|
|
|
||
Předmět je cíleně zaměřen především na soudobé trendy a aktuální otázky týkající se výchovy. Věnuje se
problematice výchovy charakteru a morálky, hodnotové orientaci, diagnostice a prevenci sociálně patologických
jevů a základním aspektům specifických poruch učení. Zabývá se také tématy z oblasti multikulturní výchovy,
globální a mediální výchovy, které jsou jako průřezová témata součástí školních vzdělávacích programů. Součástí
předmětu je seznámení s přehledem typů inteligencí v souvislosti s nutností individuálního přístupu ke každému
jedinci. Semináře jsou koncipovány tak, aby podporovaly rozvoj schopností individualizovaného a současně
celostního přístupu při působení na klienta.
Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
|
|
||
Cílem výuky předmětu je předat studentům solidní znalosti z uvedených témat a vybavit je praktickými dovednostmi, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročně výchovně vzdělávací situace.
Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
|
|
||
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:
Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
|
|
||
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
BENDL, Stanislav. Školní kázeň: metody a strategie. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. 267 s. Peda-gogika. ISBN 80-85866-80-3. KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 256 s. ISBN 80-7367-014-3. KREJČOVÁ, Věra, ed. Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole: texty pro studijní disciplínu Teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 93 s. ISBN 80-7041-391-3. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA 1992. MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998. 199 s. ISBN 80-901660-3-2. MATOUŠEK, Oldřich a KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003. 340 s. ISBN 80-7178-771-X. OLIVAR, Roberto Roche. Etická výchova. 1. vyd. Bratislava: Orbis pictus, 1992. 209 s. PIKE, Graham a SELBY, David. Globální výchova: [nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole]. V Praze: Grada, 1994. 322 s. ISBN 80-85623-98-6. POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001. 336 s. ISBN 80-7178-570-9. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. 211 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-72-2. ROCHE OLIVAR, R. Etická výchova. Istropolitana: Orbis Pictus, 1992. Říčan, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995. 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9. ŘÍČAN, Pavel a JANOŠOVÁ, Pavlína. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 155 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6. STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Scriptum. Brno: Paido 1998. ŠIŠKOVÁ, T. (ed.) Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál 1998. ŠVARCOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie: učební text. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. 162 s. ISBN 978-80-7041-959-5. ŠVARCOVÁ, Eva. Slovníček pojmů k multikulturní výchově. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. 57 s. ISBN 978-80-7041-251-0. VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. 121 s. ISBN 978-80-7435-051-1. VACEK, Pavel. Průhledy do psychologie morálky. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. 123 s. ISBN 978-80-7435-225-6. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Překlad Karel Balcar. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. 383 s. ISBN 978-80-262-0741-2. FONTANA, David. Meditace: objevte kouzlo relaxace, zbavte se stresu a strachu, zvyšte svoji kreativitu. 1. české vyd. Praha: Slovart, ©2012. 159 s. Jak na to. ISBN 978-80-7391-576-6. HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Překlad Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 175 s. Studium; 2. ISBN 80-7178-154-1. MUNZAROVÁ, Marta. Zdravotnická etika od A do Z. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. 153 s. ISBN 80-247-1024-2. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. SIMON, Sydney B., HOWE, Leland W. a KIRSCHENBAUM, Howard. Vyjasňování hodnot. Překlad Jan Roubal. 1. vyd. Praha: Talpress, 1997. 306 s. ISBN 80-7197-085-9.
Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
|
|
||
Předmět není zakončen zkouškou, ale zápočtem. Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
|
|
||
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
Přednášky:
SEMINÁŘE:
Poslední úprava: Nikodemová Hana, PhDr. (30.09.2019)
|