|
|
|
||
Poslední úprava: Jana Kolářová (03.10.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (28.09.2019)
- získat základní vědomosti o teorii v ergoterapii - získat vědomosti o základních modelech a přístupech v ergoterapii (biomechanické, neurovývojové, kognitivní a psychosociální) - získat vědomosti o CMOP, MOHO a biopsychosociálního modelu a o možnostech jejich využití v ergoterapeutické praxi - naučit se v praxi používat nástroj COPM - pochopit principy KAWA modelu a jeho využití v v ergoterapii - získat znalosti a dovednosti v rámci ergoterapeutického procesu u příslušníků etnické či kulturní menšiny - seznámit se s pacienty a klienty, se kterými pracují ergoterapeuti v různých typech zařízení |
|
||
Poslední úprava: Jana Kolářová (03.10.2019)
Teorie ergoterapie - pojem teorie, proč je teorie v ergoterapii důležitá, východiska ergoterapie, humanismus, teorie učení, Maslow
Client Centred Practise (CCP) - základní východiska, využitelnost, využití v praxi, výhody, nevýhody
Modely a přístupy v ergoterapii - práce s kasuistikami
MOHO (Model lidského zaměstnávání) - teoretický základ - oblasti výkonu zaměstnávání, základní subsystémy, vliv prostředí, aplikace modelu v ergoterapii, nástroje vycházející z MOHO
COMP (Kanadský model výkonu zaměstnávání) - základní východiska, terminologie - CCP, COMP, COPM - definice, princip, součásti výkonu, vztah k ergoterapii, předpoklady pro využití v praxi, praktické využití v praxi, výhody, nevýhody
Ergoterapie - etnické či kulturní menšiny.
Etnické či kulturní menšiny - vztah k ergoterapii, výhody, nevýhody
Modely a přístupy používané v ergoterapii - biomechanické - základní východiska a přístupy, využití v praxi, výhody, nevýhody
Modely a přístupy používané v ergoterapii - neurovývojové - základní východiska a přístupy, využití v praxi, výhody, nevýhody
Modely a přístupy používané v ergoterapii - psychosociální (behaviorální, kognitivně behaviorální, psychoanalytický, humanistický) - základní popis, využití, prostředky a techniky, výhody a nevýhody
KAWA model používaný v ergoterapii - základní východiska, popis jednotlivých částí, výhody, nevýhody, přínos pro ergoterapii, praktické využití v praxi, výhody, nevýhody
exkurze |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (28.09.2019)
POVINNÁ LITERATURA JELÍNKOVÁ, Jana, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7. KIELHOFNER, Gary. Model of human occupation: theory and application. 4th ed. Baltimore, Md.: Lippincott Williams & Wilkins, c2008, xvii, 565 s. ISBN 9780781769969. KIELHOFNER, G. Conceptual Foundations of Occupational Therapy Practice (4.edice). F.A. Davis Company, 2009. ISBN 978-0- 8036-2070-4. KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1. LAW, Mary et al. Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání. Praha: Česká asociace ergoterapeutů, 2008. ISBN 978-80-254-2744-6. ŠVESTKOVÁ, Olga, SVĚCENÁ, Kateřina a kol. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.
DOPORUČENÁ LITERATURA GOODMAN, Jane, Jenni HURST a Christine LOCKE. Occupational therapy for people with learning disabilities: a practical guide. New York: Churchill Livingstone, 2009, xii, 265 p. ISBN 0443102996. CHRISTIANSEN, Charles, Carolyn Manville BAUM a Julie D BASS. Occupational therapy: performance, participation, and well-being. Fourth edition. xvii, 668 pages . ISBN 1617110507. KULHÁNKOVÁ, T. Kawa model v ergoterapii, Bakalářská práce, 1. Lékařská fakulta, Univerzita Karlova, 2013. LEWIN, Jeanne E a Colleen A REED. Creative problem solving in occupational therapy: with stories about children. Philadelphia: Lippincott, c1998, xix, 568 p. ISBN 0397552335. PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 220 s. Psychologie (Portál). ISBN 978-80-7367-709-1. TAYLOR, R. Kielhofner's Model of Human Occupation: Theory and Application (5. edice). Lippincott Williams & Wilkins. 2017. ISBN 9781451190342 TOWNSEND, E., & Polatajko, H. Enabling occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being & Justice through Occupation. Ottawa: Canadian Association of Occupational Therapists. 2007. ISBN 978-1-895437-76-8 WHO. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1587-2. Dostupné také z: http://uzis.cz/publikace/mezinarodni-klasifikace-funkcnich-schopnosti-disability-zdravi-mkf WILLARD, Helen S a Barbara A SCHELL. Willard & Spackman's occupational therapy. 12th ed. /. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2014, xxxiv, 1262 p. ISBN 9781451110807. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (22.09.2021)
Garant předmětu: MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.
Vyučující odpovědný za organizaci předmětu: Mgr. Kateřina Rybářová (katerina.rybarova@lf1.cuni.cz; tel.: 224 96 8517) - konzultační hodiny: středa 15:00 – 16:00 a pátek 13:00 – 15:00 nebo dle domluvy
Další vyučující: - Bc. Olga Nováková, M.Sc. (olga.novakova2@vfn.cz) - Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (zuzana.rodova@lf1.cuni.cz) - Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-Pomajzlová (jana.pluharikova@lf1.cuni.cz)
Praktická část výuky (tj. 60 hodin v ZS a 30 hodin v LS) proběhne na různých pracovištích, kde pracují ergoterapeuti, podle předem stanoveného rozpisu, který bude průběžně aktualizován s ohledem na aktuální epidemiologickou situaci v ČR. Teoretická výuka v LS probíhá celkem 30 hodin na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN.
Metody výuky: - přednášky, semináře, cvičení, praktické stáže, exkurze; distanční výuka přes Moodle, MS Teams nebo ZOOM
Příprava studenta: - Pro správné pochopení a orientaci v problematice je důležité, aby si student průběžně oživoval znalosti z předmětu "Úvod do ergoterapie" a "Vyšetřovací metody v ergoterapii a fyzioterapii". |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (22.02.2022)
Předmět je zakončen zápočtem v ZS a v LS a ústní zkouškou v LS.
Podmínky k získání zápočtu v zimním semestru: - 100% prezence na všech stážích a exkurzích, popř. na seminářích v distanční formě (v případě absence ze zdravotních důvodů napište e-mail Mgr. Rybářové na katerina.rybarova@lf1.cuni.cz; bude domluven způsob náhrady absence - formou zpracování samostatné práce) - do 21.2.2022 odevzdat do úkolů v Moodle v elektronické čitelné podobě: - potvrzení o absolvování všech stáží a exkurzí ze ZS (naskenovaný/nafocený čitelný dokument; tištěnou podobu si archivujte u sebe); formulář viz přiložený soubor v SIS - tzv. Deník z odborné praxe - odkaz na Moodle: Kurz: B03093 Teorie ergoterapie (cuni.cz) - v případě potíží kontaktuje Mgr. Kateřinu Rybářovou - katerina.rybarova@lf1.cuni.cz
Podmínky k získání zápočtu v letním semestru: - 100% prezence na všech praktických cvičeních a seminářích v prezenční formě výuky (max. 3 možné řádně omluvené absence) + povinné nastudování všech materiálů k distanční formě studia (včetně zpracování případných úkolů) dostupných v Moodlu na Kurz: B03093 Teorie ergoterapie (cuni.cz) - do 3.6.2022 odevzdat do úkolů v Moodle v elektronické čitelné podobě: - potvrzení o absolvování všech stáží a exkurzí z LS (naskenovaný/nafocený čitelný dokument; tištěnou podobu si archivujte u sebe); formulář viz přiložený soubor v SIS - tzv. Deník z odborné praxe - odkaz na Moodle: Kurz: B03093 Teorie ergoterapie (cuni.cz) - v případě potíží kontaktuje Mgr. Kateřinu Rybářovou - katerina.rybarova@lf1.cuni.cz - aktivní účast na výuce - zpracování seminární práce a její odevzdání prostřednictvím systému Moodle nejpozději do 3.6.2022 (pouze elektronicky touto cestou) - obsahové a formální požadavky na zpracování této práce budou zadány na výuce a zveřejněny v systému Moodle (v případě potíží kontaktujte Bc. Olgu Novákovou, M.Sc. - olga.novakova2@vfn.cz) - Vaším úkolem je najít v databázích minimálně 3 různé odborné články zabývající se teoretickými ergoterapeutickými modely, přístupy nebo nástroji, které z nich vycházejí. |
|
||
Poslední úprava: Bc. Olga Nováková, M.Sc. (30.09.2021)
Student po získání zápočtu v ZS a v LS může přistoupit ke složení zkoušky. Na splnění zkoušky má tři pokusy. Termíny ústní zkoušky budou vypsány prostřednictvím SISu. Zkouškové otázky (student si losuje 2 otázky): 1. Teorie ergoterapie - pojem teorie, proč je teorie v ergoterapii důležitá, východiska ergoterapie
|