PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
VP - Etika a filosofie výchovy - D0903014
Anglický název: Ethics and philosophy of education
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/6, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
PhDr. Hana Nikodemová
Prerekvizity : D09010017, D09010020, D09010021, D09020018
Anotace
Předmět je cíleně zaměřen především na soudobé trendy a aktuální otázky týkající se výchovy. Věnuje se problematice výchovy charakteru a morálky, hodnotové orientaci, diagnostice a prevenci sociálně patologických jevů a základním aspektům specifických poruch učení. Zabývá se také tématy z oblasti multikulturní výchovy, globální a mediální výchovy, které jsou jako průřezová témata součástí školních vzdělávacích programů. Součástí předmětu je seznámení s přehledem typů inteligencí v souvislosti s nutností individuálního přístupu ke každému jedinci. Semináře jsou koncipovány tak, aby podporovaly rozvoj schopností individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na klienta.
Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
Cíl předmětu

Cílem výuky předmětu je předat studentům solidní znalosti z uvedených témat a vybavit je praktickými dovednostmi, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročně výchovně vzdělávací situace.

  • Umět popsat a vysvětlit základní pojmy z oblasti etiky a filosofie výchovy;
  • Pochopit vztah etické výchovy k ostatním vědním disciplínám;
  • Pochopit pozitivní hodnoty života a prosociální chování;
  • Seznámit se s metodami výchovy charakteru;
  • Umět popsat a vysvětlit typy inteligence;
  • Seznámit se s diagnostikou a prevencí sociálně patologických jevů;
  • Porozumět základním aspektům specifických poruch učení;
  • Umět zpracovat vybraná témata multikulturní výchovy, včetně aktivit pro studenty;
  • Umět zpracovat vybraná témata globální výchovy, včetně aktivit pro studenty;
  • Umět zpracovat vybraná témata mediální výchovy, včetně aktivit pro studenty;
  • Osvojit si metody dramatické výchovy a umět je využít při výchově a vzdělávání.

Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
Podmínky zakončení předmětu

PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:

  • 100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
  • předložení akceptovatelné seminární práce na vybrané téma;
Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
Literatura
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

BENDL, Stanislav. Školní kázeň: metody a strategie. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. 267 s. Peda-gogika. ISBN 80-85866-80-3.

KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 256 s. ISBN 80-7367-014-3.

KREJČOVÁ, Věra, ed. Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole: texty pro studijní disciplínu Teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 93 s. ISBN 80-7041-391-3.

MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA 1992.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998. 199 s. ISBN 80-901660-3-2.

MATOUŠEK, Oldřich a KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003. 340 s. ISBN 80-7178-771-X.

OLIVAR, Roberto Roche. Etická výchova. 1. vyd. Bratislava: Orbis pictus, 1992. 209 s.

PIKE, Graham a SELBY, David. Globální výchova: [nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole]. V Praze: Grada, 1994. 322 s. ISBN 80-85623-98-6.

POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001. 336 s. ISBN 80-7178-570-9.

PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. 211 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-72-2.

ROCHE OLIVAR, R. Etická výchova. Istropolitana: Orbis Pictus, 1992.

Říčan, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995. 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.

ŘÍČAN, Pavel a JANOŠOVÁ, Pavlína. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 155 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6.

STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Scriptum. Brno: Paido 1998.

ŠIŠKOVÁ, T. (ed.) Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál 1998.

ŠVARCOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie: učební text. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. 162 s. ISBN 978-80-7041-959-5.

ŠVARCOVÁ, Eva. Slovníček pojmů k multikulturní výchově. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. 57 s. ISBN 978-80-7041-251-0.

VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. 121 s. ISBN 978-80-7435-051-1.

VACEK, Pavel. Průhledy do psychologie morálky. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. 123 s. ISBN 978-80-7435-225-6.

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.

ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Překlad Karel Balcar. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. 383 s. ISBN 978-80-262-0741-2.

FONTANA, David. Meditace: objevte kouzlo relaxace, zbavte se stresu a strachu, zvyšte svoji kreativitu. 1. české vyd. Praha: Slovart, ©2012. 159 s. Jak na to. ISBN 978-80-7391-576-6.

HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Překlad Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 175 s. Studium; 2. ISBN 80-7178-154-1.

MUNZAROVÁ, Marta. Zdravotnická etika od A do Z. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. 153 s. ISBN 80-247-1024-2.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3.

SIMON, Sydney B., HOWE, Leland W. a KIRSCHENBAUM, Howard. Vyjasňování hodnot. Překlad Jan Roubal. 1. vyd. Praha: Talpress, 1997. 306 s. ISBN 80-7197-085-9.

Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
Požadavky ke zkoušce

Předmět není zakončen zkouškou, ale zápočtem.

Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
Sylabus
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

Přednášky:

  • Trendy ve výchově, styly výchovy v rodině.
  • Etická (prosociální) výchova, filosofie výchovy.
  • Sociálně patologické jevy - úvod do problematiky, šikana.
  • Teorie mnohačetných inteligencí.

SEMINÁŘE:

  • Specifické vývojové poruchy učení, jejich vymezení, projevy, diagnostika a reedukace.
  • Problematika závislostí - drogy, alkohol, nikotin.
  • Patologické hráčství.
  • Multikulturní výchova - základní pojmy, specifika života vybraných etnik.
  • Výchova a vzdělávání jedinců pocházejících z odlišného sociokulturního prostředí.
  • Dramatická výchova jako prostředek rozvoje osobnosti jedince.
  • Globální a ekologická výchova.
  • Výchova ke zdravému životnímu stylu, komplexní pojetí správné životosprávy.
  • Mediální výchova - kritické myšlení, funkční gramotnost, mediální opora při výchově.

Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK