|
|
|
||
Anotace:
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu. Jeho
absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti anatomie, histologie a embryologie, které jsou
nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících. V rámci předmětu student získá
například následující znalosti a dovednosti:
- umí popsat struktury lidského těla na makroskopické i mikroskopické úrovni – orgánové systémy, jejich cévní a
nervové zásobení
- zvládá základy topografické, zobrazovací a klinické anatomie
- rozumí vzniku a vývoji lidského jedince
- rozezná odchylky od fyziologického vzhledu jedince, které mohou být způsobeny zásahem vnějších vlivů v
embryonálním období – mikrocefalie, makrocefalie, rozštěpové vady, vady končetin
- umí využívat základy biomedicínské a klinické etiky; respektovat hodnoty, jako jsou autonomie a důstojnost
jedince. Při výuce je veden k tomu, aby se v budoucí praxi řídil etickým kodexem.
- vytvoří si kritický postoj vůči častým stereotypům, které mohou ovlivnit vykonávání klinické praxe, jakými
mohou být pacientův věk nebo pohlaví, etnický původ, kulturní zázemí a další.
- porozumí některým diagnostickým nebo terapeutickým výkonům a vysvětlí je z hlediska anatomie
Stručná charakteristika předmětu:
Předmět je vyučován formou přednášek, praktických cvičení a pitevních cvičení. Přednášky jsou úvodem do
předmětu a propojují základní informace z anatomie, histologie a embryologie jednotlivých orgánových systémů
(pohybový, trávicí, dýchací, vylučovací, rozmnožovací, oběhový, nervový, smyslový). Praktická cvičení prohlubují
informace přednášek, zařazují korelace se zobrazovacími technikami a přidávají klinické hledisko jednotlivých
struktur včetně praktické výuky na anatomických a histologických preparátech. Pitevní cvičení ke konci semestrů
umožňují syntézu jednotlivých znalostí včetně topografické anatomie a nácvik praktických dovedností. Jednotlivé
tématické celky jsou řazeny od nejjednodušší opěrné soustavy až po nejsložitější řídicí nervovou a endokrinní
soustavu.
Poslední úprava: Procházka Zdeněk (03.09.2020)
|
|
||
HUDÁK, Radovan a David KACHLÍK. Memorix anatomie. 4. vydání. Praha: Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-420-0. ČIHÁK, R. Anatomie I., II., III. Praha: Grada, 2011-2016. ISBN 978-80-247-3817-8. ISBN 978-80-247-4788-0. ISBN 978-80-247-5636-3. BALKO, Jan, Zbyněk TONAR a Ivan VARGA. Memorix histologie. 2. vydání. Praha: Triton, [2017]. ISBN 978-80-7553-249-7. MOORE, K. a T.V.N. PERSAUD. Zrození člověka: Embryologie s klinickým zaměření. Praha: ISV, 2002. STANDRING, S. 41TGray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice. 41. vydání. New York: 41TElsevier Churchill Livingstone, 2015. PAWLINA, W. a M. ROSS. Histology: A Text and Atlas, with Correlated Cell and Molecular Biology. 6. vydání. Philadelphia: Wolters Kluwer, 2018. SADLER, T. W. Langman's Medical Embryology. 14. vydání. Philadelphia: Wolters Kluwer, 2019. CARLSON, B. M. Human Embryology and Developmental Biology. 6. vydání. Elsevier, 2019. ROHEN, J. Anatomie člověka: Barevný fotografický atlas lidského těla. Praha: Triton, 2009. ROHEN, Johannes W., Chihiro YOKOCHI a Elke LÜTJEN-DRECOLL. Anatomie člověka: barevný fotografický atlas lidského těla. 2. vyd., (ve vydavatelství Osveta 1.). Martin: Osveta, 1998. ISBN 80-8063-008-9. PAULSEN, F. a J. WASCHKE. Sobotta Atlas of Anatomy. 16. vydání. Elsevier, 2018. Poslední úprava: Procházka Zdeněk (03.09.2020)
|
|
||
Vizte: http://anatomie.lf2.cuni.cz/vseobecne-lekarstvi/rozvrh-prednasek-a-praktik
Pitvy v letním semestru: SP Všeobecné lékařství 1. až 6. kruh - 13. výukový týden - od 16. 5. 2022 7. až 12. kruh - 14. výukový týden - od 23. 5. 2022 Poslední úprava: Kovář Jan (27.01.2022)
|