|
|
|
||
Základní kurz obecné patologie seznamuje studenty s principy patologie jako vědy, obsahuje základní onemocnění. Kurz se zaměřuje na přesnou terminologii, zdůrazňuje vztahy mezi symptomy a příznaky nemocí a jejich etiologií a terapeutickými důsledky.
Kurz patologické fyziologie je zaměřen na obecné principy vzniku a průběhu onemocnění.Patologická fyziologie je předmětem propojujícím teoretickou a klinickou výuku a je nezbytná pro přípravu studentů v rámci používání principů vědecké mediciny v praxi.
Poslední úprava: Michenka Petr, MUDr., Ph.D. (23.12.2019)
|
|
||
Patologie: Získání základních znalostí o obecných principech patologických procesů a odpovídající lékařské terminologii. Primárním cílem předmětu patologická fyziologie je naučit studenta teoreticky i prakticky aplikovat znalosti získané o fyziologických dějích na chorobné stavy, kdy se uplatňují ještě další, tentokrát patofyziologické mechanismy. Sekundárním cílem je připravit studenty tak, aby své dovednosti a vědomosti byli schopni přenést do oblasti speciální experimentální patologie a hlavně je byli schopni uplatňovat v klinické výuce. Poslední úprava: Marx David, MUDr., Ph.D. (27.12.2019)
|
|
||
Přednášky, Semináře Materiály a prezentace na serveru Výuka
Poslední úprava: Bernášková Klára, MUDr., CSc. (26.09.2022)
|
|
||
Přednášky semináře, praktická výuka, základy metody práce s kasuistikami Poslední úprava: Sticová Eva, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2017)
|
|
||
Podmínky pro zápočet z předmětu „Obecné základy patologie a patofyziologie“ 2022 -2023
Kritéria pro udělení zápočtu z patologie 1) Účast na praktických cvičeních je povinná. Krátkodobá neúčast způsobená nemocí nebo jinými závažnými důvody je omluvitelná v rozsahu maximálně 10% časového rozsahu výuky (6 vyučovacích jednotek, tj. tři semináře a tři praktika). Neúčast na praktické výuce zaviněná delším onemocněním bude řešena individuálně.
2) Je vyžadována základní znalost obecné patologie navazující na náplň praktických cvičení a přednášek. Tato znalost bude průběžně a namátkově kontrolována v průběhu praktických cvičení skupinovým učitelem.
3) Ústní přezkoušení pověřeným učitelem z preparátů probíraných během praktických cvičení v zápočtovém týdnu. Každý student obdrží nejméně dva preparáty ke stanovení mikroskopické diagnózy. Pokud student nesplní ústní přezkoušení během zápočtového týdne, má pouze dva další opravné pokusy. Pokud student neuspěje, bude přezkoušen přednostou ústavu, případně jím pověřeným zástupcem; studentovi, který u tohoto ústního přezkoušení neuspěje, nebude zápočet pro rok 2022-2022 udělen.
4) Úspěšné absolvování závěrečného testu, přičemž úspěšným absolvováním se rozumí nutnost správně odpovědět nejméně 60 z celkových 90 otázek. Test bude psán hromadně během poslední přednášky v 15.výukovém týdnu, tj, 18.1.2023. Náplní testu je celý rozsah výuky, vč. praktických cvičení a přednášek. Pro studenty, kteří neabsolvují závěrečný test úspěšně, bude vypsán jeden termín pro opravný test. V případě, že student neuspěje ani v opravném testu, bude přezkoušen přednostou ústavu, případně jím pověřeným zástupcem. Studentovi, který ani u tohoto ústního přezkoušení neuspěje, nebude zápočet pro rok 2022-2023 udělen.
Po splnění výše jmenovaných podmínek (body 1-4) je studentovi udělen zápočet z obecné patologie. Studenti, kteří nezískali zápočet z patologie a opakují ročník, musí absolvovat kurz v celém rozsahu. Studenti, kteří opakují pouze zkoušku a zápočet získali v minulém školním roce, se povinné výuky mohou zúčastnit pouze po předchozí domluvě s přednostou ústavu, či jím pověřeným zástupcem. Případné změny výuky budou modifikovány v souladu s hygienicko-epidemiologickými nařízeními a v souladu s rozhodnutím děkana. prof. MUDr. Radoslav Matěj, Ph.D. 27.9.2022
Patofyziologie – podmínky zápočtu 2023/2024 Podmínky zápočtu z patologické fyziologie pro rok 2024 – 2025
Zápočet se skládá ze tří součástí, které je třeba splnit: 1. aktivní účast na povinné výuce, 2. úspěšném absolvování průběžného a závěrečného (zápočtového) testu a 3. zpracování samostatné práce (více viz níže). Pokud studující nezískal zápočet a opakuje ročník, musí absolvovat kurz v celém rozsahu. Studující, kteří opakují pouze zkoušku a zápočet získali v minulém školním roce, se mohou povinné výuky zúčastnit pouze po předchozí domluvě s přednostou ústavu, či jím pověřeným zástupcem (z kapacitních důvodů).
Hodnocení: Hodnocení studujících je založeno rovným dílem jak na práci v průběhu roku (A), tak výkonu u závěrečné ústní zkoušky (B). Výsledná známka je průměrem známky A a B s tím, že v případě výsledku hodnocení = 1.5 nebo 2.5 je možné finální klasifikaci zaokrouhlit směrem dolů (lepší výsledná známka) na základě výsledku ústní zkoušky (klasifikace 2+ nebo 3+, zkoušející při hodnocení závěrečné zkoušky využije pomocných znamének + a –). Na známce za „práci v průběhu roku“ (A) se podílí váhou 15% bodové ohodnocení samostatné práce, váhou 25% bodové ohodnocení průběžného testu a váhou 60% bodové ohodnocení závěrečného (zápočtového) testu. rezence Dle příkazu děkana č. 11/2005 a 6/2006, z prezenční výuky, která probíhá na Ústavu patofyziologie, je možno omluvit nepřítomnost na dvou tématech. Nahrazení povinné výuky je možné s jiným kruhem, pouze po PŘEDCHOZÍ domluvě s příslušným vyučujícím a jeho/jejím souhlasu. Náhrada po ukončení výuky všech praktik a seminářů již není možná. Ve zcela výjimečných a řádně odůvodněných případech hodných zvláštního zřetele (např. dlouhodobá nemoc) je možno nahradit zameškanou prezenci po ukončení výuky daného tématu zpracováním práce dle zadání vyučujícího. Kontroluje si i prezence na případné distanční výuce, proto jsou studenti povinni se přihlašovat svým jménem (univerzitní login). 2. Testy: Pokud studující u testu neuspěje, bude z náplně testu přezkoušen/a ústně a bude rovněž klasifikován/a body (max 120 bodů, min. skóre uvedené výše). II. Zápočtový test: řádný termín v patnáctém týdnu (20.1.2025, od 16:00) a opravný termín (28.1.2025 od 11:00) - jsou uvedeny v rozvrhu. Studující mohou psát zápočtový test až po úspěšném splnění průběžného testu. Náplní testu budou znalosti z celého semestru odpovídající stanoveným výsledkům učení. Test lze psát maximálně dvakrát (řádný + opravný termín viz. výše, další termíny nebudou vypsány). Výsledek testu je klasifikován body. Maximální počet bodů dosažitelných u testu je 60. Minimální počet pro úspěšné složení testu bude stanoven metodou dle Cohenové na 60% bodového ohodnocení odpovídajícím 90. percentilu výsledků testů všech studujících. Studující, kteří u testu neuspěli ani v opravném termínu budou přezkoušeni a klasifikování ve stejném rozsahu ústně. 3. Samostatná práce Individuální práce studentů je jednou z podmínek udělení zápočtu a vstupuje váhou 15 % do hodnocení práce studujících v průběhu roku a promítá se tak do výsledné celkové známky. Detailní popis, zápis k vybrané práci a její odevzdání probíhá v prostředí Moodle na tomto odkazu V akademickém roce 2024/2025 jsou pro studentky připraveny 3 druhy individuálních prací, ze kterých si mohou vybrat, kterou chtějí plnit, dle vlastních preferencí a zaměřeni. Všechny typy zadání předpokládají určitou úroveň spolupráce mezi 2-5 studujícími. Podrobné zadání a popis je uveden u jednotlivých kategorií prací v Moodle. 1) Práce ACCEPT MCQ – práce s generativní umělou inteligencí s cílem vytvoření kvalitních multiple-choice questions 2) Práce ACCEPT DATA MANAGEMENT – práce s generativní umělou inteligencí s cílem tvorby skriptu v Python zaměřeného na management, analýzu a prezentaci dat 3) Kazuistiky – rozbor kazuistiky s vypracováním odpovědí na zadané otázky
Zápis všech prací je možný pouze skrze Moodle. Výstupy všech prací budou hodnoceny po jejím odevzdání výhradně skrze upload finální práce v prostředí Moodle. Za všechny typy prací lze získat max 15 bodů. Upload práce provádí jeden len pracovní skupiny za celou skupinu (systém nedovolí nahrát vícero vstupů za jednu pracovní skupinu). Termín pro odevzdání finalizované práce je 15.12. 23:59 hodin (poté již nelze odevzdanou práci nijak měnit).
Aby se studující mohli přihlásit na zkoušku, musí mít splněný zápočet z patologie i patofyziologie. Rozsah znalostí požadovaný ke zkoušce je definovaný výsledky učení odrážejícími se ve zkouškových otázkách. Předpokládá se, že studující získá některé znalosti samostudiem (poskytnuté studijní materiály a zdroje) a bude schopen aplikovat znalosti, které získal při studiu jiných předmětů. Zkouška probíhá ústní formou. Studující si losem vybírá 2 otázky ze základů patologie a 2 otázky ze základů patologické fyziologie. Pokud student neprospěje v jednom předmětu, v dalším termínu bude opět zkoušen z předmětů obou.
Doporučené studijní materiály: Pro každé vyučované téma (přednáška + praktika) jsou vypracovány konkrétní výsledky z učení včetně doporučené studijní literatury a zdrojů, případně materiálů zpracovaných vyučujícími k dané problematice. Výstupy učení jsou umístěna na serveru Výuka. Obecné zdroje: Internetové zdroje např.:
. Poslední úprava: Polák Jan, doc. MUDr., Ph.D. (29.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Praktická cvičení Ústavu patologie: 1.týden: Mikroskopování (místnost č.319) - Barvící metody a zpracování tkáně - opakování Praktická výuka - Úvod do problematiky 2.týden: Mikroskopování - Nekróza, apoptóza Metodika pitvy Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 3.týden: Mikroskopování - Poruchy metabolismu tuků, bílkovin, amyloid. Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 4.týden: Mikroskopování - Pigmenty, zvápenění, krystaly. Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 5. týden: Mikroskopování - Poruchy oběhu Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 6.týden: Mikroskopování - Záněty akutní Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 7. týden Mikroskopování -Záněty chronické a granulomatózní Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 8. týden Mikroskopování - Vybrané záněty slizniční a intersticiální. Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 9. týden Mikroskopování - Pseudotumory, prekancerózy. Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 10. týden Mikroskopování - Mezenchymální nádory Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 11. týden Mikroskopování - Epitelové nádory Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 12. týden Mikroskopování - Neuroektodermové nádory - nádory CNS, PNS Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů 13. týden Mikroskopování - Germinální nádory a nádory endokrinních tkání Pitva Kazuistiky a rozbor prezentací studentů
14. týden Mikroskopování - Leukémie, lymfomy. Zkoušení zápočtů
15. týden: Zápočtový týden.
Obecné základy patologie a patofyziologie Přednášky patologie III. ročník - 2019-2020
Týden 1 Po. 30.9. 13,30-15 Úvod. Základní pojmy. Regresivní změny SYLL Apoptóza, nekróza, atrofie (prof. Mandys)
Čt 3.10. 13,30-15 Amyloidóza, patologie fibroplázie (prof. Mandys) JON
Týden 2 Po 7.10. 13,30-15 Poruchy sekretorických funkcí buňky SYLL Patologie organel : mitochondrie, peroxisomy (MUDr. Hůlková)
Čt 10.10. 13,30-15 Patologie lysosomálního systému. JON Poruchy degradace glykogenu, steatózy (MUDr. Hůlková)
Týden 3 Po 14.10. 15,30–17 Klonální složení tkání, poruchy diferenciac. Atrofie. BUR Poruchy vodního a minerálového prostředí (prof. Mandys)
Čt 17.10. 13,30-15 Patologické zvápenění, krystaly, konkrementy SYLL Pigmenty endogenní a exogenní (prof. Mandys)
Týden 4 Po 21.10. 14–15,30 Příčiny a následky celkových oběhových poruch SYLL Místní oběhové poruchy (MUDr. Šach )
Ćt 24.10. 13,30-15 Příčiny a mechanismy zánětu SYLL Morfologické projevy akutního zánětu (Doc.Vernerová)
Týden 5 Po 28.10. 13,30–15 odpadá
Čt 31.10. 13,30-15 Záněty chronické a granulomatózní TBC, syfilis, lepra, sarkoidóza + Záněty slizniční a povrchové I. Dýchací, trávicí ústrojí (prof. Mandys) BUR
Týden 6 Po 4.11. 13,30-15 Záněty slizniční a povrchové II. BUR Serózní blány, močové ústrojí, pohlavní ústrojí, kůže (MUDr. Šach)
Čt 7.11. 13,30-15 Záněty intersticiální I. BUR Srdce, cévy, mamma, slin. žlázy, pankreas, játra (MUDr. Hrudka)
Týden 7 Po 11.11. 13,30-15 Záněty intersticiální II. BUR Ledviny, pohl. Ústrojí, CNS, kosti, klouby (MUDr. Kujal)
Čt 14.11. 13,30-15 Progresivní změny – reparace tkání. SYLL Pseudotumory. Hypertrofie a hyperplasie (prof.Mandys)
Týden 8 Po 18.11. 14–15,30 Nádory úvod. Onkogeneze, nádor. transformace buňky BUR Prekancerózy. Biologické vlastnosti nádorů, TNM. (prof. Mandys)
ČT 21.11. 13,30-15 Mezenchymové nádory - základní charakteristiky (prof. Matěj) SYLL Týden 9 Út 25.11. 13,30-15 Epitelové nádory - základní charakteristiky (prof. Mandys) BUR Čt 28.11. 13,30-15 Nádory germinální a smíšené, mezoteliom (prof.Matěj) BUR Týden 10 Po 2.12. 13,30-15 Neuroektodermové nádory, nádory CNS (prof.Matěj) BUR Čt 5.12. 13,30–15 Nádory sliznic a žlazového epitelu I. BUR Dýchací ústrojí, trávicí ústrojí (prof.Mandys)
Týden 11 Po 9.12. 12,15-13,45 Nádory žlazového a povrchového epitelu. BUR Mamma, močové ústrojí, kůže (prof. Mandys)
Čt 12.12. 13,30-15 Nádory parenchymových orgánů SYLL Plíce, játra, slinné žlázy, pankreas, prostata, děloha (MUDr. Hrudka)
Týden 12 Po 16.12. 13,30-15 Nádory mezodermu a endokrinních tkání. (Prof. Mandys) SYLL
Čt 19.12. 13,30-15 Patologie krvetvorby, anémie, myeloproliferace, myelodysplasie (Doc. Vernerová) BUR
Týden 13 Po 6.1. 13,30-15 Etiologická patologie, pneumokoniózy (prof.Mandys) SYLL
Čt 9.1. 13,30-15 Leukemie, lymfomy (doc. Vernerová) BUR Týden 14 Po 13.1. 13,30-15 Etiologická patologie - infekce (MUDr. Fabián) SYLL
Čt 16.1. 13,30-15 Poruchy imunitních reakcí (Prof. Mandys) SYLL Týden 15 Po 20.1. 13,30-15 Vrozené vady (prof.Mandys) BUR
St 22.1. 13,30–15 ZÁPOČTOVÝ TEST BUR, SYLL
Patologická fyziologie
Přednášky:
Všechny přednášky jsou následovány seminářem nebo praktiky se stejným tématem. Obecné základy patofyziologie pro všeobecné lékařství SYLABUS Vodní bilance Kompartmenty tělesné vody a osmolalita tělních tekutin Změny objemu a osmolality kompartmentů při podání iso-, hyper- a hypotonického roztoku (důsledky/význam) Definice hydratace a volémie, význam jejich změn pro kliniku Dehydratace hypo-, iso-, a hyperosmolární, klinické příklady Hyperhydratace hypo-, iso- a hyperosmolární, klinické příklady Mechanizmy endokrinní regulace hospodaření s vodou (ADH, RAAS, ANP) Poruchy endokrinní regulace hospodaření s vodou: - Diabetes insipidus centrální a periferní, SIADH - Sekundární hyperaldosteronismus, Connův syndrom, Addisonská krize Mechanizmy vzniku edémů: hydrostatický tlak (žilní), onkotický tlak, propustnost kapilár, lymfatická drenáž Příčiny edémů: kardiální, venostatický, hepatální, renální, malnutriční, zánětlivý, lymfatický Ascites – možné mechanismy vzniku (portální hypertenze…) Kompartmentový syndrom – příklady, důsledky
Patofyziologie sodíku, draslíku a vápníku
Endokrinní příčiny změn metabolismu draslíku a sodíku, (vliv farmakologické blokády RAAS) Příčiny změn kalémie: poruchy příjmu a výdeje draslíku, přesun draslíku mezi kompartmenty Důsledky změn kalémie: nervosvalová dráždivost, kardiovaskulární příznaky/EKG změny, význam ledvin v metabolizmu draslíku Možnosti terapie hyperkalémie Řízení metabolizmu vápníku: parathormon, kalcitriol, kalcitonin; volný a vázaný vápník Hyperparatyreóza primární a sekundární, hypoparatyreóza Projevy změn parathormonu a kalcitriolu Nehormonální příčiny změn kalcémie: účinek metastáz, paraneoplastický účinek nádorů, renální selhávání Důsledky změn kalcémie: nervosvalová dráždivost, poruchy renálních tubulů a konkrementy, stažlivost hladkého svalstva, kardiovaskulární účinky/EKG změny, vliv na CNS Příčiny hyponatrémie; izo-/hyper-tonická hyponatrémie Důsledky hyponatrémie a její terapie
Poruchy ABR Určování poruch acidobazické rovnováhy; anion gap a jeho význam Metabolické acidózy – příčiny: ketoacidóza, laktátová, toxická, renální příčiny, hyperchloremická (průjem, RTA) Metabolické alkalózy – příčiny: hypochloremické (diuretika, zvracení), hyperaldosteronismus, hypovolémie, (hypoproteinémie) Příčiny a důsledky respiračních poruch ABR, možnosti terapie Kompenzace jednotlivých typů poruch: role plic, ledvin, jater Rozpoznání kombinovaných poruch ABR, příklady Vztah poruch ABR a koncentrace iontů, vliv iontů na změny ABR – draslík, nevázaný vápník, sodík, chloridy
Hypertenze arteriální, plicní Regulace krevního tlaku, faktory určující systolický x diastolický tlak, presorické a depresorické faktory Esenciální hypertenze, rizikové faktory Dlouhodobé komplikace systémové hypertenze: - Myogenní reflex, hyperplazie médie - fixace hypertenze, endoteliální dysfunkce, změny baroreceptorů - Hypertrofie srdce, srdeční selhání - Poškození cévní, cerebrovaskulární - Hypertenzní nefropatie; retinopatie Akutní změny tlaku krve ve velkém oběhu – důsledky: Akutní srdeční selhání, infarkt myokardu, hypertenzní encefalopatie, CMP, nefropatie, retinopatie Sekundární hypertenze: - Renovaskulární; Renoparenchymatózní - Endokrinní: primární hyperaldosteronismus, Cushingův syndrom, feochromocytom, akromegalie, hyperparatyreóza, tyreopatie - Neurogenní (např. stres, intrakraniální hypertenze) - Hypertenze u syndromu spánkové apnoe - Další: Koarktace aorty, medikamentózní (např. Serotoninový syndrom), preeklampsie a eklampsie Patofyziologie plicní hypertenze (prekapilární, postkapilární, hyperkinetická), primární a sekundární (příčiny) Řízení perfuze v plicním a systémovém řečišti (rozdíly) Regulace dýchání, Krevní plyny, Hypoxie Poruchy regulace dýchání, poruchy dýchacích svalů a jejich inervace (příklady onemocnění) Funkce centrálních a periferních chemoreceptorů, příklady jejich poruch a uplatnění Apnoické pauzy (praktikum) – co determinuje délku volní apnoe? Hyperkapnie, příčiny a důsledky Syndrom spánkové apnoe: obstrukční a centrální typ, důsledky apnoe pro organizmus Patologické dechové vzory: Cheyne-Stokesovo dýchání, Kussmaulovo dýchání
Přehled výměny dýchacích plynů v plicích (ventilace, difuze, perfuze) a její poruchy: - Hypoventilace (definice, příklady příčin), hyperventilace - Omezení difuze (příklady příčin), alveolokapilární rozdíl normální a patologický - Nepoměr V/Q: venózní zkrat a mrtvý prostor, změny krevních plynů, hypoxická vazokonstrikce Poruchy transportu dýchacích plynů krví, saturační křivka hemoglobinu, meth-Hb a karboxy-Hb Výstup do vysoké nadmořské výšky Hypoxie, definice a dělení, rozdíly: - Hypoxická hypoxie (souhrn příčin) - Transportní/anemická hypoxie (základní mechanizmy vzniku anémií, příklady, kompenzace) - Cirkulační: ischemická a stagnační (příčiny lokální a celkové) - Histotoxická Kompenzace a adaptace organizmu na hypoxii, vedlejší účinky adaptace Cyanóza centrální a periferní, mechanismus vzniku
Šokové stavy Šok –definice, šok index Klinické příznaky u šoku (prokrvení kůže, mikce atd) Hemodynamická charakteristika různých typů šoku (žilní návrat, srdeční výdej, cévní rezistence): - Hypovolemický šok: příčiny, důsledky krvácení podle velikosti krevní ztráty, kompenzace - Kardiogenní, obstrukční (příklady) - Distribuční: Anafylaktický, Septický, Neurogenní; mechanizmus vzniku Kompenzační mechanismy (baroreceptorový reflex, neurohumorální aktivace, změny na úrovni kapilár), význam u různých typů šoku Fáze šoku, dekompenzace, poruchy mikrocirkulace Orgánové změny při šoku (ledviny, splanchnická oblast, plíce, mozek), MODS Zánět a Stres Lokální odpověď tkáně na poškození, složka cévní, plazmatická a buněčná, lokální projevy zánětu Celkové příznaky zánětu, funkce bílkovin akutní fáze Význam interleukinů v patofyziologii, klinické příklady Horečka (mechanizmus vzniku a důsledky); hypertermie Sepse, septický šok, SIRS Mírný chronický zánět jako příčina onemocnění?
Stresor, stresové osy, stresové hormony a jejich účinky Akutní stresová reakce (alostáza), kardiovaskulární a metabolické změny Vztah mezi stesem a šokem Důsledky chronického stresu, zvýšený tonus sympatiku a metabolický syndrom, (spánková apnoe)
Vegetativní nervový systém Anatomie sympatického a parasympatického nervového systému, mediátory a receptory Účinek sympatiku a parasympatiku na orgánové systémy, regulace prokrvení (nervová x humorální) Možnosti terapeutické aktivace parasympatiku: hluboké dýchání, vagové manévry: Valsalvův manévr Schellongův test: praktické provedení a interpretace Synkopa vazovagální a ortostatická Příklady poruch vegetativního nervového systému, klinická manifestace Hornerova trias, Feochromocytom, Shy-Dragerův syndrom a další Poškození vegetativního systém otravou, účinky nikotinové a muskarinové Příklady: organofosfáty, atropin, muskarin, kokain
Vědomí ARAS, rozdíl mezi kvantitativními a kvalitativními poruchami vědomí Glasgow coma scale (limity) Mechanismy vzniku poruch vědomí nitrolební a metabolické (příklady) Vegetativní stav, locked-in syndrom, smrt mozku Přechodná porucha vědomí – příčiny synkop a kolapsů
EKG Převodního a pracovní myokard, akční potenciály Základní kmity na EKG, končetinové a hrudní svody Určování elektrické osy srdeční; známky hypertrofie levé a pravé komory Popis EKG křivky: rytmus, akce, frekvence, srdeční osa, intervaly, morfologické změny křivek Poruchy vedení vzruchu v srdci: blokády AV uzlu a blokády Tawarových ramének, syndrom preexcitace STEMI a NSTEMI; vývoj EKG změn při srdeční ischemii Lokalizace infarktových změn anteroseptální/ laterální / spodní EKG změny při změnách kalémie a kalcémie Poruchy membránového potenciálu v srdci, příčiny arytmií extra a intrakardiální Poruchy vzniku vzruchu v srdci (ektopická automacie, náhradní rytmus, reentry)
Metabolizmus Glykémie, její regulace a poruchy Akutní komplikace diabetu mellitu Diabetes mellitus (srovnání typů) Chronické komplikace diabetu mellitu Hladovění (typy), příčiny a důsledky Realimentační syndrom Metabolický syndrom (mechanismus vzniku, důsledky) Obezita (měření, příčiny, důsledky, komplikace) Význam tukové tkáně ve zdraví a nemoci Poruchy výživy kvantitativní a kvalitativní (příklady) Katabolické stavy (přehled)
Imobilizační syndrom: - definice a příčiny - důsledky pro kardiovaskulární, respirační, gastrointestinální a vylučovací systém - změny metabolizmu - osteoporóza; sarkopenie; dekubity
Obecné příčiny a důsledky akutního selhání orgánů - srdce - plíce - ledviny Poslední úprava: Bernášková Klára, MUDr., CSc. (26.09.2022)
|
|
||
Úspěšné absolvování , t.j. složení zápočtu a zkoušky, předmětů Buněčné základy medicíny a Struktura a funkce lidského těla. Poslední úprava: Bernášková Klára, MUDr., CSc. (26.09.2022)
|