PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ergodiagnostika a pracovní rehabilitace - B00337 (Ergoterapie)
Anglický název: Vocational Assessment and Vocational Rehabilitation
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Kateřina Rybářová; katerina.rybarova@lf1.cuni.cz
Staré označení: 337
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Vondrová
Atributy: Ergoterapie
Předmět pro elearning
Klinický předmět
Prerekvizity : B00207, B00212
Je záměnnost pro: B03171
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (07.02.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty s ergodiagnostikou, předpracovní i pracovní rehabilitací v ČR včetně systému jejího financování. Studenti se seznámí s jednotlivými nástroji, které se v rámci ergodiagnostiky používají. Zároveň tuto oblast poznají i z praktického hlediska prostřednictvím praktických cvičení. Jsou také seznámeni s náplní práce jednotlivých členů interprofesního týmu, kteří se podílí na ergodiagnostice.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (07.02.2019)

Cílem je seznámit studenty s fungováním ergodiagnostiky, předpracovní a pracovní rehabilitace v ČR včetně klíčové spolupráce interprofesního týmu a náplně práce ergoterapeuta jako nezbytného člena tohoto týmu. Studenti si prakticky vyzkouší ergoterapeutické nástroje, které se v rámci ergodiagnostiky používají. Budou schopni provést i vyhodnotit ergoterapeutickou část ergodiagnostického vyšetření.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (07.02.2019)

-        Význam práce pro člověka. Reakce na ztrátu zaměstnání. Strategie zvládání nezaměstnanosti. Rizikové skupiny pro ztrátu zaměstnání. Model lidského zaměstnávání (MOHO), WRI.

-        Ergodiagnostika, předpracovní a pracovní rehabilitace – systém, financování, možnosti

-        Podporované zaměstnávání (hlavní charakteristika, pravidla, možnosti), role pracovního konzultanta a asistenta v Podporovaném zaměstnávání, možnosti jejich spolupráce s ergoterapeutem

-        Role ergoterapeuta v ergodiagnostice a předpracovní rehabilitaci (postup práce, možnosti).

-        Členové interprofesního týmu, jejich role v předpracovní rehabilitaci. Práce týmu v komunitní péči.

-        Ergodiagnostika – jednotlivé nástroje, jejich administrace, vyhodnocení (AMAS, Jebsen Taylor, Purdue Pegboard, Dynamometr Jamar, pracovní křivka podle Emila Kraepelina a Richarda Pauliho, struktura dne, dotazník zájmů, Hodnocení předpracovních dovedností podle pí. Jacobsové, Isernhagen Work System apod.)

-        Modelové činnosti - uplatnění v diagnostice i v terapii. Hodnocení modelových činností, položky, které má obsahovat manuál pro modelové činnosti.

-        Význam profesiografie pro předpracovní rehabilitaci a ergodiagnostiku. Účast ergoterapeuta na vytváření profesiogramu.

-        Hodnocení fyzické kondice vzhledem k zaměstnání (Test zvedání břemene. Vyšetření HKK apod.).

-        Ergonomie (instruktáž, pomůcky), škola zad

-        Zdravotní komplikace jako následek práce na PC (RSI). Prevence.

-        Evaluace pracovního prostředí, ergonomické úpravy prostředí, úpravy pracovního prostředí

-        Role ergoterapeuta ve výrobních provozech, možnosti spolupráce ergoterapeuta se zaměstnavateli

-        Specifika ergodiagnostiky, předpracovní a pracovní rehabilitace u osob s fyzickou, psychiatrickou, mentální či kombinovanou disabilitou

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (20.02.2019)

Povinná literatura:

GILBERTOVÁ, S., MATOUŠEK, O. Ergonomie: optimalizace lidské činnosti. Praha: Grada, 2002.

GÚTH, A., a kolektiv. Výchovná rehabilitace aneb Jak vyučovat školu páteře. Praha: Xegem, 2000.

KIELHOFNER, G. A Model of Human Occupation, Theory and Application. Lippincott Williams and Wilkins, 2002.

PFEIFFER, Jan. Koordinovaná rehabilitace. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014, s. 157-165. ISBN 978-80-7394-461-2.

PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7607-5.

ŠVESTKOVÁ, Olga, SVĚCENÁ, Kateřina a kol. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.

Doporučená literatura:

FISCHLER G. Vocational Impact of Psychiatric Disorders: A Guide for Rehabilitation Professionals. Amazon, 1999.

HOLMES J. Vocational Rehabilitation. Amazon, 2007.

KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.

KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.

POWER P. A Guide to Vocational Assessment. Amazon, 2006.

RADOMSKI, Mary Vining a Catherine A. Trombly LATHAM, eds. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. 7th ed. Baltimore: Wiley, 2014. International Edition. ISBN 978-1-4511-8921-6.

ROSS J. Occupational Therapy and Vocational Rehabilitation. Amazon, 2008.

SCHELL, Barbara A. Boyt, Glen GILLEN a Marjorie E. SCAFFA. Willard & Spackman's Occupational Therapy. 12. vyd. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2014. International edition. ISBN 978-145-1189-070.

VÁVRA, A. Český manuál k metodě Isernhagen. Praha: KRL, 2007. (Interní materiál KRL)
 
INTERNETOVÉ ODKAZY:

http://pracovnirehabilitace.cz/

http://www.aprcr.cz/

https://www.mpsv.cz/cs/8

http://www.asistence.org/podporovane-zamestnavani

http://fokus-praha.cz/ - chráněné dílny, přechodné zaměstnávání, sociální firma pro osoby s duševním onemocněním.

www.esethelp.cz - pro klienty s duševním onemocněním.

www.greendoors.cz - pro klienty s duševním onemocněním.

www.istp.cz - integrovaný systém typových pozic.

www.pov.cz (- poradna,zaměstnávání)

www.paraple.cz (- činnost a služby, počítačové kurzy)

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (18.03.2020)

Vedoucí předmětu: Mgr. Kateřina Rybářová (katerina.rybarova@lf1.cuni.cz; tel.: 224 96 8517)

- konzultační hodiny: středa 15:00 – 16:00 a pátek 13:00 – 15:00 nebo dle domluvy

 

Výuka probíhá celkem 30 hodin na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN.

 

Metody výuky:

- přednášky, semináře, praktická cvičení, exkurze, distanční forma výuky prostřednictvím Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9524

- v rámci každého výukového bloku je kombinovaná přednáška s praktickým cvičením

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (04.04.2020)

Podmínky k získání zápočtu:

- 100% prezence v prezenční formě studia (max. 2 řádně omluvené absence) + povinné samostudium materiálů prostřednictvím Moodle pro distanční formu výuky dostupnou na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=952

- aktivní účast na výuce + vypracování všech úkolů a úloh v Moodlu

- odevzdat vypracovanou seminární práci v dostatečné kvalitě na téma "Modelová činnost" v tištěné i elektronické verzi nejpozději do 19.3.2020 Mgr. Kateřině Rybářové (zadání proběhne během výuky)

- elektronickou verzi odevzdávejte prostřednictvím systému Turnitin: ID kurzu = 23959584; klíč = pracrhb

- opravenou verzi modelové činnosti vložte do Turnitinu do 30.4.2020

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK