|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D. (25.09.2022)
Vyučující: PhDr. Marek Příhoda, Ph.D. Cílem semináře je seznámit posluchače se základními postupy při psaní odborných textů a s prameny i sekundární literaturou vztahující se k vývoji literatur východní Evropy od středověku do 18. století. S ohledem na předmět semináře poskytne seminář přehled o proměnách písma a pravopisných norem v prostoru východní Evropy a o zásadách běžného a odborného přepisu do češtiny. Důležitou součástí semináře bude úvod do terminologie oboru. Obecné zásady budou uplatněny při rozboru konkrétních textů, kde dojde k užití geografických, historických a odborných termínů v rozporu se zásadami vědecké práce. Důraz bude kladen na terminologickou přesnost, kritický přístup k pojmům a termínům vzhledem k českému prostředí a vědecké praxi. Bakalářský seminář se zaměřením na baltistiku Vyučující: Mgr. Pavel Štoll, Ph.D. Cílem semináře je poskytnout studentům metodologickou a tematickou průpravu pro vypracování bakalářské práce z oblasti synchronní baltské jazykovědy a litevské a lotyšské literatury 19. a 20. století. Seminář bude zaměřen jednak na analýzu jednotlivých částí a aspektů vznikajících bakalářských prací, jednak na praktické písemné zpracování zvoleného (zadaného) tématu bakalářské práce. Tento rozbor či korekce se bude týkat jak koncepce a metodologie bakalářské práce, tak i stylu, formulací a formální stránky psaní odborného textu, včetně bibliografie a způsobu citování. Pozornost bude rovněž věnována práci s odbornou literaturou a zpracovávání dílčích otázek. Slovanské literatury Bakalářský/Diplomový seminář Program semináře v ZS tvoří tři hlavní momenty: 1. každý student prezentuje hlavní teze připravované práce, tato prezentace je provázená diskusí v semináři; 2. vysvětlení, v čem spočívají náležitosti odborného textu (styl, výklad, poznámkový aparát apod.); 3. společná četba vybraných odborných (literárněvědných) textů, představujících směrodatné podněty v myšlení o literatuře – jejich studium a následná diskuse bude doprovázena dalšími dílčími otázkami a úkoly směřujícími k nácviku tvorby odborného stylu. Podmínkou splnění zápočtu je kromě zmíněných bodů také aktivní účast na semináři v ZS. Program semináře v LS: průběžné odevzdání kapitol práce (doporučený rozsah každé kapitoly je cca 10 NS) a jejich individuální konzultace s vedoucím. |
|
||
Poslední úprava: STOLP3AF (16.09.2014)
Literatury východní Evropy středověku a raného novověku II. - docházka a aktivní práce v semináři - odevzdání části bakalářské práce (v rozsahu min. 15 normostran) odpovídající nárokům na úpravu závěrečných prací (viz http://www.ff.cuni.cz/FF-7296.html)
Bakalářský seminář se zaměřením na baltistiku - docházka a aktivní práce v semináři - odevzdání části bakalářské práce (v rozsahu min. 15 normostran) odpovídající nárokům na úpravu závěrečných prací (viz http://www.ff.cuni.cz/FF-7296.html)
|
|
||
Poslední úprava: STOLP3AF (16.09.2014)
Literatury východní Evropy středověku a raného novověku II. Základní studijní literatura: Čmejrková, S., Daneš F., Světlá J.: Jak napsat odborný text. Praha 1999. Eco, U.: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc 1997. Filka, J.: Metodika tvorby diplomové práce. Brno 2002. Holoušková, D., Krobotová, M.: Diplomová a závěrečná práce. Olomouc 2002. Liška, V.: Diplomová práce, zpracování a obhajoba. Praha 2003. Šesták, Z.: Jak psát a přednášet o vědě. Praha 2000.
Další odborná literatura: Fennell, J. L. I., STOKES, A.: Early Russian Literature. London 1974. KOLESOV, V. V.: Drevnjaja Rus: nasledije v slove. Mir čeloveka. Sankt-Peterburg 2000. Mathauserová, S.: Drevnerusskije teorii iskusstva slova. Praha 1976. MATHAUSEROVÁ, S.: Cestami staletí. Systémové vztahy v dějinách ruské literatury. Praha 1988. NAZARENKO, A. V.: Drevnjaja Rus´na meždunarodnych putjach. Meždisciplinarnyje očerki kuľturnych, torgovych, političeskich svjazej IX - XII vekov. Moskva 2001. Parolek, R.: Srovnávací dějiny baltických literatur. Praha 1978. Písemnictví ruského středověku. Výbor textů 11.-14. století. Praha 1989. PODSKALSKY, G.: Christentum und theologische Literatur in der Kiever Rus (988-1237). München 1982. USPENSKIJ, B. A.: Etjudy o russkoj istorii. Sankt-Peterburg 2002.
Bakalářský seminář se zaměřením na baltistiku
Základní studijní literatura: Akademická příručka. Osveta, Martin 2006. SPOUSTA, Vladimír: Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Cerm, Brno 2009. MAGINCOVÁ, Dagmar: Příručka nakladatelského redaktora. Petr Mervart 2009. Čmejrková, S., Daneš F., Světlá J.: Jak napsat odborný text. Praha 1999. Šesták, Z.: Jak psát a přednášet o vědě. Praha 2000. Liška, V.: Diplomová práce, zpracování a obhajoba. Praha 2003. Holoušková, D., Krobotová, M.: Diplomová a závěrečná práce. Olomouc 2002. Filka, J.: Metodika tvorby diplomové práce. Brno 2002. Texty k jednotlivým tematům.
Další odborná literatura se váže přímo na konkrétní téma bakalářské práce, jež si student zvolí. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D. (19.10.2022)
Literatury východní Evropy středověku a raného novověku II.
Bakalářský seminář se zaměřením na baltistiku
Program v ZS
Program
5. 10. Úvod: program semináře, rozdělení termínů prezentace tezí BP/DP, obecné náležitosti tvorby odborného textu.
19. 10. prezentace: a) Zápis bibliografického údaje, způsob citování: poznámky pod čarou, tzv. „americká“ citace, seznam literatury, zásady transliterace. povinná četba: Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia 1997. [kapitoly Dostupnost pramenů; Bibliografická citace, s. 71-81 a 91–113].
b) Typy vydání: vydání čtenářské a kritické. Aparát: různočtení, komentáře a vysvětlivky. Ukázka.
c) Zásady transliterace. Nalézt chyby v transliteraci v tomto zápisu: Ju. Lotman: Kinematografičeskoje ponjatie „plan“ o literaturnyj tekst; Točka zrenija teksta (s. 315-334)
2. 11. prezentace:
povinná četba: Umberto Eco: Šest procházek literárními lesy. Olomouc, Votobia 1997. [kapitoly Lesy okolo Loisy; Otálení v lesích, s. 41–100] Co je obsahem výkladu? Klíčová slova. Hlavní termíny a teze. Anotace přednášky/studie.
16. 11. prezentace:
povinná četba: Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Odeon, Praha 1988 [kap. Zprostředkovanost jako druhový znak vyprávění; s. 12-35]. Hlavní teze textu, typologie vypravěčské situace – k čemu slouží?
30. 11. prezentace:
povinná četba: Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Odeon, Praha 1988 [kap. Revidovaná verze typických vyprávěcích situací, s. 63-100]. Co je cílem kapitoly? Zhodnocení Stanzlova přístupu, jeho přednosti a slabiny.
14. 12. prezentace:
povinná četba: Gérard Genette: Hranice vyprávění, in: týž: Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu, sestavil Petr Kyloušek, Brno, Host 2002, s. 240-256. Jaký model autor předkládá? Jak vysvětluje pojmy diegesis a mimesis?
4. 1. prezentace:
Stručné zhodnocení vybraných odborných textů s ohledem na témata BP/DP zvolená studenty.
|