|
|
|
||
Vybrané kapitoly z hygieny a epidemiologie: epidemiologie prostředí, toxikologie, rizikové faktory ve výživě, rizikové faktory v pracovním prostředí, epidemiologie infekční, neinfekční - rizikové faktory, prevence - životní styl, podpora zdraví. Poslední úprava: HOL02040 (06.06.2008)
|
|
||
Znalosti: Studenti získají přehled o faktorech prostředí a jejich vlivů na zdraví člověka. Seznámí se s faktory životního prostředí (půda, voda, ovzduší) způsoby jejich hodnocení, možnostech posuzování vlivů na zdraví jedinců i populačních skupin. Budou seznámeni s možnosti prevence nepříznivého působení těchto faktorů na zdraví lidí. Získají znalosti o faktorech pracovního prostředí, způsobech jejich identifikace, analýzy i možnostech regulace nepříznivých vlivů. Seznámí se s principy kategorizace prací, posuzování pracoviště, pracovního místa i pracovní námahy. Dále o možnostech preventivních opatření na ochranu zdraví. Získají znalosti o faktorech životního stylu, metodách jejich hodnocení, aplikací výsledků posouzení faktorů životního stylu do praxe. Získají znalosti o metodách hodnocení výživového stavu, význam hlavních druhů potravin, zásady správné výživy dospělé populace, výživě kojenců a malých dětí. Seznámí se s problematikou drogových závislostí, především kouření tabáku , jejich epidemiologií . Dále s prevencí a obecné schéma léčby závislosti na tabáku, mezinárodní situací, základní pravidly kontroly tabáku. V epidemiologii bude seznámen se základními ukazateli zdravotního stavu, způsoby jejich zjišťování i hodnocení. Získá znalosti z infekční epidemiologie o procesu šíření nákaz - zdroji, cestách přenosu a vnímavém jedinci. Dovednosti: Student bude schopen na základě získaných znalostí posoudit vliv jednotlivých faktorů prostředí na zdraví člověka. Bude schopen navrhnout jednoduchá základní opatření na ochranu zdraví před nepříznivými vlivy faktorů prostředí (chování jedinců i skupin při nepříznivých meteorologických podmínkách, - inverzi, způsob přípravy nezávadné vody v havarijních či polních podmínkách,….). Posoudit jednoduchým způsoben pracovní zátěž a pracovní námahu, posoudit uspořádání pracovního místa. Navrhnout a provést hodnocení výživového stavu včetně hodnocení spotřeby a konceptu doporučených dávek živin. Navrhnout základní preventivní a represivní protiepidemická opatření. Kompetence: Student je schopen na základě získaných teoretických znalostí samostatně navrhnout a realizovat jednoduchou deskriptivní studii - navrhnout a vyhodnotit pomocí dotazníků základní deskriptivní charakteristiky. Bude schopen shromáždit, vytřídit, zhodnotit a porovnat získaná data ve vztahu k různým charakteristikám osoby, místa a času.. Poslední úprava: SLA01900 (29.10.2012)
|
|
||
ZÁKLADNÍ LITERATURA: 1. Tuček, M., Slámová A. a kol.: Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Karolinum 2012 . 214s. 2. Podstatová, H.: Základy epidemiologie a hygieny. Galén, Karolinum 2009, 153s. 3. Bencko, V. a kol.: Hygiena a epidemiologie - učební texty k seminářům a praktickým cvičením pro studijní obor zubní lékařství. UK Praha, 2006, 175s. 4. Podstatová, H.: Hygiena provozu zdravotnických zařízení a nová legislativa. Epava. 2002. 262 s. DOPORUČENÁ LITERATURA: 1. Göpfertová, D. a kol.: Epidemiologie obecná a speciální: Karolinum. 2007. 300s. 2. Kudlová, E. a kol.: Hygiena výživy a nutriční epidemiologie. Karolinum Praha, 2009,287 s 3. Fait, T., a kol: Preventivní medicína. Maxdorf.2008. 551 s. 4. Maďar, R., a kol.: Prevence nozokomiálních nákaz v klinické praxi. Grada Publishing. 2006, 178 s. OPORY STUDIA: KOMÁREK,L. a kol.: Manuál prevence v lékařské praxi. Dostupné na : http://www.szu.cz/manual-prevence-v-lekarske-praxi ZVÁROVÁ, J., a kol.: Biomedicínská statistika . Dostupné na: http://ucebnice.euromise.cz/index.php?conn=0§ion=knihy Poslední úprava: SLA01900 (10.10.2012)
|
|
||
Výsledná klasifikace u zkoušky sestává: 25% hodnocení - docházka na semináře, 25% hodnocení - klasifikace závěrečné seminární práce, 50% hodnocení - znalosti u ústní zkoušky dle otázek (viz níže) Výstupní hodnocení: 100 -87% výborně, 86-74% velmi dobře, 73 - 60% dobře, 59% a méně neprospěl Otázky: 1. Hygiena a epidemiologie, základní pojmy a definice, náplň. 2. Ovzduší a zdraví. Zdravotní význam základních složek znečištění ovzduší. 3. Zátěž organismu chemickými látkami, prevence. 4. Pozdní účinky xenobiotik (mutagenní, karcinogenní, teratogenní, alergenní), prevence. 5. Hygiena práce, základní pojmy oboru, analýza rizik při práci. 6. Ochrana zdraví před fyzickým, psychickým a smyslovým přetížením. 7. Zdravotní problematika denního a umělého osvětlení, druhy oslnění. 8. Zdravotní problematika tepelně vlhkostního mikroklimatu, jednotlivé faktory. 9. Zdravotní problematika ionizujícího záření. Lékařské aplikace, principy ochrany. 10. Zdravotní problematika neionizujícího záření. Zdroje, principy ochrany. 11. Zdravotní problematika hluku a vibrací, typy, principy ochrany. 12. Zdravotní rizika práce ve zdravotnictví. 13. Hygienické nároky na pracovní prostředí, kategorizace prací. 14. Typy práce a jejich nároky (problémy práce ve směnách, práce žen, těhotných žen a mladistvých), pracoviště, pracovní místo, pracovní činnost. 15. Chemická rizika v budovách. 16. Biologická rizika v budovách. 17. Zdraví dětí a mladistvých. 18. Zdraví seniorů. 19. Voda a zdraví, požadavky na kvalitu pitné vody. 20. Veřejné a individuální zásobování vodou, zdravotní rizika z vody. 21. Balená voda, pitný režim. 22. Výživová doporučení pro populaci. 23. Význam jednotlivých druhů potravin ve výživě. 24. Výživa dětí. Význam kojení. 25. Hlavní živiny (bílkoviny, tuky, sacharidy): zdroje a význam pro zdraví člověka. 26. Vitaminy: zdroje a význam pro zdraví člověka. 27. Minerální látky a stopové prvky: zdroje a význam pro zdraví člověka. 28. Poruchy zdravotního stavu se vztahem k výživě (nadbytek nebo nedostatek živin). 29. Hygiena potravin a bezpečné stravování 30. Toxické a přídatné látky v potravinách. 31. Deskriptivní epidemiologické studie. Základní epidemiologické charakteristiky. 32. Analytické epidemiologické studie - typy. 33. Experimentální epidemiologické studie. Metoda slepého pokusu. 34. Základní ukazatelé zdravotního stavu. 35. Sterilizace - význam, metody. 36. Dezinfekce - význam, metody. 37. Proces šíření nákazy - zdroj a vnímavý jedinec. 38. Přenos původců nákaz. 39. Proces šíření nozokomiálních nákaz. 40. Rizikové faktory vzniku nozokomiálních nákaz, možnosti prevence. 41. Preventivní protiepidemická opatření (včetně ve zdravotnických zařízeních) 42. Nemocniční hygiena, hygienický režim zdravotnických zařízení, neinfekční hospitalismus. 43. Represivní protiepidemická opatření ( včetně zdravotnických zařízení) 44. Imunizace, typy očkovacích látek. 45. Očkování v ČR. 46. Alimentární nákazy - původci, zdroj, přenos, prevence 47. Nákazy přenášené vzdušnou cestou- původci, zdroj, přenos, prevence 48. Nákazy přenášené kontaktem - původci, zdroj, přenos, prevence 49. Nákazy přenášené krví a dalším biologickým materiálem- původci, zdroj, přenos, prevence 50. Nákazy přenášené vektory 51. Hlavní rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění z hlediska prevence - ovlivnitelné neovlivnitelné riziko. 52. Chronická onemocnění s hromadným výskytem - pojem civilizační nemoc. 53. Primární, sekundární a terciální prevence. 54. Epidemiologie alergií. 55. Epidemiologie úrazů. 56. Epidemiologie nádorových onemocnění. Trendy, prevence. 57. Epidemiologie závislosti na tabáku v ČR a celosvětově, trendy. 58. Různé druhy tabákových výrobků. Léčba závislosti na tabáku. Poslední úprava: SLA01900 (22.02.2013)
|
|
||
Vnitřní prostředí budov: Chemická rizika v budovách ? anorganické/organické látky běžně se v budovách vyskytující. Biologická rizika v budovách. Fyzikální faktory (prach, ionizující záření, mikroklima) v budovách. Praktické využití znalostí a dovedností v praxi. Poslední úprava: HOL02040 (07.10.2009)
|