Metody hodnocení v pedagogice - APS300427
Anglický název: Tests and Assessment in Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace -
V současnosti se stále více klade důraz na měření výkonu žáků ve škole. Ve vzdělávacím prostředí nabývá testování a pravidelné hodnocení na významu při porovnávání úspěchu a neúspěchu jednotlivých žáků, učitelů i celých škol.

Tento předmět je zaměřený na předání potřebných znalostí a praktických dovedností o metodách hodnocení ve vzdělávání zájemcům o budoucí pedagogickou profesi. Připraví je nejen k praktické selekci a tvorbě vhodných metod hodnocení, ale také je vybaví kompetencemi k informované debatě výběru a posouzení vhodných metod vzhledem k vybranému pedagogickému cíli.



Cíl předmětu: Cílem předmětu je předat uchazečům vědomosti a dovednosti, které využijí při hodnocení žáků a všech zúčastněných v kontextu výuky a vzdělávání. Předmět bude zaměřen především na sestavení kvantitativních metod hodnocení (testy, kvízy, výkonnostní zkoušky, atd.), které jsou osvědčené, ověřitelné a zakládají se na jednoduchých statistických postupech. Výstupem předmětu bude demonstrace získaných znalosti pomocí písemného testu a dovedností skrze zadaný projekt na konstrukci a zhodnocení testové metody.



Získané znalosti: student rozumí základním metodologickým pojmům (validita, reliabilita, standardizace, atd.), dokáže mezi nimi rozlišit, vysvětlit je a aplikovat v kontextu výuky. Student disponuje znalostmi o kritériích přínosné metody hodnocení ve školním kontextu. Student zná několik možných přístupů k hodnocení jedinců ve školním vzdělávání a nejznámější testy společně se znalostí jejich výhod a nevýhod. Student chápe komplexitu měření a hodnocení lidských subjektů a dokáže se v ní orientovat.



Získané dovednosti: Student umí použít základní statistické metody (spočítat deskriptivní statistiku, použít korelace a analyzovat položky). V kontextu školní výuky student dokáže vytvořit vlastní metody hodnocení a kriticky je zhodnotit. Student dokáže kriticky zhodnotit metody hodnocení na základě několika různých kritérií. Student dokáže vést hodnotnou debatu na téma výběru a použitelnosti metod hodnocení vztažených ke konkrétnímu pedagogickému výstupu 
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Nutná je 70% účast na seminářích, prezentace výzkumné studie a úspěšné absolvování písemného testu. 

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Literatura -

McConlogue, T. (2020). Assessment and feedback in higher education: A guide for teachers. UCL Press.

Kolář, Z., Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. [2. vydání] Grada, Praha, ISBN: 978-80-247-2834-6  

Hendl, J., Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Portál, Praha, ISBN: 978-80-262-1192-1  

 

Seznam doporučené literatury je uveden v SIS a upřesňován během výuky.

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)