Poslední úprava: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
Předmět Neodkladné stavy v resuscitační péči se věnuje rozpoznání iniciálních stádií kritických stavů u pacientů a časné stabilizaci. Sestává z interaktivních scénářů, simulační výuky, hands-on a stážích na resuscitačních odděleních. Cílem výuky je, aby studenti byli schopni popsat a na simulátoru předvést strukturovaný ABCDE přístup k pacientovi s náhlým zhoršením zdravotního stavu, uměli rozpoznat sepsi a seznámili se v praxi s fungováním jednotky intenzívní péče.
Poslední úprava: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
"OMG! Doc! Come here quick!" As a doctor the day will come when you here this. Critical care aims to prepare you for such a situation, i.e. to tech you a structured ABCDE approach to rapidly deteriorating patients, the necessary minimum of manual skills, such as airway maneuvers and, last but not least, necessary non-technical skills such as how not to loose your nerves and lead a team in a crisis. We also aim to teach you how to recognise and treat sepsis and how ICU works and what to expect from it.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Anne Le Roy (29.09.2022)
Aplikace teoretických základů na každodenní klinické problémy
Rozumí patofyziologii relevantní pro pacienta s akutním orgánovým selháním
Aplikuje základní farmakologické principy na kriticky nemocného pacienta. Zná nejpoužívanější léky a jejich dávkování, bezpečně předepisuje léky v akutní péči.
Netechnické dovednosti
Rozumí netechnickým aspektům péče o akutně nemocného pacienta
Efektivně komunikuje v krizi, aplikuje základní pravidla Crisis Resource Management
Umí kriticky zhodnotit vlastní kognitivní zkreslení a vyřeší širokou škálu komunikačních problémů.
Management akutně nemocného pacienta
Rozpozná nestabilního a zhoršujícího se pacienta
Stabilizuje pacienta podle ABCDE předtím, než dorazí pomoc
Aplikuje doporučení ERC pro srdeční zástavu a peri-arrestDiagnostikuje a základně zaléčí nejčastější akutní stavy
Principy intenzivní péče
Rozumí managementu nejčastějších diagnóz v intenzivní péči a jejich patofyziologickému podkladu (trauma, šok, sepse, bezvědomí, respirační selhání)
Limitace intenzivní péče, rozhodování o indikaci a péče na konci
Rozumí limitacím a možným komplikacím intenzivní péče
Kriticky hodnotí principy indikace intenzivní péče a případného zadržení terapie
Formuluje plán péče zaměřený na pacienta, efektivně a profesionálně komunikuje s pacientem a/nebo s jejich příbuznými
Poslední úprava: MUDr. Anne Le Roy (29.09.2022)
Applying basic science to everyday clinical problems
Understand basic physiology relevant to the patient with acute organ failure
Apply basic pharmacology to the critically ill patient, know the most commonly used medication and their dosage, safely prescribe drugs in an acute care setting
Non-technical skills in acute care
Understand the non-technical aspects of caring for the acutely ill patient
Communicate effectively in crisis, apply the basic rules of crisis resource management.
Managing the acutely ill patient
Recognise unstable and deteriorating patients
Know when to call for help
Stabilise ABCDE before help arrives
Be able to apply the ERC guidelines for cardiac arrest and peri-arrest (ALS)
Diagnose and manage the most common medical emergencies
Principles of Intensive Care
Understand the management of the most common problems in intensive care and their physiological basis (trauma, shock, sepsis, unconsciousness, respiratory failure)
Limitations of intensive care, decision-making and end-of-life care
Understand the limitations and possible complications of intensive care
Critically assess the principles for indication of intensive care and withholding treatment
Formulate a plan for treatment in a patient-centred manner, communicate it with patients and/or their relatives
Literatura -
Poslední úprava: MUDr. Anne Le Roy (29.09.2022)
Duška F., Pažout J, Fric M, Waldauf P: Základní patofyziologické principy a propedeutika intenzívní péče. Ver. 2017. Dostupné online
Maláska, Stašek, Kratochvíl, Zvoníček et al. Intenzívní medicína pro praxi. Maxdorf, 2020
Podrobný výpis studijních materiálů je k dispozici na https://sites.google.com/view/intenzivnipece
Poslední úprava: MUDr. Anne Le Roy (29.09.2022)
Very practical little book is the Oxford classic (http://www.amazon.co.uk/Oxford-Handbook-Critical-Care-Handbooks/dp/019263190X). This can be supplemented by pathophysiology chapters from any reference textbook of your choice (i.e. Waldmann et al. Oxford Desk Reference - Critical Care, Oxford University Press, new ed. 2019) or check Guytons Physiology (It's all there!)
A detailed list of recommended literature is available at https://sites.google.com/view/intensivecare
Metody výuky -
Poslední úprava: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
Organizace výuky:
Blok 5 dnů
Studenti jsou rozděleni do 4 skupin (A-D), teorie se učí formou samostudia, výuka probíhá formou interaktivních přednášek, hands-on workshopů, a simulací.
Poslední úprava: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
Zápočet: Podmínka pro udělení zápočtu je absolvování minimálně 4 témat (80%).
