|
|
|
||
Předmět přináší základní přehled o oboru rehabilitace a postupech užívaných v rámci léčebné, pracovní, sociální a
pedagogické rehabilitace. Studenti se seznámí se základní terminologií v rehabilitaci a fyzioterapii. Naučí se orientaci na lidském těle pomocí aspekce a palpace. Provést anamnézu a základní antropometrické a goniometrické vyšetření. Naučí se manipulovat s pacientem na lůžku, provádět pasivní pohyby, relaxaci, aktivní pohyby. Pracují také se zdravotnickou dokumentací a zpracovávají první písemnou práci – kazuistika pacienta.
Poslední úprava: Ploc Marek, Mgr. (05.11.2020)
|
|
||
Získání základního povědomí o tom, co je rehabilitace a fyzioterapie Poslední úprava: Ploc Marek, Mgr. (05.11.2020)
|
|
||
Votava, J. a kol.: Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Karolinum, Praha, 2003 Guth, A.: Propedeutika v rehabilitácii. Lieč.rehabilitace, Bratislava, 1994 HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-516-7. PODĚBRADSKÁ, Radana. Komplexní kineziologický rozbor: funkční poruchy pohybového systému. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0874-9. KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-657-1. JANDA, Vladimír a Dagmar PAVLŮ: Goniometrie. IDVPZ, Brno, 1993. ISBN 80-7013-160-8
Poslední úprava: Ploc Marek, Mgr. (05.11.2020)
|
|
||
přednášky, praktika, práce s pacienty pod supervizí Poslední úprava: Ploc Marek, Mgr. (05.11.2020)
|
|
||
Zápočet: 80% účast na praktické výuce (kontrola dle zápočtového listu). Studenti chodí na praxi v bílém oblečení, v přezůvkách a označeni identifikační kartou – pokud nepřijdou v předepsaném, nemohou se praxe na LDN zúčastnit! Kazuistika, dle instrukcí níže 80% úspěšnost v multiple-choice testu Test je možné napsat pouze v případně splnění výše uvedených studijních povinností, tj. účast na praxích a kazuisitka nahrána do aplikace Protokoly (upozorňujeme, že kazuistiky mohou být několikát vráceny k přepracování). Zkouška: přezkoušení teoretických znalostí a praktických dovedností studentů ve dvojicích
Kazuistika Vyšetřovaná osoba: pohlaví Ročník: rok narození pacienta Diagnóza: klinická diagnóza včetně kódu dle klasifikace MKN Status praesens: stav pacienta přímo v době vyšetření. Součástí je popis somatotypu pacientů, v případě operace důležité zaznamenat kolikátý den je pacient po operaci, dále využívání pomůcek (berle, chodítko, ortézy atd.) Anamnéza: zpracování anamnézy dle schématu z doporučené literatury. Nutno náležitě označit data přejímaná ze zdravotnické dokumentace. V případě, že pacient anamnézu neguje, je potřeba tuto skutečnost zaznamenat. Předchozí rehabilitace: Subjektivní informace pacienta o předchozí léčbě včetně jejího efektu, výpis z dokumentace (stručně), používání pomůcek. Výpis ze zdravotní dokumentace: nemělo by docházet k opisování operačních protokolů a vstupních lékařských vyšetření. Je zde prostor pro záznam, jaká vyšetření již byla provedena (MRI, CT, UZ, RTG, EEG, EKG atd.) Indikace k RHB: indikace lékaře, včetně výpisu z FT poukazu Klinická rozvaha: jedná se o teoretickou úvahu, která slouží k úvodní rozvaze nad pacientem. Zejména jsou zhodnocena anamnestická data a status praesens. Pokud mohou mít obtíže pacienta více příčin (např. bolest), je zvážen možný původ těchto obtíží. Pokud je diagnóza známa, potom student u pacienta zvažuje přítomnost funkčního deficitu vzniknuvšího v důsledku prodělané nemoci či úrazu včetně, změny kvality života, omezení soběstačnosti, poruch kognitivních funkcí apod. Výsledkem rozvahy je několik hypotéz, které budou následujícím vyšetření potvrzeny, či vyvráceny.
Poslední úprava: Řasová Kamila, prof. PhDr., Ph.D. (27.09.2022)
|
|
||
1. Komprehenzivní rehabilitace a její složky. Léčebná rehabilitace, její historie, obsah a cíle. Bio - psycho-sociální koncept rehabilitace. Fyzioterapie, definice a obsah. 2. Rehabilitace v ČR. Koncepce „Rehabilitačního a fyzikálního lékařství“, organizační struktury a jejich legislativní opora. Vzdělání, výzkum, profesní, odborné a jiné organizace (občanská sdružení) zaměřené na rehabilitaci a fyzioterapii, jejich význam. 3. Orientace na lidském těle, aspekce a palpace, horní a dolní končetiny, obličej, šíje, lopatky, pánev, trup 4. Anamnéza. Metodické zásady kinezioterapie. Rozdělení pohybů. Pasivní pohyb, relaxace. Aktivní pohyb, pohyb proti odporu. 5. Rizikové příznaky ve fyzioterapii, individuální a skupinové cvičení, stavba cvičební hodiny, cvičení ve vodě, na nářadí, s náčiním. 6. Goniometrie 7. Antropometrické vyšetření 8. Mobilita na lůžku, manipulace s těžce pohybově postiženými nemocnými, vertikalizace, příklady, možnosti využití moderních technologií u těchto nemocných, rozvoj robotické terapie. 9. Manipulace s pacientem na lůžku, vertikalizace, polohování 10. Pasivní pohyby, relaxace, aktivní pohyby, pohyby odporované 11. Rehabilitační tým, plán. Dokumentace. 12.Anamnéza. 13. Kondiční a dechové cvičení, cvičení s náčiním 14. Nácvik stoje a chůze, různé typy chůze, pomůcky zvl. v domácí péči a možnosti využití moderních technologií (robotizace). 15. Praxe na klinice LDN 16. Prezentace vypracovaných kazuistik a zpětná vazba z praxí.
Poslední úprava: Marková Magdaléna, Mgr. (02.10.2022)
|
|
||
Studenti chodí na praxi v bílém oblečení, v přezůvkách a označeni identifikační kartou – pokud nepřijdou v předepsaném, nemohou se praxe na LDN zúčastnit! Poslední úprava: Ploc Marek, Mgr. (05.11.2020)
|