|
|
|
||
Poznatky a zákonitosti psychologie v rehabilitaci se zvláštním důrazem na přínos poznatků a přístupů klinické psychologie v oblasti léčebné rehabilitace. Poslední úprava: HABET (30.07.2003)
|
|
||
Cílem výuky předmětu Klinická psychologie je podat aktuální přehled poznatků v tomto aplikovaném oboru. Poslední úprava: Ocelková Jana, DiS. (09.01.2014)
|
|
||
3. ročník bakalářské studium fyzioterapie – zimní semestr 2020/2021 Předmět: KLINICKÁ PSYCHOLOGIE Pondělí: 11 – 13,35 hod. Výuka: učebna TVL, pavilon 9 Počet hodin: 2/1 Z, ZK Garant předmětu: doc. PhDr. Daniela Stackeová, Ph.D. Vyučující: doc. PhDr. Daniela Stackeová, Ph.D., Mg. Tomáš Nikolai, Ph.D., Mgr. Hana Marková, Ph.D., Mgr. Jan Tománek
Zahájení kurzu bude 5.10.2020
Poslední úprava: Pecharová Michaela (16.09.2020)
|
|
||
Baštecká, Bohumila: 2001. Základy klinické psychologie. Portál, Praha. ISBN 80-7178-550-4 Plante, Thomas G.: 2001. Současná klinická psychologie. Grada, Praha. ISBN 80-7169-963-2 Říčan, Pavel, Krejčířová, Dana a kol.: 2011. Dětská klinická psychologie. Grada, Praha. ISBN 978-80-247-1049-5 Vágnerová, Marie: 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha. ISBN 978- 80-7367-414-4 Vašina, Lubomír: 2002. Klinická psychologie a somatická psychoterapie. Neptun, Brno. ISBN 80-902896-4-9
Baštecká, Bohumila (ed.): 2009. Aplikovaná psychologie. Portál, Praha. ISBN 978-80-7367-470-0 Brichcín, Milan: 1999. Vůle a sebekontrola. Teorie, metody, experimenty. Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, Praha. ISBN 80-7184-753-4 Gillen, Glen, Burkhardt, Ann: 1998. Stroke Rehabilitation. Mosby, Inc. St. Louis. ISBN 0-8151-3460-6 Hátlová, Běla: 2010. Psychomotorická terapie demencí v počáteční a střední fázi. European Science and Art Publishing. Asociace psychologů sportu. Praha. ISBN 978-80-87504-00-0 Hort, Jakub, Rusina, Robert a kol.: 2007. Paměť a její poruchy. Maxdorf, Praha. ISBN 978-80-7345-004-5 Kratochvíl, Stanislav: 2006. Základy psychoterapie. Portál, Praha. ISBN 80-7367-122-0 Křivohlavý, Jaro: 2009. Psychologie zdraví. Portál, Praha. ISBN 978-80-7367-568-4 Křivohlavý, Jaro: 2002. Psychologie nemoci. Portál, Praha. ISBN 80-247-0179-0 Paulík, Karel: 2010. Psychologie lidské odolnosti. Grada, Praha. ISBN 978-80-247-2959-6 Scheffler, R. M, Potůček, Martin ( editors): 2008. Mental Health Care Reform in the Czech and Slovak Republics, 1989 to the Present. Karolinum Press, Prague. ISBN 978-80-246-1466-3 Poslední úprava: Ocelková Jana, DiS. (09.01.2014)
|
|
||
Otázky ke státní závěrečné zkoušce z PSYCHOLOGIE – AR 2020/21 1. Základní terminologická vymezení a aplikace psychologie. Klinická psychologie a psychologie ve fyzioterapii a dalších zdravotnických profesích. 2. Psychologické směry, základní psychologické přístupy, představitelé základních psychologických směrů a přístupů. 3. Klinická diagnostika v praxi 4. Psychologická specifika pomáhajících profesí s důrazem na práci fyzioterapeuta. Syndrom vyhoření u pomáhajících profesí 5. Struktura a vývoj osobnosti. Vybrané teorie osobnosti ve vztahu k rehabilitační teorii a praxi. 6. Člověk ve společnosti. Sociální komunikace, postoje a role jedince ve skupině. Autorita, status, vliv masových médií. 7. Psychosociální zátěž a stress a jeho zvládání. Konflikty mezi lidmi a způsoby jejich řešení. Transakční analýza. PCA (Person Centered Approach). 8. Rodina a její význam pro jedince. Vliv rodinného systému na zdraví. 9. Vztah zdravotník– pacient, zdravotník – rodina pacienta. Komunikace. Zásady sdělování informací pacientům a jejich rodinám. 10. Psychopatologie – dělení, popis jednotlivých psychopatologických okruhů. Specifika přístupu k pacientům trpícím psychickými obtížemi. 11. Psychosomatický přístup v pomáhajících profesích. Psychosomatická medicína. Psychosomatika ve fyzioterapii. 12. Pacient v nemocnici. Chronická a nevyléčitelná onemocnění. Paliativní péče, umírání, smrt (psychologické aspekty). Psychologické aspekty bolesti. 