|
|
|
||
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti lékařské mikrobiologie – v popisu jednotlivých mikroorganismů a jejich vlastností, v zásadách odběru, transportu a zpracování biologického materiálu, v mechanismu účinku a působení antimikrobních látek, v obecných principech antiinfekční terapie a v poznání interakcí infekčních agens s makroorganismem, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících. V rámci předmětu si student osvojí například následující znalosti, dovednosti a kompetence:
- zhodnotit laboratorní nálezy, které by mohly mít spojitost s onemocněním způsobeným mikroorganismy -
abnormální počet leukocytů, abnormální výsledky analýzy stolice, okultní krvácení, nález parazitů, abnormální
močový sediment, zvýšené markery zánětu
- pochopit základní patologické stavy, které mohou mít přímou souvislost s působením mikroorganismu v lidském těle - např. lymfadenopatie, horečka, zimnice, svědění, otoky, edémy, hubnutí, akutní těžká bolest hlavy či meningismus
- porozumět problematice nozokomiálních infekcí a jejich rizik – ATB rezistence, možnosti diagnostiky a terapie,
spolupráce s epidemiologem, bariérová opatření
- vnímat mechanismy šíření agens v populaci, zamezení cest přenosu, prevence
- otázky týkající se imunizace jedince – očkovací plán; povinná, nepovinná očkování, doporučená očkování
- použít základní klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu. Zahrnout vědecké
poznatky teoretických lékařských věd včetně epidemiologických informací (incidence, prevalence) do klinické
rozvahy za účelem sestavit diferenciální diagnózu
- zhodnotit závažnost obtíží pacienta, symptomů nemoci nebo situace, ve které se pacient nachází. Konzultovat s dalšími lékaři a členy týmu, aby došlo k potvrzení a schválení pracovní diagnózy, vysvětlit a zdokumentovat
klinickou rozvahu, jež vedla k pracovní diagnóze; prokázat kritické myšlení vedoucí ke stanovení diferenciální
diagnózy.
- doporučit vstupní, nákladově efektivní diagnostickou metodu pro pacienta s akutním nebo chronickým
onemocněním, nebo jako součást preventivní zdravotní prohlídky. Vyhodnotit výsledky testů a zahrnout je do
diferenciální diagnózy. Pochopit důsledky a naléhavost v případě abnormálních výsledků vyšetření a v případě
nutnosti požádat o pomoc s jejich výkladem.
Poslední úprava: Hurych Jakub, MUDr., Ph.D. (16.02.2023)
|
|
||
Lékařská mikrobiologie I /LS/ Podmínka zakončení semestru: Podmínkou zakončení předmětu je udělení zápočtu.
Podmínky udělení zápočtu v letním semestru: Zápočet bude udělen za: 1) účast na praktikách (povoleny 2 absence mimo povinná témata - viz níže) a 2) získání minimálně 12/20 bodů ze zápočtových testů (píší se v týdnech 6. a 13. na přednášce ve Velké posluchárně):
3) Úspěšné složení praktické zkoušky
Výsledek testu bude co nejdříve k dispozici na internetu. Při nepřítomnosti nebo nedostatečném počtu bodů bude student přezkoušen ústně v zápočtovém týdnu příslušným vyučujícím.
Povinná témata - praktická cvičení "Mikroskopie v bakteriologii" a "Kultivace bakterií a postupy vedoucí k identifikaci bakterií". Tato cvičení nelze nahradit samostudiem (viz Opatření děkana č.4/2022) a absenci je nutné nahradit účastí na praktickém cvičení s jiným kruhem, případně dojde k přezkoušení kroužkovým asistentem. V případě nenahrazení absence na těchto cvičení nemůže být udělen zápočet.
Poslední úprava: Laušerová Romana (09.02.2024)
|
|
||
Základní studijní literatura :
Hurych, Štícha et al: Lékařská mikrobiologie - Repetitorium, 3. vydání Triton, 2021 Melter et al: The MicroBook, 1. vydání, Karolinum, 2019 Goering, Dockrell et al: Mimsova lékařská mikrobiologie, 5. vydání, Triton, 2016 Doporučená literatura : Murray a kol.: Medical Microbiology, 9th Edition, Elsevier, 2020 Schindler: Mikrobiologie pro studenty zdravotnických oborů, Grada, 2010 Votava: Lékařská mikrobiologie obecná, Neptun, 2001 Votava: Lékařská mikrobiologie speciální, Neptun, 2006
MOODLE:https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=614 Poslední úprava: Hurych Jakub, MUDr., Ph.D. (16.02.2023)
|
|
||
Témata přednášek:
1 Širší úvod do oboru lékařské mikrobiologie, základy genetiky bakteriálních buněk 2 Bakteriální buňka. Patogenita bakterií. 3 Úvod od antibiotik. Systematika antimikrobiálních látek I. 4 Systematika antimikrobiálních látek II. 5 Významné G+ koky I (stafylokoky) 6 Významné G+ koky II (streptokoky a enterokoky) - ZÁPOČTOVÝ TEST I 7 Významné G+ tyčinky (korynebakterie, listerie, klostridia) 8 VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ - odpadá 9 G- bakterie I (nefermentující tyčinky, enterobakterie). 10 G- bakterie II (kultivačně náročné: bordetelly, Legionella, hemofily, meningokoky) 11 G- bakterie III (kampylobaktery, helikobaktery). G+ i G- anaerobní bakterie (mimo klostridií). - ze záznamu 12 "Atypické bakterie" I (rickettsie,coxiely, bartonely, chlamydie, mykoplasmata) - ze záznamu 13 Lékařská mykologie. ZÁPOČTOVÝ TEST II 14 "Atypické bakterie" II (mykobakterie, spirochety) Témata praktických cvičení: 1. Preanalytická fáze mikrobiologické diagnostiky 2. Mikroskopie v bakteriologii 3. Kultivace bakterií a postupy vedoucí k identifikaci bakterií 4. Stanovení citlivosti k ATB 5. Diagnostika významných G+ koků I (stafylokoky) 6. Diagnostika významných G+ koků II (streptokoky a enterokoky) 7. Diagnostika významných G+ tyčinek (korynebakterie, listerie, klostridia a bacily) 8. Serologické metody 9. Diagnostika G- bakterií I. (nefermentující tyčinky, enterobakterie). 10. Diagnostika G- bakterií II - kultivačně náročné (bordetelly, Legionella, hemofily, meningokoky) 11. Diagnostika G- bakterií III - kultivačně náročné (kampylobaktery, helikobaktery) a anerobní bakterie 12. Diagnostické metody v parazitologii 13. Diagnostické metody v mykologii 14. ZÁPOČTOVÝ TÝDEN
Poslední úprava: Hurych Jakub, MUDr., Ph.D. (16.02.2023)
|