PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ergoterapie v pediatrii - B03476 (Ergoterapie)
Anglický název: Occupational Therapy in Paediatrics
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/35, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 25 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mária Krivošíková, M.Sc.
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.
Atributy: Ergoterapie
Předmět pro elearning
Klinický předmět
Prerekvizity : B03166
Anotace
Poslední úprava: Jana Kolářová (26.01.2022)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s nejčastěji používanými vyšetřovacími a terapeutickými přístupy u vybraných onemocnění v ergoterapii u dětí. Důraz je kladen na využití prvků Bobath konceptu, Senzorické integrace a orofaciální stimulace v nápravě motorických, senzorických a kognitivních funkcí u dětí a dospívajících. Student získá znalosti o specifickém přístupu k pacientům dětského věku a využití hry jako terapeutického prostředku v ergoterapii.
Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (26.01.2022)
  • Periodizace psychologického vývoje.
  • Motorický vývoj dítěte. Fyziologický vývoj úchopu u dětí.
  • Úvod do vyšetření a hodnocení ergoterapeuta v pediatrii. Vyšetření reflexů.
  • Grafomotorika. Nácvik psaní. Pomůcky.
  • Základy orofaciální stimulace.
  • Terapeutický přístup: Sensorická integrace - J. Ayres. Poruchy senzorické integrace: dyspraxie, vestibulární poruchy, poruchy taktilního zpracování.
  • Terapeutický přístup: Bobath concept - základy handlingu. Základní prvky Bobath konceptu u dětí při nácviku ADL.
  • Neurologická onemocnění v praxi ergoterapeuta u dětí: Dětská mozková obrna. Spina bifida. Muskulární dystrofie. Kompenzační pomůcky.
  • Neurologická onemocnění - kazuistiky (DMO, Spina bifida, MD).
  • Využití hry v ergoterapii u dětí.
  • Role ergoterapeuta v komunitní péči u dětí a dospívajících.

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (02.02.2022)

Povinná:

  • O'BRIEN, Jane Clifford, Kuhaneck, Heather. Case-Smith's Occupational Therapy for Children and Adolescents. : Elsevier Mosby, 2019, 904 s. ISBN 978-0323512631.
  • Dolínková, Iva. Rádci pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 2012, 123 s. ISBN 978-80-7367-379-6.
  • Muntau, Ania. Pediatrie. Praha: Grada, 2014, 588 s. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • Švestková, Olga, Angerová, Yvona, Druga, Rastislav, Pfeiffer, Jan, Votava, Jiří. Rehabilitace motoriky člověka : fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing, 2017, 319 s. ISBN 978-80-271-0084-2.
  • Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0.
  • Lebl, Jan, Janda, Jan, Pohunek, Petr, Starý, Jan. Klinická pediatrie. Praha: Galén, 2014, 698 s. ISBN 978-80-246-2697-0.

Doporučená:

  • Gangale, Debra C.. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada, 2004, 229 s. ISBN 80-247-0534-6.
  • Kirby, Amanda. Nešikovné dítě : dyspraxie a další poruchy motoriky : diagnostika, pomoc, podpora, cesta k nezávislosti. Praha: Portál, 2000, 206 s. ISBN 80-7178-424-9.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2020, 713 s. ISBN 978-80-7492-500-9.
  • Castillo-Morales, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 80-7367-105-0.
  • Newman, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením : rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 80-7178-872-4.
  • Parham, L. Diane Fazio, Linda S. (eds.). Play in occupational therapy for children. St. Louis: Mosby/Elsevier, 2008, 461 s. ISBN 978-0323-02954-4.
  • Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003, 239 s. ISBN 80-7204-312-9.

Metody výuky
Poslední úprava: Jana Kolářová (02.02.2022)

přednáška, seminář, cvičení

Výuková místnost: dle rozpisu KRL.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK