kontrastovat mezi zavádějícím faktorem, mediátorem a modifikátorem účinku.

• Aplikovat různé metody eliminace zavádějících faktorů.

5) Journal Club

Cíle učení:

• Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost observační studie.

• Interpretovat výsledky studie včetně grafických zobrazení (tabulky, grafy).

• Rozpoznat bias, jeho druh a směr, jakým zkresluje výsledky.

6) Medicína založená na důkazech I

Cíle učení:

• Formulovat výzkumné a klinické otázky s použitím systému PICO.

• Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost randomizované kontrolované studie.

• Interpretovat výsledek randomizované kontrolované studie z hlediska klinické a statistické významnosti.

• Rozhodnout, zda je možné aplikovat výsledek randomizované kontrolované studie na konkrétního pacienta.

7) Medicína založená na důkazech II

Cíle učení:

• Přiřadit úroveň důkazu (A-D) pro výsledek studie.

• Zhodnotit validitu systematického přehledu (konkrétnost otázky, strategie vyhledávání a výběru studií, zhodnocení rizika zkreslení primárních studií).

• Interpretovat Forrest plot (hodnota, přesnost, heterogeneita).

• Zhodnotit riziko publikačního zkreslení v systematickém přehledu/metaanalýze.

Poslední úprava: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK