|
|
|
||
Poslední úprava: Jana Kolářová (02.10.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Jana Kolářová (17.09.2019)
Úvod do fyziologie Buňka - organely, životní cyklus. Apoptóza, nekróza. Buněčná membrána, transportní mechanismy. Principy regulací Základní mechanismy fyziologických pochodů. Homeostáza. Neuron - základní stavební a funkční jednotka NS, glie Podstata svalové kontrakce Rozdělení svalů. Funkční vlastnosti kosterní, hladké a srdeční svaloviny. Iontové kanály. Membránový potenciál a jeho změny (RP, AP, PSP) Synapse elektrická a chemická, receptory Neurotransmitery, neurotransmiterové systémy v CNS a PNS I. Neurotransmitery, neurotransmiterové systémy v CNS a PNS II. Krevní oběh. Podstata elektrické a mechanické funkce srdce Membránový potenciál srdeční svaloviny. EKG Srdeční stah. Čerpací funkce srdce Řízení srdeční činnosti. Krevní oběh, tlakové poměry, regulace Mikrocirkulace. Žilní návrat Specifická cévní řečiště. Lymfatický systém. Slezina Fyziologie dutiny ústní Žaludek - význam. Regulace sekrece a motility Tenké střevo. Pankreas. Játra, žluč Trávení a vstřebávání, regulační faktory GIT Funkce tlustého střeva. Defekace Řízení příjmu potravy Výživa, vitamíny, minerály Ventilace a mechanika dýchání, základní fyzikální předpoklady dýchání Transport dýchacích plynů Plicní cirkulace a vztah ventilace-perfuze Řízení ventilace Vyšetření plicních funkcí a parametrů souvisejících s dýcháním, dýchání za zvláštních podmínek Krev - obecné funkce Hemostáza Obranyschopnost organismu Témata - LETNÍ semestr Význam ledvin. Funkční morfologie - nefron, cévní zásobení Glomerulární filtrace, význam mezangia Tubulární procesy Podíl ledvin na udržování homeostázy (osmolalita, pH). Vývodné cesty močové. Složení moče. Mikce Obecné principy humorálních regulací Hypotalamo-hypofyzární systém Sympatoadrenální systém Štítná žláza Metabolismus vápníku. Hormonální kontrola Ca++/P. Fyziologie kosti Hormony Langerhansových ostrůvků. Mechanismus účinku insulinu Mužský reprodukční systém Ženský reprodukční systém Těhotenství. Porod. Vývoj plodu, novorozenec Hypothalamus jako významné integrační centrum CNS Biologické rytmy Autonomní nervový systém Stres jako integrující děj z hlediska hypotalamu Senzorické funkce - principy zpracování informací, receptory Čich a chuť Sluch a vestibulární aparát Zrakový systém Somatosenzorický systém Bolest a její význam z hlediska fyziologie Termoregulace Funkce kůže Vnitřní prostředí CNS Hematoencefalická bariéra Chování. Reflexy, motivace, instinkty, emoce Učení a paměť Specifické rysy nervové činnosti člověka. Komunikace. Řeč. Vědomí Integrační funkce CNS Řízení motorických funkcí spinální míchou a mozkovým kmenem Řízení motorických funkcí bazálními ganglii a mozečkem Korový motorický analyzátor Fyziologické aspekty dětského věku Fyziologie stárnutí |
|
||
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (12.12.2018)
1. Lékařská fyziologie - Otomar Kittnar a kolektiv (Grada 2011) 2. Atlas fyziologických regulací – Otomar Kittnar, Mikuláš Mlček (Grada 2009) 3. Atlas fyziologie člověka – S. Silbernagl, A. Despopoulos (Grada 2016) 4. Základy lékařské fyziologie – Miloš Langmeier a kolektiv (Grada 2009) 5. Nárys fyziologie člověka I. – VI. (Carolinum) 6. Slovníček lékařské fyziologie – S. Trojan, M. Langmeier et al. (Galén 2006) 7. Kontrolní otázky z fyziologie – Stanislav Trojan a kol. (Triton 2005) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: MUDr. Kateřina Jandová, Ph.D. (08.02.2024)
Veškeré informace týkající se výuky a možných změn naleznete na webových stránkách ústavu: https://fyziologie.lf1.cuni.cz/medici-a-zubni-lekarstvi v sekci Výuka.
ROZPIS VÝUKY PRAKTICKÝCH CVIČENÍ Z FYZIOLOGIE PRO STUDENTY ZUBNÍHO LÉKAŘSTVÍ (B03113) LETNÍ SEMESTR 2023/2024 Vyučující: MUDr. Ladislav Ouda, Ph.D.
PODMÍNKA K ZÁPOČTU: získání minimálně 8 bodů z maximálních 11 bodů Zubařské kroužky stážují ve skupinách D (DL v lichém týdnu, DS v sudém týdnu) dle následujícího rozvrhu: Výuka probíhá vždy ve čtvrtek od 7:30 – 9:00 v posluchárně Fyziologického ústavu.
Výuka probíhá vždy ve čtvrtek od 7:30 – 9:00 v posluchárně Fyziologického ústavu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ROZPIS VÝUKY PRAKTICKÝCH CVIČENÍ Z FYZIOLOGIE PRO STUDENTY ZUBNÍHO LÉKAŘSTVÍ (B03113) ZIMNÍ SEMESTR 2023/2024 Vyučující: MUDr. Ladislav Ouda, Ph.D.
PODMÍNKA K ZÁPOČTU: získání minimálně 9 bodů z maximálních 11 bodů Zubařské kroužky stážují ve skupinách D (DL v lichém týdnu, DS v sudém týdnu) dle následujícího rozvrhu:
Výuka probíhá prezenčně vždy ve čtvrtek od 12:30 – 14:00 v posluchárně Fyziologického ústavu.
|
|
||
Poslední úprava: MUDr. Kateřina Jandová, Ph.D. (08.02.2024)
Bodový systém praktických cvičení - základní požadavky na výuku: Písemné či ústní přezkoušení z vypsaného tématu praktických cvičení (nutná samostatná domácí teoretická příprava), aktivní účast na praktických cvičeních a samostatné vedení protokolu jsou podmínkou pro úspěšné absolvování praktických cvičení. Jednotlivá témata pěti praktických cvičení jsou v obou semestrech zařazena do jednoho bloku, ve kterých se vybraná témata vyučují. Po skončení bloku praktických cvičení následuje závěrečný seminář a přezkoušení z každého tématu daného bloku. Za úspěšné absolvování všech praktických cvičení a za přezkoušení z každého praktického cvičení při závěrečném semináři získá student vždy jeden bod (maximální počet bodů za zimní semestr: 11 bodů, za letní semestr: 10 bodů). Podmínky pro udělení zápočtu v ZS a LS: - získaný minimální počet bodů = celkový počet bodů minus 2 body, respektive minus 3 body (alespoň 9 bodů z 11 v ZS a alespoň 8 bodů z 11 v LS) V případě, že student nedosáhne v daném semestru minimálního počtu bodů, zápočet v posledním týdnu výuky nezíská. Chybějící povinnosti je možné splnit při přezkoušení až ve zkouškovém období (přihlásí se prostřednictvím SISu) v řádných termínech vypsaných pro zkoušku z fyziologie. Absolvovat lze pouze jednu povinnost (tj. 1 bod nebo zápočtový test) v jednom zkušebním týdnu. Předmět je v letním semestru ukončen zkouškou. Více informací na webové stránce Fyziologického ústavu: http://fyziologie.lf1.cuni.cz/medici-a-zubni-lekarstvi |
|
||
Poslední úprava: MUDr. Kateřina Jandová, Ph.D. (20.09.2023)
Pravidla konání zkoušek z předmětu Fyziologie ve Fyziologickém ústavu
A) Vypsání termínů zkoušek Do konce 4. výukového týdne letního semestru budou prostřednictvím SISu vypsány všechny zkušební termíny, v nichž je možné zkoušku konat. Tento počet termínů bude konečný. Počet přihlášených na zkoušku nebude omezen. Vypsány budou termíny v těchto obdobích: a) 1x předtermín v 15. výukovém týdnu od 27.5.-31.5.2024 b) 4x termín v řádném zkouškovém období od 3.6.-28.6.2024 c) 1x termín v období prázdnin v týdnu od 26.8.-30.8.2024 d) 2x termín v 2. části řádného zkouškového období 2.9.-13.9.2023
B) Pravidla zápisu a odhlašování na zkoušku Zahájení zapisování k termínům bude vyznačeno v SISu a bude rozdílné pro jednotlivé skupiny termínů. Konat zkoušku může student pouze tehdy, je-li zapsán na termín v SISu a má-li splněny všechny rekvizity ke zkoušce. Zápis ke zkoušce není podmíněn udělením zápočtu, ale vlastní konání zkoušky je limitováno udělením obou zápočtů. Student, který nebude mít dané rekvizity splněny, bude před zkouškou při kontrole z termínu vyškrtnut, o čemž obdrží e-mail. Termín tímto odhlášením neztrácí.
C) Nedostavení se ke zkoušce a omluva
Student, který se nedostaví ke zkoušce a neomluví se řádně předem, tak není klasifikován, ale termín zkoušky propadá. Po propadnutí termínu se lze přihlásit na další termín zkoušky. Opožděnou omluvu lze uznat pouze ze závažných a doložených důvodů. O řádnosti omluvy rozhoduje zkoušející. Student se musí omluvit písemně s vysvětlením a doložením důvodu. O výsledku uznání omluvy bude student informován.
D) Opakování zkoušky
Student má právo konat zkoušku nejvýše třikrát, má právo na 2 opravné termíny, mimořádný opravný termín se nepřipouští. Pokud však student nevyčerpá tyto možnosti v rámci vypsaných termínů, toto nezakládá nárok na vypsání zvláštního termínu zkoušky. Další zkušební termíny nebudou vypsány. Rovněž nelze konat zkoušky po skončení druhé části zkouškového období v září, resp. po posledním vypsaném termínu. Žádné mimořádné či „děkanské“ termíny nejsou povoleny.
E) Pravidla průběhu zkoušky
FORMA ZKOUŠKY Ústní Vylosování 3 teoretických otázek K ověření totožnosti s sebou některý z následujících dokladů: ISIC, občanský průkaz, cestovní pas
HODNOCENÍ ZKOUŠKY Zkouška z fyziologie je skládána ve zkouškovém období na konci 2. ročníku. Neúspěch jakékoliv z 3 vylosovaných teoretických otázek znamená ukončení zkoušky a hodnocení neprospěl (a). To však neplatí při druhém opravném termínu, kdy bude zkouška pokračovat i při neúspěchu první či druhé otázky. V prvním i druhém opravných termínech se opakuje losování 3 teoretických otázek. Na zkoušku se studenti hlásí prostřednictvím SIS. Počet přihlášených na zkoušku není omezen.
F) Doporučené literární prameny:
a. Lékařská fyziologie - Otomar Kittnar a kolektiv, 2. přepracované a doplněné vydání (Grada 2020) b. Přehled lékařské fyziologie – Otomar Kittnar a kolektiv (Grada 2021) c. Fyziologie – Repetitorium – Jaromír Mysliveček, Vladimír Riljak (Triton 2020, Triton 2022) d. Lékařská fyziologie - Otomar Kittnar a kolektiv (Grada 2011) e. Atlas fyziologických regulací – Otomar Kittnar, Mikuláš Mlček (Grada 2009) f. Atlas fyziologie člověka – S. Silbernagl, A. Despopoulos (Grada 2016) g. Základy lékařské fyziologie – Miloš Langmeier a kolektiv (Grada 2009) h. Nárys fyziologie člověka I.–VI. (Carolinum) i. Slovníček lékařské fyziologie – S. Trojan, M. Langmeier et al. (Galén 2006) j. Kontrolní otázky z fyziologie – Stanislav Trojan a kol. (Triton 2005)
G) ZKUŠEBNÍ OTÁZKY
Buňka:
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|