|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty s principy fungování lidské psychiky, zásadami komunikace lékař-pacient. Pozornost
je věnována vztahu lékař-pacient a práci s tímto vztahem. Seznamují se se způsoby identifikace psychicky
ohrožených jedinců a zásadami intervence u nich. Důraz je kladen na uvedení psychosomatické problematiky.
Poslední úprava: Kolářová Jana (12.02.2020)
|
|
||
Povinná:
Doporučená:
Poslední úprava: Kolářová Jana (12.02.2020)
|
|
||
přednášky, semináře Poslední úprava: Hanušová Ingrid, PhDr. Ing., Ph.D. (22.09.2020)
|
|
||
Na stránkách ústavu (https://uhsl.lf1.cuni.cz) naleznete informace k výuce a zápočtu. Důvodem pro hodnocení neprospěl je neznalost důležitých konceptů či neporozumění jejich významu a vzájemným vztahům. Neznalost postupů a reakcí v modelových situacích a principů řídících lidské chování.
OTÁZKY KE KLASIFIKOVANÉMU ZÁPOČTU OTÁZKY Z LÉKAŘSKÉ PSYCHOLOGIE 1. a/ Ontogeneze lidské psychiky b/ Placebo efekt 2. a/ Zvláštnosti a specifika práce s dětským pacientem b/ Psychogenní iatropatogeneze 3. a/ Motivace člověka b/ Syndrom vyhoření 4. a/ Rodina a její význam b/ Člověk ohrožený suicidiem 5. a/ Vztah pacient – lékař a jejich vzájemná komunikace b/ Duševní krize a její typy 6. a/ Psychologický přístup k nemocnému a důležitým osobám jeho života b/ Alexithymie 7. a/ Rozhovor lékaře s pacientem b/ Psychohygiena 8. a/ Zásady sdělování nepříznivých informací pacientům a jejich rodinám b/ Salutogeneze a odolnost 9. a/ Prvé setkání s pacientem v ambulantní praxi b/ Zvládání náročných životních situací (coping) 10. a/ Psychosomatika b/ Bioekopsychosociální paradigma medicíny 11. a/ Bolest a její mírnění psychologickými prostředky b/ Psychologická první pomoc a intervence v krizi 12. a/ Úzkost a strach a jejich vliv na průběh nemoci a její prožívání b/ Terapeutická smlouva 13. a/ Reakce na ztrátu b/ Hněv a agresivita u lékaře a pacienta 14. a/ Psychická reakce na fakt umírání a smrti b/ Spolupráce (compliance) pacienta s lékařem 15. a/ Reakce na zátěž (stres) b/ Závažné a kritické životní události
OTÁZKY KE ZKOUŠCE Z PSYCHOTERAPIE
1. a/ Vymezení oboru psychoterapie a jeho cíle b/ Podmiňování v psychoterapii 2 a/ Specifika psychoterapie u dětí a dospívajících b/ Relaxační metody 3. a/ Indikace psychoterapie b/ Autenticita (opravdovost, kongruence) 4. a/ Traumatická paměť, disociace a psychoterapie b/ Expoziční terapie 5. a/ Hlavni formy psychoterapie b/ Přenos a protipřenos 6. a/ Hlavní prostředky (metody) psychoterapie b/ Neuroendokrinní odpověď na traumatický stres 7. a/ Psychoterapeutický vztah b/ Empatie 8. a/ Psychoterapeuticky proces b/ Kognitivní techniky 9. a/ Obecné a specifické účinné faktory psychoterapie b/ Konsolidace paměti, traumatická paměť a její neurobiologické projevy l0. a/ Behaviorální terapie b/ Akceptace (bezpodmínečné přijetí) 11. a/ Neverbální psychoterapeutické postupy b/ Systemická rodinná terapie 12. a/ Vedení psychoterapeutického rozhovoru b/ Spontánní remise 13. a/ Psychoterapeutická smlouva (contract) b/ Účinné faktory skupinové psychoterapie 14. a/ Rogersovská psychoterapie b/ Sugestivní psychoterapeutické postupy 15. a/ Psychoanalytická psychoterapie b/ Inrepretace v psychoterapii
Poslední úprava: Hanušová Ingrid, PhDr. Ing., Ph.D. (07.03.2024)
|
|
||
Témata přednášek ZS:
Vymezení oboru lékařská psychologie (biopsychosociální paradigma medicíny). Jedinec jako systém, konsekvence terapeutických zásahů a doporučení pro život pacienta a vliv na jeho spolupráci. Motivace - motivace pacienta, motivace zdravotníka, vlivy na léčbu. Osobnost (obecně i s přihlédnutím k pacientům a etiopatogenezi poruch zdraví), subjektivita prožívání. Psychologická první pomoc - posttraumatická péče. Vztah pacient - lékař - rodina nemocného (či osoby nejbližší). Komunikace s nemocnými, sdělování nepříznivých informací. Psychologická péče o ambulantně vedené pacienty a jejich rodiny. Psychologická péče o hospitalizované pacienty a jejich rodiny. Psychosomatika a behaviorální medicína, typy psycho-somatických souvislostí. Model nemoc-choroba, Calgary Cambridge rámec medicínského interview. Nemoc a její vývoj jako forma adaptace, manipulace s nemocí, zisky z nemoci. Empatie, její povaha, mýty o empatii, typy empatie. Psychologická problematika umírání a smrti. Ovlivňování psychiky, chování a zdravotního stavu psychologickými prostředky (psychoterapie, poradenství). Témata k seminářům ZS: Úvod do problematiky komunikace, povaha jazyka, individuální jazyk Fylogeneze vs. ontogeneze, kotvící efekt, konzervativismus, kognitivní chyby Verbální komunikace, kladení otázek, jejich formy Empatie, autenticita - význam a možnosti rozvíjení empatických dovedností, jejich diagnostický potenciál Nácvik komunikace s pacientem - navázání kontaktu, práce s raportem Nácvik komunikace s pacientem - získávání informací, explorace Nácvik komunikace s pacientem - podávání informací, plánování a vysvětlování Nácvik komunikace s pacientem - uzavření kontaktu Nácvik komunikace s pacientem - práce se vztahem Nácvik aktivního naslouchání Neverbální komunikace, její monitorování a interpretace Empatie akceptace, autenticita, nácvik emočně podpůrného rozhovoru, vyjadřování podpory První setkání s pacientem v ordinaci Komunikace s postiženým Témata přednášek LS: Úzkost, její příčiny a projevy, adaptivní funkce úzkosti Úzkost a emoční kontingence Úzkost u pacienta a lékaře a její zvládání Konflikty a agresivita, příčiny eskalace Konflikty a agresivita, postupy deeskalace Deprese a její projevy Deprese jako forma reakce na onemocnění Deprese jako rizikový faktor pro vznik onemocnění (životní styl) Adherence/neadherence - příčiny a projevy Adherence/neadherence - ovlivňování Adherence/neadherence u lékaře Psychologie bolesti Lékař a pacientova bolest Psychologické postupy při práci s bolestí Sdělování chyb v péči pacientovi Témata k seminářům LS: Pozorování, rozlišení pozorované - vysuzované, intrapsychické vlivy na pozorování Nácvik pozorování Hranice ve vztahu lékař-pacient, pacienti porušující hranice Zvládání psychologicky obtížných pacientů, nebezpečný a agresivní pacient Sdělování závažné zprávy Téma umírání a smrti Rizika poškození pacienta - iatropatogeneze Burn-out syndrom, diagnostika a prevence Problematika suicidia, identifikace ohrožených Techniky zvládání stresu Vyhodnoceni provedeného emočně podpůrného rozhovoru Psychodiagnostika - seznámení s nástroji Psychodiagnostika - deprese Psychodiagnostika - úzkost Nakládání se situacemi chyby v péči Blok psychoterapie: Kognitivní procesy, mozek a interpretace reality Subliminální procesy, nevědomí a psychická projekce Traumatický stres, disociace a iritabilita limbického systému Vliv psychoterapie na mozek Paměť a psychoterapie Teorie učení, klasické a operantní podmiňování, sociální učení, kognitivní učení. Kognitivní techniky Skupinová psychoterapie Skupinová dynamika Psychoanalýza Koncepty přenosu a protipřenosu, klinické manifestace, využití v terapii
Poslední úprava: Kolářová Jana (25.05.2021)
|
|
|||||||||||||||
|