Zkouška: zkoušeno ve formátu OSCE (Objecive Structured Clinical Examination) ve čtyřech stanicích - dvě písemné teoretické stanice zaměřené na fyziologii a diagnostiku a léčbu kritických stavů, jedna minikazuistika a jedna simulační stanice. Minimálně kompetentní kandidáte je definován jako absolvent kurzu, který rozumí fyziologické podstatě a umí správně zvládnout v časné fázi nejčastější kritické stavy, jako např. sepsi, krvácení, nebo náhlou dušnost z neznámé příčiny. Laťka (pass mark) je stanovena předem modifikovanou Angoffovou metodou (dle Angoff WH. Scales, norms, and equivalent scores. In: Thorndike RL, editor. Educational Measurement.2nd. Washington, DC: American Council on Education; 1971. pp. 508–600) - výsledky zkoušky tedy nejsou v okamžiku opuštění stanice zkoušejícím známy. Budou oznámeny do 3 pracovních dnů po zkoušce. Termíny zkoušek jsou zveřejněny před začátkem semestru se 160% místy vzhledem k počtu studentů - vzhledem k náročnosti zkoušky jsou tyto termíny definitivní a není možné žádné přidávat. Děkujeme za pochopení. Absolvování tématicky identického nebo podpobného kurzu v zahraniční (např. Erasmus) je uznáváno téměř automaticky - se všemi dotazy kontaktujte as. Anne Le Roy.
* Dovednost označená hvězdičkou může být vyžadována u zkoušky i prakticky
1) VÝKONY
Zajištění dýchacích cest
Manévry ke zprůchodnění dýchacích cest *
Endotracheální intubace - indikace, provedení
Laryngeální maska - indikace, provedení *
Ventilace maskou, vzduchovody (airway) *
Tracheostomie - indikace, výhody v dlouhodbé ventilaci, komplikace
Respirační insuficience u pacienta s tracheostomií
Oxygenoterapie – low flow, high flow
Invazivní vstupy
Arteriální katetr - indikace, využití, komplikace
Zajištění žilního vstupu - techniky, volba techniky
Centrální žilní katetr - indikace, provedení, komplikace, léky pro podávání do CŽK
Zajištění pacienta s pneumothoraxem - neodkladná pleurální punkce a hrudní drenáž - provedení
Intraoseální vstup - indikace, lokalizace, provedení, komplikace
Nasogastrická sonda, výplach žaludku
Ultrazvuk v neodkladné a intenzivní péči
FAST - focused assessment with sonography in trauma - význam, projekce
Cílená echokardiografie v neodkladné péči - cílené vyšetření u šoku, význam ultrazvuku v diagnostice reverzibilních příčin srdeční zástavy
Ultrazvukové vyšetření plic a pleury
Využití ultrazvuku k invazivním výkonům - kanylace, drenáž pleury, periferní nervové blokády
Rozšířená kardiopulmonální resuscitace za použití pomůcek a léků v nemocnici a v terénu (ALS)
Management hemodynamicky významné bradykardie
Management hemodynamicky významné tachykardie
Reverzibilní příčiny srdeční zástavy - 4H, 4T
Rozpoznání zhoršujícího se pacienta, prevence kardiopulmonární zástavy v nemocničním prostředí
Strukturované vyšetření akutně nemocného - systematický přístup ABCDE * - rozpoznání příčiny zhoršujícího se stavu a okamžitý management
Přístup k pacientovi v bezvědomí *
Systémy včasného varování (EWS - early warning scoring systems)
Zásady zahajování a ukončení kardiopulmonální resuscitace
Postresuscitační péče
4) NETECHNICKÉ DOVEDNOSTI A CRM (CRISIS RESOURCE MANAGEMENT) PŘI ŘEŠENÍ NEODKLADNÝCH STAVŮ
Včasné volání o pomoc, přístup SBAR/RSVP *
Leadership a followership - role členů týmu, principy efektivní komunikace mezi členy týmu (sharing the mental model, closed loop communication, speaking up, graded assertiveness) *
Fixation error - prioritizace, delegování, step back method *
Delirium – příčiny, rizika, management na standartním oddělení a na JIP
ECMO – princip, indikace
Transport nestabilního pacientA
UMÍRÁNÍ NA ICU A TRANSPLANTACE ORGÁNŮ
Smrt mozku – diagnostika, péče o zemřelého orgánového dárce
Transplantace orgánů po smrti mozku vs po zástavě oběhu (DCD)
Rozdíl mezi vysazením léčby a eutanázií
Poslední úprava: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
Credit: Minimum of 4 topics must be attended to get a credit (80%)
Examis in OSCE format (Objective Structured Clinical Examination). Consists of 4 stations – two theoretical stations focused on physiology and the diagnosis and management of the critically ill, one minicase and one simulation scenario. Rather than on details of multiorgan support, we put emphasis on testing candidates' understanding of mechanisms of critical illnesses and their initial management.
Pass mark is set a priori by modified Angoff method (Angoff WH. Scales, norms, and equivalent scores. In: Thorndike RL, editor. Educational Measurement.2nd. Washington, DC: American Council on Education; 1971. pp. 508–600). Terms are set a priori with 160% seats (relative to the number of students) and cannot be expanded due to demanding logistics of the exam. Thank you for your understanding. With any questions, please contact Dr Anne Le Roy.
* The practical skills marked with an asterisk can be required during the examination.
1) PROCEDURES
Airway management
Manual airway manoeuvres *
Endotracheal intubation – indication, technique
Laryngeal masks – indication, technique *
Bag mask ventilation, Guedel airway *
Tracheostomy – indication, advantages in long-term ventilation, complications
Ultrasound techniques in emergency and critical care
FAST - focused assessment with sonography in trauma – uses, projections
Focussed echocardiography in emergency medicine, RUSH – (Rapid Ultrasound for Shock and Hypotension), ultrasound in the diagnostics of reversible causes of cardiac arrest
Ultrasonography of the lungs and pleura
Uses of ultrasonography in invasive procedures – cannulation, chest drainage, peripheral nerve blocks
Advanced cardiopulmonary resuscitation with drugs and equipment in the hospital and outside (Advanced life support)
Management of haemodynamically significant bradycardia
Management of haemodynamically significant tachycardia
Reversible causes of cardiac arrest - 4H, 4T
Recognising the sick patient, prevention of in-hospital cardiac arrest
Structured assessment of the acutely ill – structured approach ABCDE, recognising the cause and immediate management *
Approach to the unconscious patient *
EWS - early warning scoring systems
Principles of initiating and terminating cardiopulmonary resuscitation
Postresuscitation care
4) NON-TECHNICAL SKILLS AND CRM (CRISIS RESOURCE MANAGEMENT) IN CRITICAL AND EMERGENCY
Early call for help, safe communication, SBAR/RSVP *
Leadership and followership –roles assigned in the team, principles of effective communication between team members, (sharing the mental model, closed loop communication, speaking up, graded assertiveness) *
Fixation error – prioritization, delegating, step back method *
5) CRITICAL CARE – SPECIAL PART
RESPIRATORY FAILURE AND MECHANICAL VENTILATION
Pathophysiology:
Lung volumes
Compliance, resistance, time constant
Dynamic hyperinflation
Pressure-volume diagram, hysteresis, pathophysiology of recruitment manoeuvre
Ventilation vs perfusion, West zones, alveolocapillary reflex, VQ ratio and VQ mismatch
Respiratory failure, types (partial vs. global), causes
ARDS - definition, Berlin criteria, phases of ARDS, differential
Mechanical ventilation
ARDS - principles of ventilator settings, protective ventilation, prone position
Mechanical ventilation - characteristics of the respiratory cycle in pressure and volume controlled ventilation, PEEP, assisted ventilation
Non-invasive ventilation: indications, contraindications, hemodynamic effect of CPAP in pulmonary oedema
Ventilator associated pneumonia (VAP) - prevention, diagnostic criteria, therapy (choice of antibiotics, length of therapy)
Management of the most common causes of respiratory failure: COPD exacerbation, status asthmaticus, pneumonia
CARDIOVASCULAR PATHOLOGY AND EMERGENCIES IN CARDIOLOGY
Pathophysiology
Determinants of oxygen delivery
Relationship between global oxygen consumption and delivery, central venous oxygen saturation (ScvO2) as a hemodynamic parameter
Determinants of stroke volume - preload and Frank-Starling law, afterload, contractility
Dissociation curve of haemoglobin, Bohr´s effect
Effect of mechanical ventilation on intrathoracic pressure and hemodynamic parameters (cardiopulmonary interactions during mechanical ventilation)
Shock - definition, types of shock (cardiogenic, obstructive, hypovolaemic, distributive), compensatory mechanisms, stages of shock
Clinical signs of shock and organ hypoperfusion
Invasive measurement of arterial blood pressure, arterial waveform - shape and description of the normal waveform
Rozšířená kardiopulmonální resuscitace za použití pomůcek a léků v nemocnici a v terénu (ALS)
Management hemodynamicky významné bradykardie
Management hemodynamicky významné tachykardie
Reverzibilní příčiny srdeční zástavy - 4H, 4T
Rozpoznání zhoršujícího se pacienta, prevence kardiopulmonární zástavy v nemocničním prostředí
Strukturované vyšetření akutně nemocného - systematický přístup ABCDE * - rozpoznání příčiny zhoršujícího se stavu a okamžitý management
Přístup k pacientovi v bezvědomí *
Systémy včasného varování (EWS - early warning scoring systems)
Zásady zahajování a ukončení kardiopulmonální resuscitace
Postresuscitační péče
4) NETECHNICKÉ DOVEDNOSTI A CRM (CRISIS RESOURCE MANAGEMENT) PŘI ŘEŠENÍ NEODKLADNÝCH STAVŮ
Včasné volání o pomoc, přístup SBAR/RSVP *
Leadership a followership - role členů týmu, principy efektivní komunikace mezi členy týmu (sharing the mental model, closed loop communication, speaking up, graded assertiveness) *
Fixation error - prioritizace, delegování, step back method *