|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
arozvrh 5r_kruh 3_LEDEN_19-1.xlsx | Rozvrh 7.1. - 1.2.2019 (5. ročník, 3. kruh) | Mgr. Jana Čechová | |
Kopie - rozvrh 5r_kruh 2_UNOR BREZEN_19.xlsx | Rozvrh 25.2. - 22.3.2019 | Mgr. Jana Čechová | |
KRUH 4_rozvrh_1. - 17.6.2020.pdf | Helena Ulovcová | ||
Neurologie - Rozvrh od 22_10-2.xlsx | Rozvrh 22.10. - 16.11.2018 | Mgr. Jana Čechová | |
Neurologie 5r_kruh 5_UNOR_19.xlsx | Rozvrh 4.2. - 1.3.2019 (5. ročník, 5. kruh) | Mgr. Jana Čechová | |
rozvrh unor 2019-1.xlsx | Rozvrh - Klinika dětské neurologie | Mgr. Jana Čechová | |
rozvrh 5r_kruh 3_LEDEN_19.xlsx | Rozvrh 7.1. - 1.2.2019 | Mgr. Jana Čechová | |
rozvrh 5r_kruh 4_CERVEN 2020.xlsx | Rozvrh 1.6. - 26.6.2020 (5. ročník, 4. kruh) | Mgr. Jana Čechová | |
rozvrh 5r_kruh 5_UNOR_BŘEZEN.xlsx | Rozvrh 10.2. - 6.3.2020 (5. ročník, 5. kruh) | Mgr. Jana Čechová | |
rozvrh 5r_kruh 6_KVETEN_19-1.xlsx | Rozvrh 6. 5. - 31. 5. 2019 (5. ročník, 6. kruh) | Mgr. Jana Čechová |
|
||
Výuka neurologie seznamuje studenty se základy vyšetřovacích a léčebných metod v neurologii. Je zaměřena na
nejzávažnější choroby nervového, pohybového a opěrného systému v dětství, dospívání a dospělosti a seznamuje
s postupy běžnými v lékařské a ošetřovatelské praxi.
Výuka klinické neurologie vychází z vývojových aspektů a z nových poznatků neurovědních a příbuzných oborů,
přičemž je věnována pozornost mezioborovým vztahům se zaměřením na neurologii dětského i dospělého věku..
Poslední úprava: Todtová Renata (27.09.2017)
|
|
||
Seznámit studenty se základy standardních i nejnovějších diagnostických a léčebných metod a jejich využití v souladu s doporučenými postupy v rozsahu nezbytném pro počátky klinické postgraduální praxe. Pozornost je věnována mezioborové spolupráci se zaměřením na přínos neurorehabilitace, preventivních a režimových opatření. Poslední úprava: Hubáčková Hedvika (22.01.2014)
|
|
||
Podmínkou pro získání zápočtu je na Neurologické klinice absolvování zápočtového testu a praktické zkoušky z neurologického vyšetření. Dále odevzdání vypracovaného status praesens u dospělého i dětského pacienta a na Klinice dětské neurologie individuální pohovor k ozřejmění znalostí. Podmínkou udělení zápočtu je absolvování 90 % výuky. S ohledem na dělenou výuku jde o 1 den na Neurologické klinice a 1 den na Klinice dětské neurologie. Poslední úprava: Ulovcová Helena (14.09.2017)
|
|
||
Ambler, Z.: Neurologie pro studenty všeobecného lékařství. Karolinum, Praha 1997 Ambler Z. a spol. Klinická neurologie - obecná část. 2. vydání Triton, Praha 2008 Bednařík J. a spol, Klinická neurologie - speciální část. Triton, Praha 2010 Fuller Geraint: Neurologické vyšetření snadno a rychle. Grada, Praha 2008 Komárek V. a kol.: Dětská neurologie - vybrané kapitoly, nakladat. Galén, Praha 2000, 2008 jsou k dispozici ve fakultní knihovně a na Klinice dětské neurologie. RŮŽIČKA Evžen, ŠONKA Karel a MARUSIČ Petr. Neurologie. Praha: Triton, 2019. ISBN 978-80-7553-681-5. Komárek Vladimír, Zumrová Alena a kolektiv. Dětská neurologie, vyd. Galén, Praha 2008 Osama Zaidat, Alan Lerner, J.Douglas Miles, The Little Black Book of Neurology, 6th Edition, eBook ISBN: 9780323550734, eBook ISBN: 9780323550727, Paperback ISBN: 9780323529792, Imprint: Elsevier Published Date: 24th May 2019 Komárek V. a spol. : Epileptické záchvaty a syndromy. Galén, Praha, 1. vyd. 1997
Mumenthaler M. a spol.: Neurologická diferenciální diagnostika . 5. vyd. Grada, Praha , 2008 Nevšímalová S. a spol. : Neurologie. Karolinum, Galén, Praha, 2002 Pfeifer J., Neurologie v rehabilitaci, Grada, Praha 2006 Mazzoni P., a spol. Merrit´s Neurology Handbook, Lippincott Williams & Wilkins, 2006 Mumenthaler M. , Mattle H., Neurology. 4th ed, Georg Thieme Verlag 2004 Zaid Osama O., Lerner Alan J.: The Littel Black Book of Neurology. 5th Edition. Mosby-Year Book. 2008 Na internetových stránkách Neurologické kliniky a Kliniky dětské neurologie jsou k dispozici power-pointové prezentace a internetová učebnice - Bojar M., Černý R., Vejvalka J. Multimediální atlas neurologických příznaků a syndromů -
MOODLE: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7037
Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (12.03.2020)
|
|
||
Zkouška bude teoretická a bude probíhat komisionálním způsobem. Ve zkušební komisi bude jeden examinátor a přísedící z druhé kliniky. Termíny budou vypsány na poslední den výuky, tj. pátek, a následující pondělí. Zapisování bude probíhat elektronickou formou a v den zkoušky si studenti na Neurologické klinice u školské sekretářky vylosují, ke které zkušební komisi půjdou. Při zapisování ke zkoušce mají přednost studenti z aktuálně stážujícího kruhu. Na volná místa se mohou vypsat studenti, kteří doposud zkoušku neabsolvovali, nebo u ní neprospěli.
OTÁZKY KE ZKOUŠCE Z NEUROLOGIE, všeobecné lékařství, 5. ročník Student si vylosuje jednu otázku. Každá otázka má dvě části:
A) Problémově orientovaná otázka (předpokládá znalost neuroanatomických a neurofyziologických podkladů v dané oblasti) a akutní stavy
B) Speciální neurologie (časté a významné nosologické jednotky, včetně vyšetřovacích metod a včetně neuropediatrické problematiky)
1. A) Bolest hlavy B) Nervosvalová onemocnění
2. A) Porucha řeči a polykání B) Kraniocerebrální trauma
3. A) Porucha paměti B) Autoimunitní onemocnění mozku a míchy
4. A) Závrať B) Nádory mozku a míchy
5. A) Porucha zraku B) Epileptické záchvaty a epilepsie
6. A) Postižení hlavových nervů B) Neurodegenerativní poruchy s převažujícím postižením kognitivních funkcí
7. A) Porucha hybnosti B) Toxická a metabolická postižení nervového systému
8. A) Porucha vědomí B) Neurovývojová onemocnění *
9. A) Bolest zad a krku B) Neurodegenerativní onemocnění s převažujícím postižením hybnosti
10. A) Porucha spánku B) Cévní onemocnění mozku
11. A) Poranění hlavy a krku B) Bolesti hlavy, neuralgie, neuropatická bolest
12. A) Poruchy nálady a chování B) Infekce nervového systému
13. A) Psychomotorická retardace a regres B) Onemocnění míchy
14. A) Záchvat B) Vertebrogenní onemocnění
Otázka zahrnuje i vrozené vývojové vady nervové soustavy, perinatální poškození mozku a dětskou mozkovou obrnu Poslední úprava: Čechová Jana, Mgr. (30.10.2020)
|
|
||
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Výuka probíhá formou přednášek, seminářů, kasuistických seminářů s důrazem na výuku základů neurologického vyšetření a rozvíjení klinických dovedností u lůžka. Studenti se při seminářích a stážích seznamují se standardními diagnostickými a léčebnými postupy u nejdůležitějších chorob nervového, hybného a opěrného systému a s jejich projevy v dětství a dospělosti. Velká pozornost je věnována akutními stavům v neurologii, zejména péči o pacienty s mozkovými cévními příhodami a záchvatovými chorobami a vývojovým aspektům. Výuka se zaměřuje na choroby a vývojové vady nervového systému u novorozenců a dětí, na demyelinizační, zánětlivé a neurodegenerativní choroby dětského a dospělého věku. Velká pozornost je věnována i problematice kognitivních poruch, demencí, extrapyramidových onemocnění a neurogeriatrii. Choroby nervově-svalového aparátu jsou přednášeny v souladu s novými poznatky neurogenetiky, molekulární biologie a neurofyziologie. Úvod do diagnostiky a léčby bolestivých stavů je zaměřen na bolesti hlavy a myoskeletální a páteřní onemocnění. Prakticky je zaměřena výuka věnovaná poruchám rovnováhy a mezioborovým souvislostem závratí a jejich léčbě a rehabilitaci. Otázkám komunikace, psychosomatickým aspektům neurologie a přínosu klinické psychologie pro komplexní diagnostickou a léčebnou péči v neurologii jsou věnovány semináře za účasti klinického psychologa.
Poslední úprava: Hubáčková Hedvika (22.01.2014)
|