|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Vanda Obdržálková, Ph.D. (08.09.2020)
Tematické okruhy: • Překlad populárně naučného textu z oblasti přírodních věd: problematika odborné terminologie (práce se zdroji, konzultace s odborníky), výkladové a úvahové postupy populárně naučného žánru (důraz na kohezi a významovou koherenci v překladu, využívání tzv. paralelních textů v češtině). • Překlad odborného či populárně naučného textu z oblasti společenských věd (článek či kapitola z knihy s historickým, politologickým, psychologickým, ekonomickým, sociologickým, kulturně antropologickým a podobným zaměřením • Překlad textu silně orientovaného na kulturní, historické či politické reálie dané jazykové oblasti (např. úryvek z memoárů nebo životopisu politika, spisovatele či jiné významné osobnosti daného kulturního okruhu). • Překlad esejistického textu úvahově-deskriptivní povahy (např. literárněkritický esej o významu určitého autora či díla, esejisticky pojatý průvodce po přírodních či architektonických krásách konkrétního místa. • Úvod do překladu administrativně-právních textů |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Vanda Obdržálková, Ph.D. (08.09.2020)
Rozšířit dovednosti získané v předmětu Překlad I. Důraz bude kladen zejména na převod myšlenkově a terminologicky obtížnějších celků. Cílem je naučit studenty teoretické reflexi překladových problémů a seznámit je s metodami, strategiemi a technikami překladu v aplikaci na různé žánrově-stylistické útvary na pozadí dnešních překladatelských norem a s ohledem na funkci překladového textu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Vanda Obdržálková, Ph.D. (08.09.2020)
Aktivní účast na hodinách (75%). Odevzdání 75% zadaných překladů. Zápočtovou povinností je překlad cca třístránkového textu s komentářem (stručná charakteristika originálu, rozbor vybraných překladatelských problémů a zdůvodnění jejich řešení), k němuž student obdrží reflexi vyučujícího. Může se jednat přímo o část studentem zvoleného klauzurního textu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Vanda Obdržálková, Ph.D. (08.09.2020)
Základní literatura: |