|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (07.02.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (07.02.2019)
Cílem je seznámit studenty s fungováním ergodiagnostiky, předpracovní a pracovní rehabilitace v ČR včetně klíčové spolupráce interprofesního týmu a náplně práce ergoterapeuta jako nezbytného člena tohoto týmu. Studenti si prakticky vyzkouší ergoterapeutické nástroje, které se v rámci ergodiagnostiky používají. Budou schopni provést i vyhodnotit ergoterapeutickou část ergodiagnostického vyšetření. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (07.02.2019)
- Význam práce pro člověka. Reakce na ztrátu zaměstnání. Strategie zvládání nezaměstnanosti. Rizikové skupiny pro ztrátu zaměstnání. Model lidského zaměstnávání (MOHO), WRI. - Ergodiagnostika, předpracovní a pracovní rehabilitace – systém, financování, možnosti - Podporované zaměstnávání (hlavní charakteristika, pravidla, možnosti), role pracovního konzultanta a asistenta v Podporovaném zaměstnávání, možnosti jejich spolupráce s ergoterapeutem - Role ergoterapeuta v ergodiagnostice a předpracovní rehabilitaci (postup práce, možnosti). - Členové interprofesního týmu, jejich role v předpracovní rehabilitaci. Práce týmu v komunitní péči. - Ergodiagnostika – jednotlivé nástroje, jejich administrace, vyhodnocení (AMAS, Jebsen Taylor, Purdue Pegboard, Dynamometr Jamar, pracovní křivka podle Emila Kraepelina a Richarda Pauliho, struktura dne, dotazník zájmů, Hodnocení předpracovních dovedností podle pí. Jacobsové, Isernhagen Work System apod.) - Modelové činnosti - uplatnění v diagnostice i v terapii. Hodnocení modelových činností, položky, které má obsahovat manuál pro modelové činnosti. - Význam profesiografie pro předpracovní rehabilitaci a ergodiagnostiku. Účast ergoterapeuta na vytváření profesiogramu. - Hodnocení fyzické kondice vzhledem k zaměstnání (Test zvedání břemene. Vyšetření HKK apod.). - Ergonomie (instruktáž, pomůcky), škola zad - Zdravotní komplikace jako následek práce na PC (RSI). Prevence. - Evaluace pracovního prostředí, ergonomické úpravy prostředí, úpravy pracovního prostředí - Role ergoterapeuta ve výrobních provozech, možnosti spolupráce ergoterapeuta se zaměstnavateli - Specifika ergodiagnostiky, předpracovní a pracovní rehabilitace u osob s fyzickou, psychiatrickou, mentální či kombinovanou disabilitou |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (20.02.2019)
Povinná literatura: GILBERTOVÁ, S., MATOUŠEK, O. Ergonomie: optimalizace lidské činnosti. Praha: Grada, 2002. GÚTH, A., a kolektiv. Výchovná rehabilitace aneb Jak vyučovat školu páteře. Praha: Xegem, 2000. KIELHOFNER, G. A Model of Human Occupation, Theory and Application. Lippincott Williams and Wilkins, 2002. PFEIFFER, Jan. Koordinovaná rehabilitace. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014, s. 157-165. ISBN 978-80-7394-461-2. PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7607-5. ŠVESTKOVÁ, Olga, SVĚCENÁ, Kateřina a kol. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6. Doporučená literatura: FISCHLER G. Vocational Impact of Psychiatric Disorders: A Guide for Rehabilitation Professionals. Amazon, 1999. HOLMES J. Vocational Rehabilitation. Amazon, 2007. KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8. KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1. POWER P. A Guide to Vocational Assessment. Amazon, 2006. RADOMSKI, Mary Vining a Catherine A. Trombly LATHAM, eds. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. 7th ed. Baltimore: Wiley, 2014. International Edition. ISBN 978-1-4511-8921-6. ROSS J. Occupational Therapy and Vocational Rehabilitation. Amazon, 2008. SCHELL, Barbara A. Boyt, Glen GILLEN a Marjorie E. SCAFFA. Willard & Spackman's Occupational Therapy. 12. vyd. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2014. International edition. ISBN 978-145-1189-070. VÁVRA, A. Český manuál k metodě Isernhagen. Praha: KRL, 2007. (Interní materiál KRL) http://pracovnirehabilitace.cz/ http://www.aprcr.cz/ https://www.mpsv.cz/cs/8 http://www.asistence.org/podporovane-zamestnavani |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (18.03.2020)
Vedoucí předmětu: Mgr. Kateřina Rybářová (katerina.rybarova@lf1.cuni.cz; tel.: 224 96 8517) - konzultační hodiny: středa 15:00 – 16:00 a pátek 13:00 – 15:00 nebo dle domluvy
Výuka probíhá celkem 30 hodin na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN.
Metody výuky: - přednášky, semináře, praktická cvičení, exkurze, distanční forma výuky prostřednictvím Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9524 - v rámci každého výukového bloku je kombinovaná přednáška s praktickým cvičením |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (04.04.2020)
Podmínky k získání zápočtu: - 100% prezence v prezenční formě studia (max. 2 řádně omluvené absence) + povinné samostudium materiálů prostřednictvím Moodle pro distanční formu výuky dostupnou na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=952 - aktivní účast na výuce + vypracování všech úkolů a úloh v Moodlu - odevzdat vypracovanou seminární práci v dostatečné kvalitě na téma "Modelová činnost" v tištěné i elektronické verzi nejpozději do 19.3.2020 Mgr. Kateřině Rybářové (zadání proběhne během výuky) - elektronickou verzi odevzdávejte prostřednictvím systému Turnitin: ID kurzu = 23959584; klíč = pracrhb - opravenou verzi modelové činnosti vložte do Turnitinu do 30.4.2020 |