13. Duševní krize. Příčiny, fáze, možnosti řešení, terapeutické přístupy. 14. Motivace pacienta v průběhu rehabilitace, adherence, vůle a sebekontrola. Význam kauzální atribuce a autoatribuce v motivaci pacienta a aspirační úrovni k dosažení zlepšení zdravotního stavu. 15. Rehabilitace jako proces učení a tréninku. Vymezení pojmu učení. Problematika únavy. 16. Vývoj psychomotoriky. Základní fáze a mezníky vývoje, vývojové zákonitosti, specifika v jednotlivých věkových obdobích. 17. Psychologická specifika fyzioterapie a rehabilitace v pediatrii. 18. Psychologická specifika fyzioterapie a rehabilitace v gynekologii a v porodnictví. 19. Psychologické otázky fyzioterapie a rehabilitace v interní medicíně. 20. Neuropsychologie a neurorehabilitace. 21. Psychologické otázky fyzioterapie a rehabilitace v psychiatrii. 22. Psychologická aktivizace a rehabilitace v geriatrii. Možnosti fyzioterapie v léčbě kognitivních poruch. 23. Psychologické otázky fyzioterapie a rehabilitace v traumatologii, chirurgii a ortopedii. 24. Psychologická problematika fyzioterapie a léčebné rehabilitace u sportovců. 25. Vztahy rehabilitace, psychoterapie a reedukace. Vymezení základních pojmů. Nutnost a možnosti spolupráce fyzioterapeuta s psychologem. Poslední úprava: Pecharová Michaela (22.09.2020)
|
|
||
Pozornost je věnována široké oblasti klinické psychologie, psychologii zdraví/nemoci, psychosomatické medicíny a dalším tematicky blízkým lékařským i nelékařským (např. z oblasti etiky, politiky, sportu, sociální vědy apod.) oborům. Předmět je orientován s ohledem na teoretická východiska a také ve smyslu aplikované vědy. Předmět klinická psychologie v sobě zahrnuje širokou oblast psychodiagnostickou, psychoterapeutickou, sociálně nápravnou i rehabilitační. Speciální problematikou jsou obecné otázky zdraví a nemoci, téma psychologie duševního zdraví, mezinárodní klasifikační systémy, rovněž též otázky zdravotnické epidemiologie a sociálně zdravotní politiky v evropském i vnitrostátním kontextu.
Osnova výuky:
1. Úvod do studia klinické psychologie. Základní terminologie. Psychologické směry a školy, představitelé.
2.Vývoj osobnosti. Základní teorie. Vývojové zákonitosti, specifika jednotlivých vývojových období v rehabilitační praxi.
3. Klinická diagnostika: pozorování, anamnéza, rozhovor, testová diagnostika dospělých..
4. Psychologie nemoci a zdraví. Psychosomatická a somatopsychická onemocnění. Pacientovo pojetí nemoci. Úzkostní, depresivní, agresivní pacienti. Psychomotorická terapie v psychiatrii a interní medicíně.
5. Základy komunikace lékař – pacient, bariéry v komunikaci, způsoby překonávání bariér. Přenos, protipřenos. Lékařské prostředí a vliv na pacienta. Sociální komunikace. Konflikty a způsoby řešení (koučink, asertivita, mediace). Rodina a její význam pro jedince i pro spolupráci s lékařem.
6. Psychika tělesně postižených, vliv psychiky na léčbu tělesně postižených, význam fyzioterapie v léčbě a psychologické péči o tělesně postižené. Problematika léčebné rehabilitace u sportovců.
7. Stárnutí a související změny motoriky a kognice z pohledu rehabilitace. Problematika CMP, Parkinsonovy nemoci, roztroušené sklerózy, demence apod. Trénink paměti, neurorehabilitace.
8. Změny v rovnováze seniorů – výsledky grantového výzkumu
9. Neuropsychologie (neurorehabilitace).
10. Krize. Příčiny, fáze, řešení, terapeutické přístupy. Vztah fyzioterapie, psychoterapie a reedukace. Význam spolupráce fyzioterapeuta s psychologem. Podmínky úspěšné rehabilitace.
11. Syndrom vyhoření u pomáhajících profesí, prevence syndromu vyhoření u fyzioterapeutů
12. Motivace pacienta v průběhu rehabilitace. Význam učení, fáze. Únava.
13.Psychologická problematika chronického onemocnění. Předoperační psychologická příprava a vedení pacientů. Psychologické aspekty bolesti. Paliativní péče.
Poslední úprava: Pecharová Michaela (24.10.2019)
|