PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Profesní komunikace - D1106003
Anglický název: Professional communication
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:14/14, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D.
Korekvizity : D1105473
Prerekvizity : D1105462
Je korekvizitou pro: D1105473
Anotace
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti profesní komunikace, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících a pro výkon povolání lékaře. V rámci předmětu student například získá následující znalosti, dovednosti a kompetence: - adekvátně a efektivně jednat s různými skupinami pacientů, například s dětmi, adolescenty, seniory; muži, ženami a jedinci s jinou genderovou identitou (např. transgender) a s pacienty s odlišným kulturním zázemím a jazyky, - zvládat neshody a emočně vypjaté rozhovory a situace, - navázat a vést dialog s rodinou/pečovateli pacienta, společně zhodnotit jeho zdravotní stav a rozhodnout mezi možnostmi dalšího postupu, - navázat a udržovat vztahy lékař-pacient založené na vzájemném porozumění, empatii a důvěře, - podávat konkrétní a relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám, svým kolegům a dalším profesionálům, přispívat ke společnému porozumění problému a společně tvořit plán péče, - empaticky a bez předsudků radit pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k žádoucí změně.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Cíl předmětu
  • Student je schopen přesné interpretace názorů;
  • Student je schopen srozumitelného, přehledného, výstižného a logického vyjadřování;
  • Student prokazuje schopnost argumentace;
  • Student umí identifikovat významná fakta;
  • Student je schopen definovat klíčové pojmy;
  • Student prokazuje schopnost naslouchání;
  • Student prokazuje schopnost logické argumentace;
  • Student umí začlenit do komunikace asertivní způsob reakce;
  • Student prokazuje schopnost spolupráce v týmu;
  • Student využívá dosavadních zkušeností a vědomostí;
  • Student prokazuje schopnost třídit znalosti;
  • Student je schopen hledat vzájemné souvislosti.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu

PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:

• 100% účast na kontaktní výuce praktických cvičení (neúčast z důvodu nemoci se uznává);

• aktivní účast na natáčení videovýstupů modelových komunikačních situací;

• individuální analýza vlastního videovýstupu.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Literatura

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. 2011. Etika a komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 152 s. ISBN 978-80-247-1784-5.
  • VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. 235 s.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej, naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993. 105 s. ISBN 80-85495-18-X.
  • LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Hodego, 2001. 229 s. ISBN 80-7219-018-0.
  • DE VITO A. J. Základy mezilidské komunikace. 6. vyd. Praha: Grada, 2008. 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.

ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • SCHARLAU, Ch. Techniky vedení rozhovoru. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 205 s. ISBN 978-80-247-2234-4.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 319 s. ISBN 80-7178-998-4.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vyd. Praha: Grada, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6.
  • SVATOŠ, T. 2006. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2006. 158 s. ISBN 978-80-7435-002-3.
  • ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. 2009. Základní otázky komunikace. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7262-599-4.
  • RECKNAGEL, M, V. ROHMANN a H. WULLEN. Jak komunikovat chytře. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4022-5.
  • ENGLAND, C. a R. MORGAN. Communication Skills for Midwives: Challenges in everyday practice. United Kingdom: Open University Press, 2013. 152 pp. ISBN 978-03-352-4399-0.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je ukončen zápočtem.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
Sylabus

Obsahové zaměření přednášek a seminářů:

Verbální komunikace, aktivní naslouchání;

Neverbální komunikace, identifikace neverbální řeči těla;

Paralingvistické aspekty mluveného slova;

Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace;

Sdělování pozitivních a negativních zpráv;

Komunikace s pacientem v konfliktní situaci, nespolupracující pacient;

Komunikace s agresivním pacientem, krizová intervence;

Komunikace s pacientem se senzorickými, kognitivními poruchami;

Komunikace s vážně nemocným dítětem, s rodiči dítěte;

Jiné komunikační techniky a jejich využití v praxi.

Stanovené výstupy z učení:

Student chápe význam komunikace v lékařské péči.

Student dokáže identifikovat evalvační a devalvační prvky v komunikaci.

Student dokáže popsat význam aktivního naslouchání v lékařské péči.

Student dokáže popsat význam předávání informací pacientům.

Student umí vyjmenovat faktory ovlivňující vzájemnou interakci lékaře a pacienta.

Student dokáže identifikovat neverbální projevy účastníků semináře.

Student umí vyhodnotit styl komunikace s pacientem.

Student umí akceptovat názor skupiny.

Student umí prezentovat své postoje a názory.

Student zná zásady týmové spolupráce.

Student je schopen klást otázky a reagovat na ně.

Student je schopen udržovat tematické linie diskuze.

Student je schopen syntézy informací do stručného souhrnu.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (27.08.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK