Vážené kolegyně a kolegové,
v návaznosti na přijetí krizového opatření omezující jakoukoli formu prezenční výuky včetně zkoušení, se až do odvolání ruší také zkoušení z propedeutiky. Nové termíny budou v dostatečném množství vypsány po uvolnění krizových opatření. O tomto budete zavčasu informováni.
Stávající termíny zůstávají, i když je pravděpodobné, že s ohledem na trvání krizových opatření tyto nebudou moci být realizovány.
Chápu, že situace je pro Vás složitá, ale věřte, že je naší prioritou, abyste všichni, kdo budete mít zápočet, mohli zkoušku v tomto akademickém roce absolvovat.
O vývoji situace Vás budeme průběžně informovat.
S pozdravem,
Jan Gojda
!!! Upozornění !!!
Zajištění výuky a zkoušení v době mimořádného přerušení prezenční výuky (MZ 10.3.).
Zbývající praktika budou nahrazena samostudiem. Pro tento účel budou v dohledné době na portál výuka nahrány prezentace z posledních praktických témat (obecná laboratorní vyšetření, základní klinické hodnocení nálezů na RTG srdce, plic a břicha, EKG). Každý asistent po domluvě se svým kruhem může poskytnout on-line konzultaci v době posledního plánovaného praktika. Studenti se domluví individuálně se svým asistentem.
Zápočtové zkoušení (původně se mělo jednat o vyšetření pacienta a sepsání chorobopisu) bude nahrazeno vypracováním kazuistiky. Rozsah a zadání poskytne studentům jejich asistent v krátké době. Po udělení zápočtu je možné se přihlásit ke zkoušce, termíny jsou vypsány od druhého dubnového týdne.
Zkouška bude probíhat tak, jak je naplánováno v SIS. Studenti se dostaví na sekretariát 2. interní kliniky, po kontrole všech dokumentů budou rozděleni na jednotlivé kliniky ke zkoušejícím. Praktickou část, která sestává z demonstrování dovedností fyzikálního vyšetření budou studenti provádět vzájemně na sobě (původně měli studenti demonstrovat dovednosti na pacientech). Toto je podmíněno jejich ústním souhlasem. V případě nesouhlasu či jiných zřetele hodných okolností bude na každém examinátorovi, aby praktické dovednosti ověřil. Teoretická zkouška proběhne standardně.
Jan Gojda
11.3.2020
Anotace:
Interní propedeutika je úvodním předmětem pro další studium vnitřního lékařství. V jeho rámci student získá základní znalosti a dovednosti potřebné pro vyšetření pacienta. Jedná se o přístup k nemocnému, odběr anamnézy, fyzikální vyšetření a základy vyšetření komplementárních. Student bude dále seznámen s hlavními symptomy a syndromy tak, aby byl schopen stanovit pracovní diagnózu pacienta.
Poslední úprava: Ježková Pavla (24.03.2020)
Dear colleagues,
following the adoption of a crisis measure restricting any form of presence teaching, including examinations, the examination in propaedeutics is also canceled until further notice. The new schedule with dates will be announced after the crisis measures have been released, sufficient ammount fo slots will be opened. You will be informed about this in due time.
Existing dates remain, although it is likely that they will not be able to be implemented given the duration of the crisis measures.
I understand that the situation is difficult for you, but believe that it is our priority that all those who have the credit are able to take the exam this academic year.
We will keep you informed about the situation.
Sincerely,
Jan Gojdaa
!!! Notice !!!
Teaching and examinations during the course of frontal study interruption (MH 10.3.).
The remaining practices will be replaced by self-study. For this purpose, presentations from last topics (general laboratory examinations, basic clinical evaluation of findings on heart, lung and abdomen X-ray, ECG) will be uploaded to the vyuka portal in the near future. Each assistant, after consultation with his or her group, can provide an online consultation at the time of the last planned practice. Students will arrange these individually with their assistants.
Credit (originally intended to be a patient examination and a medical record writing) will be replaced by a case report. The scope and assignment will be provided to students by their assistant in the near future. After granting the credit it is possible to apply for the exam, the dates will be scheduled from the second week of April.
The examination will take place as planned and scheduled in SIS. Students will come to the secretariat of the 2nd dept. of Medicine, after checking all documents will be divided into individual clinics to the examiners. The practical part, which consists of demonstrating the skills of physical examination, will be carried out by students examining each other (originally students should demonstrate skills on patients). This is subject to their oral consent. In case of disagreement or other worthy consideration, it will be up to each examiner to verify the practical skills. Theoretical exam will be standard.
Jan Gojda, 11.3.2020
Annotation:
Internal propaedeutics is an introductory subject for further study into internal medicine. Within its framework students will acquire the basic knowledge and skills necessary for the examination of the patient. These include approach to the patient, taking of medical history, physical examination and basics of complementary examinations. The student will become familiar with the main symptoms and syndromes so that he / she is able to make a working diagnosis of the patient.
Poslední úprava: Ježková Pavla (26.03.2020)
Cíl předmětu -
Cílem výuky předmětu je a osvojit si znalosti, dovednosti a postoje, nezbytné pro další studium vnitřního lékařství. Jedná se zejména následující:
1. Správné a systematické odebrání kompletní pacientovy anamnézy.
2. Fyzikální vyšetření všech oblastí, orgánů a systémů. Fyziologický nález, jeho základní popis, a základní interpretace patologických nálezů.
3. Základní vyšetřovacími metody používané ve vnitřním lékařství a jeho podoborech (laboratorní vyšetření, ekg, zobrazovací metody apod.). Osvojení principů vyšetření, jejich základní indikace a obecná interpretace výsledků (např. kdy je indikováno, jaké informace přináší, normální nález a základní patologie). Nedílnou součásti je i znalost přípravy pacienta na instrumentální vyšetření, jeho základní indikace a kontraindikace.
4. Osvojení procesu analýzy dat získaných anamnézou, fyzikálním vyšetřením a vyšetřeními komplementárními a jejich syntézy. Cesta od symptomu k syndromu, pracovní diagnóze a definitivní diagnóze
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Learning outcomes of the course ICM-III is to acquire knowledge, skills and attitudes needed for further study of internal medicine. These are mainly:
1. Correct and systematic taking of complete patient's medical history.
2. Physical examination of all body areas, organs and systems. To know physiological finding, its description and basic interpretation of pathological findings.
3. Introduction to basic complementary examination methods used in internal medicine and its sub-disciplines (laboratory examination, ecg, imaging, etc.). To know essential examinations, their indications and general interpretative results (eg. normal finding and basic underlying pathology that may be detected). Integral part is also a knowledge of patient preparation for instrumental examination, its basic indications and contraindications.
4. Acquisition of knowledge and skills for data analysis from medical history, physical examinations and complementary examinations - from symptom to syndrome, working and definitive diagnosis.
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (13.12.2019)
Literatura -
Ladislav Chrobák a kol.: Interní propedeutika. Grada, Praha, 2007, 244 s.
Michal Anděl, Jan Gojda a spolupracovníci: Propedeutika vnitřního lékařství I. Text bude k dispozici na síti pro studenty 3. ročníku v průběhu října 2022
Poslední úprava: Maternová Kateřina, Bc. (30.09.2022)
Ladislav Chrobák et al.: Physical examination in internal medicine. Grada, Praha, 2003, 240 p.
Lynn S Bickley et al.: Bates‘ guide to physical examination and history taking. 11th Edition, Wolters Kluwer, Lippincott Williams and Wilkins, Philadephia, USA, 2013, 967 s.
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Metody výuky -
Výuka probíhá formou přednášek, seminářů a praktických cvičení v malých skupinách na klinických odděleních fakultních klinik. Výuka je vedena formou teoretickou a praktickou.
Teoretická výuka spočívá v osvojování znalostí potřebných k vyšetřování nemocných. Je realizována formou interaktivních seminářů a vlastní teoretické práce studentů s pacientskými daty.
Praktická výuka spočívá v nácviku dovedností, zejména odběru anamnézy, fyzikálního vyšetřování a interpretaci nálezů. Spočívá v samostatném vyšetřování pacientů, demonstracích patologických nálezů, referování pacientů a využití simulačních technologií.
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Teaching comprises of seminars and practicals in small groups at the clinical wards of faculty medicine departments. Teaching is both theoretical and practical. Theoretical one consists of acquiring the knowledge needed to examine patients. It is realized in the form of interactive seminars and students' own theoretical work with patient data.
Practical training consists of training of skills, especially taking medical history, physical examination and interpretation of findings. It consists of independent examination of patients, demonstrations of pathological findings and use of simulation technologies.
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Zápočet je udělen souhrnně v letním semestru po ukončení celého kurzu. Podmínkami zápočtu je docházka na semináře a klinické stáže, vypracování teoretického klinického případu a demonstrace samostatného vyšetření pacienta. Teoretický klinický případ bude studentům přidělen po skončení zímního bloku výuky jejich vyučujícím, studenti ho sami vypracují a budou prezentovat během letního bloku stáží. Demonstrace samostatného vyšetření bude probíhat během letního semestru po domluvě s vyučujícím, spočívá v kompletním vyšetření pacienta, vypracováním chorobopisu a kritickou diskusí nad případem.
Zkouška z interní propedeutiky bude mít dvě části.
1. část: Praktická zkouška u lůžka pacienta. Student nejprve u lůžka pacienta prokáže schopnost správně vyšetřit jednu konkrétní oblast (např. vyšetření břich, vyšetření krku apod.) Student nemusí nutně být schopen poznat, o jakou patologii se jedná, musí ale postupovat metodicky správně. V případě, že u lůžka nemocného neprokázal schopnost správně provést požadované vyšetření, dostane náhradní pokyn k vyšetření jiného orgánu téhož nemocného a pokud ani ten nesplní, zkouška končí jako neúspěšná (nekoná se tedy již teoretická část).
2. část: Teoretická otázka: základní příznaky chorobných stavů, základní vyšetřovací metody, jejich účel, indikace, obecné zásady. Seznam otázek je zveřejněn.
Pokud ze kterékoli z obou částí zkoušky student bude hodnocen „neprospěl“, znamená to automaticky, že u zkoušky neprospěl. V takovém případě musí opakovat obě části zkoušky (tedy i pokud v prvním pokusu v praktické části uspěl).
Otázky k teoretické části zkoušky z interní propedeutiky
Vyšetřování poruch vědomí
Měření tělesné teploty, fyziologické a patologické nálezy
Vyšetření stavu výživy, BMI
Vyšetření kůže, kožních adnex, základní patologické změny
Principy elektrokardiografie, jak správně zaznamenat EKG křivku
Popis EKG křivky, fyziologická křivka.
Základní patologické nálezy EKG: extrasystoly (komorové versus supraventrikulární), fibrilace síní versus fibrilace komor, tachykardie (supraventrikulární versus komorová), EKG projevy infarktu myokardu.
Příznaky srdečního selhání (akutního či chronického) a šoku.
Otoky
Obtíže lokalizované do oblasti břicha-gastroenterologická anamnéza
Analýza bolestí břicha-lokalizace, charakter, propagace, průběh
Symptomy v oblasti jícnu
Fyzikální vyšetření břicha (včetně vyšetření per rectum, oblasti břicha a břišní kvadranty)
Typické propagace bolestí při nemocech orgánů dutiny břišní
Vyšetření a obecné příznaky u onemocnění jater, žlučníku a žlučových, ikterus
Vyšetření a obecné příznaky u onemocnění pankreatu
Anamnéza a fyzikální vyšetření při kašli
Skiagram hrudníku
Symptomy a nálezy u pneumonie
Patologické poslechové nálezy na hrudníku
Spirometrie a patologické nálezy
Symptomy a nálezy u pleurálního výpotku
Anamnéza a nejčastější příznaky u onemocnění ledvin a vývodných cest močových.
Fyzikální vyšetření ledvin a vývodných cest močových.
Vyšetření moči a základní renální syndromy.
Anamnéza a nejčastější příznaky u onemocnění pohybového aparátu.
Vyšetření páteře.
Vyšetření svalů, kloubů, úponů a šlach a mimokloubních struktur.
Vyšetření struktury a funkce a obecné příznaky u onemocnění hypotalamu a hypofýzy
Vyšetření struktury a funkce a obecné příznaky u onemocnění štítné žlázy a příštítných tělísek
Vyšetření struktury a funkce a obecné příznaky u onemocnění nadledvin a gonád
Vyšetření oGTT a jeho interpretace: normální hodnoty, diabetes a prediabetes
Doporučené hodnoty sérových hladin celkového cholesterolu, LDL cholesterolu a triacylglycerolů u zdravých a u pacientů v riziku(obezita, diabetes, hypertenze) a s prokázanou ICHS
Základní vyšetření dolních končetin.
Základní neurologické vyšetření. Vyšetření kožní citlivosti
Doporučené hodnoty arteriálního tlaku krve u zdravých a u diabetiků
Lymfadenopatie: základní vyšetřovací postupy
Splenomegalie: základní vyšetřovací postupy
Poruchy v červeném krevním obrazu: fyzikální, laboratorní a další vyšetřovací metody k objasnění etiologie poruch
Poruchy v leukogramu: fyzikální, laboratorní a další vyšetřovací metody k objasnění etiologie
Trombofilie: fyzikální, laboratorní a další vyšetřovací metody k objasnění etiologie
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (19.05.2021)
The credit is given in the summer semestra after completion of the course. Criteria are: attendance at seminars and clinical internships, elaboration of a theoretical clinical case and demonstration of individual examination of the patient. The theoretical clinical case will be assigned to the students at the end of the winter block by their respective teachers, the students will elaborate it and present it during the summer internship block. Demonstration of the individual examination will take place during the summer semestra after consultation with the teacher.
The exam will consist of two parts
1st part: Practical examination at a patient. Students have to demonstrate their skills how to perform physical examination of one particular region (e.g. abdomen, neck etc.). Students do not need necessarily to recognise detailed pathology, however have to proceed technically and methodically correctly. In case of not proving skills to correctly perform physical examination, students will be asked to examine different region and if students don’t fulfil requirements, the exam will be terminated with classification „failed“, and second theoretical part will not be executed.
2nd part-theoretical part: Theoretical question will be focused on basic signs and symptoms of pathological states, basic examination methods and their principles, indications, contraindications, and basics of evaluation. List of questions is published.
If student is classified as failed of any part of examination, the whole examination will be classified as failed. In such a case student has to repeat both parts of exam (thus, even if during first attempt he/she passed practical part of the exam)
Questions for theoretical part of the exam
Examination of consciousness disorders
Measurement of body temperature, physiological and pathological findings
Assessment of nutritional status, BMI
Examination of skin and skin adnexa, basic pathological changes
Medical history in patient with chest pain.
Medical history and physical examination in patient with shortness of breath
Medical history and physical examination in patient with syncope
Medical history and physical examination in patient with palpitation
Signs and symptoms in patient with arterial stenosis and obstruction
Signs and symptoms in patient with venous thrombosis and phlebitis
Cyanosis (central vs. peripheral)
Measurement of heart rate and blood pressure
Principles of ECG and how to correctly register ECG curve
Description of ECG curve, physiological curve
Basic pathological ECG findings: extrasystoles (ventricular vs. supraventricular), atrial fibrillation vs. ventricular fibrillation, tachycardia (supraventricular vs. ventricular), ECG signs of myocardial infarction
Signs and symptoms of cardiac failure (acute and chronic) and shock
Oedemas
Difficulties and complaints localized in abdominal region. Medical history in gastroenterology
Analysis of abdominal pain: localization, character, irradiation, course.
Symptoms in oesophageal disorders
Physical examination of abdomen (abdominal regions, quadrants, per rectum examination)
Typical irradiation of pain in diseases of abdominal organs
Examination and general signs in disorders of liver, gall bladder and gall ducts. Jaundice.
Examination and general signs in disorders of pancreas. and endoscopic gastroenterology
Medical history and physical examination in patients with cough
Skiagram of the chest
Signs and symptoms in patient with pneumonia
Pathological auscultation findings at thorax
Spirometry, physiological and pathological findings
Symptoms and findings in patients with pleural effusion
Medical history and common sings in patients with disorders of kidney and urinary tract
Physical examination in patients with disorders of kidney and urinary tract
Examination of urine and basic kidney syndromes
Medical history and common signs in patients with locomotor apparatus
Examination of vertebral column
Examination of muscles, ligaments, joints and related extraarticular structures
Examination of structure and function in patients with hypothalamic and pituitary dysfunction
Examination of structure and function in patients with thyroid and parathyroid disorders
Examination of structure and function in patients with adrenal and gonadal disorders
Examination of OGTT and its interpretation: normal values, prediabetes and diabetes
Recommended target levels of total, LDL-, HDL-cholesterol and triglycerides in healthy subjects and patients at risk (with obesity, diabetes, hypertension) and patients with proved coronary heart disease
Basic examination of lower extremities
Basic neurologic examination and examination of skin sensitivity
Recommended levels of arterial blood pressure in healthy subjects and diabetic patients
Lymphadenopathy: basic examination procedures
Splenomegaly: basic examination procedures
Disorders of red blood count: physical, laboratory and other procedures for determining of aetiology
Disorders of white blood count: physical, laboratory and other procedures for determining of aetiology
Trombophilia: physical, laboratory and other procedures for determining of aetiology
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Sylabus -
Výuka probíhá formou povinných seminářů a klinických stáží.
Semináře. Uskuteční se celkem 8 seminářů pokrývajících propedeutiku základních podoborů vnitřního lékařství. Semináře jsou pro studenty povinné. Prezence bude zapisována vyučujícím do prezenčních archů, které budou studentům rozdány první výukovou hodinu.
Propedeutika v kardiologii. Anamnéza a vyšetření u onemocnění kardiovaskulárního aparátu
Ekg, principy, normální křivka, základní patologické změny
Propedeutika v gastroenterologii. Anamnéza a vyšetření u onemocnění gastrointestinálního traktu
Propedeutika v pneumologii. Anamnéza a vyšetření u onemocnění respiračního aparátu
Propedeutika v nefrologii. Anamnéza a vyšetření u onemocnění uropoetického aparátu
Propedeutika v revmatologii. Anamnéza a vyšetření u revmatologických onemocnění
Propedeutika v endokrinologii a diabetologii. Anamnéza a vyšetření u onemocnění žláz s vnitřní sekrecí
Propedeutika v hematologii. Anamnéza a vyšetření u onemocnění hematopoetického aparátu
Klinické stáže budou probíhat na klinických odděleních interních klinik. V den první stáže budou studenti rozdělení k příslušným učitelům na jednotlivá oddělení, kam budou docházet v průběhu celé praktické výuky. Účelem stáží bude výuka, procvičování a praktická aplikace anamnézy a fyzikálního vyšetření interních pacientů. Náplní stáže bude rovněž seznámení se základy pomocných vyšetření používaných ve vnitřním lékařství, zejména s ohledem na jejich principy, základní indikace a kontraindikace a přípravu nemocných. Prezence bude zapisována vyučujícím do prezenčních archů, které budou studentům rozdány první výukovou hodinu.
Úvod do propedeutiky, vedení dokumentace, přístup k pacientovi, komunikace s pacienty a profesionály, referování klinických případů
Anamnéza
Základy fyzikálního vyšetřování, vyšetření celkového stavu a vitálních funkcí
Vyšetření hlavy a krku
Vyšetření hrudníku a prsou, včetně srce a plic
Vyšetření břicha, včetně per rectum a vyšetření ledvin
Vyšetření končetin, cévního systému, páteře
Symptomy a syndromy při onemocnění kardiovaskulárního aparátu
Symptomy a syndromy při onemocnění respiračního aparátu
Symptomy a syndromy při onemocnění trávicího a uropoetického traktu
Symptomy a syndromy při onemocnění žláz s vnitřní sekrecí
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (13.12.2019)
Teaching comprises of mandatory seminars and clinical training.
Seminars. Eight seminars covering propaedeutic of internal medicine and its basic subspecialties will take place. Attendance, which is mandatory, will be registered by teachers in attendance sheets that will be distributed to students during the first seminar.
Propedeutics in cardiology. Medical history and examination in cardiovascular diseases
Ecg, principles, normal curve, basic pathological changes
Propaedeutics in gastroenterology. History and examination in diseases of the gastrointestinal tract
Propedeutics in pneumology. History and examination in respiratory diseases
Propedeutics in Nephrology. History and examination in diseases of uropoietic apparatus
Propaedeutics in rheumatology. History and examination in rheumatological diseases
Propedeutics in Endocrinology and Diabetology. History and examination in diseases of endocrine glands
Propedeutics in hematology. History and examination in diseases of hematopoietic apparatus
Clinical training will take place at clinical wards of the Medicine departments. Students will be distributed to particular wards and teachers during first day of clinical classes. The aim of clinical classes is to learn and practice history taking and physical examination of patients. Second aim will be also to learn basics of laboratory, imaging and other methods used in internal medicine with the stress on their principles, basic indications and contraindications, basal findings and preparation of patients. Attendance will be registered by teachers (stamp and signature) in attendance sheets that will be distributed to students during the first class.
Introduction to propedeutics, documentation, patient access, communication with patients and professionals, clinical cases reporting
Anamnesis
Basics of physical examination, examination of general condition and vital functions
Examination of head and neck
Examination of the chest and breast, including the heart and lungs
Examination of the abdomen, including per rectum and examination of the kidneys
Examination of limbs, vascular system, spine
Symptoms and syndromes in diseases of the cardiovascular apparatus
Symptoms and syndromes in diseases of the respiratory system
Symptoms and syndromes in diseases of digestive and uropoietic tract
Symptoms and syndromes in diseases of endocrine glands
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Vstupní požadavky -
Základním požadavkem je zápis do 3. ročníku magisterského studia.
Základní podmínkou účasti na stáži je bílý plášť, fonendoskop, jmenovka, přezůvky a očkování proti hepatitis B.
Studenti se nesmí nezúčastnit stáže v případě, že budou mít příznaky respirační či gastrointestinální infekce. Náhrada stáže je možná po domluvě s vyučujícími.
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Basic requirement is the registration for 3rd year.
Essential condition for clinical training is having of white coat, stethoscope, ID batch, overshoes and vaccination against hepatitis B.
Students are requested not to attend clinical training when having signs and symptoms of respiratory or gastrointestinal infection. Substitute practice is possible based on deal with a teacher.
Poslední úprava: Gojda Jan, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)