PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ošetřovatelství III. - D1104363
Anglický název: Nursing III.
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/42, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Vyučující: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Mgr. Jan Neugebauer, Ph.D., MBA
Korekvizity : D1103338, D1104102
Prerekvizity : D1102363, D1103363
Je korekvizitou pro: D1103338, D1104102
Je prerekvizitou pro: D1105102, D1105454
Anotace
Předmět systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filosofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání a s metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě a s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta / klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Z praktického hlediska je kladen důraz na výuku ošetřovatelských postupů a intervencí v laboratorních podmínkách a v klinické praxi. Praktická cvičení umožňují studentům získat základní manuální dovednost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění ošetřovatelských postupů a intervencí u pacientů. Předmět je vyučován ve třech semestrech. Jeho úspěšným absolvováním v zimním semestru 2. ročníku se získává odborná způsobilost k výkonu zdravotnického povolání sanitáře, po dvou ročnících studia zdravotnického povolání ošetřovatele a po osmi semestrech studia zdravotnického povolání praktické sestry podle přísl. ust. zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v platném znění.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Cíl předmětu

Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti ošetřovatelské péče, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících a výkon povolání lékaře. V rámci celého třísemestrálního předmětu student získá například následující znalosti, dovednosti a kompetence:

  • Zjistit očekávání a priority pacienta - odebrat kompletní a přesnou ošetřovatelskou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství. Identifikovat problémy, které pacient nezmínil spontánně.
  • Zhodnotit status praesens - identifikovat, popsat, zapsat a vyhodnotit abnormální nález fyzikálního vyšetření.
  • Zhodnotit životní funkce (tělesná teplota, puls, dech, krevní tlak).
  • Sledovat a hodnotit funkční změny a poruchy – kognitivní, smyslové a motorické.
  • Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta včetně paměti, vnímání, porozumění, vyjadřování a emočního stavu.
  • Provádět základní ošetřovatelské výkony, zvládat je manuálně, dodržovat zásady asepse, dbát na bezpečnost pacienta při těchto výkonech. Jedná se především o aplikaci injekcí, kanylace, přikládání obvazového materiálu, katetrizace močového měchýře, zavádění nasogastrické sondy aj.
  • Znát rizika související s poskytováním zdravotních služeb a postupy jak jim předcházet.
  • Ošetřovat pacienty s dlouhodobým pobytem na lůžku – bolest, dekubity, sarkopenie, inkontinence moči a stolice apod.
  • Podávat konkrétní, relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám a tím přispívat ke společnému porozumění problému.
  • Edukovat pacienta a jeho blízké.
  • Vést dokumentaci pacienta; informace třídit, organizovat, řadit dle významu a shrnovat; dodržovat platné předpisy a požadavky. Zaznamenat do dokumentace pacientovu schopnost činit samostatná rozhodnutí.
  • Aplikovat holistický přístup v péči o pacienta využívat základy biomedicínské a klinické etiky; respektovat hodnoty, jako jsou autonomie a důstojnost jedince. V případě etických dilemat musí být student schopen rozpoznat a zvážit, jaké jsou dostupné možnosti řešení a jak tato řešení mohou být ovlivněna.
  • Vytvořit si kritický postoj vůči častým stereotypům, které mohou ovlivnit vykonávání klinické praxe, jakými mohou být pacientův věk nebo pohlaví, etnický původ, kulturní zázemí a další. Empaticky a bez předsudků radit všem pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k žádoucí změně.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.

Podmínkou pro udělení zápočtu je účast na povinné výuce v rozsahu stanoveném v OD č. 4/2022, tj. se dvěma povolenými absencemi za semestr.
Požadavky ke zkoušce jsou zveřejněny dále.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Literatura

JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. vyd. 1. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3

JIRKOVSKÝ, D. et al. Nursing procedures and interventions: textbook for bachelor’s and master’s degree programmes [DVD-ROM]. 1st English ed. Prague: Motol University Hospital, 2014. Požadavky na systém: Adobe Acrobat Reader. ISBN 978-80-87347-16-4

ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 134 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3223-7.

Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://dl2.cuni.cz/course/index.php?categoryid=639 Klíč zápisu: Nursing

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška:
je ústní a zahrnuje všechny vyučované oblasti. Student odpovídá na jednu náhodně vylosovanou otázku z probraných tematických celků.

Okruhy tématických celků:
  • Ošetřovatelství jako samostatná disciplína, vztah ošetřovatelství k jiným vědám, struktura oboru, charakteristické rysy moderního ošetřovatelství, cíle ošetřovatelství
  • Potřeby pacientů a ošetřovatelský proces
  • Hypokinetický (imobilizační) syndrom a jeho prevence
  • Hlavní zásady komunikace s pacienty
  • Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení
  • Dekontaminace, desinfekce, sterilizace
  • Hygienické zabezpečení rukou ve zdravotní péči
  • Příjem, překlad a propuštění pacienta
  • Lůžko nemocného a jeho úprava
  • Polohy nemocných, preventivní polohování
  • Využití tepla a chladu v léčbě
  • Hygienická péče o pacienta.
  • Přikládání obvazů - obvazovaný materiál, obvazová technika, převazy ran
  • Předoperační příprava pacienta
  • Pooperační péče o pacienta
  • Prevence dekubitů a péče o dekubity
  • Sledování, měření a hodnocení dýchání a tělesné teploty
  • Sledování, měření a hodnocení tepové frekvence a krevního tlaku
  • Sledování, měření a hodnocení stavu vědomí
  • Katetrizace močového měchýře
  • Aplikace klyzmatu
  • Podávání léků per os a ostatní neinjekční způsoby podávání léků
  • Aplikace léků do dýchacích cest – inhalace
  • Aplikace léků pod kůži a do kůže
  • Aplikace léků do svalu
  • Aplikace léků do žíly
  • Zavádění i. v. kanyly
  • Aplikace infuzí, parenterální výživa
  • Aplikace transfuze
  • Odběr krve na vyšetření
  • Odběr moče na vyšetření
  • Odběr stolice na vyšetření a odběry dalšího biologického materiálu (s výjimkou krve a moče)
  • Bolest jako ošetřovatelský problém
  • Aplikace kyslíku v léčbě
  • Výživa nemocných a zavádění žaludeční sondy
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Sylabus
Praktická cvičení v ZS 2. ročníku (á 3 hodiny):
  • Repetitorium dovedností z 1. ročníku studia;
  • Repetitorium dovedností z 1. ročníku studia;
  • Aplikace léčivých přípravků i.v., zavádění periferního žilního katetru a péče o něj, péče o centrální žilní katetr, monitoring centrálního žilního tlaku;
  • Infuze a transfuze;
  • Prevence imobilizačního (hypokinetického) syndromu a vzniku dekubitů;
  • Převazy a péče o akutní a chronické rány a jiné defekty, péče o stomie, drény, punkce;
  • Inhalace a oxygenoterapie, odsávání z dýchacích cest;
  • Praktické cvičení v klinické praxi u lůžka pacienta pod vedením vyučujícího nebo mentora;
  • Základní péče o novorozence a kojence;
  • Repetitorium dovedností v laboratorní učebně.

Součástí praktických cvičení u lůžka pacienta je problematika příjmu, překladu a propuštění nemocného

Detailní rozpis výuky po jednotlivých studijních skupinách je vložen jako samostatný soubor v SISu – v charakteristice studijního předmětu.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK