PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Fyziologií k medicíně - B03539 (Volitelný předmět)
Anglický název: Physiology in simulations
Zajišťuje: Fyziologický ústav 1. LF UK (11-00150)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 2
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/12, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: 15
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Alan Mejstřík, DiS., MT 720 953 993, alanmejstrik@seznam.cz
Poznámka: předmět pro jiné fakulty
předmět je možno zapsat mimo plán
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. MUDr. Otomar Kittnar, CSc., MBA
Atributy: Lékařství
Všeobecné ošetřovatelství
Klinický předmět
Zubní lékařství
Prerekvizity : {podmínka - zkouška z anatomie}
Anotace
Poslední úprava: Marcela Holanová (27.11.2023)
V letním semestru 23/24 se předmět nevyučuje. fyziologie - zdravotnické právo - etika - komunikace - dovednost: Předmět je postaven na dvou pilířích: simulační andragogice a kolegiálním vztahu učitel-student. Hlavním zaměřením předmětu je lékařská fyziologie, tedy porozumění fungování lidského organismu v kontextu medicínských priorit. Navazuje na simulační výuku 2. ročníku všeobecného lékařství, případně otvírá toto zorné pole studentům jiných oborů, včetně nelékařských. Při řešení fyziologických simulací akcentuje problematiku zdravotnického práva, etiky a komunikace, tedy staví pacienta do role subjektu, nikoliv objektu zdravotní péče. Předmět je založen na společném hledání a přemýšlení, nikoliv jednosměrném předávání informací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (01.12.2022)

Znalost - lékařská fyziologie, zdravotnické právo

Měkká dovednost - etika, komunikace

Praktická dovednost - Dr. ABC, hodnocení stavu, fyzikální vyšetření, vybrané přístrojové monitorovací a léčebné metody

Sylabus
Poslední úprava: Marcela Holanová (01.12.2022)

Struktura výukové lekce:
  • Řešení komplexních simulačních úloh včetně debriefingu
  • Teoretický vstup
  • Tematická diskuse

Lékařská fyziologie:

  • Fyziologie centrální nervové soustavy
  • Fyziologie dýchání
  • Fyziologie krevního oběhu
  • Fyziologie vnitřního prostředí

Zdravotnické právo:

  • Zdravotní služby
  • Práva pacienta
  • Informovaný souhlas
  • Negativní revers
  • Mlčenlivost
  • Omezovací prostředky
  • Zdravotnická dokumentace

Etika:

  • Non maleficence (depersonalizace pacienta)
  • Beneficence (hledání dobra)
  • Autonomie (dignita pacienta)
  • Spravedlnost (újma pacienta)

Komunikace:

  • Pacient a příbuzní - zdravotnický pracovník
  • Zdravotnický pracovník - zdravotnický pracovník (předávání informací)
  • Týmová komunikace

Dovednost:

  • Provedení EKG
  • Zjištění TK - palpačně, auskultačně, oscilometricky
  • Zjištění SpO2 pulzním oxymetrem
  • Zjištění glykémie glukometrem
  • Ventilace křísícím vakem
  • Oxygenoterapie (polomaska, nebulizátor)
  • Defibrilace pomocí AED i manuálním defibrilátorem
  • Podávání léčiv do krevního řečiště
  • Zajištění intraoseálního vstupu
  • Použití přístroje k automatické srdeční masáži

Studijní opory
Poslední úprava: Marcela Holanová (01.12.2022)
Literatura (studijní opory) * :

KITTNAR, O. Lékařská fyziologie. 2. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2020. ISBN 978-80-247-1963-4.

FRANĚK, O. Manuál dispečera. 7. vyd. Praha: MUDr. Ondřej Franěk, 2013. ISBN 978-80-905651-0-4.

SENOR, D., SINGER, S. Start-up nation. The story of Israels economic miracle. Ed. 2. New York: Twelve, an imprint of grand central publishing, 2011. ISBN 978-0446541473.

BALÍK, M., et. al. Věstník 2019, částka 11. Praha: MZČR, 2019.

Česko. Zákon č. 95/2004 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu povolání lékařů a farmaceutů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2004. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-95

Česko. Zákon č. 96/2004 Sb. o nelékařských zdravotnických povoláních. In: Sbírka zákonů České republiky. 2004. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-96

Česko. Zákon č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách. In: Sbírka zákonů České republiky. 2011. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-372

Česko. Zákon č. 374/2011 Sb. o zdravotnické záchranné službě. In: Sbírka zákonů České republiky. 2011. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-374

Česko. Vyhláška č. 55/2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků. In: Sbírka zákonů České republiky. 2011. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-55

Česko. Vyhláška č. 99/2012 Sb. o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb. In: Sbírka zákonů České republiky. 2012. Dostupné z:

Metody výuky
Poslední úprava: Marcela Holanová (01.12.2022)
Simulační výuka:

Simulace uměle navozuje pracovní nebo životní situace. Tyto situace oproti skutečnosti zjednodušuje, umožňuje situace fázovat. Umožňuje zkrátit reálný čas. Umožňuje také situaci v různých obměnách opakovat, tedy i zkoušet různá řešení a vidět důsledky rozhodnutí pro jednotlivá řešení, včetně důsledků fatálních (finančně, materiálně, právně, zdravotně). (PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2003, s. 213. ISBN 80-7178-772-8.)

Autenticita:
„Autenticita je jen tam, kde se samostatně myslí, tj. kde se nepřejímají již hotová schémata k utvoření názorů, postojů a interpretačních rámců, nýbrž kde se vytvářejí nové, vlastní interpretace a kde existuje snaha se jakémukoli schematismu vyhnout.“ (STROUHAL, M. Teorie výchovy. 1. vyd. Praha: Grada Publis., 2013, s. 108. ISBN 978-80-247-4212-0.).

Práce s chybou:
„Pokud došlo k chybám, je cílem debriefingu analyzovat kde došlo k chybě, proč k ní došlo a jak jí napříště předejít. Úkolem naopak není pranýřování někoho, kdo udělal chybu“. (FRANĚK, O. Manuál dispečera. 7. vyd. Praha: MUDr. Ondřej Franěk, 2013, s. 176. ISBN 978-80-905651-0-4.

Nácvik dovedností:
Pracovní dílna. Trénink jednotlivých nebo dílčích dovedností a postupů.

„Mnoho lidí se domnívá, že nic nemusí dělat nanečisto. Zásluhou zkoušek se lidé v noci, když je tma, všude vládne chaos, umějí postavit na správné místo a dělají to, co mají. Nacvičují se i zdánlivé triviálnosti. Takové věci se zdají být opravdu přímo elementární, přímo dětinské, ale i takové jednoduché úkony se umějí v dynamické situaci pořádně zkomplikovat.“ (WILLINK, J., BABIN, L. Krajní zodpovědnost. 1. vyd. Bratislava: Timy Partners, 2018, s. 295. ISBN 978-80-8199-003-8.)

Rozpis výuky -
Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
Pondělí23.10.2023Mgr. Alan Mejstřík, DiS.Čas výuky: 14,30 h-17,00 h Vyučující: prof. MUDr. O. Kittnar, MBA as. Mgr. A. Mejstřík, DiS. MUC. K. Melounová MUC. J. Gara MUC. K. Füzy
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Pondělí06.11.2023Mgr. Alan Mejstřík, DiS.Čas výuky: 14,30 h-17,00 h Vyučující: prof. MUDr. O. Kittnar, MBA as. Mgr. A. Mejstřík, DiS. MUC. K. Melounová MUC. J. Gara MUC. K. Füzy
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Pondělí13.11.2023Mgr. Alan Mejstřík, DiS.Čas výuky: 14,30 h-17,00 h Vyučující: prof. MUDr. O. Kittnar, MBA as. Mgr. A. Mejstřík, DiS. MUC. K. Melounová MUC. J. Gara MUC. K. Füzy
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Pondělí11.12.2023Mgr. Alan Mejstřík, DiS.Čas výuky: 14,30 h-17,00 h Vyučující: prof. MUDr. O. Kittnar, MBA as. Mgr. A. Mejstřík, DiS. MUC. K. Melounová MUC. J. Gara MUC. K. Füzy
Pondělí18.12.2023Mgr. Alan Mejstřík, DiS.Čas výuky: 14,30 h-17,00 h Vyučující: prof. MUDr. O. Kittnar, MBA as. Mgr. A. Mejstřík, DiS. MUC. K. Melounová MUC. J. Gara MUC. K. Füzy
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK