|
|
|
||
|
Metodologická praktika poskytují studentům příležitost procvičit a prohloubit aplikaci principů vědeckého uvažování při práci s psychologickými poznatky a postupy. Těžištěm kurzu je rozvoj dovedností spojených s evidence-based přístupem – od formulace výzkumných otázek přes systematické vyhledávání, kritické hodnocení a syntézu literatury až po prezentaci závěrů formou odborné prezentace a závěrečné výzkumné zprávy. Významná pozornost je věnována metodám rychlých a systematických přehledů (rapid evidence assessment, systematické review, metaanalýzy) a jejich využitelnosti pro kvalifikované rozhodování v psychologické praxi.
Cílem předmětu je rozvoj kritického myšlení, schopnosti odlišovat vědecky podložená tvrzení od názorů či anekdotických zkušeností a dovednosti aplikovat psychologické poznatky v praxi, která často nedodržuje standardy akademické formulace a ověřování tvrzení. Diskutovány budou i etické aspekty evidence-based praxe a způsoby práce s kontroverzními oblastmi psychologie, kde se odborná stanoviska mohou významně lišit. Obsah kurzu navazuje na základní koncepty představené v předmětu Psychologická metodologie a dále je rozšiřuje: definice pojmů – odbornou a neodbornou terminologii a její posouzení; tvrzení a teorie; testování hypotéz; reliabilitu a validitu metod sběru dat; experimenty a kvaziexperimenty; postupy systematické rešerše; rapid evidence assessment; přehledové studie a metaanalýzy; etické otázky diagnostiky a intervence. Poslední úprava: Zernerová Lucie, Bc., M.Sc., Ph.D. (16.09.2025)
|
|
||
|
a Poslední úprava: Zernerová Lucie, Bc., M.Sc., Ph.D. (16.09.2025)
|
|
||
|
Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno:
Poslední úprava: Zernerová Lucie, Bc., M.Sc., Ph.D. (16.09.2025)
|
|
||
|
Povinná: Barends, E., Rousseau, D.M. & Briner, R.B. (Eds). (2020). CEBMa Guideline for Rapid Reviews in Management and Organizations, Version 2.0. Center for Evidence Based Management, Amsterdam. Available from www.cebma.org/guidelines/ Ganann, R., Ciliska, D. & Thomas, H. (2010). Expediting systematic reviews: methods and implications of rapid reviews. Implementation Sci 5, 56. https://doi.org/10.1186/1748-5908-5-56 Garritty, C., Hamel, C., Trivella, M., Gartlehner, G., Nussbaumer-Streit, B., Devane, D., Kamel, C., Griebler, U., & King, V. J. (2024). Updated recommendations for the Cochrane rapid review methods guidance for rapid reviews of effectiveness. BMJ, e076335. https://doi.org/10.1136/bmj-2023-076335 Siddaway, A. P., Wood, A. M., & Hedges, L. V. (2019). How to Do a Systematic Review: A Best Practice Guide for Conducting and Reporting Narrative Reviews, Meta-Analyses, and Meta-Syntheses. Annual Review of Psychology, 70(1), 747–770. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102803 Doporučená: Dobelli, R. (2012). Pasti v myšlení a jak do nich nespadnout. Praha: Wolters Kluwer. Seznam doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky. Poslední úprava: Zernerová Lucie, Bc., M.Sc., Ph.D. (16.09.2025)
|
|
||
|
Zopakování základních metodologických principů a jejich význam pro psychologii jako vědeckou disciplínu Struktura reportu vědecké práce Kritické zhodnocené věděcké studie Významu výzkumu a výzkumných metod Rešerše informací (přehledové studie a metaanalýza) Výzkumné designy Reliabilita a validita metod sběru dat Výzkumné otázka a Testování hypotéz Skupinové konzultace Skupinové prezentace Poslední úprava: Pešout Ondřej, Mgr., Ph.D. (03.02.2023)
|