Předmět je koncipován nejen jako teoreticko-komparativní, ale také postojově dovednostní. Svými záměry i pojetím navazuje na předmět Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Je klasicky strukturován podle základních pedagogických kategorií (cílové složky, obsah výchovy a vzdělání, metody a prostředky vyučování, podmínky vzdělávání etc.).
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (11.09.2019)
Cíl předmětu
Rozvíjet profesní orientaci na základě komparace obecných poznatků a konkretizovaného učiva;
Rozvíjet profesionální pedagogické myšlení aplikovatelné v praxi;- Pochopit vztah obecné didaktiky k ostatním vědním disciplínám;
Rozvíjet schopnost uvažovat o didaktických transformacích učební látky až na konkrétní vyučovací hodinu;
Rozvíjet schopnost vést profesně zralé diskuse k aktuálním tématům českého školství;
Informovat o současných problémech vzdělávání a jejich didakticky optimálních řešeních;
Seznámit se se základními koncepcemi alternativních výchovně vzdělávacích systémů;
Osvojit si fragmenty didaktické činnosti - mikrovýstupem;
Rozvíjet schopnost reflexe a sebereflexe kvantitativní a kvalitativní cestou.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (11.09.2019)
Podmínky zakončení předmětu
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:
100% účast na kontaktní (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
úspěšné vyplnění průběžných testů;
splnění individuálně zadané práce se zahraniční literaturou související s vyučovanými tématy;
předložení akceptovatelné seminární práce na vybrané téma z oblasti didaktiky v zadaném termínu.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (11.09.2019)
Literatura
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. 2002. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
SKALKOVÁ, J. 2008. Obecná didaktika. 2. rozšíř. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2008. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. 2003. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
ROHLÍKOVÁ, L., VEJVODOVÁ, J. 2012. Vyučovací metody na vysoké škole. Praha: Grada, 2012. 288 s. ISBN 978-80-247-4152-9.
SITNÁ, D. 2009. Metody aktivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 152 s. ISBN 978-80-7367-246.
ZORMANOVÁ, L. 2012. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
PETTY, G. 2008. Moderní vyučování. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. 6. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
DYTRTOVÁ, Radmila; KRHUTOVÁ, Marie. Učitel : příprava na profesi . 1.Vvyd. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-2472-863-6.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (11.09.2019)
Požadavky ke zkoušce
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínky udělení zápočtu jsou specifikovány v oddílu Podmínky zakončení předmětu.
Poslední úprava: Tomová Šárka, PhDr., MPH, Ph.D. et Ph.D. (11.09.2019)
Sylabus
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠKY:
Cíle a obsah vzdělávání.
Kategorizace vzdělávacích cílů.
Vyučovací metody, formy vyučování.
Didaktický systém J. A. Komenského.
Didaktický systém J. F. Herbarta.
Didaktický systém vzdělávacího procesu v současnosti.
SEMINÁŘE:
Organizační formy vyučování a jejich vztah k řízení třídy.