|
|
|
||
Kurz seznamuje studenty se současnou podobou v praxi užívané lékařské terminologie. Zaměřuje se především
na studium formální (jazykové) stránky lékařského termínu. Pozornost je primárně věnována těm částem lékařské
terminologie, v nichž je řecko-latinské lexikum užíváno v originálních jazykových formách, tj. anatomickým
názvům a klinickým diagnózám. Opomíjeny však nejsou ani ostatní roviny lékařského odborného jazyka, jako je
pro národní jazyk adaptovaná forma řecko-latinského lexika nebo anglická lékařská terminologie. Vedle
praktických jazykových kompetencí (tj. schopnost vytvářet jazykově i věcně korektní tvary a syntagmata a
schopnost volby adekvátních jazykových prostředků pro různé profesní situace) získává student všeobecný
přehled o charakteru odborné terminologie jako takové, o její funkci, vývoji a perspektivách.
Poslední úprava: Kolářová Jana (10.02.2020)
|
|
||
Absolvent kurzu by měl být vybaven zvláště těmito znalostmi a kompetencemi:
1) základní terminologickou slovní zásobou různých lékařských oborů (zhruba 2 000 lexikálních jednotek),
2) schopností odvodit význam neznámých termínů na základě znalosti slovotvorných komponentů,
3) schopností porozumět různým gramatickým tvarům v jednoduchých syntaktických strukturách,
4) schopností produktivně tvořit elementární syntaktické struktury na základě znalosti gramatických paradigmat,
5) schopností nahlédnout lékařskou terminologii jako funkční a logický systém, jehož ovládnutím lze eliminovat prvek mechanického memorování jednotlivých termínů. Poslední úprava: Kolářová Jana (10.02.2020)
|
|
||
Zimní semestr je zakončen udělením zimního zápočtu, který studentovi vždy uděluje jeho vyučující, k němuž student docházel na výuku. Zimní zápočet může být udělen na základě průběžné práce (průběžné testy + uspokojivá docházka) nebo na základě sumárního zápočtového testu. Zápočet za letní semestr je udělen na základě stejných principů jako zápočet zimní. Finální atestací je zkouška. Zkouška se skládá pouze z komplexního písemného testu. Zkoušku student skládá u učitele, k němuž pravidelně docházel během obou semestrů na výuku. Student může zkoušku 2x opakovat (celkově 3 pokusy). V případě 3. pokusu je písemný test doplněn ústním přezkoušením za přítomnosti minimálně dvou examinátorů. Podoba zkouškového testu vychází ze vzoru zveřejněného na webových stránkách ÚDLCJ: webové stránky ústavu Poslední úprava: Beran Aleš, Mgr., Ph.D. (01.03.2022)
|
|
||
Povinná:
Poslední úprava: Černý Karel, doc. Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
|
|
||
ZÁPOČTY ZKOUŠKA Finální atestací je zkouška. Zkouška se skládá pouze z komplexního písemného testu. Zkoušku student skládá u učitele, k němuž pravidelně docházel během obou semestrů na výuku. Student může zkoušku 2x opakovat (celkově 3 pokusy). V případě 3. pokusu je písemný test doplněn ústním přezkoušením za přítomnosti minimálně dvou examinátorů. Podoba zkouškového testu vychází ze vzoru zveřejněného na webových stránkách ÚDLCJ. Poslední úprava: Černý Karel, doc. Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
|
|
||
Tematické okruhy:
1) Výslovnost latiny, historie, současná podoba a perspektivy lékařské terminologie,
2) Latinská jmenná flexe (skloňování substantiv a adjektiv všech deklinací, předložkové vazby),
3) Systém tvoření kompozit a základní vokabulář slovotvorných základů:
4) Receptura (IPLP, HVLP, vybrané slovesné tvary a číslovky),
5) Frekventované lékařské zkratky a zkratková slova.
Celkový rozsah slovní zásoby včetně slovotvorných komponent cca 2000 položek.
Poslední úprava: Kolářová Jana (02.10.2024)
|