Poslední úprava: Mgr. Blanka Zádrapová (06.02.2024)
Kurz je jednosemestrální, 1 x 2 vyučovací hodiny týdně.
Cílem interdisciplinárního kurzu je rozvoj jazykové kompetence na základě četby odborných textů a sledování vizuálních materiálů, zlepšení porozumění a schopnosti vedení diskuse na dané téma. Seminář se dále zaměřuje na rozvoj specifické slovní zásoby a prezentačních dovedností, metodologického vybavení studentů a studentek a ideálně i jejich kreativity.
Náplň a pojetí kurzu:
Seminář je určen především Erasmus studentům, kteří budou na vybraných současných ženských sochařkách 20. a 21. století (post-minimalismus) zkoumat proměnu definice pojmu „socha“. Hlavní aspektem je hledání každodenní transcendence pomocí abstrakce s použitím „nízkých“, netradičních materiálů, jejichž objekty mají imerzivní a inkluzivní aspekt – nejsou oddělené od vnějšího světa.
Hlavní pojmy založené na přiznané vulnerabilitě a tělesnosti autorek je termín Lucy Lippard „Eccentric abstraction“ a „free standing assablages“.
Předpokládá se středně pokročilá úroveň anglického jazyka (B2). Předmět je přístupný pro zahraniční i doktorské studenty a studentky.
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zádrapová (06.02.2024)
This is a one-semester course, 1 x 2 lessons per week.
The objective of this interdisciplinary course is the enhancement of the English language competence through reading of academic texts, examining visual materials and discussions related to selceted topics. The course is also focused on developing specific vocabulary, presentation skills and unleashing creativity in students.
The course is taught in the English language and thus requires B2 level of English in students. The course is suitable for regular as well as foreign (Erasmus) and doctoral students.
The aim of this seminar is to ask questions about the means by which the object opens the way to hidden emotions and see aspects of emotionality and intuition (cathartic release) linked to the theme of personal past as an acknowledged source of inspiration. There is a growing need among women artists for a connection to a wider order, for internal personal structures (grids) influencing the existential search.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Terezie Límanová, M.A. (02.09.2023)
Cílem předmětu rozvoj komunkační kompetence v anglckém jazyce, mluveného i psaného vyjadřování ve formálním stylu, pochopení vybraných konceptů z oblasti umění a vizuální kultury a osvojení a používání vhodné slovní zásoby na úrovni B2/C1.
Cílem kurzu je hledání na otázky, jakými prostředky objekt otevírá cestu ke skrytým emocím, viz aspekty emocionality, intuice (katarzní uvolnění) spojené s tématem osobní minulosti jako přiznaným zdrojem inspirace. Roste potřeba umělkyň po spojení s širším řádem, po vnitřních osobních strukturách (grids)ovlivňujících existenciální hledání.
Další otázky, které si budeme klást: jakou formu mázvýšená citlivost a angažovanost s nalezenými, experimentálními a recyklovanými materiály. Budeme sledovat aspekt nedokonalosti a nestrukturovanosti a zesílené vnímání tvůrčího procesu jako vyjádření osobního hlasu/příběhu. S tím souvisejí témata otisků těla a stopy času, tedy identity a sensuality haptické zkušenosti informující nás o existenci „tady a teď“. Použití kůže, slupky, blány, kůry, tkáně atd. jako místa střetu vnitřního s vnějším je také reakce na antropocentrický a mužský pohled na svět a spolu s používáním vrstvení, věšení, pálení, propichování, sešívání netradičních a „bezvýznamných“ materiálů (k navození osobní vazby s divákem) je gestem odmítajícím dokonalost monolitického mistrovského díla na piedestalu (mužský konstrukt fixní vizuální identity).
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zádrapová (06.02.2024)
The aim of this seminar is to ask questions about the means by which the object opens the way to hidden emotions and see aspects of emotionality and intuition (cathartic release) linked to the theme of personal past as an acknowledged source of inspiration. There is a growing need among women artists for a connection to a wider order, for internal personal structures (grids) influencing the existential search.
We will also ask what form this increased sensitivity and engagement with found, experimental and recycled materials takes. We will look at the aspect of imperfection and unstructuredness and the heightened perception of the creative process as an expression of personal voice/story. Related to this are the themes of body imprints and the trace of time, i.e. the identity and sensuality of the haptic experience informing us about our existence in the "here and now". The use of skin, husk, membrane, bark, tissue etc. as the clash of the inner with the outer is also a reaction to an anthropocentric and masculine worldview. Together with the use of layering, hanging, burning, piercing, stitching of unconventional and "meaningless" materials (to evoke a personal connection with the viewer) it creates a gesture rejecting the perfection of the monolithic masterpiece on a pedestal (a masculine construct of fixed visual identity).
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Šárka Kadlecová, Ph.D. (15.09.2022)
Předmět je ukončen zápočtem, který je udělován po splnění následujícíh podmínek
aktivní účast na lekcích (75%)
samostudium zadaných textů
zpracování závěrečného úkolu a jeho prezentace
Poslední úprava: Mgr. Šárka Kadlecová, Ph.D. (15.09.2022)
Students will obtain 3 credit points for the course if they fulfill the following requirements.
active participation in class (75%)
self-study, reading of selected texts
completion of a final task and its presentation
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Šárka Kadlecová, Ph.D. (13.09.2023)