Výuka volně navazuje na propedeutický kurz pediatrie, probíhající ve 3. ročníku, který rozšiřuje o specifické aspekty abnormálního vývoje somatického, psychického a sociálního v oblasti teoretické i praktické výuky.
Poslední úprava: Mattušová Eva (27.05.2008)
The instruction is a follow-up to the introductory course of pediatrics offered in the third year of medical studies, with addition of specific aspects of abnormal somatic, psychological and social development, applying both the theoretic and practical teaching.
Poslední úprava: Mattušová Eva (27.05.2008)
Cíl předmětu -
Cílem je seznámit studenty 4. ročníku se stěžejními poruchami somatického, neuropsychického a sociálního vývoje v jednotlivých věkových kategoriích od novorozeneckého období po dospívání.
Poslední úprava: Mattušová Eva (27.05.2008)
The aim is to introduce the 4th-year students to the fundamental disorders of the somatic, neuropsychological and social development of children by age categories from newborns to adolescents.
Poslední úprava: Mattušová Eva (27.05.2008)
Literatura -
Preklinická pediatrie. J. Lebl a kol., Galén, 2007
Pediatrie. O. Hrodek, J. Vavřinec a kol., Galén, 2007
Poslední úprava: Mattušová Eva (27.05.2008)
Nelson Essentials of Pediatrics, E.Behrman, RM Kliegman, Saunders 2007
Poslední úprava: Mattušová Eva (27.05.2008)
Metody výuky -
Semináře s výše jmenovanou problematikou. V praktické části kurzu je kladen důraz na upevňování teoretických poznatků v kontaktu s pacientem (komunikace s rodiči a pacientem, fyzikální vyšetření, posuzování aktuální úrovně neuropsychického a somatického vývoje a růstu).
Součástí kurzu je exkurze a individuální kontakt s klienty ve vybraných zařízeních (Kojenecký ústav, Integrované centrum pro hendikepované děti, Dětské a dorostové detoxikační centrum, Mateřská škola).
Kurz je zakončen ústním zkoušením.
Celkový počet výukových hodin je 60, semináře jsou zařazeny v kategorii nepovinné výuky, praktická výuka je pro všechny studenty povinná.
Poslední úprava: Mattušová Eva (27.05.2008)
Seminars on the above mentioned topics.
The emphasis of the practical part of the course is on strengthening of theoretical knowledge gained by contact with the patient (including communication with the patient and his/her parents, physical examination, determination of the existing level of the neuropsychological and somatic growth and development). An integral part of the course is an excursion and individual contact with clients in selected institutions (Institute for nursing babies, Center for integrated care of children with multiple disorders, Detoxification center for children and juveniles, a preschool or kindergarten facility).
The course ends in an oral examination.
Total number of study hours is 60, seminars are in the category of optional study; practical study is mandatory for all students.
Poslední úprava: Mattušová Eva (27.05.2008)
Požadavky ke zkoušce -
100% účast na praktické části výuky, náhrada absence ze závažných důvodů dle individuální dohody s vedoucím kurzu. Úspěšné absolvování závěrečného ústního testu znalostí.
Poslední úprava: Mattušová Eva (21.07.2008)
100% presence during the practical part of the teaching (bedside), if necessary, the course coordinator can arrange an ylternative time, Passing the final verbal test.
Poslední úprava: Mattušová Eva (23.07.2008)
Sylabus -
Základem kurzu je cyklus seminářů, věnovaných patologii vývoje jedince z hlediska somatického růstu a puberty, neuropsychického vývoje dítěte zvláště v nízkých věkových skupinách, vývojovým vadám kardiovaskulárního, gastrointestinálního, uropoetického a respiračního systému. Dalšími tématy jsou zásady výživy zdravých a nemocných dětí včetně výživy parenterální, poruchy příjmu stravy, populační studie se zaměřením na růst a rizika poškození zdraví v předškolním a školním věku. Samostatné semináře jsou věnovány problematice hendikepovaného dítěte, dítěte ohroženého prostředím a náhradní rodinné péči.
Poslední úprava: Mattušová Eva (27.05.2008)
The class foundation is a cycle of seminars dedicated to the developmental pathology of an individual from birth to adulthood from the point of view of the somatic growth and onset of puberty; of the child?s neuropsychological development, especially in the early age groups; and of the congenital developmental diseases of gastrointestinal, cardiovascular, urogenital and respiratory systems. Among additional topics are the basics of nutrition of healthy and ailing children, including the parenteral nutrition; feeding disorders; population growth studies (monitoring of growth and development, national surveys, growth standards); management of health risks in preschool age with emphasis on preschool facilities, and stress-related health risks among schoolchildren. Individual seminars are dedicated to the problems of handicapped children, children and adolescents endangered by their environment, such as drug abuse or child abuse, and substitute family care (adoption, etc.).