PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Bioetika a psychologie II. - D1105462
Anglický název: Bioetics and psychology II.
Zajišťuje: Ústav lékařské etiky a humanitních základů medicíny (13-711)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:28/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.
Vyučující: JUDr. Adam Doležal, LL.M., Ph.D.
RNDr. Mgr. Stanislav Palša, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Jaromír Škoda
Mgr. Bc. Eliška Švecová
Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.
Prerekvizity : D1101462
Záměnnost : D1104461
Je prerekvizitou pro: D1105473, D1106003
Anotace
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti bioetiky a psychologie ve zdravotnictví, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících. Holistický přístup k pacientovi ve snaze usilovat o jeho zdraví zahrnuje kromě somatické dimenze také další dimenze (např. psychickou, sociální, etickou), na které je tento předmět zaměřen. V rámci psychické dimenze budou studenti uvedeni do obecné (např. základní psychické fenomény), klinické psychologie (např. poruchy emocí a chování), psychologie osobnosti (např. intersubjektivní rozdíly v rámci strukturace osobnosti) a psychosomatiky. V rámci sociální a etické dimenze se studenti seznámí zejména se základními dilematy týkající se života jedince (např. narození, smrt, alokace zdrojů, darování orgánů) a s právními a etickými standardy při poskytování zdravot ní péče (např. informovaný souhlas, institut předběžných přání, principy lékařské etiky). V tomto předmětu se klade zvýšený důraz na přihlížení ke všem dimenzím (tj. somatická, psychická, sociální, etická) najednou prostřednictvím kritické práce s eticky spornými kazuistikami získanými z českého zdravotnictví. Na pacienta zaměřená péče (Patient Centred Care) představuje posun v poskytování zdravotní péče, kdy by zdravotníci měli brát významný zřetel na potřeby svých pacientů. V rámci tohoto předmětu se studenti seznámí s psychosociálními potřebami pacientů včetně jejich rodinných systémů. Tyto potřeby se formují a vyvíjejí s ohledem na sociodemografická kritéria (např. věk, pohlaví, náboženství, etnikum), psychosociální vývoj (např. dětství, stáří, gender) či hodnotový systém (např. normativní etika, platná legislativa). U lékařů ke zmiňovanému vývoji ještě přistupuje maxima poskytovat zdravotní péči lege artis (např. informovaný souhlas, předběžná přání, etický kodex) ve snaze identifikovat a formulovat potřeby svých pacientů v souladu s principy lékařské etiky nonmaleficence, beneficence, autonomie a spravedlnost). Cílem je společné vytvoření plánu léčby pacienta při maximální snaze vyhovět potřebám pacienta (ví nejlépe, co chce) a při zachování všech standardů pro poskytování zdravotní péče (lékař by měl vědět nejlépe, jak toho dosáhnout). Tohoto cíle se nejsnáze dosahuje v rámci excelentního vztahu mezi lékařem a pacientem (např. důvěra, empatie, uvádění pravdivých informací).
Poslední úprava: Hubáčková Hedvika (25.09.2023)
Cíl předmětu

Hlavním cílem je představení psychologických témat v kontextu medicíny. Zejména se jedná o vybraná témata z obecné, vývojové, lékařské a klinické psychologie a psychologie zdraví. Jedna linie představuje jedince z vývojového pohledu od dětství k dospělosti až k seniornímu věku. Další významná linie představuje činnost klinických psychologů, aby budoucí lékaři dokázali vhodně indikovat tento typ vyšetření a docházelo tak i k co možná nejlepší vzájemné spolupráci. Poslední význačná linie představuje specifická témata jako například psychosomatiku, chronické onemocnění, psychoterapii a komunikaci na konci života.

Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočtový test – alespoň 70 %.

Studijní materiály jsou prezentace na Moodle u příslušného předmětu, kde také naleznete další pokyny a informace k předmětu.

Bude obsahovat 25 otázek, u kterých je vždy pouze jedna odpověď správná.

Na test bude pouze 20 minut a náznaky podvádění budeme potírat (dozor má vždy pravdu).

Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (13.10.2023)
Literatura

AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Praha: Grada, 2015. Psyché. ISBN 978-80-247-5230-3.

BEAUCHAMP, Tom L. a James Franklin CHILDRESS. Principles of biomedical ethics. Seventh edition. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0-19-992458-5.

DOLEŽAL, Adam. Eutanazie a rozhodnutí na konci života: právní aspekty. Praha: Academia, 2017. Právo - etika - společnost. ISBN 978-80-200-2687-3.

HAŠKOVCOVÁ, Helena. Lékařská etika. Čtvrté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Galén, [2015]. ISBN 978-80-7492-204-6.

KUHSE, Helga a Peter SINGER. A companion to bioethics. 2nd ed. Malden, MA: Wiley-Blackwell, c2009. Blackwell companions to philosophy. ISBN 978-1-4051-6331-6.

PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics: accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, ©2004. xviii, 470 s. ISBN 0-07-282935-4.

PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Kontroverze v současné medicíně. Praha: Mladá fronta, 2016. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-204-4360-1.

RAUDENSKÁ, Jaroslava a Alena JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-2223-8.

VÁCHA, Marek Orko, Radana KÖNIGOVÁ a Miloš MAUER. Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.

VAUGHN, Lewis. Bioethics: principles, issues, and cases. New York: Oxford University Press, 2010. x, 686 s. ISBN 978-0-19-518282-8.

Poslední úprava: Hubáčková Hedvika (25.09.2023)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je zakončený zápočtovým testem.

Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.10.2023)
Sylabus

28.2. Představení předmětu psychologie ZIELINA

7.3. Zdraví a nemoc, etika povolání lékaře Burn-out syndrom a relaxační metody ŠVECOVÁ

14.3. Zdraví a nemoc, etika povolání lékaře HODKOVÁ

21.3. Klinicko-psychologické vyšetření u dětí MAULISOVÁ

28.3. Vztah lékaře a pacienta, adherence v léčbě KOCÁBOVÁ

4.4. Chronické onemocnění HODKOVÁ

11.4. Virtuální realita v psychologii a medicíně FAJNEROVÁ

18.4. (SVÁTEK)

25.4. Komunikace na konci života HANOUSKOVÁ

2.5. Psychosomatika v ambulanci ŠKODA

9.5. Psychoterapie, možnosti a limity jejího využití ŠVECOVÁ

16.5. Klinicko-psychologické vyšetření u dospělých: uvedení problematiky pro využití v praxi somatického lékaře NIKOLAI

23.5. Bolest a její měření a zvládání ZIELINA

30.5. Zápočtový test ZIELINA

Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
 
Rozpis rozvrhový
Rozvrhový lístek Datum Od - Do Typ výuky Téma Učitel Soubory Poznámka
24bD1105462p1

Okruhy studentů
M2.VL
Pá 28.02.2025 8:00 - 9:40 přednáška Představení předmětu a psychologie Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.

Nejdůležitější informace/Highlights:

·                     Definice psychologie

·                     Cíle psychologie

·                     Psychologie zdraví a lékařská psychologie jako aplikovaná psychologie

·                     Bio-psycho-sociální model

·                     Proměny psychiky s ohledem na stárnutí, kulturní, etnické a náboženské faktory

·                     Gender a psychické odlišnosti

Pá 07.03.2025 8:00 - 9:40 přednáška Burn-out syndrom a relaxační metody Mgr. Bc. Eliška Švecová

Nejdůležitější informace/Highlights:

·         Stres a jeho vliv na psychické zdraví

·         Vymezení syndromu vyhoření a faktory přispívající k jeho vzniku

·         Prevence syndromu vyhoření

·         Základní relaxační techniky a jejich využití v osobním životě, ale i při práci s pacientem

·         Indikace navázání spolupráce s klinickým psychologem

·         Jacobsonova progresivní relaxace

·         Schultzův autogenní trénink

·         Relaxačně-imaginativní techniky

Pá 14.03.2025 8:00 - 9:40 přednáška Zdraví a nemoc, etika povolání lékaře Mgr. et Mgr. Pavla Hodková

V přednášce budeme vycházet z biopsychosociálního modelu nemoci, ale také ze stejného modelu lidského fungování nebo lidského života obecně. 

U nemoci se zaměříme na to, jak ji nemocní mohou rozdílně vnímat a rozdílně zpracovávat, nejen podle charakteru nemoci (akutní, chronická vzácná apod.), ale také podle osobnostních charakteristik. 

Probereme komunikaci na úrovni zdravotník pacient, kde zdravotník stojí na pozici odborníka, autority, což vyžaduje určité ovládání a sebereflexi. 

Nakonec se budeme věnovat zdravotnickému prostředí z hlediska výkonu tohoto náročného povolání, práci v týmu, komunikaci v týmu, jak poznat chyby vlastní i u druhých a jak s nimi naložit do budoucna, problematiku vyhoření. Budeme se věnovat problematice sebepéče z hlediska praktického, ale i z hlediska sebepoznání a seberozvoje. 

Pá 21.03.2025 8:00 - 9:40 přednáška Klinicko-psychologické vyšetření u dětí PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.

Nejdůležitější informace/Highlights:

·         odebírání anamnézy v případě dětského pacienta

·         sdělování informací a závěrů vyšetření rodinným příslušníkům/pečovatelům

·         zapojení rodiny/pečovatelů do diagnostického procesu a péče o dětského pacienta

·         indikace navázání spolupráce s klinickým psychologem 

Pá 28.03.2025 8:00 - 9:40 přednáška Vztah lékaře a pacienta, adherence v léčbě
Mgr. Zuzana Kocábová, Ph.D.

Nejdůležitější informace:

·         faktory ovlivňující komplexní fenomén adherence

·         modely vztažené k adherenci

·         faktory ovlivňující vztah lékaře a pacienta

·         vliv vztahu lékaře a pacienta na úspěšnost léčby


Pá 04.04.2025 8:00 - 9:40 přednáška Chronické onemocnění Mgr. et Mgr. Pavla Hodková

Nejdůležitější body

·         Psychologické souvislosti chronického onemocnění 

·         Vzájemné ovlivňování somatického a psychického stavu

·         Adaptace na onemocnění

·         Adherence k léčbě

 

Pá 11.04.2025 8:00 - 9:40 přednáška Virtuální realita v psychologii a medicíně Mgr. et Mgr. Iveta Hocko Fajnerová, Ph.D.

Nejdůležitější informace (znalosti, které si studenti odnesou z výuky)

·         Základní principy využití VR technologie v oblasti péče o duševní zdraví

·         Využití VR v diagnostice

·         Přehled VR přístupů v oblasti psychoterapie

·         Význam a oblasti uplatnění expoziční terapie

·         Rehabilitace kognitivního deficitu ve VR

·         Simulace příznaků duševních onemocnění pro účely vzdělávání

Pá 18.04.2025 8:00 - 9:40 přednáška SVÁTEK Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.
Pá 25.04.2025 8:00 - 9:40 přednáška Komunikace na konci života (přednáší MUDr. Hanousková) Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.

Nejdůležitější informace (znalosti, které si studenti odnesou z výuky)

  • existence protokolů pro komunikaci nepříznivých zpráv (SPIKES, NURSE, SICP, PREPARED)
  • využití hodnotového rámce pacienta a rodiny v plánování péče v závěru života
  • obavy jako zdroj konfliktů o cílech péče mezi rodinnými příslušníky
  • komplikovaný zármutek (diagnostika a terapie, odlišnosti mezi depresí a zármutkem)

·         nástroje pro hodnocení a řešení spirituálního utrpení u pacientů v závěru života (FICA, HOPE), spolupráce v rámci multidisciplinárního týmu

Pá 02.05.2025 8:00 - 9:40 přednáška Psychosomatika v ambulanci Mgr. et Mgr. Jaromír Škoda

Nejdůležitější informace/Highlights:

·         Ambulantní a následná péče

·         Mechanismus fixace a chronifikace

·         Intervence 

·         Multidisciplinární spolupráce

Pá 09.05.2025 8:00 - 9:40 přednáška Psychoterapie, možnosti a limity jejího využití na somatických pracovištích Mgr. Bc. Eliška Švecová

Co je psychoterapie-definice oboru, základní psychoterapeutické směry a jejch praktická aplikace.

Využití psychoterapie  ve zdravotnictví- ambulantní x v lůžkových zařízení. Skupinová, individuální, párová a rodinná terapie- jejich indikace, možnosti a omezení. 

Psychoterapeut jako součást multidisciplinárnío týmu-tj. Spolupráce s lékaři (nejen na psychiatrických klinikách), fyzioterapeuty, sociálními pracovníky, jejich využití nejen v palitaivních týmech. Zacházení s informacemi získanými v rámci pst péče.

Pá 16.05.2025 8:00 - 9:40 přednáška Klinicko-psychologické vyšetření u dospělých: uvedení problematiky pro využití v praxi somatického lékaře doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D.

Nejdůležitější informace/Highlights:

·         vymezení závažných kognitivních, afektivních či behaviorálních obtíží komplikujících komunikaci somatický lékař - pacient

·         odebírání anamnézy v kontextu závažných kognitivních, afektivních či behaviorálních obtíží

·         sdělování informací, indikací terapie, rizik, přínosů, alternativ či potenciálních komplikací léčby v kontextu závažných kognitivních, afektivních či behaviorálních obtíží

·         zapojení rodinných příslušníků či formálních/neformálních pečujících do péče o dospělého pacienta

·         kognitivní screening

·         indikace navázání spolupráce s klinickým psychologem

Pá 23.05.2025 8:00 - 9:40 přednáška Bolest a její měření a zvládání Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.

Nejdůležitější informace/Highlights:

·         Co je bolest, základní pojmy (nocicepce, bolest, utrpení) a typy bolesti;

·         Modely léčby bolesti (jedno i multifaktorové), nefarmakologické možnosti tišení bolesti;

·         Modely zvládání chronické bolesti;

·         Měření intenzity (jedno i vícepoložkové škály), kognitivních, afektivních i funkčních aspektů bolesti.

 

Pá 30.05.2025 8:00 - 9:40 přednáška ZÁPOČTOVÝ TEST Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK