PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Edukační činnost porodní asistentky - B02827 (Porodní asistence)
Anglický název: Educational Activities of Midwife
Zajišťuje: Klinika gynekologie, porodnictví a neonatologie 1. LF UK a VFN (11-00790)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 45 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Miluše Kulhavá, miluse.kulhava@lf1.cuni.cz
Další informace: http://apolinar.lf1.cuni.cz/, http://gynpo.lf1.cuni.cz/
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. MUDr. Jaromír Mašata, CSc.
Patří mezi: Povinné BPA19 P 3.r._24/25
Atributy: Porodní asistentka
Klinický předmět
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti dovedností v porodní asistenci. Je zaměřen na význam vzdělávání, na jednotlivé vyučovací metody, zásady tvorby a prezentace edukačního procesu v práci porodní asistentky. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o ženu, dítě a celou rodinu ve všech jejích vývojových etapách. Jeho součástí je výchova k reprodukčnímu zdraví.
Poslední úprava: Kolářová Jana (24.02.2022)
Cíl předmětu
- znát metody edukace jednotlivce a skupiny
- umět využít jednotlivých metod při edukaci pacientek/klientek.

Poslední úprava: Kolářová Jana (24.02.2022)
Literatura

Povinná:

  • Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010, 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • Pařízek, Antonín, Honzík, Tomáš. Kniha o těhotenství, porodu a dítěti 1.-3. díl. Praha: Galén, 2015, triplet s. ISBN 978-80-7492-213-8.
  • Kuberová, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • Vránová, Věra. Výchova k reprodukčnímu zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 107 s. ISBN 978-80-244-2629-7.
  • Mander, Rosemary. Těhotenství, porod a bolest. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 313 s. ISBN 978-80-7387-810-8.
  • Koudelková, Vlasta. Ošetřovatelská péče o ženy v šestinedělí. Praha: Triton, 2013, 134 s. ISBN 978-80-7387-624-1.
  • Zacharová, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2016, 121 s. ISBN 978-80-271-9238-0.

Poslední úprava: Kulhavá Miluše, Mgr. (16.09.2024)
Sylabus
Tematické bloky přednášek:

1. Úvod do pedagogiky, předmět pedagogiky, systém pedagogických disciplín, atributy výchovy sebevýchova. Faktory rozvoje lidského individua - dědičnost, prostředí, výchova.

2. Úvod do didaktiky, základní didaktické pojmy. Organizace didaktického procesu, cíle, obsah, zásady, hodnocení.

3. Organizační formy výuky. Vyučovací metody, alternativní vyučovací metody.

4. Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Edukační proces - fáze edukačního procesu.

5. Témata a plány edukace. Metody edukace jednotlivce, skupiny, komunity. Hodnocení edukace, edukační záznam.

6. Edukace a její specifika v rámci primární péče se zaměřením na prevenci.

7. Specifika edukace u pacientek/klientak gynekologicky nemocných.

8. Specifika edukace u žen v období těhotenství a porodu.

9. Specifika edukace žen v období šestinedělí.

Tematické bloky cvičení:

1. Příklady faktorů ovlivňujících rozvoj lidského individua

2. Příklady cílů didaktického procesu na jejich základě výběr následného obsahu

3. Procvičování jednotlivých vyučovacích metod

4. Příklady výběru učebních pomůcek na základě obsahu edukace

5. Vytváření jednotlivých edukačních plánů

6. Vytváření edukačních plánů v rámci primární péče

7. Vytváření edukačních plánů u pacientek gynekologicky nemocných

8. Vytváření edukačních plánů žen v období těhotenství a porodu

9. Vytváření edukačních plánů žen v období šestinedělí

Poslední úprava: Kolářová Jana (24.02.2022)
Rozpis výuky -
Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
Čtvrtek03.10.2024Úvod do pedagogiky, předmět pedagogiky, systém pedagogických disciplín, atributy výchovy, sebevýchova. Faktory rozvoje lidského individua - dědičnost, prostředí, výchova. Příklady faktorů ovlivňujících rozvoj lidského individua. Mgr. Miluše Kulhavá 
Čtvrtek10.10.2024Úvod do didaktiky, základní didaktické pojmy. Organizace didaktického procesu, cíle, obsah, zásady, hodnocení. Příklady cílů didaktického procesu a na jejich základě výběr následného obsahu. Mgr. Miluše Kulhavá 
Čtvrtek17.10.2024Organizační formy výuky. Vyučovací metody, alternativní vyučovací metody. Procvičování jednotlivých vyučovacích metod. Mgr. Miluše Kulhavá 
Čtvrtek24.10.2024Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Edukační proces - fáze edukačního procesu. Příklady výběru učebních pomůcek na základě obsahu edukace.Mgr. Miluše Kulhavá 
Čtvrtek31.10.2024Témata a plány edukace. Metody edukace jednotlivce, skupiny, komunity. Hodnocení edukace, edukační záznam. Vytváření jednotlivých edukačních plánů Mgr. Miluše Kulhavá 
Čtvrtek07.11.2024Edukace a její specifika v rámci primární péče se zaměřením na prevenci. Vytváření edukačních plánů v rámci primární péče. Mgr. Miluše Kulhavá 
Čtvrtek14.11.2024Vytváření edukačních plánů u pacientek na gynekologicko-porodnických odděleních. Mgr. Miluše Kulhavá 
Čtvrtek21.11.2024Realizace edukace dle vlastního edukačního plánu. Mgr. Miluše Kulhavá 
Čtvrtek28.11.2024Realizace edukace dle vlastního edukačního plánu.Mgr. Miluše Kulhavá 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK