|
|
|
||
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá
znalosti a dovednosti v oblasti bioetiky a psychologie ve zdravotnictví, které jsou nezbytným předpokladem pro
další úspěšné studium ve vyšších ročnících. Holistický přístup k pacientovi ve snaze usilovat o jeho zdraví zahrnuje
kromě somatické dimenze také další dimenze (např. psychickou, sociální, etickou), na které je tento předmět
zaměřen. V rámci psychické dimenze budou studenti uvedeni do obecné (např. základní psychické fenomény),
klinické psychologie (např. poruchy emocí a chování), psychologie osobnosti (např. intersubjektivní rozdíly v rámci
strukturace osobnosti) a psychosomatiky. V rámci sociální a etické dimenze se studenti seznámí zejména se
základními dilematy týkající se života jedince (např. narození, smrt, alokace zdrojů, darování orgánů) a s právními a
etickými standardy při poskytování zdravotní péče (např. informovaný souhlas, institut předběžných přání, principy
lékařské etiky). V tomto předmětu se klade zvýšený důraz na přihlížení ke všem dimenzím (tj. somatická, psychická,
sociální, etická) najednou prostřednictvím kritické práce s eticky spornými kazuistikami získanými z českého
zdravotnictví. Na pacienta zaměřená péče (Patient Centred Care) představuje posun v poskytování zdravotní péče,
kdy by zdravotníci měli brát významný zřetel na potřeby svých pacientů. V rámci tohoto předmětu se studenti
seznámí s psychosociálními potřebami pacientů včetně jejich rodinných systémů. Tyto potřeby se formují a vyvíjejí
s ohledem na sociodemografická kritéria (např. věk, pohlaví, náboženství, etnikum), psychosociální vývoj (např.
dětství, stáří, gender) či hodnotový systém (např. normativní etika, platná legislativa). U lékařů ke zmiňovanému
vývoji ještě přistupuje maxima poskytovat zdravotní péči lege artis (např. informovaný souhlas, předběžná přání,
etický kodex) ve snaze identifikovat a formulovat potřeby svých pacientů v souladu s principy lékařské etiky
nonmaleficence, beneficence, autonomie a spravedlnost). Cílem je společné vytvoření plánu léčby pacienta při
maximální snaze vyhovět potřebám pacienta (ví nejlépe, co chce) a při zachování všech standardů pro poskytování
zdravotní péče (lékař by měl vědět nejlépe, jak toho dosáhnout). Tohoto cíle se nejsnáze dosahuje v rámci
excelentního vztahu mezi lékařem a pacientem (např. důvěra, empatie, uvádění pravdivých informací).
Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.10.2023)
|
|
||
Cíl předmětu v ZS: Důraz je kladen na představení různých přístupů v současné společnosti se vztahem k medicíně. Studenti pro úspěšné zakončení musí odevzdat kvalitní esej na velice specifické téma z jedné z nabízených bioetických oblastí (např. odpovědnost jedince za zdraví sebe i celku, etické aspekty transplantací, rozhodování na konci života nebo etické otázky spojené s reprodukčním rozhodováním) a postupovat podle stanoveného postupu (např. odevzdat esej v závazné šabloně, vycházet alespoň ze tří relevantních zdrojů, citovat v souladu s APA stylem). Po přijetí této práce každý student svou práci navíc obhajuje před vyučujícím z ústavu etiky. Každý student se tak podrobněji seznámí s etickým tématem dle svého výběru a seznámí se se základní argumentací.
Cíl předmětu v LS: Důraz je kladen na hlubší porozumění základních (bio)etických problémů formou diskuzí, kde často zaznívají odlišné názory. Studenti se učí kultivovat své názory i uvádět vhodné argumentační postupy, se kterými by již měli mít zkušenost ze psaní svých esejů. Dochází tak k vzájemnému obohacení, kdy v diskuzích mohou studenti představit myšlenky podepřené četbou relevantních zdrojů a tyto dále diskutovat s ostatními. Vyučující jsou pak garanty a moderátory těchto diskuzí ze základních oblastí bioetiky. Pro úspěšné zakončení si studenti vybírají jeden z povinných klasických etických textů zejména na představované základní oblasti bioetiky a k těmto textům si mohou zvolit ještě další zdroj dle svého uvážení (je možné si vybrat i umělecké dílo, pokud si to student dokáže obhájit). Zkoušející dbají na to, aby studenti dokázali funkčně představit tyto klasické etické texty včetně použité argumentace. Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.10.2023)
|
|
||
Další pokyny a informace k předmětu naleznete v Moodlu u příslušného předmětu.
Být proaktivní, poctivý/á a svědomitý/á.
Pro ukončení ZS odevzdat kvalitní esej v ŠABLONĚ (vizte Moodle Jak psát akademickou eseje ZS 2023 – pro použití je vhodné editovat wordovskou verzi) v souladu s podmínkami (vizte Moodle – Podmínky pro získání zápočtu ZS 2023).
K seznámení s citační normou APA slouží Základní orientace v APA aneb jak citovat literaturu (v Moodle).
Rozsah:2-3 NS(tzn. 3600 až 5400 znaků včetně mezer)
Zdroje: minimálně 3 relevantní zdroje.
Odevzdání eseje: 14 dní před zkušebním termínem.
v LS: Účast na seminářích (1 povolená absence, v případě 2 absencí náhradní esej z tématu ze zmeškané výuky). Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (13.10.2023)
|
|
||
AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Praha: Grada, 2015. Psyché. ISBN 978-80-247-5230-3.
BEAUCHAMP, Tom L. a James Franklin CHILDRESS. Principles of biomedical ethics. Seventh edition. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0-19-992458-5.
DOLEŽAL, Adam. Eutanazie a rozhodnutí na konci života: právní aspekty. Praha: Academia, 2017. Právo - etika - společnost. ISBN 978-80-200-2687-3.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Lékařská etika. Čtvrté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Galén, [2015]. ISBN 978-80-7492-204-6.
KUHSE, Helga a Peter SINGER. A companion to bioethics. 2nd ed. Malden, MA: Wiley-Blackwell, c2009. Blackwell companions to philosophy. ISBN 978-1-4051-6331-6.
PENCE, Gregory E. Classic cases in medical ethics: accounts of cases that have shaped medical ethics, with philosophical, legal, and historical backgrounds. 4th ed. Boston: McGraw Hill, ©2004. xviii, 470 s. ISBN 0-07-282935-4.
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Kontroverze v současné medicíně. Praha: Mladá fronta, 2016. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-204-4360-1.
RAUDENSKÁ, Jaroslava a Alena JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-2223-8.
VÁCHA, Marek Orko, Radana KÖNIGOVÁ a Miloš MAUER. Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.
VAUGHN, Lewis. Bioethics: principles, issues, and cases. New York: Oxford University Press, 2010. x, 686 s. ISBN 978-0-19-518282-8. Poslední úprava: Kovář Jan (04.07.2022)
|
|
||
Zkoušení bude probíhat na konci letního semestru:
Pro úspěšné zakončení si studenti vybírají jeden z povinných klasických etických textů zejména na představované základní oblasti bioetiky a k těmto textům si mohou zvolit ještě další zdroj dle svého uvážení (je možné si vybrat i umělecké dílo, pokud si to student dokáže obhájit). Zkoušející dbají na to, aby studenti dokázali funkčně představit tyto klasické etické texty včetně použité argumentace.
Seznam povinných textů bude upřesněn na začátku letního semestru. Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.10.2023)
|
|
||
st 4.10. – IMATRIKULACE st 11.10. – Úvod do normativní etiky (dr. Zielina) st 18.10. – Lidský život jako příběh (dr. Strobachová) st 25.10. – Psychosociální intervenční služba – první psychická pomoc zdravotníkům i rodinám pacientů (Mgr. Řezníčková) st 1.11. – Bioetika a principialismus (dr. Doležal) st 8.11. – Psycho-spirituální péče v nemocnici Motol (dr. Formánek) st 15.11. – Mozek, etika a svobodná vůle (prof. Komárek) st 22.11. – Má medicína gender? (doc. Šmídová) st 29.11. – Sdílené rozhodování (doc. Šimek) st 6.12. – Humor jako nástroj komunikace (BcA. Houdek, Mgr. Strnadová) st 13.12. – Sdělování špatné zprávy (dr. Loučka) st 20.12. – Principy a indikace systemické terapie (dr. Masner) st 3.1. 2024 – Psychosomatika v ordinaci praktického lékaře (dr. Masner) st 10.1. 2024 – Úvod do paliativní medicíny (dr. Hrdličková) Poslední úprava: Zielina Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.10.2023)
|