PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teoreticko-metodologický seminář II - AXHDTMS03
Anglický název: Theoretical and Methodological Seminar II
Zajišťuje: Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, --- [HT]
letní s.:0/2, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Patří mezi: PVP Metodologický seminář/Filosofie
PVP Metodologický seminář/Filosofie
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Staňková (10.06.2020)
Předmět je koncipován jako přehled a prostor pro kritickou diskusi nad klíčovými přístupy a metodologickými
podněty hospodářských a sociálních dějin po r. 1945. V návaznosti na znalost klíčových textů hospodářských a
sociálních dějin (z úrovně magisterského studia) zde studenti mají dostat příležitost k rozvinutí těchto
interpretačních postupů, jejich důkladnou kritiku a zasazení do historického kontextu, výklad podobností a rozdílů
mezi jednotlivými přístupy, resp. vývoj v rámci jednotlivých historiografických škol. Těžiště předmětu je kladeno do
nejnovější doby (60. léta 20. století – současnost) především z toho důvodu, že tyto texty zahraniční a domácí
sociálně historické metody a teorie mnohdy nebyly v domácí literatuře dosud rozsáhleji reflektovány. Kurs se
může ve svých jednotlivých částech propojit s kursem nmgr. studia „Rozbor a četba klíčových textů etc.“, kde si
studenti doktorského studia mohou osvojit schopnost uvést studenty nmgr. studia do jednotlivých přístupů.

Členění kursu:
ZS 1
• Sociální dějiny po r. 1945.
• Werner Conze a německé Strukturgeschichte.
• Proměny školy Annales po válce.
• Barrington Moore a historická sociologie.
• Theda Skocpol a Charles Tilly.
• Americké sociální dějiny v 70. letech (Cohen, Fitzpatrick).
• Historische Sozialwissenschaft I. – Wehlerův Bismarck a Kockova Klassensgesellschaft im Krieg.
• Historische Sozialwissenschaft II. – Sozialgeschichte (Kocka) a Das deutsche Kaiserreich (Wehler).
• Historische Sozialwissenschaft III. – komparativní přístup, Bürgertum und Bürgerlichkeit.
• Historická antropologie a sociální dějiny (Dülmen).
• Dějiny všedního dne. Možnosti a meze bádání.
• Mikrohistorie.
LS 1
• Lingvistický obrat a sociální dějiny. Joan Scott.
• Bourdieuovský model sociální stratifikace. Thomas Mergel.
• Giddensova analýza společnosti. Thomas Welskopp.
• Gareth Stedman Jones a Languages of Class.
• Patrick Joyce a The Visions of the People.
• William Sewell a propojení reprezentací se sociální praxí.
• Sociální dynamika reprezentací. Alexei Yurchak.
• Ideologie jako sociální praxe. Stephen Kotkin.
• Současné diskuse v History and Theory (Biernacki atd.)
• Gender, rasa, třída. Souvislost kategorií.
• Kolektivní paměť jako sociální fenomén. Současné diskuse.
• Od kulturních dějin k dějinám společnosti. Jeoff Eley.

ZS 2
Diskuse nad klíčovými texty soudobých debat v hospodářských a sociálních dějinách.

LS 2
Diskuse nad klíčovými texty soudobých debat v hospodářských a sociálních dějinách
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK