Teorie ošetřovatelství a multikulturní péče - B02457 (Všeobecná sestra - prezenční)
Anglický název: Nursing Theory and Transcultural Nursing
Zajišťuje: Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (11-00250)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
letní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 60 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Pavla Kordulová
Další informace: http://utpo.lf1.cuni.cz/
Garant: Mgr. Jana Vyskočilová, DiS.
Atributy: Všeobecná sestra
Teoretický předmět
Je prerekvizitou pro: B01804
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Organizace sester.docx Mgr. Pavla Kordulová
stáhnout Organizace sester.pptx Mgr. Pavla Kordulová
stáhnout sylabus.pdf Sylabus Mgr. Pavla Kordulová
stáhnout Vzdělávání sester.pptx Mgr. Pavla Kordulová
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický zabývající se přípravou studenta na základní ošetřovatelskou péči o nemocné a tvoří základ studijního programu všeobecné sestry. Systémově vymezuje ošetřovatelství, jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií.
Poslední úprava: Kordulová Pavla, Mgr. (15.10.2017)
Cíl předmětu

Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské peče o individuální potřeby člověka, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšovaným efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality peče o zdraví populace. Předmět se zabývá kulturou minoritních skupin a zdůrazňuje transkulturní přístup sestry v ošetřovatelském procesu. Současně informuje posluchače o možnosti časopiseckého publikování a profesních organizacích sester.

Poslední úprava: Kordulová Pavla, Mgr. (15.10.2017)
Literatura

Literatura:

PLEVOVÁ, I. et al. Ošetřovatelství I. Praha, Grada. 2011. ISBN 978- 80-247-3557-3

PLEVOVÁ, I. et al. Ošetřovatelství II. Praha, Grada. 2011. ISBN 978- 80-247-3558-0 

VRÁNOVÁ, V. Historie babictví a současnost porodní asistence. Olomouc: VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1764-6

KAFKOVÁ, V. Z historie ošetřovatelství. Brno: NCo NZO, 1992.

TÓTHOVÁ, V. a kol.: Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Triton, 2014. 2. aktualiz.vyd. ISBN 978-80-7387-785-9

TÓTHOVÁ, V. et kol. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Praha: Triton, 2010. ISBN 978- 80- 7387- 414- 8

ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Multikulturní ošetřovatelství II. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X

SYSEL, D., BELEJOVÁ, H. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. Vyd. Brno: Tribun, 2011. ISBN 978-80-7399-7

KORDULOVÁ, P. Historie vzdělávání perioperačních sester v urologii. Olomouc: Solen, Urologie pro praxi, 2016. ISSN - 1213-1768

KORDULOVÁ, P. Vzdělávání sester v akutní kardiologii. Olomouc: Solen, Intervenční a akutní kardiologie, 2017. ISSN – 1213-807X

 

 

Právní normy:

Zákon č. 137/ 2016 Sb., zákon o vysokých školách

Zákon č. 201/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních)

Nařízení vlády č. 31/ 2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí

Vyhláška č. 424/ 2004 Sb., kterou stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků

Vyhláška č. 55/ 2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků

 

 

 

 

 

 

 

Poslední úprava: Kordulová Pavla, Mgr. (05.10.2017)
Metody výuky

Metoda výuky:

Monologická - 30% výklad

Aktivizující - 70% metoda didaktické hry, metoda hraní rolí, metoda reálné ukázky, metoda inscenace, metoda skupinové práce, brainstorming  

Metodu výuky podporované počítačem využijí studenti při e-learningové podpoře.

 

Poslední úprava: Kordulová Pavla, Mgr. (15.10.2017)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky pro udělení zápočtu a přistoupení ke zkoušce:

Zápočet bude udělen při splnění níže uvedených požadavků:

1. Účast a aktivita při výuce minimálně 80%

2. Vypracování seminární práce na téma zadané vyučujícím v zimním i letním semestru.

ZS

  1. Ošetřovatelství jako vědní obor, jeho principy, metaparadigma, metodologie. Současné pojetí českého ošetřovatelství, jeho charakteristika, cíle
  2. Pohled na ošetřovatelství z hlediska historie a současnosti
  3. Alice Masaryková a její vliv na ošetřovatelské školství
  4. Ženský výrobní spolek český, Eliška Krásnohorská, Karolína Světlá a Vítězslav Janovský
  5. Rudolfinerhaus v minulosti a v současnosti
  6. Osobnost sestry
  7. Multikulturalismus. Kulturní šok
  8. Koncepce českého ošetřovatelství (obecná charakteristika a právní normy). Historické okolnosti vzniku první koncepce. Srovnání koncepce z roku 1998 a 2004.

 

LS

  1. První právní regulace související se vznikem ošetřovatelského školství do roku 1989
  2. Právní regulace a doporučení pro vzdělávání sester na národní a nadnárodní úrovni v současnosti
  3. Regulace profese a registrace sester
  4. Kvalifikační a celoživotní vzdělávání sester
  5. Kompetence sester a jejich právní regulace
  6. Organizace sester
  7. Základní principy teoretických modelů, jejich základní dělení, účel a funkce
  8. Publikační činnost sester z hlediska historie a současnosti

 

 

Okruhy pro ústní zkoušku jsou totežné s tématy výuky.

 

Pravidla pro hodnocení studentů:

1. řádný pokus hodnocení studentů slovně (výborně, velmi dobře, dobře). 

1. opravný termín hodnocení studentů  slovně (výborně, velmi dobře, dobře).

2. opravný termín (Komisionální zkouška - s přítomností přednostky ÚTPO).

Poslední úprava: Kordulová Pavla, Mgr. (15.10.2017)
Sylabus

Teorie ošetřovatelství a multikulturní péče:
1. Historie ošetřovatelství v době starověku do 19. století
2. Historie ošetřovatelství 19. století u nás a ve světě
3. Historie ošetřovatelství od roku 1916 po rok 1989
4. Vzdělávání sester u nás od roku 1989 po současnost včetně koncepce ošetřovatelství
5. Vzdělávání sester ve světě. Doporučení pro vzdělávání sester.
6. Ošetřovatelství - vědní obor
7. Modely ošetřovatelství
8. Multikulturní ošetřovatelství
9. Kompetence všeobecných sester a sester specialistek
10. Registrace sester a regulace profese
11. Doporučení WHO, CDC
12. Publikační činnost sester
13. Nadnárodní organizace, mezinárodní organizace sester, národní organizace sester

Poslední úprava: Kordulová Pavla, Mgr. (15.10.2017)
Studijní opory

Podrobnější informace včetně studijních opor je možné nalézt v e-learningovém kurzu Všeobecná sestra dostupném na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3950 /

Poslední úprava: Kordulová Pavla, Mgr. (15.10.2017)