Předmět je vyučován v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství - Všeobecná sestra v 1. ročníku, ve druhém ročníku navazuje předmět Ošetřovatelství 2. Patří do skupiny předmětu Modulu ošetřovatelského.
Skládá se ze 2 kurzů:
1. Potřeby - základní lidské potřeby, zejména fyziologické. Zajištění těchto potřeb sestrou.
2. Ošetřovatelská technika - Seznámení s praktickým ošetřováním nemocných. Osvojení dovedností v oblasti ošetřovatelské techniky.
Poslední úprava: SV.HANA (11.08.2008)
The subject is taught in the 1st year of the baccalaureate programme general nurse. It consists of 2 courses: patient's needs and nursing procedures. It is a part of the nursing module.
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (16.09.2008)
Cíl předmětu -
Tématický kurz Potřeby
Kurz má seznámit studenty s problematikou zákaldních lidských potřeb vycházejících z Maslowovy teorie potřeb. Zabývá se definováním zákaldních fyziologických potřeb a jejich saturací u zdravého člověka v různých životních etapách a u nemocnéh člověka, resp. člověka s určitým deficitem v uspokojování základních potřeb. Cílem je seznámit studenty s formou zajištění základních lidských potřeb, resp. s technickými možnostmi ošetřovatelské péče.
Student po absolvování
je schopen na základě studia doporučené literatury definovat pojmy základní ošetřovatelské péče
rozumí Maslowově teorii potřeb a je schopen ji využívat jako teoretické východisko v oblasti základní ošetřovatelské péče
je schopen identifikovat základní fyziologické potřeby lidí v různých etapách
je schopen rozeznat deficit v uspokojování zákaldních potřeb
je schopen navrhnout intervence ke kompenzaci deficitu základních lidských potřeb
Tématický kurz Ošetřovatelská technika
Kurz má seznámit studenty s praktickým ošetřováním nemocných. Má vybavit studenty dovednostmi v oblasti ošetřovatelské techniky a vědomostmi pro zdůvodnění jednotlivých činností.
Student po absolvování kurzu:
bude schopen v praxi využít získaních základních znalostí a dovedností z ošetřovatelské péče
bude schopen v praxi využít získaních základních znalostí a dovedností z ošetřovatelské techniky
bude schopen dodržovat zásady BOZP a předcházet vzniku a přenosu infekce
bude schopen poskytnout základní péči zdravému dítěti i člověku
bude schopen poskytnout základní ošetřovatelskou péči nemocnému člověku
má dostatek praktických dovedností v provádění diagnosticko-terapeutických výkonů
je si vědom možných komplikací při provádění diagnosticko-terapeutických výkonů a zná jejich řešení
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (16.09.2008)
The goal of the subject is to tech the students main principals, knowledge and skills of nursing. They will understand the needs theory, will be able to assess and meet patient's needs and perform nursing procedures as stated in syllabus.
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (16.09.2008)
Literatura -
Tématický kurz Potřeby
Odborná literatura
Trachtová, E. a kol.: Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. vyd. Brno, NCO NZO Brno 2004.
Staňková, M.: Základy teorie ošetřovatelství. Praha, Karolinum 1996.
Lemon I. Brno, IDV PZ 1996.
Doenges, M.E., Moorhouse, M.F.: Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha, Grada Publishing 2. vyd. 2001.
Janošíková, M., Mikšová, Z., Zajíčková, M.: Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Vsetín, VZŠ 1997.
Janošíková, M., Mikšová, Z., Zajíčková, M.: Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Vsetín, VZŠ 1998.
student zpracuje na předem zvolené téma (jedna potřeba člověka) seminární práci s použitím poznatků ze zahraniční literatury v rozsahu 5 - 7 stran.
zkouška - po 3. semestru, z témat odučených v kurzu Potřeby, Ošetřovatelská technika, Ošetřovatelský proces
Tématický kurz Ošetřovatelská technika - zimní semestr
Účast na praktikách 80 %.
Zápočtový test na 80 %, test lze opakovat v řádně vypsaných termínech (tzn. že po začátku zkouškového období nebudou žádné termíny přidávány).
Prezentace na předem zadané téma.
Povinná účast na exkurzích. V případě neúčasti - splnění zadaného úkolu.
Tématický kurz Ošetřovatelská technika - letní semestr
Účast na praktikách 80 %.
Prezentace a vypracování standardního postupu na předem zadané téma.
Povinná účast na exkurzích. V případě neúčasti - splnění zadaného úkolu.
Zápočtový test na 80 %, test lze opakovat v řádně vypsaných termínech (tzn. že po začátku zkouškového období nebudou žádné termíny přidávány).
Praktické předvedení výkonu v učebně - lze vykonat teprve po splnění zápočtového testu. Praktické předvedení výkonu v učebně pro udělení zápočtu musí být hodnoceno stupněm splněno. Při nesplnění ho lze opakovat v řádně vypsaných termínech (tzn. že po začátku zkouškového období nebudou žádné termíny přidávány).
Neúčast na zápočtovém testu (v obou semestrech) či při praktickém předvedení výkonu v učebně bude omluvena pouze v závažném případě, v případě neúčasti bez omluvy termín propadá!
Poslední úprava: SV.HANA (29.09.2008)
Written essay on a chosen topic with the use of foreign literature sources, 5 - 7 pages. 80% attendance on practical exercises, excursions, 80% score on credit test. Oral and practical examination.
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (16.09.2008)
Sylabus -
Tématický kurz Potřeby
Vymezení předmětu základní péče. Maslowova teorie potřeb.
Vymezení pojmů soběstačnost, zdravotní postižení, nesoběstačnost, závislost. Možnosti prevence a kompenzace závislosti, rehabilitační a kompenzační pomůcky, ergoterapie, sociální služby a sociální dávky. Hodnocení poruch sebeobsluhy a soběstačnosti u starších pacientů.
Pohyb a aktivita. Definice základních pojmů. Význam tělesné aktivity pro člověka. Faktory ovlivňující pohyb a tělesnou aktivitu. Poruchy hybnosti - imobilizační syndrom, poruchy postoje, sedu, chůze, pády.
Hygiena nemocného a oblékání. Definice základních pojmů. Význam hygienické péče. Faktory ovlivňující hygienickou péči a oblékání. Změny na kůži. Dekubity.
Odpočinek a spánek. Definice základních pojmů. Faktory ovlivňující spánek a odpočinek. Poruchy spánku.
Výživa nemocného. Definice základních pojmů. Faktory ovlivňující výživu. Poruchy výživy.
Vyprazdňování nemocných. Definice základních pojmů. Faktory ovlivňující vyprazdňování moči a stolice. Poruchy vyprazdňování.
Dýchání. Definice základních pojmů. Faktory ovlivňující dýchání. Poruchy dýchání.
Bolest. Vymezení základních pojmů. Faktory ovlivňující bolest. Hodnocení bolesti.
Tématický kurz Ošetřovatelská technika - zimní semestr
Úprava lůžka bez nemocného, s nemocným, nácvik správné manipulace s nemocným, polohy nemocného, pomůcky doplňující lůžko.
Dezinfekce a sterilizace, příprava dezinfekčních roztoků, péče o ruce. Hygienicko-epidemiologický režim, prevence nosokomiálních infekcí.Exkurze na Oddělení centrální sterilizace.
Vyšetření sputa, výtěry z krku, nosu, rány a odběry ostatního biolog. materiálu. Anaerobní odběr.
Odběry venózní krve u dospělých i dětí - různé techniky, odběry na vyšetření biochemické, hematologické, serologické, mikrobiologické, FW.
Odběry kapilární u dospělých i dětí a arteriální krve. ASTRUP, glykémie - základy hodnocení. Asistence při arteriální punkci a zásady péče o arteriální vstup.
Podávání léků - formy, označení, objednávání, hospodaření, ordinace a dokumentace. Zásady pro zacházení s opiáty.
Podávání léků p.o., per rektum, kůží, do oka, nosu, ucha.Podávání léků do dýchacích cest.
Aplikace léků injekcemi - příprava léků, způsoby podávání.
S.c. injekce, aplikace inzulínu, heparinu.
Aplikace léků i.m. - vyhledávání místa vpichu, zásady, komplikace a jejich prevence. Příprava a aplikace ATB.
Aplikace léků i.v. - vyhledávání místa vpichu, zásady, komplikace a jejich prevence. Právní problematika.
Intraoseální vstup - indikace, příprava a asistence, zásady péče o něj.
Zavádění periferních žilních katétrů, druhy, zásady, komplikace a jejich prevence. Péče o periferní žilní vstupy. Příprava a aplikace cytostatik.
Centrální žilní katétry a zásady péče o ně. Péče o venózní porty.
Aplikace infúzí - druhy infúzních roztoků, zásady při podávání. Příprava nemocného, sledování během a po aplikaci, komplikace. Infúzní pumpy a perfuzory. Dávkovací sety.
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (16.09.2008)
Patients? needs
Basic nursing care, Maslow?s needs theory
Independence, self care
Activity and movement
Hygiene needs
Rest and sleep
Nutritional needs
Elimination of urine and stool
Oxygen needs, breathing
Pain
Nursing procedures
Care of the environment, bed making
Nursing unit ? organization, equipment
Hygiene-epidemiology guidelines, barrier nursing
Treatment regime, admission, transfer, discharge
Hygiene care
Elimination
Measuring vital signs
Nutrition, hydration
Taking samples for examination
Therapeutic procedures
Wound care, dressing change
Medication administration - po, sc, im, iv, topical
Insertion of IV cannula, infusion therapy
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (16.09.2008)
Vstupní požadavky -
Základní znalosti z anatomie a fyziologie, biologie (v rozsahu výuky na střední škole).