Předmět systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filosofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání a s metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě a s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta / klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Z praktického hlediska je kladen důraz na výuku ošetřovatelských postupů a intervencí v laboratorních podmínkách a v klinické praxi. Praktická cvičení umožňují studentům získat základní manuální dovednost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění ošetřovatelských postupů a intervencí u pacientů. Předmět je vyučován ve třech semestrech. Jeho úspěšným absolvováním v zimním semestru 2. ročníku se získává odborná způsobilost k výkonu zdravotnického povolání sanitáře, po dvou ročnících studia zdravotnického povolání ošetřovatele a po osmi semestrech studia zdravotnického povolání praktické sestry podle přísl. ust. zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v platném znění.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Cíl předmětu
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti ošetřovatelské péče, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících a výkon povolání lékaře. V rámci celého třísemestrálního předmětu student získá například následující znalosti, dovednosti a kompetence:
Zjistit očekávání a priority pacienta - odebrat kompletní a přesnou ošetřovatelskou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství. Identifikovat problémy, které pacient nezmínil spontánně.
Zhodnotit status praesens - identifikovat, popsat, zapsat a vyhodnotit abnormální nález fyzikálního vyšetření.
Zhodnotit životní funkce (tělesná teplota, puls, dech, krevní tlak).
Sledovat a hodnotit funkční změny a poruchy – kognitivní, smyslové a motorické.
Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta včetně paměti, vnímání, porozumění, vyjadřování a emočního stavu.
Provádět základní ošetřovatelské výkony, zvládat je manuálně, dodržovat zásady asepse, dbát na bezpečnost pacienta při těchto výkonech. Jedná se především o aplikaci injekcí, kanylace, přikládání obvazového materiálu, katetrizace močového měchýře, zavádění nasogastrické sondy aj.
Znát rizika související s poskytováním zdravotních služeb a postupy jak jim předcházet.
Ošetřovat pacienty s dlouhodobým pobytem na lůžku – bolest, dekubity, sarkopenie, inkontinence moči a stolice apod.
Podávat konkrétní, relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám a tím přispívat ke společnému porozumění problému.
Edukovat pacienta a jeho blízké.
Vést dokumentaci pacienta; informace třídit, organizovat, řadit dle významu a shrnovat; dodržovat platné předpisy a požadavky. Zaznamenat do dokumentace pacientovu schopnost činit samostatná rozhodnutí.
Aplikovat holistický přístup v péči o pacienta využívat základy biomedicínské a klinické etiky; respektovat hodnoty, jako jsou autonomie a důstojnost jedince. V případě etických dilemat musí být student schopen rozpoznat a zvážit, jaké jsou dostupné možnosti řešení a jak tato řešení mohou být ovlivněna.
Vytvořit si kritický postoj vůči častým stereotypům, které mohou ovlivnit vykonávání klinické praxe, jakými mohou být pacientův věk nebo pohlaví, etnický původ, kulturní zázemí a další. Empaticky a bez předsudků radit všem pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k žádoucí změně.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.
Podmínkou pro udělení zápočtu je účast na povinné výuce v rozsahu stanoveném v OD č. 4/2022, tj. se dvěma povolenými absencemi za semestr.
Požadavky ke zkoušce jsou zveřejněny dále.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Literatura
JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. vyd. 1. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3
JIRKOVSKÝ, D. et al. Nursing procedures and interventions: textbook for bachelor’s and master’s degree programmes [DVD-ROM]. 1st English ed. Prague: Motol University Hospital, 2014. Požadavky na systém: Adobe Acrobat Reader. ISBN 978-80-87347-16-4
ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 134 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3223-7.
Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://dl2.cuni.cz/course/index.php?categoryid=639 Klíč zápisu: Nursing
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška:
je ústní a zahrnuje všechny vyučované oblasti. Student odpovídá na jednu náhodně vylosovanou otázku z probraných tematických celků.
Okruhy tématických celků:
Ošetřovatelství jako samostatná disciplína, vztah ošetřovatelství k jiným vědám, struktura oboru, charakteristické rysy moderního ošetřovatelství, cíle ošetřovatelství
Potřeby pacientů a ošetřovatelský proces
Hypokinetický (imobilizační) syndrom a jeho prevence
Hlavní zásady komunikace s pacienty
Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení
Dekontaminace, desinfekce, sterilizace
Hygienické zabezpečení rukou ve zdravotní péči
Příjem, překlad a propuštění pacienta
Lůžko nemocného a jeho úprava
Polohy nemocných, preventivní polohování
Využití tepla a chladu v léčbě
Hygienická péče o pacienta.
Přikládání obvazů - obvazovaný materiál, obvazová technika, převazy ran
Předoperační příprava pacienta
Pooperační péče o pacienta
Prevence dekubitů a péče o dekubity
Sledování, měření a hodnocení dýchání a tělesné teploty
Sledování, měření a hodnocení tepové frekvence a krevního tlaku
Sledování, měření a hodnocení stavu vědomí
Katetrizace močového měchýře
Aplikace klyzmatu
Podávání léků per os a ostatní neinjekční způsoby podávání léků
Aplikace léků do dýchacích cest – inhalace
Aplikace léků pod kůži a do kůže
Aplikace léků do svalu
Aplikace léků do žíly
Zavádění i. v. kanyly
Aplikace infuzí, parenterální výživa
Aplikace transfuze
Odběr krve na vyšetření
Odběr moče na vyšetření
Odběr stolice na vyšetření a odběry dalšího biologického materiálu (s výjimkou krve a moče)
Bolest jako ošetřovatelský problém
Aplikace kyslíku v léčbě
Výživa nemocných a zavádění žaludeční sondy
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)
Sylabus
Praktická cvičení v ZS 2. ročníku (á 3 hodiny):
Repetitorium dovedností z 1. ročníku studia;
Repetitorium dovedností z 1. ročníku studia;
Aplikace léčivých přípravků i.v., zavádění periferního žilního katetru a péče o něj, péče o centrální žilní katetr, monitoring centrálního žilního tlaku;
Infuze a transfuze;
Prevence imobilizačního (hypokinetického) syndromu a vzniku dekubitů;
Převazy a péče o akutní a chronické rány a jiné defekty, péče o stomie, drény, punkce;
Inhalace a oxygenoterapie, odsávání z dýchacích cest;
Praktické cvičení v klinické praxi u lůžka pacienta pod vedením vyučujícího nebo mentora;
Základní péče o novorozence a kojence;
Repetitorium dovedností v laboratorní učebně.
Součástí praktických cvičení u lůžka pacienta je problematika příjmu, překladu a propuštění nemocného
Detailní rozpis výuky po jednotlivých studijních skupinách je vložen jako samostatný soubor v SISu – v charakteristice studijního předmětu.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (01.10.2024)