PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vyšetřovací metody v ergoterapii a fyzioterapii - B03094 (Ergoterapie)
Anglický název: Assessment Methods in Occupational Therapy and Physiotherapy
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 8
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
letní s.:2/5, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 165 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Kateřina Rybářová
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.
Atributy: Ergoterapie
Teoretický předmět
Záměnnost : B02396, B03494
Je prerekvizitou pro: B03172, B03177, B03169, B02006
Je záměnnost pro: B03494
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Jana Kolářová (04.01.2022)
V průběhu předmětu se student seznámí s hlavními metodami diagnostiky a terapie v rámci fyzioterapie a ergoterapie. Tyto znalosti bude využívat při práci ergoterapeuta nebo na ně bude navazovat. Student se dozví o jednotlivých metodách sběru dat, jako je pozorování, rozhovor, měření apod. Také se dozví, jak správně zaznamenávat data a následně je interpretovat. Po absolvování tohoto předmětu bude připraven k provedení základního ergoterapeutického vyšetření pacienta.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (06.09.2019)

Student se v tomto předmětu naučí:
- vyšetřit pacienta pomocí aspekce, palpace, rozhovoru i měření
- provést kineziologický rozbor
- zhodnotit postavu pacienta
- změřit rozsahy jeho aktivních i pasivních pohybů
- vyšetřit svalovou sílu, zkrácené svaly, hypermobilitu
- vyšetřit soběstačnost pacienta
- zhodnotit domácí prostředí pacienta
- vyšetřit výkon i participaci pacienta v oblasti volnočasových i pracovních aktivit

Příprava studenta:
Pro správné pochopení a orientaci v problematice je důležité, aby si student průběžně opakoval znalosti z předmětu Úvod do ergoterapie, Anatomie, Anatomická pitva pohybového systému a Teorie ergoterapie.

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (20.01.2022)

Témata pro oba semestry:

  • vstupní ergoterapeutické vyšetření - indikace, zásady provedení vyšetření, jednotlivé položky
  • vstupní ergoterapeutické vyšetření - přehled metod sběru dat (pozorování, rozhovor, měření, použití nástrojů)
  • palpace; antropometrie, výškovo-váhové indexy
  • úvod do vyšetření horních končetin, jemná motorika, úchopy
  • zásady provádění pasivních pohybů, základy goniometrie
  • aktivní pohyb - hodnocení, druhy
  • vyšetření aktivních a pasivních pohybů ramenního kloubu
  • vyšetření aktivních a pasivních pohybů loketního kloubu, zápěstí a prstů
  • vyšetření aktivních a pasivních pohybů kyčelního kloubu
  • vyšetření aktivních a pasivních pohybů kolenního a hlezenního kloubu
  • dynamické vyšetření páteře
  • chůze a její hodnocení
  • lokomoce s kompenzačními pomůckami
  • mobilita na lůžku, vertikalizace, stoj, přesuny
  • kineziologický rozbor, hodnocení postavy a držení těla
  • anamnéza
  • praktické využití rozhovoru jako metody sběru dat
  • praktické využití pozorování jako metody sběru dat (vyš. HK)
  • vyšetření horních končetin
  • vyšetření taxe, diadochokinézy, třesu a koordinace pohybů
  • vyšetření jemné motoriky, vyšetření zaměřené na úchopy
  • možnosti vyšetření jemné a hrubé motoriky horních končetin s využitím standardizovaných testů, zásady testování
  • možnosti intervence zaměřené na jemnou i hrubou motoriku horních končetin včetně úchopů (včetně využití kreativních technik)
  • vyšetření čití na horních končetinách, vyšetření bolesti
  • možnosti intervencí zaměřených na čití na horních končetinách a k ovlivnění bolesti
  • možnosti vyšetření soběstačnosti, přehled nástrojů pro hodnocení pADL
  • vyšetření soběstačnosti (pADL) - Barthel Index
  • vyšetření soběstačnosti (pADL) - FIM
  • možnosti intervencí zaměřených na pADL
  • vyšetření soběstačnosti (iADL), přehled nástrojů pro hodnocení iADL
  • možnosti intervencí zaměřených na iADL
  • vyšetření zaměřené na volnočasové aktivity, možnosti intervencí zaměřených na volnočasové aktivity
  • vyšetření zaměřené na ergonomii při provádění všedních denních, pracovních i volnočasových aktivit
  • nástroje pro hodnocení kvality života
  • možnosti hodnocení domácího prostředí
  • domácí návštěva
  • nástroje k hodnocení domácího prostředí
  • orientační vyšetření smyslů, percepce; možnosti intervence
  • vyšetření psychosociálních funkcí, možnosti intervence
  • vyšetření schopnosti komunikace, možnosti intervence
  • úvod do kognitivních funkcí a jejich hodnocení (bez využití testů)
  • vyšetření kognitivních funkcí pomocí standardizovaných testů
  • možnosti intervencí zaměřených na kognitivní funkce
  • stanovení silných a slabých stránek pacienta
  • stanovení ergoterapeutických cílů a plánů ergoterapie
  • závěr zprávy z ergoterapeutického vyšetření a doporučení
  • stupňování aktivit vhodných pro terapii konkrétních pacientů
  • specifika ergoterapeutického vyšetření u hospitalizovaných osob
  • specifika ergoterapeutického vyšetření u osob s duševním onemocněním
  • specifika ergoterapeutického vyšetření a terapie u osob s fatickou poruchou
  • specifika ergoterapeutického vyšetření u osob s poruchou kognitivních funkcí
  • specifika ergoterapeutického vyšetření u dětí
  • specifika vyšetření se zapojením rodinných příslušníků pacienta

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (04.01.2022)

Povinná:

  • Gross, Jeffrey M., Fetto, Joseph Supnick, Elaine Rosen. Vyšetření pohybového aparátu. Praha: Triton, 2005, 599 s. ISBN 80-7254-720-8.
  • Janda, Vladimír. Svalové funkční testy : kniha obsahuje 401 obrázků a 65 tabulek. Praha: Grada, 2004, 325 s. ISBN 978-80-247-0722-8.
  • Kolář, Pavel, Máček, Miloš. Základy klinické rehabilitace. Praha: Galén, 2021, 167 s. ISBN 978-80-7492-509-2.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2020, 713 s. ISBN 978-80-7492-500-9.
  • Poděbradská, Radana. Komplexní kineziologický rozbor : funkční poruchy pohybového systému. Praha: Grada Publishing, 2018, 176 s. ISBN 978-80-271-0874-9.
  • Švestková, Olga, Svěcená, Kateřina (eds.). Ergoterapie : skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. Lékařská fakulta, 2013, 199 s. ISBN 978-80-260-4101-6.
  • Švestková, Olga, Angerová, Yvona Druga, Rastislav, Pfeiffer, Jan, Votava, Jiří. Rehabilitace motoriky člověka : fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing, 2017, 319 s. ISBN 978-80-271-0084-2.
  • Vyskotová, Jana, Krejčí, Ivana Macháčková, Kateřina. Terapie ruky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021, 422 s. ISBN 978-80-244-5767-3.

Doporučená:

  • Čihák, Radomír. Anatomie 3. Praha: Grada Publishing, Třetí, upravené a doplněné vydání, 2016, s. ISBN 978-80-247-5636-3.
  • Dragomirecká, Eva, Bartoňová, Jitka. Příručka pro uživatele české verze dotazníků kvality života Světové zdravotnické organizace. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 2006, 88 s. ISBN 80-85121-82-4.
  • Haladová, Eva, Nechvátalová, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010, 135 s. ISBN 978-80-7013-516-7.
  • Hendl, Jan, Remr, Jiří. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017, 372 s. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • Reichert, Bernhard. Povrchová anatomie pro fyzioterapeuty. Praha: Grada Publishing, 2021, 408 s. ISBN 978-80-271-0670-7.
  • ANGEROVÁ, Yvona, Anna KRULOVÁ a Švestková OLGA. Quality of Life and the Needs of Persons with Acquired Brain Injury in the Context of Community-Based Rehabilitation. In BRAIN INJURY, TAYLOR & FRANCIS. 33 (2019): 274-275.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (25.08.2021)
Moodle: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=549 (přístupový klíč bude studentům zaslán e-mailem)
Metody výuky
Poslední úprava: Jana Kolářová (04.01.2022)

Garant předmětu: MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.

Vyučující odpovědný za organizaci předmětu: Mgr. Kateřina Rybářová

 

Vyučující:

Mgr. Kateřina Rybářová (katerina.rybarova@lf1.cuni.cz; tel.: 224 96 8517; konzultační hodiny: ST 15:00 – 16:00, PÁ 13:00 – 15:00 nebo jinak dle předchozí domluvy)

- Mgr. Silvie Táborská (silvie.taborska@vfn.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Bc. Jitka Sýkorová (jitka.sykorova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (zuzana.rodova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Marianna Vavříková (marianna.vavrikova@lf1.cuni.cz);  konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Bc. Anna Rejtarová (anna.rejtarova@vfn.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Jana Pluhaříková-Pomajzlová (jana.pluharikova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Anna Kuželková (anna.krulova@lf1.cuni.cz)

- a další

 

Výuka probíhá na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN.

Studenti budou rozděleni do skupiny A a B dle abecedy. V těchto skupinách budou chodit dle rozpisu na výuku (jedna skupina prezenčně, druhá má čas na studium materiálů v Moodlu). Není možné, aby se studenti vyměňovali z jedné skupiny do druhé během semestru (z epidemiol. hlediska).

Studenti na prezenční výuku přijdou vždy připraveni - již budou mít nastudované materiály z Moodlu k dané látce předem, aby mohla být prezenční výuka co nejvíce praktická !!!

 

Metody výuky:

- semináře a praktická cvičení (účast povinná)

"živá interaktivní online výuka" přes MS Teams (účast povinná)

- samostudium všech materiálů dostupných na Moodlu (povinné)

- přednášky (týká se pouze letního semestru; účast velmi doporučena)

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (09.09.2021)

Předmět je zakončen zápočtem v zimním i v letním semestru a závěrečnou teoreticko-praktickou zkouškou. Student má k získání každého zápočtu tři pokusy. Po získání obou zápočtů může přistoupit ke zkoušce, na jejíž splnění má také 3 pokusy. Zkouškové otázky - viz Požadavky ke zkoušce/zkouškové otázky.

 

Podmínky k získání zápočtu v zimním semestru:

- povinná aktivní účast na všech seminářích a cvičeních v prezenční či distanční formě (povoleny 3 absence bez nutnosti se předem omlouvat; 4. a každou další absenci lze omluvit pouze z doložitelných zdravotních důvodů nebo bude student vyzván ke zpracování samostatné práce pro nahrazení absence)

      - konkrétní forma výuky (prezenční x distanční) bude průběžně aktualizována v poznámkách v řádkovém rozpisu výuky

      - distanční forma výuky může proběhnout prostřednictvím Moodle, MS Teams či ZOOM (přihlašovací údaje budou studentům vždy předem zaslány e-mailem)

- povinné nastudování materiálů sdílených prostřednictvím platformy Moodle (https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=549) a zpracování všech průběžných úkolů

- pravidelná příprava studenta na cvičení a praktické semináře

- získání min. 60% bodů v průběžném předem hlášeném testu

- prokázání získaných praktických dovedností a teoretických znalostí při praktickém zápočtu (max. 3 pokusy)

- Student si vylosuje jednu otázku, kterou správně teoreticky vysvětlí a předvede správně provedenou praktickou ukázku.

1.         Hodnocení postavy a držení těla

2.         Dynamické vyšetření páteře

3.         Antropometrie HK, výškovo-váhové indexy

4.         Aktivní pohyb - kvantitativní , kvalitativní hodnocení, druhy aktivního pohybu

5.         vyšetření aktivních a pasivních pohybů ramenního kloubu

6.         vyšetření aktivních a pasivních pohybů loketního kloubu

7.         vyšetření aktivních a pasivních pohybů zápěstí a prstů

8.         vyšetření aktivních a pasivních pohybů kyčelního kloubu

9.         vyšetření aktivních a pasivních pohybů kolenního a hlezenního kloubu

10.      Mobilita, vertikalizace, stoj, přesuny

11.      Hodnocení chůze, typy chůze, patologické změny ovlivňující chůzi

12.      Lokomoce s využitím kompenzačních pomůcek

 

Podmínky k získání zápočtu v letním semestru:

- povinná aktivní účast na všech seminářích a cvičeních v prezenční či distanční formě (povoleny 3 absence bez nutnosti se předem omlouvat; 4. a každou další absenci lze omluvit pouze z doložitelných zdravotních důvodů nebo bude student vyzván ke zpracování samostatné práce pro nahrazení absence)

      - konkrétní forma výuky (prezenční x distanční) bude průběžně aktualizována v poznámkách v řádkovém rozpisu výuky

      - distanční forma výuky může proběhnout prostřednictvím Moodle, MS Teams či ZOOM (přihlašovací údaje budou studentům vždy předem zaslány e-mailem)

- povinné nastudování materiálů sdílených prostřednictvím platformy Moodle a zpracování všech průběžných úkolů

- pravidelná příprava studenta na cvičení a praktické semináře

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (09.09.2021)

Zkouška je teoreticko-praktická. Na její splnění má student 3 pokusy.

Student si vylosuje jednu otázku z prvního okruhu otázek a druhou otázku z druhého okruhu, kterou vždy řádně teoreticky vysvětlí. Může být vyzván k předvedení praktické ukázky týkající se vylosovaných otázek.

 

První okruh otázek (jedna otázka):

1.      vstupní ergoterapeutické vyšetření - indikace, zásady provedení vyšetření, položky

2.      metody sběru dat - pozorování (úvod, rozdělení, použití, výhody, nevýhody)

3.      metody sběru dat - rozhovor (úvod, rozdělení, použití, výhody, nevýhody)

4.      metody sběru dat - hodnotící nástroje využitelné v ergoterapeutickém vyšetření (úvod, rozdělení, použití, výhody, nevýhody)

5.      anamnéza

6.      vyšetření horních končetin - položky, metody

7.      vyšetření úchopů (dělení, typy, fáze)

8.      vyšetření jemné motoriky, možnosti intervence

9.      vyšetření čití na horních končetinách, možnosti intervence

10.    orientační vyšetření smyslů, percepce a bolesti, možnosti intervence

11.    hodnocení kognitivních funkcí (bez využití testů), možnosti intervence

12.    vyšetření kognitivních funkcí pomocí testů, možnosti intervence

13.    vyšetření psychosociálních funkcí, možnosti intervence

14.    vyšetření schopnosti komunikace, možnosti intervence

 

Druhý okruh otázek (jedna otázka):

15.    vyšetření soběstačnosti - nástroje pro hodnocení pADL

16.    vyšetření soběstačnosti (pADL) - Barthel Index

17.    vyšetření soběstačnosti (pADL) - FIM

18.    vyšetření soběstačnosti (iADL), nástroje pro hodnocení iADL

19.    vyšetření zaměřené na volnočasové aktivity

20.    možnosti hodnocení domácího prostředí, nástroje

21.    domácí návštěva - výhody, nevýhody

22.    specifika ergoterapeutického vyšetření u dětí

23.    specifika ergoterapeutického vyšetření u osob s duševním onemocněním

24.    specifika ergoterapeutického vyšetření u hospitalizovaných osob

25.    specifika vyšetření se zapojením rodinných příslušníků pacienta

26.    nástroje pro hodnocení kvality života

27.    stanovení silných a slabých stránek pacienta, stanovení ergoterapeutických cílů a plánů

28.    vytvoření závěru ergoterapeutického vyšetření a doporučení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK