PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika pro učitele II - AUS510003
Anglický název: School Pedagogy for Teachers II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Jana Burianová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Je záměnnost pro: AUS300003
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (10.02.2022)
Cílem výuky předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby se studenti orientovali ve specifických výchovných problémech, s kterými se jako učitelé setkají v praxi. Předmět je orientuje především na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovném a vzdělávacím prostředí jako základu pro optimální pedagogickou intervenci. Utváří také podmínky pro porozumění a realizaci výchovných opatření v multikulturní a globální společnosti. Obsahovou náplň studijního předmětu tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností budoucích učitelů z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), speciální pedagogiky (vzdělávání handicapovaných, poruchy chování) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím).<br>
<br>
The course focuses on the formation of pedagogical procedures and interventions in specific educational and educational problems of school practice and on the formation of basic pedagogical - diagnostic skills in the educational environment. The content therefore consists of topics necessary for the expansion of knowledge and practical skills in the field of education theory (educational aspects), pedagogical-psychological diagnostics (aspect of education of individuals with special educational needs) and social pedagogy (social pedagogical assistance to children and adolescents).

FORMA ATESTACE: ZKOUŠKA - Obsahem zkoušky bude diskuse nad tématy přednášek a analýza Vámi přečtené odborné literatury (min. 2 monografie)

UPOZORNĚNÍ:
Výuka probíhá vzhledem k aktuální pandemické situaci od 22.11.2021 do odvolání opět online prostřednictvím aplikace Teams, a to na kanále:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aca4e28c1b71c4e95a8937bbd27ac5567%40thread.tacv2/Pedagogika%2520II%2520-%2520Bure%25C5%25A1ov%25C3%25A1?groupId=b8c195ae-ac18-4011-92a2-1139c659c69c&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917




Literatura
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (20.09.2021)

DOPORUČENÁ LITERATURA

Zákony a vyhlášky:

Zákon 561/2004 (Školský zákon) – aktuálně platné znění - související paragrafy

Vyhláška 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

Vyhláška 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných

 

Základní literatura:

KASÍKOVÁ, H. STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011.

ŠŤASTNÁ, J. Když se řekne komunitní práce. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016.

TANNENBERGOVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2016.

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing,  2011.

 

Doporučená literatura:

ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.

ČENĚK, J. SMOLÍK, J. VYKOUKALOVÁ, Z. Interkulturní psychologie. Praha: Grada, 2016.

JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1999.

JEDLIČKA,R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. ET.AL. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001.

KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha : SPN, 1997.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008.

LORENZOVÁ, J. Etické hodnoty a normy v současných proměnách školy. In: DOROTÍKOVÁ, S. (EDITOR). Profesní etika učitelství. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2003, s. 78-105.

MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha : Karolinum, 2004.

PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum.2007.

PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002.

PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2001.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV, 2001.

PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010.

ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha : Portál, 1998.

SAK, P. MAREŠ, J. NOVÁ, H. RICHTER, V.SAKOVÁ, K. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.

SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998.

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada, 2000.

VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Karálové : Gaudeamus, 2000.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : portál, 1999.

VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008.

 

 

Internetové zdroje:

www.inkluzivniskola.cz

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (20.09.2021)


SYLABUS:

 

1)    Autorita učitele a problematika kázně ve škole. Práce třídního učitele a mravní výchova ve škole.

2)    Profesní etika učitelství.

3)    Žák ohrožený nefunkčním rodinným prostředím. Syndrom CAN a role vychovatele, učitele.

4)     Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže a jejich primární, sekundární a terciární prevence.

5)     Sociokulturní handicap v podmínkách školního vzdělávání. Sociální vyloučení a inkluze.

6)    Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte.

7)     Sociálně pedagogická role učitele. Komunitní vzdělávání a komunitní projekty.

8)    Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, problematika inkluzivního vzdělávání.

9)     Multikulturní výchova a vzdělávání. Menšiny a výchova.

10) Globální výchova: výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

11) Environmentální a ekologická výchova. Mediální výchova.

12) Otázky bezpečnosti ve vzdělávání a s tím související prevence. Bezpečnost školního prostředí.

1)    Teacher authority and the issue of discipline in the school environment. The work of class teacher and moral education in the school.

2)    The ethics of teacher profession.

3)    The pupil endangered by dysfunctional family environment. Syndrome CAN and the role of educator, teacher.

4)    Socially dysfunctional phenomena of children and youth and their primary, secondary and tertiary prevention.

5)    Socio-cultural handicap in the conditions of school education. Social exclusion  and social inclusion.

6)    The system of helping professions, the issue of social support, social and legal protection of children.

7)    The Socio-pedagogical  role of a teacher. Community education and community projects.

8)    The education of pupils with special education needs. The issue of inclusive education.

9)    Multicultural education and education of ethnical minorities .

10) Global education.

11) Environmental and ecological education. Media studies and education.

12) The issues of security in education and security in school environment.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK