PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ošetřovatelství III. - D1104363
Anglický název: Nursing III.
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/42, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Vyučující: PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Hromádková
PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Ing. Bc. Jakub Nakládal
Mgr. Jan Neugebauer, Ph.D., MBA
Mgr. et Mgr. Hana Novotná
Mgr. Kateřina Průšová
Mgr. Martina Růžičková
Mgr. Jan Sedláček, DiS.
Korekvizity : D1103338, D1104102
Prerekvizity : D1102363, D1103363
Je korekvizitou pro: D1103338, D1104102
Je prerekvizitou pro: D1105102, D1105454
Anotace
Předmět systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filosofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání a s metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě a s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta / klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Z praktického hlediska je kladen důraz na výuku ošetřovatelských postupů a intervencí v laboratorních podmínkách a v klinické praxi. Praktická cvičení umožňují studentům získat základní manuální dovednost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění ošetřovatelských postupů a intervencí u pacientů. Předmět je vyučován ve třech semestrech. Jeho úspěšným absolvováním v zimním semestru 2. ročníku se získává odborná způsobilost k výkonu zdravotnického povolání sanitáře, po dvou ročnících studia zdravotnického povolání ošetřovatele a po osmi semestrech studia zdravotnického povolání praktické sestry podle přísl. ust. zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v platném znění.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Cíl předmětu

Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti ošetřovatelské péče, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících a výkon povolání lékaře. V rámci celého třísemestrálního předmětu student získá například následující znalosti, dovednosti a kompetence:

  • Zjistit očekávání a priority pacienta - odebrat kompletní a přesnou ošetřovatelskou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství. Identifikovat problémy, které pacient nezmínil spontánně.
  • Zhodnotit status praesens - identifikovat, popsat, zapsat a vyhodnotit abnormální nález fyzikálního vyšetření.
  • Zhodnotit životní funkce (tělesná teplota, puls, dech, krevní tlak).
  • Sledovat a hodnotit funkční změny a poruchy – kognitivní, smyslové a motorické.
  • Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta včetně paměti, vnímání, porozumění, vyjadřování a emočního stavu.
  • Provádět základní ošetřovatelské výkony, zvládat je manuálně, dodržovat zásady asepse, dbát na bezpečnost pacienta při těchto výkonech. Jedná se především o aplikaci injekcí, kanylace, přikládání obvazového materiálu, katetrizace močového měchýře, zavádění nasogastrické sondy aj.
  • Znát rizika související s poskytováním zdravotních služeb a postupy jak jim předcházet.
  • Ošetřovat pacienty s dlouhodobým pobytem na lůžku – bolest, dekubity, sarkopenie, inkontinence moči a stolice apod.
  • Podávat konkrétní, relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám a tím přispívat ke společnému porozumění problému.
  • Edukovat pacienta a jeho blízké.
  • Vést dokumentaci pacienta; informace třídit, organizovat, řadit dle významu a shrnovat; dodržovat platné předpisy a požadavky. Zaznamenat do dokumentace pacientovu schopnost činit samostatná rozhodnutí.
  • Aplikovat holistický přístup v péči o pacienta využívat základy biomedicínské a klinické etiky; respektovat hodnoty, jako jsou autonomie a důstojnost jedince. V případě etických dilemat musí být student schopen rozpoznat a zvážit, jaké jsou dostupné možnosti řešení a jak tato řešení mohou být ovlivněna.
  • Vytvořit si kritický postoj vůči častým stereotypům, které mohou ovlivnit vykonávání klinické praxe, jakými mohou být pacientův věk nebo pohlaví, etnický původ, kulturní zázemí a další. Empaticky a bez předsudků radit všem pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k žádoucí změně.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.

Podmínkou pro udělení zápočtu je účast na povinné výuce v rozsahu stanoveném v OD č. 4/2022, tj. se dvěma povolenými absencemi za semestr.
Požadavky ke zkoušce jsou zveřejněny dále.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Literatura

JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. vyd. 1. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3

JIRKOVSKÝ, D. et al. Nursing procedures and interventions: textbook for bachelor’s and master’s degree programmes [DVD-ROM]. 1st English ed. Prague: Motol University Hospital, 2014. Požadavky na systém: Adobe Acrobat Reader. ISBN 978-80-87347-16-4

ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 134 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3223-7.

Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://dl2.cuni.cz/course/index.php?categoryid=639 Klíč zápisu: Nursing

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška:
je ústní a zahrnuje všechny vyučované oblasti. Student odpovídá na jednu náhodně vylosovanou otázku z probraných tematických celků.

Okruhy tématických celků:
  • Ošetřovatelství jako samostatná disciplína, vztah ošetřovatelství k jiným vědám, struktura oboru, charakteristické rysy moderního ošetřovatelství, cíle ošetřovatelství
  • Potřeby pacientů a ošetřovatelský proces
  • Hypokinetický (imobilizační) syndrom a jeho prevence
  • Hlavní zásady komunikace s pacienty
  • Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení
  • Dekontaminace, desinfekce, sterilizace
  • Hygienické zabezpečení rukou ve zdravotní péči
  • Příjem, překlad a propuštění pacienta
  • Lůžko nemocného a jeho úprava
  • Polohy nemocných, preventivní polohování
  • Využití tepla a chladu v léčbě
  • Hygienická péče o pacienta.
  • Přikládání obvazů - obvazovaný materiál, obvazová technika, převazy ran
  • Předoperační příprava pacienta
  • Pooperační péče o pacienta
  • Prevence dekubitů a péče o dekubity
  • Sledování, měření a hodnocení dýchání a tělesné teploty
  • Sledování, měření a hodnocení tepové frekvence a krevního tlaku
  • Sledování, měření a hodnocení stavu vědomí
  • Katetrizace močového měchýře
  • Aplikace klyzmatu
  • Podávání léků per os a ostatní neinjekční způsoby podávání léků
  • Aplikace léků do dýchacích cest – inhalace
  • Aplikace léků pod kůži a do kůže
  • Aplikace léků do svalu
  • Aplikace léků do žíly
  • Zavádění i. v. kanyly
  • Aplikace infuzí, parenterální výživa
  • Aplikace transfuze
  • Odběr krve na vyšetření
  • Odběr moče na vyšetření
  • Odběr stolice na vyšetření a odběry dalšího biologického materiálu (s výjimkou krve a moče)
  • Bolest jako ošetřovatelský problém
  • Aplikace kyslíku v léčbě
  • Výživa nemocných a zavádění žaludeční sondy
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Sylabus
Praktická cvičení v ZS 2. ročníku (á 3 hodiny):
  • Repetitorium dovedností z 1. ročníku studia;
  • Repetitorium dovedností z 1. ročníku studia;
  • Aplikace léčivých přípravků i.v., zavádění periferního žilního katetru a péče o něj, péče o centrální žilní katetr, monitoring centrálního žilního tlaku;
  • Infuze a transfuze;
  • Prevence imobilizačního (hypokinetického) syndromu a vzniku dekubitů;
  • Převazy a péče o akutní a chronické rány a jiné defekty, péče o stomie, drény, punkce;
  • Inhalace a oxygenoterapie, odsávání z dýchacích cest;
  • Praktické cvičení v klinické praxi u lůžka pacienta pod vedením vyučujícího nebo mentora;
  • Základní péče o novorozence a kojence;
  • Repetitorium dovedností v laboratorní učebně.

Součástí praktických cvičení u lůžka pacienta je problematika příjmu, překladu a propuštění nemocného

Detailní rozpis výuky po jednotlivých studijních skupinách je vložen jako samostatný soubor v SISu – v charakteristice studijního předmětu.

Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK