Oborová zkouška z předmětu Mediální gramotnost a mediální výchova - AXDDSPE03
Anglický název: Exam in Media literacy and media education
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, --- [HT]
letní s.:0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Rozvrh ZS   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Předmět prohlubuje poznatky o vztahu mezi masovými a síťovými médii, společností a jednotlivcem a je zaměřen
na
seznámení doktorandů s konceptem mediální gramotnosti jako jedné z klíčových kompetencí současného
člověka,
s dějinami tohoto konceptu a proměnnými, které se podílejí na jeho proměnách a aktuálním stavu. Dále se
předmět zaměřuje
na výklad přístupů k realizaci mediální výchovy jako prostředku rozvoje mediální gramotnosti a na osvojení si
základních
principů didaktiky mediální výchovy a na vztah mediální výchovy ve školním vzdělávání k dalším předmětů
(především
dějepisu, výchově k občanství a dějinám literatury). Dílčím posláním předmětu je podporovat zvyšování úrovně
mediální
gramotnosti u samotných doktorandů, a to především v rovině kritického přístupu k masově mediální produkci a
roli nových
médií v každodenním životě.
Předmět je veden formou seminární výuky a pomocí skupinových a individuálních konzultací zakončených
odevzdáním a
obhajobou seminární práce na zadané téma. V rámci seminářů, konzultací a zpracování zadaného tématu by se
měly probrat
následující tématické celky:
01.-02. Média a jejich studium – vývoj a současná situace
03.-04. Média v životě jednotlivce a společnosti
05. Mediální gramotnost a mediální výchova
06. Přístupy k realizaci mediální výchovy v různých prostředích (Německo, Velká Británie, skandinávské země, USA)
07. Přístupy k realizaci mediální výchovy v ČR (rámcové vzdělávací programy)
08.-09. Principy didaktiky mediální výchovy
10.-12. Vztah mediální výchovy a dějepisu, resp. dějin literatury v českém prostředí
13. Vyhodnocení seminárních prací
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (28.04.2025)
Literatura
  • BEDNAŘÍK, P., JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. (2011): Dějiny českých médií. Praha: Grada
  • BOUDRDIEU, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk
  • BRIGGS, A. - BURKE, P. (2002): A Social History of the Media. Cambridge: Polity Press
  • BUCKINGHAM, D. (2003) Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press.
  • CURRAN, J.: (2002): Media and Power. London and New York: Routledge
  • DEUZE, M. (2015): Život v médiích. Praha: Karolinum
  • ERIKSEN, T. H. (2005): Tyranie okamžiku. Brno: Doplněk
  • HARDT, H. (2004): Myths for the Masses. Oxford: Blackwell Publishing
  • HASSAN, R., SUTHERLAND, T. (2017): Philosophy of Media. London and New York: Routledge
  • JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. (2009): Masová média. Praha: Portál.
  • KOTILAINEN, S., ARNOLDS-GRANLUND, S.B. (eds.) (2010): Media Literacy Education: Nordic Pespective. Gothenburg: NORDICOM
  • McCHESNEY, R.W. (2008): The Political Economy of Media. New York: Monthly Review Press
  • REMIŠOVÁ, A. (2010): Etika médií. Bratislava.

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (30.04.2025)