|
|
|
||
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti
a dovednosti v oblasti profesní komunikace, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších
ročnících a pro výkon povolání lékaře. V rámci předmětu student například získá následující znalosti, dovednosti a
kompetence:
- adekvátně a efektivně jednat s různými skupinami pacientů, například s dětmi, adolescenty, seniory; muži, ženami a jedinci s jinou genderovou identitou (např. transgender) a s pacienty s odlišným kulturním zázemím a jazyky,
- zvládat neshody a emočně vypjaté rozhovory a situace,
- navázat a vést dialog s rodinou/pečovateli pacienta, společně zhodnotit jeho zdravotní stav a rozhodnout mezi možnostmi dalšího postupu,
- navázat a udržovat vztahy lékař-pacient založené na vzájemném porozumění, empatii a důvěře,
- podávat konkrétní a relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám, svým kolegům a dalším profesionálům, přispívat ke společnému porozumění problému a společně tvořit plán péče,
- empaticky a bez předsudků radit pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k žádoucí změně. Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU: • 100% účast na kontaktní výuce praktických cvičení (neúčast z důvodu nemoci se uznává); • aktivní účast na natáčení videovýstupů modelových komunikačních situací; • individuální analýza vlastního videovýstupu. Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem. Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Verbální komunikace, aktivní naslouchání; Neverbální komunikace, identifikace neverbální řeči těla; Paralingvistické aspekty mluveného slova; Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace; Sdělování pozitivních a negativních zpráv; Komunikace s pacientem v konfliktní situaci, nespolupracující pacient; Komunikace s agresivním pacientem, krizová intervence; Komunikace s pacientem se senzorickými, kognitivními poruchami; Komunikace s vážně nemocným dítětem, s rodiči dítěte; Jiné komunikační techniky a jejich využití v praxi.
Stanovené výstupy z učení: Student chápe význam komunikace v lékařské péči. Student dokáže identifikovat evalvační a devalvační prvky v komunikaci. Student dokáže popsat význam aktivního naslouchání v lékařské péči. Student dokáže popsat význam předávání informací pacientům. Student umí vyjmenovat faktory ovlivňující vzájemnou interakci lékaře a pacienta. Student dokáže identifikovat neverbální projevy účastníků semináře. Student umí vyhodnotit styl komunikace s pacientem. Student umí akceptovat názor skupiny. Student umí prezentovat své postoje a názory. Student zná zásady týmové spolupráce. Student je schopen klást otázky a reagovat na ně. Student je schopen udržovat tematické linie diskuze. Student je schopen syntézy informací do stručného souhrnu. Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
|