PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie ergoterapie - B03093 (Ergoterapie)
Anglický název: Theory of Occupational Therapy
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
letní s.:1/4, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 135 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Kateřina Rybářová; katerina.rybarova@lf1.cuni.cz
Staré označení: 212
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.
Atributy: Ergoterapie
Předmět pro elearning
Klinický předmět
Záměnnost : B00212, B03474
Je prerekvizitou pro: B03171, B03173
Je záměnnost pro: B03474
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Jana Kolářová (03.10.2019)
Student naváže na své znalosti z předmětu Úvod do ergoterapie a bude moci dále prohlubovat tyto znalosti z hlediska propojení ergoterapeutické teorie s praxí formou praktických cvičení. Více se dozví o jednotlivých metodách sběru dat. Detailněji se seznámí s problematikou konceptů a modelů, které se v ergoterapii používají. Výstupem předmětu je, aby student získal odpovídající představu o teoretických základech, ze kterých obor ergoterapie vychází, a o provázanosti teorie a praxe.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (28.09.2019)

- získat základní vědomosti o teorii v ergoterapii

- získat vědomosti o základních modelech a přístupech v ergoterapii (biomechanické, neurovývojové, kognitivní a psychosociální)

- získat vědomosti o CMOP, MOHO a biopsychosociálního modelu a o možnostech jejich využití v ergoterapeutické praxi

- naučit se v praxi používat nástroj COPM

- pochopit principy KAWA modelu a jeho využití v v ergoterapii

- získat znalosti a dovednosti v rámci ergoterapeutického procesu u příslušníků etnické či kulturní menšiny

- seznámit se s pacienty a klienty, se kterými pracují ergoterapeuti v různých typech zařízení

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (03.10.2019)

Teorie ergoterapie - pojem teorie, proč je teorie v ergoterapii důležitá, východiska ergoterapie, humanismus, teorie učení, Maslow

Client Centred Practise (CCP) - základní východiska, využitelnost, využití v praxi, výhody, nevýhody

Modely a přístupy v ergoterapii - práce s kasuistikami

MOHO (Model lidského zaměstnávání) - teoretický základ - oblasti výkonu zaměstnávání, základní subsystémy, vliv prostředí, aplikace modelu v ergoterapii, nástroje vycházející z MOHO

COMP (Kanadský model výkonu zaměstnávání) - základní východiska, terminologie - CCP, COMP, COPM - definice, princip, součásti výkonu, vztah k ergoterapii, předpoklady pro využití v praxi, praktické využití v praxi, výhody, nevýhody

Ergoterapie - etnické či kulturní menšiny.

Etnické či kulturní menšiny - vztah k ergoterapii, výhody, nevýhody

Modely a přístupy používané v ergoterapii - biomechanické - základní východiska a přístupy, využití v praxi, výhody, nevýhody

Modely a přístupy používané v ergoterapii - neurovývojové - základní východiska a přístupy, využití v praxi, výhody, nevýhody

Modely a přístupy používané v ergoterapii - psychosociální (behaviorální, kognitivně behaviorální, psychoanalytický, humanistický) - základní popis, využití, prostředky a techniky, výhody a nevýhody

KAWA model používaný v ergoterapii - základní východiska, popis jednotlivých částí, výhody, nevýhody, přínos pro ergoterapii, praktické využití v praxi, výhody, nevýhody

exkurze

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (28.09.2019)

POVINNÁ LITERATURA

JELÍNKOVÁ, Jana, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7.

KIELHOFNER, Gary. Model of human occupation: theory and application. 4th ed. Baltimore, Md.: Lippincott Williams & Wilkins, c2008, xvii, 565 s. ISBN 9780781769969.

KIELHOFNER, G. Conceptual Foundations of Occupational Therapy Practice (4.edice). F.A. Davis Company, 2009. ISBN 978-0- 8036-2070-4.

KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.

LAW, Mary et al. Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání. Praha: Česká asociace ergoterapeutů, 2008. ISBN 978-80-254-2744-6.

ŠVESTKOVÁ, Olga, SVĚCENÁ, Kateřina a kol. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.

 

DOPORUČENÁ LITERATURA

GOODMAN, Jane, Jenni HURST a Christine LOCKE. Occupational therapy for people with learning disabilities: a practical guide. New York: Churchill Livingstone, 2009, xii, 265 p. ISBN 0443102996.

CHRISTIANSEN, Charles, Carolyn Manville BAUM a Julie D BASS. Occupational therapy: performance, participation, and well-being. Fourth edition. xvii, 668 pages . ISBN 1617110507.

KULHÁNKOVÁ, T. Kawa model v ergoterapii, Bakalářská práce, 1. Lékařská fakulta, Univerzita Karlova, 2013.

LEWIN, Jeanne E a Colleen A REED. Creative problem solving in occupational therapy: with stories about children. Philadelphia: Lippincott, c1998, xix, 568 p. ISBN 0397552335.

PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 220 s. Psychologie (Portál). ISBN 978-80-7367-709-1.

TAYLOR, R. Kielhofner's Model of Human Occupation: Theory and Application (5. edice). Lippincott Williams & Wilkins. 2017. ISBN 9781451190342

TOWNSEND, E., & Polatajko, H. Enabling occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being & Justice through Occupation. Ottawa: Canadian Association of Occupational Therapists. 2007. ISBN 978-1-895437-76-8

WHO. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1587-2. Dostupné také z: http://uzis.cz/publikace/mezinarodni-klasifikace-funkcnich-schopnosti-disability-zdravi-mkf

WILLARD, Helen S a Barbara A SCHELL. Willard & Spackman's occupational therapy. 12th ed. /. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2014, xxxiv, 1262 p. ISBN 9781451110807.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (22.09.2021)

Garant předmětu: MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.

 

Vyučující odpovědný za organizaci předmětu: Mgr. Kateřina Rybářová (katerina.rybarova@lf1.cuni.cz; tel.: 224 96 8517)

- konzultační hodiny: středa 15:00 – 16:00 a pátek 13:00 – 15:00 nebo dle domluvy

 

Další vyučující:

- Bc. Olga Nováková, M.Sc. (olga.novakova2@vfn.cz)

- Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (zuzana.rodova@lf1.cuni.cz)

- Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-Pomajzlová (jana.pluharikova@lf1.cuni.cz)

 

Praktická část výuky (tj. 60 hodin v ZS a 30 hodin v LS) proběhne na různých pracovištích, kde pracují ergoterapeuti, podle předem stanoveného rozpisu, který bude průběžně aktualizován s ohledem na aktuální epidemiologickou situaci v ČR.

Teoretická výuka v LS probíhá celkem 30 hodin na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN.

 

Metody výuky:

- přednášky, semináře, cvičení, praktické stáže, exkurze; distanční výuka přes Moodle, MS Teams nebo ZOOM

 

Příprava studenta: 

- Pro správné pochopení a orientaci v problematice je důležité, aby si student průběžně oživoval znalosti z předmětu "Úvod do ergoterapie" a "Vyšetřovací metody v ergoterapii a fyzioterapii".

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (22.02.2022)

Předmět je zakončen zápočtem v ZS a v LS a ústní zkouškou v LS.

 

Podmínky k získání zápočtu v zimním semestru:

- 100% prezence na všech stážích a exkurzích, popř. na seminářích v distanční formě (v případě absence ze zdravotních důvodů napište e-mail Mgr. Rybářové na katerina.rybarova@lf1.cuni.cz; bude domluven způsob náhrady absence - formou zpracování samostatné práce)

- do 21.2.2022 odevzdat do úkolů v Moodle v elektronické čitelné podobě:

- potvrzení o absolvování všech stáží a exkurzí ze ZS (naskenovaný/nafocený čitelný dokument; tištěnou podobu si archivujte u sebe); formulář viz přiložený soubor v SIS

- tzv. Deník z odborné praxe

- odkaz na Moodle: Kurz: B03093 Teorie ergoterapie (cuni.cz)

v případě potíží kontaktuje Mgr. Kateřinu Rybářovou - katerina.rybarova@lf1.cuni.cz

 

Podmínky k získání zápočtu v letním semestru:

- 100% prezence na všech praktických cvičeních a seminářích v prezenční formě výuky (max. 3 možné řádně omluvené absence) + povinné nastudování všech materiálů k distanční formě studia (včetně zpracování případných úkolů) dostupných v Moodlu na Kurz: B03093 Teorie ergoterapie (cuni.cz)

- do 3.6.2022 odevzdat do úkolů v Moodle elektronické čitelné podobě:

potvrzení o absolvování všech stáží a exkurzí z LS (naskenovaný/nafocený čitelný dokument; tištěnou podobu si archivujte u sebe); formulář viz přiložený soubor v SIS

- tzv. Deník z odborné praxe

- odkaz na Moodle: Kurz: B03093 Teorie ergoterapie (cuni.cz)

v případě potíží kontaktuje Mgr. Kateřinu Rybářovou - katerina.rybarova@lf1.cuni.cz

- aktivní účast na výuce

- zpracování seminární práce a její odevzdání prostřednictvím systému Moodle nejpozději do 3.6.2022 (pouze elektronicky touto cestou)

            - obsahové a formální požadavky na zpracování této práce budou zadány na výuce a zveřejněny v systému Moodle (v případě potíží kontaktujte Bc. Olgu Novákovou, M.Sc. - olga.novakova2@vfn.cz)

            - Vaším úkolem je najít v databázích minimálně 3 různé odborné články zabývající se teoretickými ergoterapeutickými modely, přístupy nebo nástroji, které z nich vycházejí.
Popište, proč jste si vybrali právě tyto články, a stručně shrňte jejich obsah. Z každého z nich uveďte minimálně jednu přímou a jednu nepřímou citaci. Můžete do práce vložit také obrázek, graf či tabulku.
Rozsah seminární práce jsou max. dvě A4 ve Wordu nebo PDF, písmo Times New Roman, velikost písma 12, řádkování jednoduché, žádné mezery mezi odstavci.
Dbejte na dodržování pravidel citování zdrojů v celé práci (včetně odkazování se na zdroj v textu).
Vaši práci odevzdejte pouze v elektronické podobě do Moodlu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. Olga Nováková, M.Sc. (30.09.2021)

Student po získání zápočtu v ZS a v LS může přistoupit ke složení zkoušky. Na splnění zkoušky má tři pokusy.

Termíny ústní zkoušky budou vypsány prostřednictvím SISu.

Zkouškové otázky (student si losuje 2 otázky):

1. Teorie ergoterapie - pojem teorie, proč je teorie v ergoterapii důležitá, východiska ergoterapie
2. Teorie ergoterapie - humanismus, teorie učení, Maslow
3. Client Centred Practice / CCP - základní východiska, využitelnost
4. Client Centred Practice / CCP - využití v praxi, výhody, nevýhody
5. Modely a přístupy v ergoterapii – přehled, biomedicínský a biopsychosociální model
6. MOHO - teoretický základ - 3 oblasti, základní subsystémy, vliv prostředí
7. MOHO - aplikace modelu v ergoterapii, dg, instrumenty
8. CMOP - základní východiska, součásti výkonu, vztah k ergoterapii
9. COPM - předpoklady pro využití v praxi, praktické využití v ergoterapii, výhody, nevýhody
10. Terminologie - CCP, CMOP, COPM - definice, princip
11. Ergoterapie u osob z odlišného kulturního prostředí
12. Modely a přístupy používané v ergoterapii - kognitivní - základní východiska a přístupy, využití v praxi
13. Modely a přístupy používané v ergoterapii - biomechanické - základní východiska a přístupy
14. Modely a přístupy používané v ergoterapii - biomechanické - využití v praxi, výhody, nevýhody,
15. Modely a přístupy používané v ergoterapii - neurovývojové - základní východiska a přístupy
16. Modely a přístupy používané v ergoterapii - neurovývojové - využití v praxi, výhody, nevýhody
17. Modely a přístupy používané v ergoterapii - psychosociální (behaviorální, kognitivně behaviorální) - základní popis, využití, prostředky a techniky, výhody a nevýhody
18. Modely a přístupy používané v ergoterapii - psychosociální (psychoanalytický, humanistický) - základní popis, využití, prostředky a techniky, výhody a nevýhody
19. KAWA model používaný v ergoterapii - základní východiska, popis jednotlivých částí, výhody, nevýhody, přínos pro ergoterapii, praktické využití v praxi, výhody, nevýhody
20. Koncept Recovery- Zotavení
21. Modely a přístupy v ergoterapii – ICF z pohledu ergoterapeuta

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK