PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Bioetika a psychologie II. - D1105462
Anglický název: Bioetics and psychology II.
Zajišťuje: Ústav lékařské etiky a humanitních základů medicíny (13-711)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:28/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.
Prerekvizity : D1101462
Záměnnost : D1104461
Je prerekvizitou pro: D1105473, D1106003
Anotace
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti bioetiky a psychologie ve zdravotnictví, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících. Holistický přístup k pacientovi ve snaze usilovat o jeho zdraví zahrnuje kromě somatické dimenze také další dimenze (např. psychickou, sociální, etickou), na které je tento předmět zaměřen. V rámci psychické dimenze budou studenti uvedeni do obecné (např. základní psychické fenomény), klinické psychologie (např. poruchy emocí a chování), psychologie osobnosti (např. intersubjektivní rozdíly v rámci strukturace osobnosti) a psychosomatiky. V rámci sociální a etické dimenze se studenti seznámí zejména se základními dilematy týkající se života jedince (např. narození, smrt, alokace zdrojů, darování orgánů) a s právními a etickými standardy při poskytování zdravot ní péče (např. informovaný souhlas, institut předběžných přání, principy lékařské etiky). V tomto předmětu se klade zvýšený důraz na přihlížení ke všem dimenzím (tj. somatická, psychická, sociální, etická) najednou prostřednictvím kritické práce s eticky spornými kazuistikami získanými z českého zdravotnictví. Na pacienta zaměřená péče (Patient Centred Care) představuje posun v poskytování zdravotní péče, kdy by zdravotníci měli brát významný zřetel na potřeby svých pacientů. V rámci tohoto předmětu se studenti seznámí s psychosociálními potřebami pacientů včetně jejich rodinných systémů. Tyto potřeby se formují a vyvíjejí s ohledem na sociodemografická kritéria (např. věk, pohlaví, náboženství, etnikum), psychosociální vývoj (např. dětství, stáří, gender) či hodnotový systém (např. normativní etika, platná legislativa). U lékařů ke zmiňovanému vývoji ještě přistupuje maxima poskytovat zdravotní péči lege artis (např. informovaný souhlas, předběžná přání, etický kodex) ve snaze identifikovat a formulovat potřeby svých pacientů v souladu s principy lékařské etiky nonmaleficence, beneficence, autonomie a spravedlnost). Cílem je společné vytvoření plánu léčby pacienta při maximální snaze vyhovět potřebám pacienta (ví nejlépe, co chce) a při zachování všech standardů pro poskytování zdravotní péče (lékař by měl vědět nejlépe, jak toho dosáhnout). Tohoto cíle se nejsnáze dosahuje v rámci excelentního vztahu mezi lékařem a pacientem (např. důvěra, empatie, uvádění pravdivých informací).
Poslední úprava: Hubáčková Hedvika (25.09.2023)
Cíl předmětu

Hlavním cílem je představení psychologických témat v kontextu medicíny. Zejména se jedná o vybraná témata z obecné, vývojové, lékařské a klinické psychologie a psychologie zdraví. Jedna linie představuje jedince z vývojového pohledu od dětství k dospělosti až k seniornímu věku. Další významná linie představuje činnost klinických psychologů, aby budoucí lékaři dokázali vhodně indikovat tento typ vyšetření a docházelo tak i k co možná nejlepší vzájemné spolupráci. Poslední význačná linie představuje specifická témata jako například psychosomatiku, chronické onemocnění, psychoterapii a komunikaci na konci života.

Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočtový test – alespoň 70 %.

Studijní materiály jsou prezentace na Moodle u příslušného předmětu, kde také naleznete další pokyny a informace k předmětu.

Bude obsahovat 25 otázek, u kterých je vždy pouze jedna odpověď správná.

Na test bude pouze 20 minut a náznaky podvádění budeme potírat (dozor má vždy pravdu).

Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (13.10.2023)
Literatura

AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Praha: Grada, 2015. Psyché. ISBN 978-80-247-5230-3.

BEAUCHAMP, Tom L. a James Franklin CHILDRESS. Principles of biomedical ethics. Seventh edition. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0-19-992458-5.

DOLEŽAL, Adam. Eutanazie a rozhodnutí na konci života: právní aspekty. Praha: Academia, 2017. Právo - etika - společnost. ISBN 978-80-200-2687-3.

HAŠKOVCOVÁ, Helena. Lékařská etika. Čtvrté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Galén, [2015]. ISBN 978-80-7492-204-6.

KUHSE, Helga a Peter SINGER. A companion to bioethics. 2nd ed. Malden, MA: Wiley-Blackwell, c2009. Blackwell companions to philosophy. ISBN 978-1-4051-6331-6.

PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics: accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, ©2004. xviii, 470 s. ISBN 0-07-282935-4.

PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Kontroverze v současné medicíně. Praha: Mladá fronta, 2016. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-204-4360-1.

RAUDENSKÁ, Jaroslava a Alena JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-2223-8.

VÁCHA, Marek Orko, Radana KÖNIGOVÁ a Miloš MAUER. Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.

VAUGHN, Lewis. Bioethics: principles, issues, and cases. New York: Oxford University Press, 2010. x, 686 s. ISBN 978-0-19-518282-8.

Poslední úprava: Hubáčková Hedvika (25.09.2023)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je zakončený zápočtovým testem.

Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.10.2023)
Sylabus

1. Představení předmětu a metod psychologie, teoretické a aplikované disciplíny psychologie, základní psychické fenomény (procesy, obsahy a stavy) a koncepty (nevědomí, mentalizace), další vlivy na psychiku (gender, kultura, socio-ekonomický status, bias)

2. Zdraví a nemoc, pochybení ve zdravotní péči (biopsychosociální model) - přijetí diagnózy, adaptační mechanismy, rizikové a protektivní faktory

3. Děti a dětství – Základní milníky PMV dětí

4. Klinicko-psychologické vyšetření u dětí – jeho možnosti a limity

5. Klinicko-psychologické vyšetření u dospělých – jeho možnosti a limity

6. Vztah lékaře a pacienta

7. Úvod do psychosomatiky

8. Psychosomatické poruchy, reakce na stres

9. Chronické onemocnění – Chronické onemocnění v kontextu rodinného systému

10. Bolest a úzkost

11. Limity a možnosti psychoterapie

12. Burn-out syndrom a relaxační metody

13. Komunikace na konci života (ztráta, smrt, proces truchlení, nemoc blízkého člověka)

Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.10.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK